Miksi TE-toimisto soitti minulle?
En kuullut soittoa, laittoivat viestillä näin: Uudenmaan TE-toimisto on yrittänyt tavoittaa sinua tänään puhelimitse. Soitamme sinulle uudestaan huomenna klo 9-11 tai klo 13-15 välillä 0295-alkuisesta numerosta. Ystävällisin terveisin Uudenmaan TE-toimisto. Tähän viestiin ei voi vastata tekstiviestillä tai soittamalla.
Miksi ihmeessä TE-toimisto soitti minulle, heidän pitäisi soittaa vasta TE-toimiston sivujen mukaan myöhemmin, näin sivulla lukee: Työnhakusi on voimassa.
TE-toimisto ottaa sinuun yhteyttä 08.05.2017
Jos haluat muuttaa sovittua asiointipäivää tai -tapaa, ota yhteyttä TE-toimistoon.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Ole onnellinen, ettei tullut karenssia siitä, että unohdit ottaa puhelimen mukaan kun menit vessaan.
Työtönhän ei voi mennä TE-toimiston aukioloaikana suihkuun, koska ei ole työmarkkinoiden käytettävissä, jos on suihkussa.
Höpön löpön. Työkkäristä on aina tullut tuollainen tekstari jos ei vastaa ensimmäiseen soittoon.
Vierailija kirjoitti:
Koska sinun tulee olla työmarkkinoiden käytettävissä. Työttömänä työnhakijana olla valmis vastaamaan puhelimeen.
Ei tarvitse olla jos ei ole etukäteen asiaa sovittu. Työttömälläkin on muutakin elämää.
Voi olla lääkärissä, haastattelussa yms.
Minä olin ja moni muu on työttömänä siksi, että on sairas. Sairaslomalla oleva ei ole aina oikeutettu sairaspäivärahaan ja , vaikka olisikin niin tuo odotusaika kun päätöstä tehdään (jopa 3kk) tulee olla te:n asiakkaana jotta saa työmarkkinatukea, koska Suomessa kukaan ei saa olla tuloton.
Ollaan te-toimiston asiakas, mutta työtä ei tarjota silti, koska olet toimittanut lääkärinlausunnon missä kerrotaan ettet voi tehdä töitä tai mahdolliset rajoitukset. Itse olin suurin rajoituksin asiakas pari vuotta. Nyt eläkkeellä.
Että asiakkuuden syitä voi olla todella monenlaisia ja ihmisillä tuntuu olevan käsitys vain siitä yhdestä ja monesti vieläpä kojtelevat alentavasti tietämättömyyttään, aivan kuten sinä.
Se merkitty päivä on "siihen mennessä" päivä eli ottavat suhun yhteyttä viimeistään silloin.
Vierailija kirjoitti:
Koska sinun tulee olla työmarkkinoiden käytettävissä. Työttömänä työnhakijana olla valmis vastaamaan puhelimeen.
Ei ihmisellä ole mikään pakko olla puhelinta. Lähettäköön kirjeen jos on asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 8.5.2017 on se päivä, johon mennessä ottavat yhteyttä. Jos olet ilmoittanut olevasi työtön, niin olet työmarkkinoiden käytettävissä ja te-toimisto voi koska tahansa ottaa yhteyttä ja tarjota työtä, opiskelupaikkaa tai palveluja. Heinäkuusta eteenpäin ei enää kerrota yhteydenottopäivää, ainoastaan se, että te-toimistosta voidaan ottaa yhteyttä ja työnhaku on voimassa.
Jep, eli MENNESSÄ on avainsana. Soittavat yleensä viikko tai kaksi ennen päivämäärää. Näin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuokin onnistuu. Silloin asiakkaalle pyritään varaamaan joku info- tai muu rekrytointitapahtuma 1-2 vko välein, jolloin nähdään toimistolla.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei soitettu. Laitoin TE-toimiston sivujen kautta soittopyynnön. Asia oli sellainen, joka olisi edistänyt työllistymistäni. Minulle ei kuitenkaan soitettu, ja myöhemmin sain tietää, että joku virkailija oli kuitannut, että on yritetty soittaa.
Vanmistuin ammattiin. En saanut heti töitä, joten menin työkkäriin. Olin intoa täynnä hakemassa töitä, ja kuvittelin, että työkkäristä, jos mistä saan siihen apua. Virkailija selitti, että kuukauden päästä tulet sitten tällaiseen infotilaisuuteen, jossa kerrotaan, miten ollaan työtön työnhakija. En minä aikonut olla työttömänä enää kuukauden kuluttua. "Kun olet ollut puoli vuotta työttömänä, saat tällaisen edun. Vuoden kuluttua tuollaisen. Ja on meillä sitten näitä kurssejakin."
