Koiranpennun hankinta ja siihen liittyvä "etiketti"?
Olemme siis hankkimassa koiraa. Joiltain kasvattajilta on tullut suoraan kommenttia, että heillä on jonotuslista jo melkein vuoden päähän jne. Lopulta löytyi hyvä kasvattaja jonne olemme menossa katsomaan pentuja kunhan pennut vähän vielä kasvavat. Ei ole ollut mitään puhetta siitä, että ollaanko nyt saamassa koira pentueesta vai ei enkä tiedä onko sitä korrektia kysyä? Sen kasvattaja sanoi, että tekee päätökset pentujen kodeista vasta, kun pennut ovat useamman viikon ikäisiä. Mutta missä vaiheessa voi kysellä sitä, että saadaanko pentu vai ei? Kuinka monta kertaa pentuja yleensä käydään katsomassa ennen luovutusta?
Mietin näitä, kun kaverini kävi pari vuotta sitten katsomassa kasvattajan luona pentuja kolme kertaa ja oli koko ajan siinä käsityksessä, että saavat pennun, mutta saivatkin tiedon viikko ennen luovutusikää, että ei ollut sillä kertaa sopivaa pentua heille. Siinä olivatkin sitten ihmeissään, kun olivat ehtineet hankkia pennulle kaiken valmiiksi eikä sellaista edes tullut. Tässä tosin oli joku kommunikointiongelma ja kaverini oletti, että ovat saamassa pennun, koska kävivät niin monta kertaa katsomassakin pentuja eikä missään vaiheessa selvästi sanottu, että eivät saisi pentua.
Miten nämä asiat yleensä menee? Onko tavallistakin, että pentuja saa/täytyy käydä katsomassa monta kertaa ja sitten pentua ei saakaan syystä tai toisesta? Minä kun en tosiaan tiedä miten nämä asiat pyörii eri kasvattajilla.
Kommentit (78)
Eihän tässä enää kohta uskalla edes soittaa kenneliin, kun kasvattajat ovat tuollaisia pikkuhitlereitä! :( Kuitenkin se koira on kauppatavara, josta taitaa se ostaja sen hinnan maksaa...
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös koiranpentu haussa ja jännitetään juuri, että saadaanko pentu. Kolme kertaa ollaan käyty katsomassa ja luovutusikä lähenee kovaa vauhtia...
Kolme kertaa olette käyneet katsomassa eikä kasvattaja ole vieläkään kertonut, saatteko pennun tahi ette? Kyllä täällä vaihtuisi kasvattaja ja myös juttu lähtisi kiertämään! 😳
Sori vanhan ketjun nosto, pöyristyin lueskellessa!
Kauanko ihmiset odottavat kasvattajien arpomista?
Kannattaa hankkia kodinvaihtaja. Se hillitsee pentutehtailua ja rotujen jalostamista.
Rekku Rescuella yms on kodinvaihtajia ja kodittomia koiria vaikka kuinka paljon. Hakekaa sieltä.
Rekku Rescuen koirat ovat lähinnä ongelmakoiria, jotka sijoitetaan vain omakotitaloon.
Meille on elokuun alussa tulossa pentu. Kasvattajan kanssa on pidetty yhteyttä kohta vuoden, ja pari viikkoa pennun syntymisen jälkeen maksettiin varausmaksu. Kasvattaja osittain päättää mikä pentu sopii kenellekin, ja hieman vaikuttaa sekin, onko kiinnostunut käymään näyttelyissä ja sitoutuuko siihen että narttua/urosta ei leikata, jos siinä olisi potentiaalia jalostukseen jatkossa. Pentuja mennään katsomaan pian.
Minä haluaisin koirat eläinkauppoihin myyntiin kuten Usassa.
Ei ihme, että jotkin ikävät pentutehtaat menestyvät, kun koiran hankkiminen on noin hankalaa.
Sen kun tietäis. Kasvattajat on Jumalasta seuraavia ja monella on pennunottajien kannalta hyvin epäreiluja tapoja.
