Onko kenellekään sattunut vastaavaa, tai mitenkä tätä asiaa lähtisi viemään eteen päin? Mitkä on mun oikeudet?
Tietääkö kukaan asioihin paremmin perehtynyt?
Meillä on hermot kärähtäneet totaalisesti Upoon, sekä siis pyykkikoneeseen että Upon asiakaspalveluun ja tekniseen tukeen.
Ostettiin 2,5 vuotta sitten uusi pyykkikone, jolle myönnettiin Upon puolesta takuuaikaa kaksi vuotta. Kun takuuaika läheni loppuaan, alkoi myös pyykkikoneessa näkyä " lopun ajan merkkejä" , joita en silloin niiksi osannut tulkita. Noin 2 kk takuun loppumisen jälkeen pyykkikone sekosi täysin, ei pyörittänyt mitään ohjelmia.
Soitin Upoon, ja sieltä sanottiin ettei korvata, kun takuu on mennyt jo umpeen. Sanoin, ettei takuu todellakaan ole päivälleen tarkka, ja 2v 2 kk vanha pyykkikone on vähän turhan uusi menemään rikki tällä tavalla. Miehelleni lopulta luvattiin puhelimessa, että Upo maksaa osat, me työ. Itse soitin Upoon myöhemmin vielä uudelleen, ja sanoin ettemme me todellakaan maksa myöskään työstä, koska jo pelkkä korjaajan lyhyt pikkukäynti tulee maksamaan ainakin 50 euroa, ja työn laadusta riippuen vielä siihen muutama kymppi lisää (työ oli lopulta 66 euroa). Asiasta jankattuamme Upolta luvattiin, että he maksavat myös työn, ja ilmoittavat siitä kodinkonehuoltoon.
Koneeseen vaihdettiin uusi ohjelmakortti, koska entinen oli mennyt rikki.
Parin viikon päästä meille kotiin tulee laskumuistutus, ettemme ole maksaneet kodinkonehuollolle laskua. Upolta ei oltu ilmoitettu ollenkaan sinne, että he maksavat myös työstä tulleen laskun, eikä vain osia, kuten aluksi oli puhe. Soitan jälleen Upolle, enkä saa tapahtuneen johdosta minkäänlaisia pahoitteluita, vaikka heidän velvollisuutensa olisi ollut kodinkonehuoltoon asia ilmoittaa. (Tai näin ainakin minulle puhelimessa lupasivat.)
Kone toimi moitteettomasti noin kaksi kuukautta, jonka jälkeen sama vika uudelleen! Välillä kone pyöritti ohjelmat ihan normaalisti, välillä taas jätti kokonaan pyörittämättä joko koko ohjelman, tai sitten vain huuhtelun tai linkouksen. Välillä sama ohjelma kesti 3 tuntia, välillä vain 1,5 tuntia... Soitin uudelleen Upolle, ja saimme korjaajan käymään uudelleen Upon laskuun. Myös uusi ohjelmakortti oli rikki!
Kone toimi jälleen vajaa kaksi kuukautta hyvin, kunnes samat vaivat alkavat taas. Kone pyöritti joskus jopa pikapesuohjelmaa yli kaksi tuntia! Linkous jäi joskus välistä kokonaan, kone ei ottanut pyykkipulveria joka kerta pesuun mukaan. Soitimme jälleen Upolle, jossa ei oltu varmoja, kuuluuko heidän enää korvata koneen korjausta (vaikka vika on sama kuin kahdella edelliselläkin kerralla, eikä kone korjausten jälkeen ole toiminut kuin vajaa 2 kk ennen seuraavaa hajoamista!!)
Soittaessamme Upolle (oli perjantai), sieltä luvattiin selvittää asia ja soittaa meille maanantaina takaisin. Ottivat numeroni ylös sitä varten. Maanantaina soittoa ei kuulunut, ei myöskään tiistaina eikä keskiviikkona. Uudelleen soitin perjantaina, ja sanoin että edellisestä soitostani on viikko, ja asia oli luvattu päättää maanantaihin mennessä ja soittaa minulle takaisin. Yllätys yllätys, asiaa ei kuitenkaan oltu päätetty, ei edes käsitelty millään tavalla. Minulle luvattiin Upolta, että he soittavat perjantaina iltapäivällä. Soittoa ei kuulunut koko iltapäivänä...
Seuraavan viikon maanantaina mieheni soittaa jälleen Upon asiakaspalveluun, tällä kertaa erittäin tiukkana. Emme jätä vaihtoehtoja, ja Upolta luvataan maksaa korjaajan käynti. He lupaavat ilmoittaa asiasta kodinkonehuoltoon, josta meihin kuulemma otettaisiin yhteyttä ja tultaisiin korjaamaan kone.