Siis mitä ne siellä työkkärissä kuvittelevat? Keskiverto vastavalmistunut ei ole kiinnostunut siitä, millaisia etuja työkkärillä on tarjolla pitkäaikaistyöttömille. Vielä vähemmän heitä kiinnostaa mitkään kurssit, kun on juuri koulusta päästy.
Ja valmistuit siis vuonna 1999? Ei työkkäriin enää aikoihin ole kävelty virkailijan luokse. Lisäksi ne etuudet pitään lain vaatimuksesta kertoa (yleensä neuvotaan katsomaan työkkärin sivuilta) samoin kuin erilaiset palvelut ja kurssit. Jos vastavalmistunut ei ole osannut käyttää hyväkseen oman oppilaitoksensa opon palveluja, niin hän on joka tapauksessa vauhdilla syrjäytymässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole puhelinta, sovitaan käyntipäivä samantien ensimmäisellä tapaamisella. Asiakas saa kutsukirjeen tähän tilaisuuteen ja sitten tapaamisessa katsotaan noin 2 vko päästä päivä, jolloin klo 9 on aika virkailijalle. Jossain vaiheessa klo 9 ja 13 välillä asiakas kutsutaan virkailijan huoneeseen noin 10 min ajaksi ja taas sovitaan seuraava tapaaminen. Täytyy toivoa, ettei asiakas asu kovin kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi soittivat, mutta mukava kuulla että tulee tekstiviesti ja tarkempi aika milloin yrittävät uudestaan, jos ei ensimmäisellä kerralla ehdi vastaamaan puhelimeen. Vaikka olenkin enimmäkseen kotosalla ja puhelin on päällä, niin eipä sitä tule kanniskeltua mukana ja jos olen vaikkapa vessassa tai toisessa kerroksessa kuin puhelin, niin tuskin siihen soittoon ehdin vastata. Hyvä siis, että antavat tuollaiset selkeät aikahaarukat, jolloin pitää olla skarppina puhelimen kanssa ja valmiina vastaamaan.
Olisit itse soittanut takaisin.
Näin minä toimin aikanaan kun asiakas sinne olin.
Ei noihin voi enää nykyään soittaa takaisin. Tai voi, mutta läpi puhelu ei mene.
Ketjusta poistettu viestini. Siis olen yli 50v työtön ja koskaan ei ole soitettu, vaan aina siirretty yhteydenottopäivää 6kk eteenpäin. Miksi viesti poistettiin? Eikö totuutta saa kertoa, eli yli 50vuotiaat ovat turhaa painolastia? Laittakaa sitten ikäiseni eläkkeelle kuormittamasta tilastoja.
Soittivat kun halusivat tavata. Seuraavan kerran nähdään kesäkuussa.
Mulle tuli myös postitse ilmoitus siitä ja omalla sivullani oli päivämäärästä merkintä.
Tapaaminen oli ihan hyvä. Nyt saan työkkäri-akkani kiinni kun laitan sille sähköpostia.
Minullekin tuli ennalta-arvaamaton soitto pari kuukautta sitten, koska TE-toimisto aloitti ne uudenlaiset haastattelut. Omissa tiedoissa siihen saakka ollut myöhempi päivämäärä ei siis pitänyt paikkaansa, eikä sitä ollut muutettu. Uskon, että seuraava soittopäivä pitää taas paikkansa. Ei siinä sen kummempaa. Teen, mitä käsketään ja sovitaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse toivoisin että joskus edes soittaisivat. Aina vaan siirretään yhteydenottopäivää 6kk eteenpäin. No, ehkä syynä on ikäni, yli 50.
Tuo touhu on nyt loppunut ja voit odottaa soittoa lähiaikoina. Tuskin siirtelevät enää puolta vuotta eteenpäin ilman yhteydenottoa vai onko sinulle käynyt niin tässä uudessa systeemissäkin?
Oli TE-toimisto soittanut mulle ja laittanut viestin soittavansa uudelleen. Minkälaisista asioista he nykyään työttömille soittelevat?
Up, miten tänä vuonna toimittu?
Pitääkö soittaa takaisin vai soittavatko uudelleen, ei kerrottu viestissä.
Mitä ne kyselee puhelussa vai mikä haastattelu se on, kauan kestää? Mihin pitää varautua?
Vanha ketju mutta pohdin vain. Millaisia ihmisiä TE-keskus hätyyttelee? Olin 2.5v työttömämä, sain yhden soiton ja kaksi kutsua johonkin koulutusinfoon. Alempi yliopistokoulutus mutta ihan toimihenkilötehtäviä tehnyt. Miksi sain olla rauhassa?
Mulle soitti, koska halusivat nähdä.