Mutta nykyään vuodenkaan jono pentuihin ei muuten ole mikään este, moni kasvattaja ei tykkää "mullehetinyt"-ostajista, maininta tuollaisesta pentulistasta voi olla siis yksi keino karsia kotiehdokkaita. Kuinka kovasti pentua oikeasti halutaan ja paljonko siihen ollaan valmiita panostamaan? Jos vuosi on liikaa, niin miten sitten kun koira voi elää yli 15 vuotiaaksi, vuosi on siinä mielessä lyhyt aika.
Tuo odotuttaminen on kyllä kasvattajalta silkkaa simputusta ja myös viime hetken peruminen. Jos ottaa jonotuslistalle, niin siinä pitää myös pysyä, olisi kamalaa odotella omaa pentua vuoden ja sitten kasvattaja sanoisikin, että enpä myykkään sinulle.
Hallaa tekee rotukoirakasvattajat itselleen kovasti epäreilulla toiminnalla. Tuokin että juoksutetaan kolmesti katsomaan pentuja ja sitten sanotaankin että ette saa, huhhuh. Kävisin kerran katsomassa ja sitten pitäisi saada maksaa jo varausmaksu, joka löisi kaupat lukkoon. Kerran katsominenkin siinä ja siinä jos pentu on esim. toisella puolella Suomea, en ihan huvikseen haluaisi sinne lähteä "vain katsomaan" ilman mitään varmuutta mistään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että jotkin ikävät pentutehtaat menestyvät, kun koiran hankkiminen on noin hankalaa.
Katso ihan huvikseen miten paljon siellä on myös niitä kodittomia koiria. Hyvät hyssykät sentään, jos et halua tukea mitään rotujalostusta niin ottakaa rescue niissä on aika ajoin myös ihan emon kanssa olevia pentuja, jolloin ei tarvitse ottaa mitään kiusattua ja mahdollisesti rääkättyä otusta. Osa noista pennuista on tuotu tänne Suomeen kotihoitoon.
T. rotukoiraharrastaja joka suosii ulkomaalaisia FCI kasvattajia ja rekisteröi tuontinsa Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso ihan huvikseen miten paljon siellä on myös niitä kodittomia koiria. Hyvät hyssykät sentään, jos et halua tukea mitään rotujalostusta niin ottakaa rescue niissä on aika ajoin myös ihan emon kanssa olevia pentuja, jolloin ei tarvitse ottaa mitään kiusattua ja mahdollisesti rääkättyä otusta. Osa noista pennuista on tuotu tänne Suomeen kotihoitoon.
T. rotukoiraharrastaja joka suosii ulkomaalaisia FCI kasvattajia ja rekisteröi tuontinsa Suomeen.
Mulla on kaksi rescueta ja en suosittele ihan kenelle tahansa ottamaan. Edes tuo että ottaa pienen pennun ei poista sitä tosiasiaa, että siitä rescuesta et sitten tiedä yhtään mitään mitä siitä kasvaa, siitä voi tulla hajujen perässä koheltaja, räkyttäjä, eroahdistunut, aggressiivinen tai mitä tahansa, kun ei ole edes vanhemmat tiedossa.
Tähän arpapeliin pitää varautua jos rescuen ottaa, pitää tiedostaa että se koira voi aikuisena olla MITÄ TAHANSA, eli missään nimessä ei ainakaan kerrostaloon asumaan, enkä ehkä lapsiperheeseenkään suosittele.
Iso todennäköisyys on, että jotakin ongelmia tulee, niin kävi myös minulle näiden molempien kanssa, seuraavaksi tulee rotukoira.
Vierailija kirjoitti:
Tuo odotuttaminen on kyllä kasvattajalta silkkaa simputusta ja myös viime hetken peruminen. Jos ottaa jonotuslistalle, niin siinä pitää myös pysyä, olisi kamalaa odotella omaa pentua vuoden ja sitten kasvattaja sanoisikin, että enpä myykkään sinulle.
