Mies tyrmäsi alanvaihtohaaveeni!
Olen pohdiskellut alanvaihtoa pari vuotta. Vaihtoehdot ovat periaatteessa samalta alalta, mutta kuitenkin sisällöiltään erilaisia. Kyse ei siis ole siitä, että pähkäilisin meribiologin tai kampaajan ammattien välillä. Tähän asti mies ei ole varsinaisesti kannustanut mihinkään suuntaan, mutta ei myöskään ole vastustanut ajatusta. Tänään mies yllättäen tokaisi ettei perheenäidin kannattaisi enää edes haaveilla mistään uudesta alasta. Olisi pitänyt peruskoulussa tietää unelma-alansa ja sitten määrätietoisesti pyrkiä siihen, kuten hän on tehnyt. Minusta tuo oli tyrmistyttävä kommentti! Ymmärtäisin, jos haahuilisin täysin eri alojen välillä, mutta nuo eri vaihtoehdot ovat kuitenkin melko lähellä toisiaan. Mies on itsekin todennut ettei nykyinen työni sovellu perheemme tilanteeseen, mutta jostain syystä mieli on muuttunut. Olen siis lyhyitä hoitovapaita lukuunottamatta ollut täysipäiväisesti töissä.
En tiedä mitä tekisin! Ilmeisesti mies ei hyväksykään opiskeluhaaveitani eikä ole valmis tukemaan lainkaan alanvaihdossa. En haluaisi erota, mutta en tiedä miten tuollaisen miehen kanssa pystyisi jatkamaankaan. Olen minäkin tukenut miestäni uransa eri vaiheissa ottamalla suurimman vastuun perhe-elämämme pyörittämisestä!
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Perhe hajalle että nainen pääsee toteuttamaan unelma ammattiaan.
1800-luvulta soitettiin. Sanoivat että älkää vaan palauttako sitä luolamiestä tänne.
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kuuntele miestäsi vaan tee kuten itse haluat.
Perheenkin kustannuksella? Eikö perhe olekaan yksikkö, jossa päätökset tehdään yhdessä? Nainen luulee, että voi vahvana vaatia, mutta hänen ei itsensä tarvitse tehdä mitään esim. rahoittaa opintojaan vaan hän tarvitsee tähän miehen tukea?
Onko vastauksesi sama, jos mies haluaa opiskelemaan ja nainen tyrmää ajatuksenkin?
http://www.vauva.fi/keskustelu/2847715/haat-tulossa-kesalla-ja-mies-ilm…
Ei ne naisetkaan tue, jos ei saa unelmahäitään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin siitä lompakkoloinen!
Käyn töissä, jos et osannut lukea sitä aloituksesta! Vuorotyössä, siksi roikun koneella tähän aikaan.
Minusta mieheni kommentti tuntuu todella epäreilulta, koska olen itse suhteemme aikana joustanut itselleni tärkeistä asioista, jotta mies saisi toteuttaa omia urahaaveitaan. Ilmeisesti sama ei päde minun suuntaani. Olen erään urahaaveeni haudannut perheemme vuoksi ja nykyiset suunnitelmani olisi ns toiseksi paras vaihtoehto. Voisin toki laskea paljonko itse olen menettänyt tukieassani miestäni. Myös hän halusi perheen, mutta nähtävästi perheen hyvinvointi on minun harteillani.
Ihana lukea, että joissain perheissä puoliso tukee tällaisissa tilanteissa! (en nyt muista vastaajan numeroa)
ap
Ilmeisesti miehesikin on joustanut todella paljon tuon sinun vuorotyösi kanssa. Eli hän ilmeisesti hoitaa lapset, kun sinä olet iltaisin töissä?
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn töissä, jos et osannut lukea sitä aloituksesta! Vuorotyössä, siksi roikun koneella tähän aikaan.
Minusta mieheni kommentti tuntuu todella epäreilulta, koska olen itse suhteemme aikana joustanut itselleni tärkeistä asioista, jotta mies saisi toteuttaa omia urahaaveitaan. Ilmeisesti sama ei päde minun suuntaani. Olen erään urahaaveeni haudannut perheemme vuoksi ja nykyiset suunnitelmani olisi ns toiseksi paras vaihtoehto. Voisin toki laskea paljonko itse olen menettänyt tukieassani miestäni. Myös hän halusi perheen, mutta nähtävästi perheen hyvinvointi on minun harteillani.
Ihana lukea, että joissain perheissä puoliso tukee tällaisissa tilanteissa! (en nyt muista vastaajan numeroa)
ap
Ilmeisesti miehesikin on joustanut todella paljon tuon sinun vuorotyösi kanssa. Eli hän ilmeisesti hoitaa lapset, kun sinä olet iltaisin töissä?
