Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka saada lapsi siivoamaan? vinkkejä kaivataan...

Vierailija
24.03.2006 |

Juttu on niin että meidän 3v poikamme ei millään kosntilla siivoaisi lelujaan pois tai keräisi legojaan pois... ei millään... Juniori 1,5v kyllä siivoaisi mutta ottaa nyt isommasta mallia eikä sitten teekkään yhtään mitään...

Tässä muutama päivä sitten heräämisen jälkeen ilmoitin, että aamupalan jälkeen siivotaan teidän huone. Kaikki lelut jotka ei mene koppaan lähtevät roskikseen. aamupala syötiin ja sanoin pojalle, että otappas niitä roskapuseja mukaan että nyt mennään yläkertaan siivoamaan. Poika otti pusseja mukaan ja tyynen rauhallisena keräsi leluja roskiin. Selitin, että ne oikeasti nyt lähtee roskiin, johon poika tuumaili " roskisauto tulee ja vie ne kaatopaikalle" eli ymmärsi kyllä mitä tarkoitan. Saatiin lelut pois ja tultiin alakertaan, käskin tulla sanomaan " hei, hei" leluille, että nyt ne lähtee... Kannoin lelut kuistille ja iltapäivällä autotalliin. Milläänlailla ei ole poika lelujaan kaipaillut, tuumaili mummillekkin " et tiedä miten siistiä on kun lelut on roskiksessa" .

Muutamaa päivää myöhemmin sitten ilmoitin, että kerätäänpäs nuo kirjat hyllyyn. " enpäs" joten huomasin siinä sellaisen yhden jo niin luetun ja riekaleisen kirjan että uhkasin polttaa kirjat... Poika sitten toi minulle just sen rähjäisen kirjan ja laitettiin se yhdessä leivinuuniin jossa oli jo tulet, siinä poika katseli miten kirja palaa. ja niinpä olisi tuont sitten kaikki muutkin kirjat palamaan.

Tänäänkin olen kokeillut palkitsemis-lahjontaa... saat karkin heti kun olohuoneen lattia on siisti, ja pääsen imuroimaan... Mutta ei mitään vaikutusta.

Minulla alkaa keinot loppumaan, antakaa nyt vinkkejä tai kertokaa omista kokemuksistanne kuinka saan tuon lapsosen siivoamaan eikä siitä kasvaisi isänsä kaltaista " sottapyttyä" ...

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aina ollut epäsiisti, toisin kuin äitini joka myös lapsesta asti yritti opettaa mua pitämään paikat siisteinä siinä onnistumatta.

Olis kivaa kun oli siistiä, siivoominen vaan on mun mielestä ihan tuskasta hommaa...

Vierailija
2/12 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika näkee että jos sanot jotain niin myös tarkoitat sitä! Meillä tehosi aikansa se että lelut (legot) menee imuriin ellei poika kerää niitä, kunnes keksi ettei kaikki välttämättä mahdu sinne! No nyt hän on 6 v ja saa viikkorahaa 1 euron kun pitää huoneensa järjestyksessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun lapset oli pieniä, tehtiin yleensä siivoamisesta leikki, eli ensin etsittiin esim. punaisia tavaroita ja laitetaan ne paikalleen jne... Nykyisin lapset jo isompia (5 ja 7) ja osaavat jo lahjonnan ja kiristyksen jälkeen ilman leikkiäkin siivota :-).

Vierailija
4/12 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeastaan mikään. Aina siitä siivouksesta kuitenkin tapeltiin loppujen lopuksi. Kyllä mun äiti ainakin kaikkensa kokeili.

Ja nyt siis on ikää jo 30v. enkä osaa vieläkään siistinä paikkoja pitää...

t 2

Vierailija
5/12 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jossain vaiheessa otan ne esiin ja panen muita vuorostaan säilöön. Ei mulla ole mitään viisasten kiveä. Eivät ilmeisesti vaan " tajua" asioita aikuisten tavoin. Leluja on kuitenkin ja monesti on kiva touhuta muilla jutuilla kuin leluilla.

Oma poikamme on ollut aina kova poika repimään kirjoja. Välillä se tapa oli jo pois. Nyt on taas revitty parista kirjasta jotain juttuja irti. :-(

Vierailija
6/12 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne lelut on olleet poissa jo viikon, eikä niistä yhden ainutta ole kaivattu pätkääkään... Päätinpä sitten totisesti pitää ne jemmassa On muuten paljon vähemmän siivottavaakin, kun jätesäkillinen rojua on pois lattioilta.

Eilenkin yritin, että iltapalan jälkeen saa nami namin jos olkkarin lattialta on kaikki lelut pois, mutta ei auttanut. Vaikka tuo poika onkin aikamoinen herkuttelija.

-ap-

Vierailija
7/12 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo roskikseen viemisellä uhkaaminen kuulostaa liian rajulta. Ja on sitä paitsi perätönkin uhkaus. Ethän sä vienyt niitä roskikseen.

Mutta tuo uhkaus kannattaisi pitää ihan vihonviimeisenä keinona. Koska muuten menee teho. Eikä muutenkaan ole kivaa, koko ajan ladella älyttömiä uhkauksia. Lapset itkee. Kodinilmapiiri kärsii. Ja lapsi oppii itsekin uhkailemaan.

Meillä on toiminut hyvin myös sellainen palkitseminen, että nyt siivotaan yhdessä ja sitten sen jälkeen tehdään popcornia ja katsotaan yhdessä video. Tai syödään pulla-kahvit. TAi vastaavaa. Siitä tuli kaikille tosi hyvä tsemppi ja mieli. Niinhän aikuisetkin usein tykkäävät palkita itsensä ja nauttia siististä kodista.

