Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maalla asujat: tehdöänkö pelloilla jotain hommia lähiviikoilla?

Vierailija
21.04.2017 |

Eli pörräävätkö traktorit ym. pelloilla tai levitetäönkö pelloille jotain haisevaa?

Kysyn siksi, että suunnittelen mökin vuokraamista vappuviikonlopuksi. Hirveä työstressi ja kaipaan luonnonrauhaa. Mökki on peltojen keskellä ja yhtäkkiä mieleeni tuli kauhukuva luonnonrauhan puutteesta...

Asun kaupungissa kerrostalossa ja koko ajan joku mölyauto pörrää ikkunan alla yötä myöten. Haluan luonnon rauhaan parantelemaan hermojani..

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaipaat luonnon rauhaa miksi vuokrasta mökin peltojen keskeltä?

Pellot ovat minun työpaikkani ja teen siellä työtäni kun niiden aika on, aina kuitenkin säävarauksella.

t. maajussi

Aloittaja ei ole yrittänyt ajaa sinua pois työpaikaltasi.

Kyllä olen taas iloinen, että muutin pois maaseudulta kun luen näitä vastauksia. Aloittaja esittää asiallisen kysymyksen ja saa vain ylimielistä vittuilua.

En minäkään ymmärrä, että kenen etuja ajaa olemalla ylimielinen ja kusipäinen.

Tiedän isännän, joka ilkeyttään aloitti paskanajon joka vuosi juhannusaattoiltapäivänä, reitti kulki luonnollisesti kylätien läpi.

Ja tiedän myös isännän, joka oikeasti välttää (jos mahdollista) lannanajon mökkipelloille silliin, kun siellä on mökkiläisiä.

Ja tiedän isännän, joka käy sanomassa peltojen vieressä asuville, että on aloittamassa lannanajon/ruiskutuksen, kannattaaa ottaa pyykit sisälle.

T. Maalainen

Vierailija
22/38 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pellot ovat minun työpaikkani ja teen siellä työtäni kun niiden aika on, aina kuitenkin säävarauksella.

t. maajussi

Kyllä olen taas iloinen, että muutin pois maaseudulta kun luen näitä vastauksia. Aloittaja esittää asiallisen kysymyksen ja saa vain ylimielistä vittuilua.

Väitinkö että hän yrittäisikään?

Huomautin vain että jos haluaa luonnonrauhaa ja hiljaisuutta ei kannata mennä keväällä keskelle peltoja, koska tämä tuntui olevan aplle epäselvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. maajussi

Tiedän isännän, joka ilkeyttään aloitti paskanajon joka vuosi juhannusaattoiltapäivänä, reitti kulki luonnollisesti kylätien läpi.

Ja tiedän myös isännän, joka oikeasti välttää (jos mahdollista) lannanajon mökkipelloille silliin, kun siellä on mökkiläisiä.

Ja tiedän isännän, joka käy sanomassa peltojen vieressä asuville, että on aloittamassa lannanajon/ruiskutuksen, kannattaaa ottaa pyykit sisälle.

T. Maalainen

Kaverilla on mökki heidän omalla maallaan, pellot on vuokrattu paikalliselle. Oli se mahtavaa viettää juhannusaattoa, kun tyyppi alkaa levittämään lietelantaa oikein urakalla. Grillaa siinä sitten.

Vierailija
24/38 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ystävällisille vastaajille! Sain varauksen onneksi vielä vaihdettua touseen mökkiin. Edellinen oli tosiaan ihan peltojen ympäröimä. Tässä on metsää.

Jos joku maalla asuja kyselee täällä pk-seudun bussilinjoista tms. neuvon ystävällisesti. Jokainen tuntee omat kotinurkkansa. Olen aiemmin vuokrannut mökkiä vain kesällä ja pektomaisema on ollut minulle aina rauhoittava ympäristö. Nyt stressaantuneena ei vaan ihan kaikkea osannut ajatella.

Työniloa ja muutakin elämän iloa teille jokaiselle! Odotan kovasti muutamsn päivän taukoa kaupungin melskeestä!

Ap

Vierailija
25/38 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se koska pelloilla tapahtuu mitäkin riippuu ihan säästä.

Jos kerrotte varman sääennusteen kuukausi eteenpäin voin kertoa aika varmasti milloin alkaa tapahtua.

Jos ette kerro niin sitten voi ennustaa vain arvalla.

Vierailija
26/38 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen näppäilyvirheitä.

Ap

Vierailija
27/38 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla asuneena en voi ymmärtää miten traktorin ajaminen ja peltotyöt voi jonkun mielenrauhaa haitata...

T. Nykyinen kaupunkilainen

Vierailija
28/38 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajetaan paskaa sinne minne ajetaan. Traktoreita on paljon liikkeellä maaseudulla.

Vierailija
29/38 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalla asuneena en voi ymmärtää miten traktorin ajaminen ja peltotyöt voi jonkun mielenrauhaa haitata...

Minä taas ymmärrän hyvin jos hakee hiljaisuutta niin häiritsee jos joku tekee yötä myöden toukotöitä vieressä.

