Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te koeajalla itse töistä irtisanoutuneet...

Vierailija
19.04.2017 |

...millaisissa tilanteissa olette päätyneet irtisanoutumaan koeajalla? Entä missä vaiheessa? Oliko uusi työ katsottuna jo?

Olen siis itse tilanteessa jossa harkitsen vakavasti irtisanoutumista koeajan puitteissa.
Uusi työni ei vastaa sitä, mitä luvattiin ja mistä sovittiin. Pahinta on etten ole saanut mitään perehdytystä tehtäviini, ainoa epämääräinen ohje on "ota selvää" ja "tutki serveriltä jos löytyy ohjeita". Työmäärä on tähtitieteellinen sellaiselle joka ei saa perusperehdytystä edes ohjelmistojen käyttöön. Ohjelmisto mitä uudessa työssä Käytän, on hankala ja monimutkainen, eikä pomonikaan hallitse sen käyttöä. Hän sanoi vaan että " Katso manuaalista" ja 2 päivän työssäolon jälkeen ilmoitti että saan alkaa hoitaa asiakaspalvelua liittyen tuon järjestelmän käyttöön: ohjelman josta en tiennyt mitään, ja minun pitäisi auttaa muita käyttäjiä. Tuntuu että tukehdun työtaakan alle.
Edeltäjäni ehti olla työssä 1,5 kk kunnes lähti. Nyt olen itse ollut töissä kolme viikkoa ja tänään kävin itkemässä työpaikan vessassa, koska pomoni ilmoitti että kaiken muun työhöni kuulumattoman lisäksi, saisin alkaa tehdä bookkausta puhelimitse: eli v*ttu puhelinpuhelinmyyntiä!! Olen oman alani ammattilainen (alani on tekninen) ja vihaan myyntihommia, ennen kaikkea puhelinmyyntiä. Kolmessa viikossa minulle on selvinnyt myös että esimieheni mielestä ruokatauot, tauot yleensä ovat turhia ja on täysin oletettavaa että töissä ollaan klo8-17 (kk-palkalla, eikä ylitöitä makseta/ anneta vapaana) Haluan vaan lopettaa tämän epäonnistuneen työsekoilun ja päästä normaaliin, oman alani työhön.
Vinkkejä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse irtisanouduin koeajan viimeisenä päivänä, kun en jaksanut työpaikan huonoa ilmapiiriä sekä liiallista kiirettä. Sain onneksi heti määrä-aikaisen työn muualta.

Vierailija
2/18 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeajalla ei tarvitse irtisanoutua, vaan voi purkaa työsuhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanouduin koeajalla, koska en viihtynyt työpaikalla ollenkaan (siellä ei ollut kertakaikkiaan MITÄÄN tekemistä, istuin kassan takana 5-6 h/vuoro, välissä keksin muutamaksi hetkeksi jotain siivottavaa ja välillä kävi asiakas) ja työpäivät kestivät matkoineen niin pitkään, että yöuni kärsi. Opiskelin siis samalla, kotona olin noin kello 23 ja herätys oli ennen seitsemää. Lisäksi paikan tilityssysteemi oli ihan kaaosmainen, tavoite oli päästä liikkeestä ulos vartti sulkemisajan jälkeen, mulla meni 20-30 min sen tilityksen takia. Tyhjän päälle en kuitenkaan pudonnut, sillä olin tosiaan opiskelija. Töissä ehdin olla n. 1-1,5 kk.

Vierailija
4/18 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajalla on ymmärtääkseni velvollisuus perehdyttää työhön. Jos esimies tai kukaan muu firmassa ei osaa opastaa niin sitten firma voi tilata ulkopuolelta maksullisen koulutuksen ohjelmien käyttöön. Jos haluat ottaa riskin karenssista niin voithan tämän sanoa suoraan pomolle ja katsoa miten reagoi. Tai sitten etsit uuden työn ennen kuin purat työsuhteen/irtisanoudut. Olen irtisanoutunut työstäni koeajalla n. 10 vuotta takaperin, syynä kohtuuttomat työajat, vaikka työ itsessään muuten olikin ihan mukavaa. Löysin kyllä sattumalta uuden työpaikan heti.