Hallaa tekee rotukoirakasvattajat itselleen kovasti epäreilulla toiminnalla. Tuokin että juoksutetaan kolmesti katsomaan pentuja ja sitten sanotaankin että ette saa, huhhuh. Kävisin kerran katsomassa ja sitten pitäisi saada maksaa jo varausmaksu, joka löisi kaupat lukkoon. Kerran katsominenkin siinä ja siinä jos pentu on esim. toisella puolella Suomea, en ihan huvikseen haluaisi sinne lähteä "vain katsomaan" ilman mitään varmuutta mistään.
Tämä! Siellä ekalla katsantakerralla sanoa myykö vai ei - herrajumala sentään! Viehän tämä myös ostajalta resursseja etsiä normaali ja parempi kasvattaja!
Oman koirani sain näin:
Soitin kasvattajalle. Sanoin, että huomasin ilmoituksen pian syntyvistä pennuista. Hän haastatteli puhelimessa ja kerroin, että ennestään löytyy jo yksi seniori-ikäinen saman rodun koira. Puhelun lopuksi, hän sanoi soittavansa päätöksestä kun pennut syntyvät. Halukkaita ostajia oli 11 ja keskimääräinen pentue on 3-4 pentua. Kasvattaja kertoi minulle myös hinnan ja se oli ok.
Muutaman viikon päästä hän soitti, että on päättänyt, että saan ostaa yhden pennuista ja pyysi tulemaan katsomaan niitä. Pentuja olikin syntynyt 5 joten hän laski pennun hintaa 200eurolla.
Menin katsomaan pentuja ja esitin toiveen narttupennusta. Narttuja oli 3, uroksia2. Käynnin jälkeen hän pyysi tililleen 300e varausmaksun. (pentu maksoi 1400e ja varausmaksu lukeutui siihen) Sovittiin myös luovutuspäivä.
Sovittuna päivänä mentiin sinne, eikä tiedetty mikä pentu saadaan, muutakuin, että se on narttu.
2 narttupentua oli pyörinyt ympärillämme koko vierailumme ajan ja hän oli sillä perusteella valinnut meille toisen niistä :)
Vierailija kirjoitti:
Onko vieläkin niin, että jotkut kasvattajat haluavat myydä fyysisesti parhaat pentunsa vain näyttelyharrastajille, jotta saisivat itse lisää nimeä kasvattajina? Eli kun kasvattajan pennut menestyvät näyttelyissä, tulee nimeä (ja hinta nousee). Itse törmäsimme ainakin yhteen kasvattajaan, joka ei halunnut myydä pentua muille kuin näyttelyharrastajille.
Kyllä, ja tosiaan niin että parhaat pennut laittavat sijoitukseen, eli omistus säilyy heillä. Tai toiselle kasvattajalle, jonka kanssa tekevät sovittua yhteistyötä.
Maallikon on vaikea saada hyvää näyttelykoiraa, ellei niitä sitten ole kasvattajalla paljon tarjolla. Ja tällöin vaaditaan suostumusta näyttelyrumbaan. Koiranjalostuksessa on oma logiikkansa, ei se ole sattumanvaraista toimintaa.
Mutta tässäpä piilee taviksen mahdollisuus ihanan luonteen omaaviin perhekoiriin.