Turha kai sanoakaan, että kodinkoneliikkeestä ei otettu meihin yhteyttä. Odotimme viikon, jonka jälkeen mieheni soitti kodinkonehuoltoon.
Kone tultiin korjaamaan, mutta korjaaja ei osannut sanoa, missä vika on. Ohjelmakortissa se ei ainakaan tällä kertaa ollut?? Pyykkipulverin kone alkoi taas ottaa, ja kaksi viikkoa pesimme onnistuneesti pyykkiä.
Eilen illalla kone oli taas jättänyt sekä huuhtelematta että linkoamatta pyykit. Laitoin pikapesuohjelman uudelleen käyntiin, kone pyöritti kyseistä ohjelmaa alle 10 minuuttia. Todellinen pikapesu! ;) Pyykkimme olivat pulveriset ja vettä valuvat, kello oli 21.30 illalla, ja taloyhtiön pyykkitupa varattu seuraavaan iltapäivään asti. Yöllä pyykkiä ei luonnollisesti saa pyykkituvassa pestä, koska seinän takana asuu ihmisiä.
Nyt pitäisi sitten soittaa Upolle, mutta sanokaa mitä voin vaatia?? Viimeksi korjaaja sanoi, että jos kone vielä oikuttelee, se tulee lähettää huoltoon tarkempia tutkimuksia ja korjausta varten. Mielestäni Upon tulisi maksaa tämä! Mutta voinko vaatia että Upolta toimitetaan meille korjauksen ajaksi uusi / käytetty kone tilalle? Olen viimeisilläni raskaana, eikä minun onnistu lähteä naapuritaloon pyykkitupaan 1,5 -vuotiaan kanssa, joka ei vielä kävele. Miehellä on sellaiset opiskelut & työt, ettei ole joka päivä välttämättä edes kotona, ja työajat ovat epäsäännölliset.
Vai voinko jo tässä vaiheessa vaatia, että Upo lähettää meille vastaavan uuden koneen tilalle, ja tekee entiselle koneellemme mitä ikinä tahtoo??
Tuntuu kohtuuttomalta, että ostamme 400 eurolla pyykkikoneen, joka toimii kaksi vuotta. Heti takuun päätyttyä kone menee rikki, ja oikuttelee koko ajan jatkuvasti korjauksista huolimatta. Lisäksi koen saaneeni Upolta todella huonoa asiakaspalvelua, eikä oma mieli ole tällä hetkellä tippaakaan joustava eikä rauhallinen.
Mitä jos Upolta sanotaan, etteivät toimita korjauksen ajaksi meille käytettyä pyykkikonetta? Tai eivät suostu uutta konetta meille toimittamaan, jos vaikka vanhaa ei edes saada kuntoon tmv? Onko mulla mitään oikeuksia, kun kone kuitenkin meni rikki vasta 2 kk takuuajan päätyttyä, ja on nyt 2v 7 kk ikäinen? Kuitenkin tämän ikäinen pyykkikone on vähän turhan uusi hajoamaan täydellisesti (tai ylipäänsä että näin uuteen koneeseen tulee / löytyy näin iso vika!).
Kai se pitää vain ensin soitella sinne Upoon, sitten kuluttaja-asiamiehelle, jos ei homma etene mun mielen mukaisella tavalla...
Mutta onko kenellekään muulle käynyt näin, tai edes suurin piirtein samalla tavalla? Mitä olette tehneet? Tuntuu etten jaksa käsittää miten meillä voikin olla tällainen tuuri tuon koneen kanssa...
Kommentit (34)
Pistin mieheni lukemaan tämän ketjun, kun hän näitä huoltaa päivittäin. Hän sanoi, että valitettava tilanne, jos prosessi etenee, joutuu AP haastatteluun siitä, paljonko hän laittaa pyykkiä koneeseen jne. Merkin edustajat yrittävät saada vaikka mistä kiinni, että liikatäyttö, vedettä pyörittäminen tms olisi rikkonut koneen, olkaa varovaisia jos jatkatte taistelua UPOa vastaan.
Muuten hän sanoi (mussutti keittiössä samalla kun antoi vauvalle ruokaa), että useissa laitteissa, eism pesukoneissa on sama runko, moottori, pumppu, joissain sama rumpukin jne. Valmistuttaja pistää vain oman tarran koneen päälle. Useissa merkeissä on jopa sama ohjelmalevy. Varsinkin Suomi/Ruotsi - merkit ovat usein yhdestä ja samasta tehtaasta tulleita.