Vierailija
5/18 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koeajalla ei tarvitse irtisanoutua, vaan voi purkaa työsuhteen.

Ei varmaan muuta ole, mutta työkkärin suhteen tulee karenssi. Uusi työ olisi siten hyvä. Tosiaan purku; ei irtisanominen.

Pyydä työtodistus silti. Siihenhän ei saa laittaa arvioita, jos ei pyydä, eli päiväykset ja työtehtävä vain.

Vierailija
6/18 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voit vaan pyöritellä peukaloita siellä, että ne purkaa suhteen. Äläkä jää yliajalle. Kamppeet kassiin kun työaika loppuu, vaikka ois menny koko päivä manuaalien lukemiseen.

Käytä vaikka koko työaika työpaikkojen hakuun.

Vierailija
7/18 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalla on ymmärtääkseni velvollisuus perehdyttää työhön. Jos esimies tai kukaan muu firmassa ei osaa opastaa niin sitten firma voi tilata ulkopuolelta maksullisen koulutuksen ohjelmien käyttöön. Jos haluat ottaa riskin karenssista niin voithan tämän sanoa suoraan pomolle ja katsoa miten reagoi. Tai sitten etsit uuden työn ennen kuin purat työsuhteen/irtisanoudut. Olen irtisanoutunut työstäni koeajalla n. 10 vuotta takaperin, syynä kohtuuttomat työajat, vaikka työ itsessään muuten olikin ihan mukavaa. Löysin kyllä sattumalta uuden työpaikan heti.

Olen törmännyt tuohon samaan, että vaaditaan xxxx IT-taitoja ja sitten töissä selviää, että olen ainut jonka niitä pitäisi osata. Alani ei ole IT, vaan sen sisällön piti olla jotain muuta.

Perehdytyksiä toisaan ei nykyisin tahdo olla.

Vierailija
8/18 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karma. Ahneella on paskainen loppu.

Vierailija
9/18 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse IRTISANOUTUA, sanot että sulla on koeaika ja siihen vedoten purat sopimuksen. Mutta ÄLÄ selittele syitä, syynä vain koeaikapurku. Ei tarvitse sanoa ku päivän päätteeksi ettet tule enää huomenna.

Googleta koeaikapurku niin saat vähän faktaa ja varmemman olon.

Vierailija
10/18 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko sinä nyt IRTISANOUTUMISTA, johon koeaika ei vaikuta millään tavalla? Silloin olet siis töissä irtisanoutumisajan eli tavallisesti kaksi viikkoa, eikä mitään syytä tarvita.

Irtisanoutua voi ihan milloin vaan, niin koeajan ensimmäisenä tai viimeisenä päivänä tai vaikka 40 vuoden työsuhteen jälkeen eläkkeelle jäädessä. Irtisanoutumisen jälkeen ollaan siis vielä töissä.

Vai tarkoitatko kuitenkin TYÖSUHTEEN PURKUA, kun koeajasta kirjoitat? Koeaikapurku on aivan eri asia, ja sinun tapauksessasi siihen olisi oikein hyvät perusteet.Silloin työ päättyy heti, eli kävelet saman tien ulos kun ilmoitat koeaikapurkamisen työnantajalle.

Karenssia kyllä tulee, jos ilmoittaudut työttömäksi, eli ei kannata lähteä ennen kuin on uusi työ tiedossa.