Älä nyt, ihanko omat lapsensa hoitaisi puolison hakiessa elatusta perheelle! Ei kai noin joustavia ihmisiä ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Haahuilet kahden erialan välillä, eli et itsekään tiedä mitä haluat ja mitkä on työllistymis mahdollisuudet? Olet valmis laittamaan teidän perheen roikkumaan löysään hirteen ilman todellista tahto tilaa mitä haluat? Mitä, jos ala ei kiinostakaan? Vaihdat?
Miksi perheen pitäisi olla äidin varassa? Kai se mies voi lapsia kuskata ja hoitaa ihan yhtä lailla. Luojan kiitos, ettei itselläni ole tuollaista miestä, joka luo esteitä. Päinvastoin hän mahdollistaa. Kuka sanoo, että kerran valitulla alalla pitäisi olla koko ikänsä? Automaatiot ym. tulevat ja on vain etu, jos on monen alan osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haahuilet kahden erialan välillä, eli et itsekään tiedä mitä haluat ja mitkä on työllistymis mahdollisuudet? Olet valmis laittamaan teidän perheen roikkumaan löysään hirteen ilman todellista tahto tilaa mitä haluat? Mitä, jos ala ei kiinostakaan? Vaihdat?
Miksi perheen pitäisi olla äidin varassa? Kai se mies voi lapsia kuskata ja hoitaa ihan yhtä lailla. Luojan kiitos, ettei itselläni ole tuollaista miestä, joka luo esteitä. Päinvastoin hän mahdollistaa. Kuka sanoo, että kerran valitulla alalla pitäisi olla koko ikänsä? Automaatiot ym. tulevat ja on vain etu, jos on monen alan osaamista.
Miten tämä liittyi lainauksessa esitettyihin kysymyksiin? Haahuiletko sinäkin tietämättä mitä tahdot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Nyt haluat silkasta periaatteesta vaihtaa alaa tyytymällä toiseksi parhaaseen?
Jos se parantaa omaa onnellisuuttaan, niin miksipä ei?
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Paljon ja paljon... Pikemminkin niin päin, että olen omat työvuoroni suunnitellut miehen työkuvioiden mukaan. Pakkohan sen miehen on olla edes silloin tällöin muutama ilta kotona lasten kanssa, jos minä olen töissä! Mies ei myöskään pidä työajoistani, mutta ei ole vaihtoehtoja tällä hetkellä. Opiskelun myötä illat ja viikonloput (myös yöt) olisivat vapaita.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt, ihanko omat lapsensa hoitaisi puolison hakiessa elatusta perheelle! Ei kai noin joustavia ihmisiä ole olemassakaan.
No eihän se ole reilua, jos illat jää aina kokonaan toisen puolison vastuulle. Itse en suostuisi hankkimaan lapsia tuollaisessa asetelmassa.
Plus että se toinen vielä jäisi opiskelijaksi, ja toisen puolison harteille jäisi lasten elatuksen lisäksi vielä ne illat, jotka toinen puoliso käyttää tenttiin lukemiseen.
Joten ymmärrän kyllä AP:n puolison näkökulman tässä asiassa.
Tietysti jos AP:lla on rahaa säästettynä opintovapaata varten niin sitten ok, ja edellyttäen, että jaksaa sitten olla niiden lasten kanssa myös.
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se ole reilua, jos illat jää aina kokonaan toisen puolison vastuulle. Itse en suostuisi hankkimaan lapsia tuollaisessa asetelmassa.
Plus että se toinen vielä jäisi opiskelijaksi, ja toisen puolison harteille jäisi lasten elatuksen lisäksi vielä ne illat, jotka toinen puoliso käyttää tenttiin lukemiseen.
Tietysti jos AP:lla on rahaa säästettynä opintovapaata varten niin sitten ok, ja edellyttäen, että jaksaa sitten olla niiden lasten kanssa myös.
Selvitähän nyt ensin itsellesi, mitä käsite "vuorotyö" tarkoittaa. Länkytä sen jälkeen lisää, jos vielä haluat.
Ohis.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko sinä, että vuoropäiväkotiin saa lapsen vain siitä syystä, että kotona oleva vanhempi ei viitsi hoitaa lapsiaan oman työpäivän jälkeen iltaisin? Ja jos joku tekee säännöllistä iltavuoroa, ei kyseessä ole vuorotyö. Vuorotyöläisellä vuorot vaihtuvat.
Hae sinne koulutukseen. Hae vaikka molempiin koulutuksiin, mitä olet harkinnut. Ota asia miehesi kanssa puheeksi seuraavan kerran siinä vaiheessa kun sinulla on jo se koulutuspaikka. Kerro se asia juuri niin iloisena uutisena kuin itse koet sen.
Minä hain koulutukseen. Kerroin miehelleni, että olen hakenut. Mies kannusti. En päässyt koulutukseen, ja mies oli siitä enemmän pettynyt kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko sinä, että vuoropäiväkotiin saa lapsen vain siitä syystä, että kotona oleva vanhempi ei viitsi hoitaa lapsiaan oman työpäivän jälkeen iltaisin?