Mutta poikasi on vielä vähän pieni. Ei meidänkään lapset tuon ikäisenä juuri siivonneet. Eli yritä saada hänet tekemään edes vähän ja tee itse loput. Toivottavasti myöhemmin helpottaa. Meillä kävi niin. 6-vuotias tyttö siivoaa jo tosi kivasti! 4-vuotias tyttömmekin vähän, mutta aikas laiskasti.

Vierailija
8/12 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ne lelut on olleet poissa jo viikon, eikä niistä yhden ainutta ole kaivattu pätkääkään... Päätinpä sitten totisesti pitää ne jemmassa On muuten paljon vähemmän siivottavaakin, kun jätesäkillinen rojua on pois lattioilta.

Eilenkin yritin, että iltapalan jälkeen saa nami namin jos olkkarin lattialta on kaikki lelut pois, mutta ei auttanut. Vaikka tuo poika onkin aikamoinen herkuttelija.

-ap-

Vierailija
9/12 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

roskista useammin se, että tavara otetaan esim. viikoksi pois. Mä en kyllä usko, että tuonikäinen lapsi vielä tajuaa, ettei lelu ollutkaan roskissa. Luulee ehkä, että sai vaan uuden samanlaisen, kun se lelu joskus pitemmän ajan päästä otetaan taas esille.

Vierailija
10/12 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minusta tuo roskikseen viemisellä uhkaaminen kuulostaa liian rajulta. Ja on sitä paitsi perätönkin uhkaus. Ethän sä vienyt niitä roskikseen.

Mutta tuo uhkaus kannattaisi pitää ihan vihonviimeisenä keinona. Koska muuten menee teho. Eikä muutenkaan ole kivaa, koko ajan ladella älyttömiä uhkauksia. Lapset itkee. Kodinilmapiiri kärsii. Ja lapsi oppii itsekin uhkailemaan.

Meillä on toiminut hyvin myös sellainen palkitseminen, että nyt siivotaan yhdessä ja sitten sen jälkeen tehdään popcornia ja katsotaan yhdessä video. Tai syödään pulla-kahvit. TAi vastaavaa. Siitä tuli kaikille tosi hyvä tsemppi ja mieli. Niinhän aikuisetkin usein tykkäävät palkita itsensä ja nauttia siististä kodista.

Mutta poikasi on vielä vähän pieni. Ei meidänkään lapset tuon ikäisenä juuri siivonneet. Eli yritä saada hänet tekemään edes vähän ja tee itse loput. Toivottavasti myöhemmin helpottaa. Meillä kävi niin. 6-vuotias tyttö siivoaa jo tosi kivasti! 4-vuotias tyttömmekin vähän, mutta aikas laiskasti.

Ei meilä pätkääkään ole itketty minun uhakiluistani, ei yhtään. Eikä poika ole niitä leluja sen koommin nähnyt kun ne sinne " roskikseen" meni.

Meillä minä siivoan ja pyydän, että laitatko tuon ja tuon koppaan niin poika vaan juoksee eri huoneeseen, tai kun saan romuja koppaan niin kaataa kopan ihan sillä silmän räpäyksellä...

Minua ottaa niin päähän se, että lastenhuoneen hyllykkö on ihan tyhjä siinä ei ole mitään, vaan ne on pitkin lattioita. Meidän kaksi lelukoppaamme on väärn päin käännettynä lattialla... Lattialla ei kertakaikkiaan ole sellaista kohtaa jossa ei romua olisi.

Itse asiassa edes millään ei sitten leikitä ollenkaan...

joskus vielä meni perille, että edelliset kerätään pois ennen kuin uusi leikki aloitetaan. Esim. palapelit on syytä kerätä pois ennen kuin otetaan legot esille...

Vierailija
11/12 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä keino rajoittaa sekasotkua ja tehdä siivoaminenkin helpommaksi on tosiaan pitää lelujen määrä aika pienenä. Ja että kaikella on oma paikkansa.

Jos leluja on ns. liikaa, niin tosiaan voi viedä välillä osan varastoon. Kun ne hakee esille, ovat sitten taas kuin uusia.

Lasten leikki sujuu paremmin, kun ei ole liikaa tavaraa. Nykylapsilla on ärsykkeitä muutenkin liikaa.

Vierailija
12/12 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerhossa oli paljon leluja ja osa ajasta vapaata leikkiä, mutta pointti oli myös että lelut laitetaan lopuksi paikoilleen. Kaikki 1,5 - 4-vuotiaat osallistuivat lelujen siivoukseen. Noihin aikoihin poika sitten innostui siivoamaan kotonakin omia lelujaan, vaikka takapakkiakin on ollut...

Kotiin ostin joku aika sitten kasan muovikoreja, ja neuvoin poikaa (nyt 4,5-vuotias) säilyttämään esim. legot yhdessä, piirrustusvälineet toisessa, autot kolmannessa jne. Tiukan paikan tullen en ole niinkään uhkaillut roskiksella, vaan " ajatellut ääneen" lattialla lojuvista leluista että tykkäisiköhän se ja se tyttö tai poika päiväkodista juuri tästä lelusta, kun ei ne mahdu tänne meidän lattiallekaan. Yleensä se tehoaa. Se että lelu annetaan jollekin päiväkodin lapselle tai naapurin lapselle on näköjään pelottavampaa kuin roskiksen kasvottomuus.