Vierailija
11/18 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yli 15 v työkokemus ja Tässä työssä ensimmäistä kertaa vuosiin, Koen itseni täysin idiootiksi. Kun tulen aamulla töihin, odottaa 10 s-postia pomolta tehtävistä asioista. Tekisin hommat heittämällä, Ellen käyttäisi aikaa sen arpomiseen mitä pomo haluaa minun tekevän, meilit ovat niin sekavia etteb vaan ymmärrä mitä hän haluaa minun tekevän. Tässä esimerkki hänen työnannostaan: "tee Tämä malliraportti näillä luvuilla, mutta ei Tässä järjestyksessä. Katso järjestys aiemmista ja muokkaa se vastaamaan oletusta, tarkista myös luvut, ne ei välttämättä oikein" - Katso järjestys aiemmista? Mistä aiemmista? Tämä siis ensimmäinen tehtävänanto liittyen ko asiaan. "Muokkaa vastaamaan oletusta" - mitä oletusta? En ole saanut mitään oletusarvoa tai mallia. "Tarkista luvut" -mistä? Kun pomoni on ainoa jolla on kaikki materiaali liittyen tähän asiaan. Kun kysyn, vastaa hän että "oma-aloitteisuutta peliin". Ja sitten pähkäilen mitä hän haluaa, ja koitan arvuutella tietoja raporttiin. Tiedän että selitän huonosti, mutta olen hyvin selkeä ihminen itse ja pidän siitä että ensin opettelen asian kunnolla ja perehdyn siihen ennenkuin alan tehdä jotain mistä en tiedä mitään. Toinen juttu: pomoni ryntäsi tänään työhuoneeseeni ja kyseli että " joko oot tarkastanut sen yrityksen jutun " kysyin että mistä hän puhuu. Olin täysin pihalla. Hän hermostui vähän ja sanoi että "no siis tietysti se juttu, Etkö muista?!" ja selitti jotain asiasta josta kuulin ensimmäisyä kertaa. Lopulta selvisi että pomoni oli saanut s-postia tästä asiasta, luullut forwardoideensa sen viestin minulle, mutta unohtanut tehdä sen. Vaikka Tämä selvisi, että kyse oli hänen unohduksestaan, käänsi hän asian niin että minun OLISI PITÄNYT OLLA TÄSTÄ PAREMMIN PERILLÄ. eli TS. Lukea ajatuksia.

/AP

Vierailija
12/18 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssia kyllä tulee, jos ilmoittaudut työttömäksi, eli ei kannata lähteä ennen kuin on uusi työ tiedossa.

Pikagooglauksen mukaan ei välttämättä, jos on aidot perusteet, että työ, olosuhteet, ilmapiiiri tms. ei vastaa sovittua.

Vierailija
13/18 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat tietenkin hakemaan aktiivisesti töitä ja jos jaksat niin olet siihen asti että saat uuden työn, jos et jaksa niin teet koeaikapurun tai pyydät työnantajaa tekemään koeaikapurun.

Vierailija
14/18 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikagooglauksen mukaan ei välttämättä, jos on aidot perusteet, että työ, olosuhteet, ilmapiiiri tms. ei vastaa sovittua.

Pahinta on tehdä töitä ilman perehdytystä.koska edeltäjäni oli häipynyt (varmaan samasta syystä kuin itse Harkitsen asiaa), ei kukaan ollut kk tehnyt tehtäviä johon minut palkattiin. Kun eräs tehtävän teko vei tunnin (tein ko asiaa ensimmäistä kertaa, ja jouduin penkomaan tarvittavat tiedot, pohjat yms koska pomoni ei niitä antanut) pomoni sanoi että tuohon kuluu Max 10 minuuttia, en ole voinut käyttää siihen tuntia. Ei auta selittää että tekisin sen 10 min jos minulla olisi tarvittavat tiedot käytössäni. Eli pomoni ei perehdytä lainkaan mutta olettaa että teen 1. Päivästä lähtien samaa tulosta ja tahtia kuin työssä vuoden ollut (edeltäjän edeltäjä, joka myös irtisanoutui). Olen siis kolmas ihminen joka on vuoden sisään tuosta tehtävästä lähdössä. Kai se kertoo jotain.

AP

Vierailija
15/18 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko sinä nyt IRTISANOUTUMISTA, johon koeaika ei vaikuta millään tavalla? Silloin olet siis töissä irtisanoutumisajan eli tavallisesti kaksi viikkoa, eikä mitään syytä tarvita.

Irtisanoutua voi ihan milloin vaan, niin koeajan ensimmäisenä tai viimeisenä päivänä tai vaikka 40 vuoden työsuhteen jälkeen eläkkeelle jäädessä. Irtisanoutumisen jälkeen ollaan siis vielä töissä.

Vai tarkoitatko kuitenkin TYÖSUHTEEN PURKUA, kun koeajasta kirjoitat? Koeaikapurku on aivan eri asia, ja sinun tapauksessasi siihen olisi oikein hyvät perusteet.Silloin työ päättyy heti, eli kävelet saman tien ulos kun ilmoitat koeaikapurkamisen työnantajalle.

Ei koeaikapurkuun tarvi kummoista syytä, kysyttäessä voi sanoa että työ ei vastannut odotuksia.

Työttömäksi työnhakijaksi ilmottautumisesta ei tule koskaan karenssia. Karenssi tulee siitä että on itse aiheuttanut työttömyytensä. Tuossa tilanteessa kannattaisi yrittää selittää että pomo on ihan sekopää, jos se oikeasti on noin seko mitä ap kertoo, niin työvoimaviranomaiset ovat ehkä ennenkin kuulleet vastaavia juttuja ja voivat jättää karenssin määräämättä tai määrätä sen hyvin lyhyeksi.

Vierailija
16/18 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta pitää kuitenkin olla todisteet työkkärille. Itse purin koeajalla työpaikan puutteellisesta ergonomiasta johtuen, kärsin jatkuvasti selkäkivuista melkein 2kk mitä siellä olin töissä. En kuitenkaan tajunnut, että olisin tarvinnut lääkärintodistuksen näistä epäergonomisista työolosuhteista... Karenssi napsahti joka tapauksessa. Koitapa siinä sitten saada todistusta huonosta ilmapiiristä tai ihan mistä vaan.

Vierailija
17/18 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän edeltäjäni edeltäjän nimen, mutten tätä viimeisintä joka lähti koeajalla. Pomoni on poistanut kaikki mahdolliset tiedot siitä että tuollainen tyyppi edes hoiti tuota työtä vähän aikaa, mutta Osasin laskea 1+1 ja löysin merkkejä siitä että joku hoiti tuota työtä vielä pari kk sitten, vaikka edeltäjäni edeltäjä lopetti jo Kuun vaihteessa. Pomoni väistelee kysymystä siitä, miksi muka tehtävä oli 4 kk täyttämättä (ei halua kertoa että edeltäjäni lähti 1,5 kk jälkeen). Kaikissa yhteisissä s-posteissa on kummallinen sattuma että postit ajalta n. 2 vkoa ennen kuin aloitin- viime vuoden loppu on kadonneet. Sitten taas edeltäjäni edeltäjän ajalta postit yms löytyy.

AP

Vierailija
18/18 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ajattelin lähteä koeajan viimeisenä päivänä vetämään, koska loppuu niin sopivasti tuossa kesän alussa. Ei minulla ole mitään syytä, paitsi auringon ottaminen ja terasseilla istuminen. Siihen yhtälöön ei duunit sovi. Sitten vaan lomailen koko kesän ja nautin. Ei kiinnosta karenssi pätkääkään, koska tietysti olen säästänyt itselleni rahaa kolmen kuukauden tarpeiksi ja maksellut vuokriakin etukäteen. Syksyllä voikin sitten katsella uusia duuneja ja jos ei heti tärppää, alkavatki liiton rahat joka tapauksessa rullata.

Mukavaa kevättä kaikille!