En luule, eikä tavalliseenkaan päivähoitoon saa välttämättä paikkaa, jos toinen vanhempi on kotona. Eikä tarvitsekaan saada.
Tottakai kumpikin vanhempi osallistuu lapsen hoitoon. Myös se äiti, vaikka kuinka olisi vuorotyössä ja opiskelisi. Sitten jos jää perheeltä aikaa ja säästössä on rahaa, on ihan ok opiskella. Omia opiskeluja ei voi maksattaa puolisolla, eikä lapsia lykätä toisen harteille vain siksi, että itseä nyt huvittaa opiskella. Tämä oli pointtini.
Ikävä kyllä monen naisen "ura" on sitä, että ollaan kotona pitkiä aikoja, opiskellaan sitä sun tätä, vaihdetaan alaa ja voivotellaan, kun on tiukkaa. Ja vaaditaan miestä maksamaan enemmän yhteisistä menoista, "kun se tienaa paremmin". No totta kai se mies tienaa paremmin, kun se on tehnyt vastuullisempia päätöksiä! Kyllä monella naisella on peiliin katsomisen paikka tässä asiassa.
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko sinä, että vuoropäiväkotiin saa lapsen vain siitä syystä, että kotona oleva vanhempi ei viitsi hoitaa lapsiaan oman työpäivän jälkeen iltaisin?
En luule, eikä tavalliseenkaan päivähoitoon saa välttämättä paikkaa, jos toinen vanhempi on kotona. Eikä tarvitsekaan saada.
Tottakai kumpikin vanhempi osallistuu lapsen hoitoon. Myös se äiti, vaikka kuinka olisi vuorotyössä ja opiskelisi. Sitten jos jää perheeltä aikaa ja säästössä on rahaa, on ihan ok opiskella. Omia opiskeluja ei voi maksattaa puolisolla, eikä lapsia lykätä toisen harteille vain siksi, että itseä nyt huvittaa opiskella. Tämä oli pointtini.
Ikävä kyllä monen naisen "ura" on sitä, että ollaan kotona pitkiä aikoja, opiskellaan sitä sun tätä, vaihdetaan alaa ja voivotellaan, kun on tiukkaa. Ja vaaditaan miestä maksamaan enemmän yhteisistä menoista, "kun se tienaa paremmin". No totta kai se mies tienaa paremmin, kun se on tehnyt vastuullisempia päätöksiä! Kyllä monella naisella on peiliin katsomisen paikka tässä asiassa.
Useimmat opiskelevat, jotta päästäisiin sitä rahaa keräämään, eivät, koska sitä on jo.
Ne opiskelut on hyvä hoitaa ennen perheen perustamista. Siinä vaiheessa kun on jo asuntolainat niskassa ja kaikki muutkin laskut maksettavana, on hieman myöhäistä alkaa huokailemaan, että kun mua huvittaisi nyt alkaa opiskelemaan. Varsinkin kun se on yleensä jotain ihan höpöhöpö-alaa.
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli tuossa vaiheessa ero. Mies ei hyväksynyt sitä, että lähdin opiskelemaan. Noh, mies on edelleen pienituloinen ja minä olen nykyisin suurituloinen. Muutamaa vuotta mies ei voinut odottaa, että saan opintoni suoritettua, vaan valitsi eron.
Päästin akan opiskelemaan tukineen kaikkineen.. lähti koko akka, koska opiskelijan elämä on niin mukavaa ja avartavaa, kun saa uusia tuttavuuksia ja kavereita joiden kanssa voidaan"opiskella" olemattomaan ammattiin. Opiskelukin tuntui lähinnä olevan opiskelijajuhlaa toisen perään ja välillä yliopistolla käyntiä ja jotain verkko tenttejä. Hohhoijaa ei opiskelijoiden kuulu saada kyllä penniäkään enempää tukea mistään, jos ns. koulunkäynti on tuollaista.
Oksettavaa ettei miehesi tue sinua. Sekä itsekästä ja törkeää ja vaikka mitä inhottavaa. Et anna sen lannistaa itseäsi vaan toteutat tietysti tavoitteesi! Ei sun elämä loppunut siihen kun sait lapsia, meinaatko koko loppuelämäksi nyt sitten käpertyä kuoppaan odottamaan kuolemaa?
Pidät pääsi, kouluttaudut, huolehdit lapsistasi. Saa nähdä pysyykö "ukkokulta" matkassa, ei välttämättä, mutta se on tässä kuviossa nyt täysin toisarvoinen asia.
Huh, onneksi eletään Suomessa missä naisen ei tarvitse kysyä mieheltä lupaa yhtään mihinkään. Käytä sitä mahdollisuutta!!