Kasvattajalla on omat kasvatustavoitteensa ja käsitys, millaisia koiria niin terveydeltään, ulkomuodoltaan, luonteeltaan ja ominaisuuksiltaan haluaa kasvattaa. Hän miettiin tarkoin sopivan yhdistelmän (nartun ja uroksen) ja hänellä on tavoitteet, millaisia pentuja syntyy, Kasvattajalla saattaa olla takanaan useita sukupolvia tiettyä linjaa, mitä hän haluaa jatkaa ja siksi on tärkeää, että pentueesta valitaan sopivin jatkamaan sukua ja pitkääkin, vuosikymmeniä kestänyttä linjaa ja kasvatustyötä. Tottakai kasvattaja valikoi pentueesta silloin ensimmäisenä itselleen koiran tai on tarkka siitä, kenelle antaa sijoitukseen yksilön, jolla on ne parhaat ominaisuudet jatkaa jatkossakin sukua! Miksi ihmeessä kasvatukseen sopivin tai "paras" koira annettaisiin jollekin kotikoiraksi? Eihän siinä olisi mitään järkeä. Ne koirankasvattajat jotka itse tunnen, ovat erittäin kiintyneitä koiriinsa ja myös niiden pentuihin, ovat niitä vaalittu ja hoidettu tarkoin ja niistä ollaan kiinnostuneita kuin pienistä lapsista. Niiden eteen on tehty paljon työtä ja ne ovat kasvattajalle yksilöitä. On tärkeää, että pennut pääsevät luotettaviin koteihin, joissa osataan kasvattaa niitä ja pitää niistä huolta, ja koirat saavat hyvän elämän.
Näyttelyt ja siellä saatu arvio koirasta on tärkeä kasvatajalle, koska se kertoo osaltaan (onko koiran rakenne ja tyyppi rodunomainen ja ihanteen mukainen) hänen kasvatustyönsä laadukkuudesta ja siitä, onko suunta oikea ja onko yhdistelmät olleet sopivia. Terveyden osalta taas sitoutuminen terveystarkastuksiin, kuten lonkka- ja kyynärä- sekä silmäkuvauksiin taas todentaa kasvatustyön laadukkuutta ja antaa tärkeää tietoa tulevia yhdistelmiä varten, koska tavoitteena olisi mahdollisimman terve koira. "Koiranäyttelypakko" voi tuntua pennun ostajasta kurjalta, mutta edes sen yhden arvion saaminen näyttelystä antaa kasvattajalle tärkeää informaatiota. Näin itse suhtaudun näyttelyihin ja vaikka ne eivät kamalasti itseäni kiinnosta, niin haluan tehdä tuon palveluksen koiran kasvattajalle. Ei se paljoa vaadi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vieläkin niin, että jotkut kasvattajat haluavat myydä fyysisesti parhaat pentunsa vain näyttelyharrastajille, jotta saisivat itse lisää nimeä kasvattajina? Eli kun kasvattajan pennut menestyvät näyttelyissä, tulee nimeä (ja hinta nousee). Itse törmäsimme ainakin yhteen kasvattajaan, joka ei halunnut myydä pentua muille kuin näyttelyharrastajille.
Tottakai on näin. Onhan se nyt kasvattajan näkökulmasta surullista, jos myy kauniin pennun perheeseen, joka ei koskaan halua sitä viedä näytille tai antaa jalostukseen. Enkä ymmärrä, mitä pahaa siinä on.
Ky
Kaikkien kasvattajien pääkiinnostuksenkohde on kylläkin raha ja sen tekeminen, koirista viis.
Samaa tässä pohdin itsekin. Aiemmin ollut 2 rotukoiraa ja niiden hankinnassa ei ollut ongelmia. Joten nyt ihmetyttää että kasvattaja oli innoissan kun kyselimme pentua mutta tuntuu ettei sellaista mahdollisesti tule.
1. Meitä on useampia jotka menee katsomaan pentuja, ok.
2. Varausmaksu, ok.
3. Näyttelyyn haluavat ensin, ei ok.
4. Hän itse valitsee, ensin 2 pentua itselleen, ei ok.
Miksi maksaisin varausmaksun koirasta jota en saa edes itse valita? Totta kai myös minä haluan koiran jonka ulkonäkö ja väritys miellyttää minua vaikka en näyttelyyn vieläkään.
Miksi laittaa pentuetta ylipäätänsä kennelsivustolle myyntiin jos ei kaikki kuitenkaan ole myynnissä kaikille? Tai että 2 pentua on ehdottomasti pois myynnistä?
Mielestäni se on ostajan harhaanjohtamista.
Todellakaan en maksa varausmaksua kuin koirasta jonka itse valitsen.