Mutta silloin pitää ottaa järki käteen ja prioriteetit kuntoon, joku on töissä ja toinen lomailee.

Hyvä että AP löysi itselleen omille tarpeilleen sopivamman metsämökin.

Vierailija
30/38 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. maajussi

T. Maalainen

Kaverilla on mökki heidän omalla maallaan, pellot on vuokrattu paikalliselle. Oli se mahtavaa viettää juhannusaattoa, kun tyyppi alkaa levittämään lietelantaa oikein urakalla. Grillaa siinä sitten.

EU-säädökset ovat aika lailla tiukat ajankohtien suhteen. Juhannuksen tienoilla säät ovat yleensä sellaiset, että lannanlevitys on järkevää. Tilalla ei ole rehuntekoa eikä vielä tarvitse mennä ruiskutuksille. Kun tilalla on vain yksi isäntä, niin työt menevät lomittain ja limittäin.

Vierailija
31/38 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu sijainnista. Ei ole mahdotonta, etteikö lannanajo olisi silloin käynnissä. Kaikille pelloille ei kuitenkaan ajeta lantaa, ja jos kyseessä on vaikka nurmipellot, ei niillä ajeta keväällä kuin kerran lannouttamassa.

Hämeenlinnan lähistöllä on tämä paikka...

Siellä peltotyöt on silloin varmasti käynnissä.

On kuitenkin olemassa myös niin fiksuja viljelijöitä, etteivät ala lannanajoon viikonloppuisin pelloilla, missä on mökkiläisiä.

Sitten on ikävä kyllä myös niitä, jotka saletisti ajavat paskaa esim. vappuviikonloppuna.

Ehkä voit kysyä mökin vuokraajalta asiasta?

Lanta ajetaan kun aika on ja monella tilalla silloin kun urakoitsija tulee. Kevättäisää EI pidetä vknlopputaukoja minkään mökkiläisten takia.

No, meillä on pyritty ajamaan viikonloppuisin jonnekin muualle kuin niille pelloille, missä on mökkiläisiä.

Kaikilla ei ole 400 hehtaaria viljelyksessä, että voisi erikseen valita, mille pellolle menee.

Vierailija
32/38 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kotikadulla, makkarin ikkunan alla, on pörrännyt kaivinkone koko viikon. Haluan mökkeillessäni kuulla lintujen laulua enkä koneiden pörinää.

Täällä ei ole hiljaisia paikkoja. Metsässä kävelkessäkin kuuluu isojen liikenneväylien humina ja yli lentävien lentokoneiden jytinä.

Ap

Vierailija
33/38 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lapio ja mene tutkimaan, vieläkö maa on roudassa = jäässä. Silloin ei lantaa saa vielä levittää. Onhan tässä vielä viikko aikaa sulaa.

Mutta varaa mökkisi vaikka Kilpisjärveltä. Siellä ei ainakaan lannanlevittäjät pörrää.

Vierailija
34/38 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu sijainnista. Ei ole mahdotonta, etteikö lannanajo olisi silloin käynnissä. Kaikille pelloille ei kuitenkaan ajeta lantaa, ja jos kyseessä on vaikka nurmipellot, ei niillä ajeta keväällä kuin kerran lannouttamassa.

Lain mukaan paskaa ei saa ajaa jäätyneeseen maahan

Vierailija
35/38 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ystävällisille vastaajille! Sain varauksen onneksi vielä vaihdettua touseen mökkiin. Edellinen oli tosiaan ihan peltojen ympäröimä. Tässä on metsää.

Jos joku maalla asuja kyselee täällä pk-seudun bussilinjoista tms. neuvon ystävällisesti. Jokainen tuntee omat kotinurkkansa. Olen aiemmin vuokrannut mökkiä vain kesällä ja pektomaisema on ollut minulle aina rauhoittava ympäristö. Nyt stressaantuneena ei vaan ihan kaikkea osannut ajatella.

Työniloa ja muutakin elämän iloa teille jokaiselle! Odotan kovasti muutamsn päivän taukoa kaupungin melskeestä!

Ap

Työstressi viljelijälläkin näin keväällä on melkoinen. Ei siinä kiireen keskellä ajattele onko jossakin mökissä vuokralaisia vai ei eikä pitää vapaapäivää sen takia että on vappu tai viikonloppu. Nyt kevät on vielä myöhässä ja peltotyöt aloitetaan heti kun mahdollista.

Vierailija
36/38 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä laitetaan siementä vakoon vappuna. Vaimoke taas tyytyväisenä kun saa isoa mustaa melaa.

Vierailija
37/38 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska haisee 90 prosentin todennäköisyydellä. Pysy kaupungissa, vappu on kaupunkijuhlaa, me ei kommarijuhlia juhlita maalla.

Vierailija
38/38 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan silleen solidaarisia, että meillä ei useinkaan ole tarvis kiusata mökkiläisiä tai muita juhlijoita lannan levityksellä. Yritetään silleen sumplia nämä peltotyöt, että niistä olis mahdollisimaan vähän vaivaa. Arkeen sijoitetaan kaikki haisevimmat hommat, pyhänä yritetään itekin vähän rauhoittua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän