Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääsiäisenä ihmisiä hoidettu ensiavussa ylensyönnin takia!

Vierailija
17.04.2017 |

Muistan, kun joskus 80-luvulla jouluisin näytettiin tv-uutisissa miten ihmisiä vietiin ambulanssilla ensiapuun saamaan hoitoa ylensyöntiin, mutta että tuollaista tapahtuisi vieläkin...?

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201704172200103805_uu.shtml

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan hevonenkin kuolla ähkyyn, miksei sit ihminenkin?

Vierailija
42/60 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osa ylensyöntipotilaista joutuu tiputukseen, jotta suolisto saa aikaa sulattaa jouluruokia. Äärimmäisissä tapauksissa potilailta imetään mahalaukun sisältö pois nenämahaletkulla."

http://www.talouselama.fi/uutiset/ss-osa-syo-itsensa-jouluna-sairaalaku…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei ole mikään uusi ilmiö. Vaan aika arkista liittyen juhlapyhiin erityisesti. Jouluna näitä on eniten. Jotkut vaan ei osaa hillitä edes syömistään. Ja ei siellä mikään repeile on vaan todella täysi ja paha olo. Ja toinen samanlainen perusvaiva on vaikea ummetus jota tullaan ajoittain päivystykseen hoidattamaan. Toki näiden taustalla joskus ihan ymmärrettävä ja perusteltu syy. Eikä aina siis vaan ihmisen oma kontrolloimaton käytös ja halu huolehtia omasta hyvinvoinnistaan kypsästi.

Vierailija
44/60 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hevosen ähkyllä ei tarkoiteta ylensyöntiä.

Vierailija
45/60 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen kykenee oksentamaan, hevonen ei.

Vierailija
46/60 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei helkkari  :D:D

En voi olla nauramatta, kun luin koko ketjun. En ole koskaan kuullut, että joku söisi itsensä sairaalakuntoon, mutta kaikkea sitä kuulee, kun vanhaksi elää.

täti, 63 v

Mä olen syntynyt 70-luvun alussa ja muistan lapsuudesta kuinka jouluisin tv-uutisissa oli juttuja tästä aiheesta. Ylellä oli kamera ja toimittaja sairaalan päivystyksessä ja henkilökuntaa haastateltiin, että onko tänä vuonna enemmän vai vähemmän hoidossa liian syömisen takia kuin viime vuonna. 70-luvun lopussa ja vielä 80-luvullakin asiasta puhuttiin uutisissa, mahtaisiko elävästä arkistosta löytyä raportteja?

Vierailija
47/60 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen kykenee oksentamaan, hevonen ei.

Ei taida noi ensiapuun joutuneet osata oksentaa.

Vierailija
48/60 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
49/60 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi mitä tuo ylensyönti käytännössä tarkoittaa?

Olen minäkin mennyt päivystykseen syömisen takia ja näin luulen olen monella muulla, joilla on esim. sappikivet, kun ei voi tietää etukäteen, mikä ruoka laukaisee sappikohtauksen.

Vierailija
50/60 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla on järki hävinnyt kokonaan eikä osata edes syödä edes kohtuudella vaan sekin vedetään överiksi. En ihmettele enää mitään.

Vierailija
51/60 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa taas ketjusta pyyhitty viestejä

Vierailija
52/60 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mämmiä, suklaamunia ja väliin lampaanviulua. Ja taas kierros uusiksi. Ja taas..ja taas..

Toisaalta uutisissa kerrottiin, että suurimmalla osalla suomalaisista ei ole mitään poikkeavia juhla-aterioita pääsiäisenä.

Vierailija
53/60 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen minäkin mennyt päivystykseen syömisen takia ja näin luulen olen monella muulla, joilla on esim. sappikivet, kun ei voi tietää etukäteen, mikä ruoka laukaisee sappikohtauksen.

Minkälaista apua sait päivystyksestä vaivoihisi? Olisitko kuollut ellet olisi mennyt?

Vierailija
54/60 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tv:n myöhäisillan laatudokkarissa Seksileikeistä ensiapuun näytettiin kerran naista joka oli syönyt niin suuren määrän juustoja viinin kanssa, että nämä olivat juuttuneet joksikin möykyksi vatsalaukkuun aiheuttaen jotakin umpisuolen tulehdukseen verrattavia kipuja. En enää muista mitä tekemistä seksileikeillä oli asian kanssa, taisivat kai luulla että jotakin sisälmyksissä repesi aktien aikana. Mutta joo, kai se on jotenkin mahdollista syödä itsensä ja suolistonsa tukkoonkin.

Vierailija
55/60 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hitto, kuka syö yleä eli oksennusta. Ei ihme että joutui sairaalaan.

Vierailija
56/60 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko koskaan kuulleet ahmimishäiriöstä? Kyllä siinä vatsalaukku/ sen verisuonet saattavat revetä, jos ahmii ja ahmii oksentamatta. Vaikkei ihan terve ihminen moiseen taida kyetä. Ei siinä mielestäni kyllä mitään hauskaa ole.

Vierailija
57/60 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahmishäiriöisenä voin sanoa, että se vatsakipu ylensyönnin jälkeen on helvetillinen ! Jos ei tajua mistä on kyse, saattaa ryömiä päivystykseen.

Vierailija
58/60 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylensyönnistä puhutaan usein silloin kun syöminen ei ole jollakin tavalla hallinnassa. Hallitsematon syöminen voi helposti johtaa esim. niihin sappivaivoihin. Tuli syötyä jotakin jonka tiesi ehkä voivan aiheuttavan vaivoja, mutta pääsiäispöydässä ruokavalioa ei pitänyt niin oleellisena kuin arkena. Tai sitten syöminen on määrällisesti hallitsematonta, syö niin paljon että siitä tulee oireita närästystä, vatsavaivoja jne.

Vierailija
59/60 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulis, että jouluna olis niitä ylensyöntitapauksia enemmän.

Pääsiäisruuat on parempia kuin jouluruuat, tekee mieli herkutella yli tarpeen!

Vierailija
60/60 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miten tollaseen tilanteeseen voi joutua? Siis lähtee päivystykseen ennemmin kuin oksentaa kotona?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme