Mitä mieltä: riittäisikö sinulle 3000€ palkka kk Helsingissä?
Olisiko sinusta 3000€ bruttona tarpeeksi palkkatuloja kuukaudessa Helsingissä?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Helsingissähän on hirveästi ihan opiskelijoita, työttömiä, toimeentulotuen varassa eläviä sekä reippaasti alle 3tonnia tienaavia.
Noiden lisäksi Helsingissä on hirveästi tuon 2000-2500€ brutto kk tienaavia jotka ovat aina rahattomia asumuskulujen viedessä leihonan osan tuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joskus pääsisikin tuollaisille liksoille... t: korkeakoulutettu, yksinasuva asuntovelallinen Helsingistä, kuukausipalkka 1500 - 2000 euroa (kolmivuorotyö, tasoittumisjakso puoli vuotta)
Onko 1500-2000€ brutto? Mikäli kyllä, mitä työtä teet maisterina?
-Ap
On brutto. Olen maisteri, mutta oman alan töitä ei ole tarjolla, joten joudun elättämään itseni palveluneuvojana. Yritän kyllä hakea muita töitä (esim. mitä vain yleissihteerin hommia), mutta niistäkin paikoista on niin kova kilpailu, ettei vielä ole tärpännyt. Pariin haastatteluun olen päässyt, mutta en sen pidemmälle. Olen kuitenkin kiitollinen siitä, että on edes jonkinlainen työpaikka, toiset kun ovat päätyneet valmistuttuaan suoraan kortistoon.
Yli puolet helsinkiläisistä tienaa alle 3000 euroa, joten kyllä monelle riittäisi 3000 euron palkka oikein hienosti Helsingissä.
Jos haluat tarkemman vastauksen, niin tässä tulisi myös huomioida, että missä päin Helsinkiä asutaan. Asuntojen hinnat ja vuokrat vaihtelevat niin paljon kaupunginosan mukaan, että riippuu missä asut? Itä-Helsingissä? Pohjois-Helsingissä? Kalliossa? Kantakaupungissa?
Mikäli asuinkustannuksia ei erityisemmin huomioida, niin mielestäni Helsingissä on helpompaa ja halvempaa asua kuin muualla Suomessa erinomaisten palveluiden, etäisyyksien ja liikenneyhteyksien takia.
Vajaa 2200 brutto ja kyllä sillä pärjää, vaikka vuokraan menee ihan liikaa . Autoa ei ole ja työnantajalta 10 €/kk työsuhdematkalippuun. Ruoat tulee valmistettua itse ja lounaaksikin otan jotain omia eväitä, siinä säästää aika paljon. Kaikki perustarpeet on, mutta matkustelusta ja muusta ylellisyydestä täytyy tinkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vajaa 2200 brutto ja kyllä sillä pärjää, vaikka vuokraan menee ihan liikaa . Autoa ei ole ja työnantajalta 10 €/kk työsuhdematkalippuun. Ruoat tulee valmistettua itse ja lounaaksikin otan jotain omia eväitä, siinä säästää aika paljon. Kaikki perustarpeet on, mutta matkustelusta ja muusta ylellisyydestä täytyy tinkiä.
Jos autoa ei ole pakko pitää niin säästää hitosti. Helposti 300-400 €/kk vaikka auto olisi oma. Ja etenkin jos se on tonnin parin kottero, jonka arvo ei alene. Jos taas maksaa autolainaa vaikka 300 €/kk ja päälle käyttökulut niin puhutaan helposti 600-700 € kuukausikustannuksesta.
Työpaikkaruokailuun lounasruokalassa menee myös pahimmmillaan 200 €/kk. Meilläkin työnantaja kannustaa syömään terveelisesti ja täysipainoisesti työpaikkaruokalassa mutta unohtaa (pientä) palkkaa maksaessaan että monella se tarkoittaisi että 10% nettotuloista menee työpaikkalounaisiin.
Pärjäisin loistavasti! Pystyisin kasvattamaan tuolla summalla lapsen ja asumaan vielä leveästi, kiitos kaupungin asunnon.
Monilla hyvin erilaisia kokemuksia, mutta voidaanko pitää niin, että 3000/kk on matalin palkka, jolla Helsingissä tulee siedettävästi toimeen?
-Ap
Riittää tuo, jos on pakko. Minulla netto 2600, miehellä tuplasti. Kahdestaan ollaan. Minulla 2600 kyllä kuluu kaikki tosin asumiskuluni ovat jo yksinään 800 e (asuntolaina ollut jo ennen mieheni tapaamista, joten on omat lainat molemmilla, tietty). Pärjäisin huomattavasti vähemmälläkin. Olen joskus pärjännytkin. Siinä tapauksessa pitäisi vaan muuttaa edullisempaan asumismuotoon.