Itseäni hämmästytti se, että olen joskus ostanut UPO:n mankelin ja ennen joulua oli siskoni ostanut myös mankelin, aivan samanlaisen, täsmälleen. Mutta siskon koneen merkiksi on laitettu Cylinda....
ensimmäisen kerran kone sanoi sopimuksen irti pari kk sen jälkeen. Valitettiin ilman tulosta, asiakaspalvelu todella tylyä ja aliarvoista, ykskantaan totesivat, että takuu umpeutunut. -Korjautettiin ja maksettiin itse kun ei jaksettu tapella. Seuraavan kerran kone hajosi (eri osa kyseessä) vajaa puoli vuotta myöhemmin. Soitin taas Hooverille ja manasin, että puoli vuotta takuun umpeutumisen jälkeen on jo kahdesti kone hajonnut. Pyysivät lähettämään korjaajan raportin viimeisimmästä viasta ja kuitin korjauksesta; saattaisivat tulla vastaan kustannuksissa. Eivät koskaan tulleet. Ei auttanut kuin maksaa. Ehkä jos johonkin kuluttaja-asiamieheen olisi ottanut yhteyttä ja lähtenyt pitkälliseen valitusprosessiin, mutta me ei ainakaan jaksettu. Periaatteessahan takuun umpeutuminen on takuun umpeutuminen. Koneessa pitäisi olla esittää selkeä valmistusvirhe...
Ota yhteys kuluttaja-asiamieheen. Mieti selvä tavoite mitä haluat ja sitten menoksi. Vastassasi on kusettamseen erikoistuneita ammattilaisia, ota kuluttaja-asiamies avuksesi, pahennat vain tilannetta yksin taistelua jatkamalla.
että nykyiset pesukoneet tehdään kestämään n 5v käyttö, ei enää 10v niinkuin ennen muinoin. Sinuna ottaisin suoraan yhteyttä kuluttaja-asiamieheen.
kannattaa ainakin kysyä vakuutusyhtiöstä (jos teillä on vakuutus). Naapurissa hajosi ohjelmakortti vanhemmasta koneesta kuin teillä ja kotivakuutus korvasi suuren osan korjauskuluista.
Tosi törkeää toimintaa Upolta. Kannattaisi joka tapauksessa kysyä kuluttaja-asiamiehen kantaa.
Meillä on näet myös upo pesukone ja aivan kamala. Samoja vikoja kuin ap:lla, vaikka ei noin pahasti.
Viitonen tässä taas. Meillä kävi aivan samalla tavalla. Puolisen vuotta takuun loppumisen jälkeen koneesta laukesi ohajuskortti. En edes lähtenyt taistelemaan asiasta, koska muutimme oston ja hyytymisen välissä ja siinä tuoksinassa hukkui koneen ostokuitti. Korjaus maksoi vaatimattomat 170 euroa ja nyt ollaan peukut pystyssä, ettei tuo rakkine enää laukea. Ikinä en enää Upoa osta.
Malli, jota käytämme on Maxi 509.
vaatisin uuden koneen. Vaikka nykyään ei kodinkoneen voi olettaa toimivan 30 vuotta, on 2+ vuotta liian lyhyt aika.
Takuu ei enää voimassa. Naapurin 2v1kk vanha Boschin pesukone hajosi myös, takuu ei korvaa.
Ihan paskoja vehkeitä.
karvaisia kokemuksia uposta. Eli ensimmäinen pesukone hajosi 3 vuoden vanhana. Ostimme uudet pesutornin, upoa myös, mutta nyt vahingosta viisastuneena otimme immu turvan viideksi vuodeksi, joka kannatti, koska pesukone on temppuillut ja taas pitäisi kutsua korjaaja paikalle, koska ei huuhtele kunnolla ja pitää ihan mieletöntä mekkalaa, kun huuhtelee ja ottaa vettä. Mutta kaikki korjaukset menevät vakuutuksesta(joka ei kyllä ollut ihan ilmainen) mutta tähän mennessä maksanut jo itsensä takaisin. Ja vakuutus korvaa uuden koneen, jos vaikka omasta tyhmyydestä johtuen, rikkoo koneen... Hmmm taidampa harkita asiaa tarkemmin, jos vaikka rintaliiveistä irtoaa kaarituki, ennen kuin on takuu ummessa....
Joku kyseli koneen mallia, on joku pesukarhu 4100 ekolife, tai sinne päin.
Takuuhan ei ole päivälleen tarkka, toisin sanoen jos takuuaika umpeutuu ja laite hajoaa pian sen jälkeen, niin valmistaja on silti velvollinen korjaamaan. Tämä " pian" on varmaan aika lailla tulkintakysymys, tai ainakaan minä en sen tarkemmin tiedä mitä se " pian" tarkoittaa. Tästähän on viime aikoina ollut paljon ajankohtaisohjelmissakin puhetta!!! Eli pyykkikoneen kohdallakin on OIKEUS saada koneen korjaus valmistajan piikkiin, mikäli takuuajan umpeutumisesta on joku 1-2 kk.
Eli kannattaa aina vaatia ilmaista korjausta, ja sanoa soittavansa kuluttaja-asiamiehelle, jos joku laite menee rikki pian takuuajan jälkeen. Tuskin mikään firma tuosta noin vaan lupaa maksaa koneen korjaukset ym. takuuajan umpeutumisen jälkeen, yrittävät tietenkin viimeiseen asti että koneen omistaja maksaa ne itse.
Minusta on myös alkanut tuntua, etten jaksaisi taistella tästä asiasta Upon kanssa. Sinne on joutunut nyt soitella vähän liian monta kertaa. Tuntuu silti ettei ihan periaatteesta viitsisi konetta korjata tai uutta ostaa omalla rahallakaan, varsinkin kun lapsiperheessä on sitä muutakin rahanmenoa, toinen lapsi tulossa, tietokone hajoamassa ja minä kotona pienellä kotihoidontuella.
Ja ehdottomasti mun mielestä pyykki-/ tiskikoneen käyttöikä ei ole +2 vuotta, vaan vähintään viisi vuotta pitäisi toimia ilman NÄIN SUURIA vikoja ja ongelmia!! Pikkuvikojahan tulee aina laitteeseen kuin laitteeseen, ennemmin tai myöhemmin.
Soitin muuten sinne Upolle, ja sanoivat ottavansa yhteyttä kodinkonehuoltoon, jotta saavat tarkemmin tietää mitä meidän koneelle on tehty. Aikoivat soittaa takaisin, mutta nyt kello on jo kymmentä vaille neljä, eivätkä ole soittaneet ;) Pitää sitten itse taas maanantai aamuna soitella Upolle päin, ja kysellä mitä tehdään. Todennäköisesti kone lähtee sinne kodinkonekorjaamoon tarkempiin tutkimuksiin ja korjattavaksi.
Saapa nyt nähdä miten tässä käy... Viikonloppuna onneksi pääsee pyykkitupaan ilman ongelmia, mutta ensi viikko sitten... Jotainhan tässä on pakko kehitellä, likapyykin tekemistä kun ei voi oikein estääkään ;)
että ei kai mekään oltaisi Upoa ostettu, jos ei siitä hyviä kokemuksia aiemmin olisi ollut. Mun vanhemmat Upoa meille suositteli, heillä oli sama Upo toistakymmentä vuotta, ja hyvin toimi. Vaan eipä taida nämä uudet Upot olla yhtä hyviä, nimittäin yksikin tuttu sanoi, että Upo on muuten oikein hyvä laite, jos sitä osaa itse aina tarvittaessa korjata ;)
Eipä mekään varmasti toista kertaa Upoa osteta, ollaan kyllä viime aikoina kuultu siitä vähän liian paljon tällaisia huonoja juttuja, että menevät nopeasti rikki ja paljon on kaikenlaista pikkuvikaa.
Huolto ilmainen ja koneet puoli-ilmaisia. Koneiden valmistus siirtyi Ruotsiin ja minä siirryyin LG:n koneisiin (suosittelen!)
ja Upo Pesukarhu 900, joka ei toiminut oikeen koskaan (vaihdettiin mm. se ohjelmakortti pariin otteeseen)
pesukone: kesti 1v tutulla, meillä jopa 2,5v
jääkaappi: kahva aina poikki, hyvin yleistä monilla muillakin
pakastin: syö sähköä enemmän kuin pitäisi, ei jäädytä tarpeeksi
Ei enää UPOa tähän taloon, kiitos.
että kestävät n. 3 vuotta...
Ostimme koneen, jossa on 5v takuu.
Täytyy myöntää. Sen sijaan voin suositella pesukoneeksi esim. AEG, sekä meillä että muutamilla tuttavilla ollut tosi hyvä, eikä koskaan mitään ongelmia. Meillä muuten takuu siihen oli myös 5 vuotta.
Myös esim. Miele on kuulemma hyvä merkki, siitä ei itellä oo tosin kokemusta. Mutta niinpä taitaa olla sitten hinnaltaankin kalleimpia. AEG:ssä on hyvä hinta-laatusuhde, kun jonkun tarjouksen vielä poimii.
Pesukonekin on kuitenkin sellainen ostos, jonka soisi sitten kestävän useita vuosia, siksi minä ainakin olin valmis mieluummin maksamaan hiukan enemmän jotta saan hyvän, kuin että olisin ostanut jonkun halvan koneen ja sit se olisi jatkuvasti rikki.
Joku kyseli miksi saksalainen, en minäkään osaa vastata, mutta kodikoneliikkeissä myyjät yleensä suosittelevat aina saksalaisia pyykki- / tiskikoneita. Kestävät kuulemma vähän paremmin kuin nämä " vinkuintiassa" valmistetut ;) Sekin kannattaa tarkistaa, että onko kone vain " kasattu" Saksassa, ja missä ne kaikki osat on valmistettu... ;)
Eli ilmeisesti Saksassa valmistettu on merkki laadusta...