Paljonko valehdellaan auton teknisissä tiedoissa polttoaineen kulutuksen kohdalla?
Autossani kulutuksen maantieajossa pitäisi olla 5 l/100 km. Todellisuudessa kulutus on 6,9 l. Valehdellaanko todella näin paljon? Vai voiko autossa olla jotakin vikaa? Ajotapa pitäisi olla ihan ok.
Kommentit (24)
testit tehdään laboratorioissa valmistajan hyväksymillä menetelmillä. se ei ole valehtelua, kun tuloksien tulokset julkistetaan mitään muttelematta.
Ajotapa ja kuorma. Ohjekirjan mukainen kulutus on lähinnä autojen ja mallien vertailua varten. Automaattivaihteisto esimerkiksi lisää kulutusta.
Siis tarkoitan auton 100 km:llä kuluttamaan bensamäärää litroina todellisuudessa verrattuna siihen mitä teknisissä tiedoissa luvataan ko matkalla. Minulla eroa lähes 2 litraa! Ap
Suurin osa työmatka-ajoa maantiellä, ei kuormaa. Manuaali vaihteet. Ajotavan pitäisi olla ok, muutkin ovat kokeilleet autoa. Ap
Testit tehdään valmistajan labrassa. Varapyörää, pissapojan nestettä ym. ei tietenkään ole mukana ajossa.
Mulla luvattu kaupunkikulutus 9.9l/100km, mutta todellisuudessa en juuri koskaan pääse alle 12l/100
Minulla on toteutunut kulutus pienempi kuin tehtaan ilmoittama. Minä osaan ajaa taloudellisesti.
Katsokaa jenkkien sivuilta kulutukset, niillä on todellisuutta vastaavat mittaustavat.
EU syklissä tosiaan on vain moottorilabrassa, ihanne lämpötila eikä mitään lisälaitteita päällä.
Vierailija kirjoitti:
Autossani kulutuksen maantieajossa pitäisi olla 5 l/100 km. Todellisuudessa kulutus on 6,9 l. Valehdellaanko todella näin paljon? Vai voiko autossa olla jotakin vikaa? Ajotapa pitäisi olla ihan ok.
Kuinka raskas kaasujalka sulla on? Nuo lukemat otetaan 85 km/h nopeudessa tasamaalla myötätuuleen ja kevyellä autolla. Jos sä ajat auto täynnä ihmisiä tai tavaraa löysillä renkailla ylämäkeen 100-120km/h niin tietenkään tuo lukema ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan OK tuo sinulla on. Se testi on tehty optimaalisssa olosuhteissa. Esimerkiksi suomen talvi on kaukana optimaalisista olosuhteista. Pakkaset, kylmäkäynnistykset, tyhjäkäynti, mahdollinen webasto, lumen aiheuttama suurempi vierintävastus jne. nostaa kulutusta.
Ilmoitettu kulutus on optimaalisissa olosuhteissa, optimaalisella ajosuorituksella toteutuva kulutus, joka ei toteudu käytännössä koskaan.
Sillähän se kulutus kasvaa, kun punaisia päin pitää ajaa täysillä, jarruttaa ja taas lähteä ykkösellä.
Itse pyrin rullaamaan ja jatkan kolmosella.
T. 1
Kesä-/talvirenkaat vaikuttaa myös ja jopa rengasmerkkien välillä on eroja.
Vierailija kirjoitti:
Sillähän se kulutus kasvaa, kun punaisia päin pitää ajaa täysillä, jarruttaa ja taas lähteä ykkösellä.
Itse pyrin rullaamaan ja jatkan kolmosella.
T. 1
Ei ole täällä liikennevaloja :-)
Kuulostaa ihan normi erolta ilmoitetun ja todellisen välillä. Nykyään nuo autot testataan niin utopistisessa testisyklissä, että siitä on todellisuus kaukana. Toki ne tehdäänkin vain sen takia, että saadaan jokin vertailukohta toisiin automalleihin.
Kannattaa katsoa vaikka youtubesta videoita taloudellisesta ajotavasta. Sieltä löytyy tosi hyviä vinkkejä polttoaineen säästämiseen.
Empiirinen tutkinut misukat vs. bridget kesägummeissa. Misukoilla ajoi n. 100 km pitempään tankillisella.
Vierailija kirjoitti:
Siis tarkoitan auton 100 km:llä kuluttamaan bensamäärää litroina todellisuudessa verrattuna siihen mitä teknisissä tiedoissa luvataan ko matkalla. Minulla eroa lähes 2 litraa! Ap
Tuossahan jo joku kirjoitti asiaa. Mutta , se valehteleminen on luokkaa 10- 15 % ylöspäin siitä mitä on ilmoitettu. Sitten lisäksi vielä nuo olosuhdelisät, joita meillä ovat mm. vuodenajan vaihtelut. Ajotavan vaihtelut ja muut käytöstä aiheutuvat lisät. Se mitä on ilmoitettu, on sellainen teoreettinen ihanne olosuhteissa mahdollisesti saavutettavissa oleva luku. Esim lastia ei saa olla, renkaat sellaiset joita ei kaikissa kaupoissa myydä ja kuski sellainen joka voittaa taloudellisuusajon kisat suvereenisti.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan normi erolta ilmoitetun ja todellisen välillä. Nykyään nuo autot testataan niin utopistisessa testisyklissä, että siitä on todellisuus kaukana. Toki ne tehdäänkin vain sen takia, että saadaan jokin vertailukohta toisiin automalleihin.
Kannattaa katsoa vaikka youtubesta videoita taloudellisesta ajotavasta. Sieltä löytyy tosi hyviä vinkkejä polttoaineen säästämiseen.
Tai sitten co2 lukemaa alas tyyppihyväksyntää varten.
Mulla on töihin hieman yli 30km. Silti bensankulutus näyttää n. 20km..
Ei haittaa..