Paljonko valehdellaan auton teknisissä tiedoissa polttoaineen kulutuksen kohdalla?
Autossani kulutuksen maantieajossa pitäisi olla 5 l/100 km. Todellisuudessa kulutus on 6,9 l. Valehdellaanko todella näin paljon? Vai voiko autossa olla jotakin vikaa? Ajotapa pitäisi olla ihan ok.
Kommentit (24)
Esimerkiksi maantieajo on todennäköisesti tehty 80km/h vauhdilla. Omassa autossa ilmoitetaan maantiellä kulutukseksi 4,8 ja ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli 4,9 kun ajoi oikein tasaisesti 80 km/h vauhtia.
Kyllä noihin ilmoitettuihin kulutuksiin on mahdollista päästä, mutta pitää ajaa tosi tarkkaan ja kulutusta seuraten.
Vierailija kirjoitti:
Sillähän se kulutus kasvaa, kun punaisia päin pitää ajaa täysillä, jarruttaa ja taas lähteä ykkösellä.
Itse pyrin rullaamaan ja jatkan kolmosella.
T. 1
Mikä aiheuttaa sen, että takanasi jono liikkuu niin hitaasti, että edellisissä valoissa porukka joutuu pysähtymään vihreiden palaessa, koska tukit tietä etkä ymmärrä, että se sinun rullaamisesi heijastuu taaksepäin satoja metrejä.
Minä en ainakaan ole päässyt edes lähelle valmistajan ilmoituksia muuta kuin pitkillä yhtäjaksoisilla maantieajo osuuksilla.
Mun autot vie jostain syystä aina 10l/100km
Mun autossa on co-päästöt 103 grammaa kilometrille, eli kulutus pitäisi olla 4,3 litraa naftaa.
Pääsen kun rauhallisesti ajan niin jopa alle 4 litran kulutuksiin tankillisella.
Ajotapa ratkaisee eniten kulutuksessa, jos ajaa kuin pullopersesika niin kulutus on äkkiä monta litraa enemmän kuin ilmoitettu.
Tietoni ei perustu olettamuksiin vaan faktaan, olen autoilla ajanut elämässäni yli 3 miljoonaa kilometriä ja moottoripyörälläkin lähes puoli miljoonaa.
-Bias-