Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten työtä saataisiin riittämään kaikille suomalaisille?

Vierailija
17.04.2017 |

Mitkä ovat ideasi työttömyyden vaihtamiseksi työllisyydeksi?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhyemmät työpäivät ja työn jakaminen. Olisin valmis itse alentamaan palkkaani ja työskentelemään esim. 6h päivässä. Toki tämän skenaarion toteutumiseen tarvittaisiin myös muutosta asumiskuluihin yleisellä tasolla.

Nykyisellään työelämä tuntuu muuttuvan vain vaativammaksi ja kiireisemmäksi koko ajan. Hyvä kun 10h päivässä riittää työhön ja työmatkoihin. Ei ole ihme, että työ sairastuttaa stressin ja sen vuoksi, että vain viikonloppuna/lomilla tuntee elävänsä. Olen varma, että moni ihminen tekisi hyvin mieluusti myös "epämiellyttävämpiä" töitä, jos ne eivät veisi niin järkyttävän suurta osaa koko elämästä.

Erittäin hyvä teksti! Kuka haluaa käyttää koko elämäänsä turruttavaan linjastotyöhön, tai vessojen siivoamiseen tienaamatta kuitenkaan juuri paskaakaan?

Vierailija
22/30 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Tuetaan yrittäjyyttä

-Nostetaan verkkokauppojen postimaksut niin koviksi, jolloin netistä tilaaminen loppuu ja ihmiset alkavat suosia fyysisiä kauppoja

-Kielletään itsepalvelukassat ja robotiikka työntekijöiden korvaajina

-arvostetaan myös "paskaduuneja"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritysverotus alas, työntekijöiden hinta alas.

Vierailija
24/30 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana kirjoitti:

Työn uusjako. Kaikille vähemmän työtunteja, silloin työtä riittäisi kaikille. Tämä parantaisi pitkällä aikavälillä myös terveydentilaa koko väestön tasolla, kun vapaa-aika lisääntyisi ja stressi vähentyisi. Lisäksi lapset saisivat viettää enemmän aikaa vanhempiensa kanssa.

Kuule. Tiiäkkö, kun meillä tätä kokeiltiin. Ennen mulla oli listassa aina 140h töitä neljässä viikossa. Nyt yhtäkkiä mulla onkin ollut jo jonkin aikaa vaan 120h töitä neljässä viikossa. Tämä siksi, kun meillä ei enää ole töitä. Porukkaa on jääny eläkkeelle ja muutama on ottanut omasta aloitteestaan lopputilin kun ovat lähteneet opiskelemaan jotain järkevämpää, eli yhtään työtöntä ei ole palkattu töihin.

Mulla ei ole koskaan ollut töissä stressiä, mutta nyt alkaa olla ihan vaan sen takia, että kun ei meinaa tili riittää edes pakollisiin, saati mihinkään kivaan ja mukavaan. Lapsi on aina ollut vaan puolipäivähoidossa, eli ei ole ollut tähänkään asti varhaiskasvatuksessa kuin 4-5h 0-5 päivää viikossa.

Mun terveydentilaa tää ei ole parantanut, vaan päinvastoin. En tiiä mitä tekisin tällä lisääntyneellä vapaa-ajalla, kun yhtään enempää en ole vapaapäiviä kuitenkaan saanut. Mulla on vaan lyhyempiä työpäiviä, mutta niitä on peräkkäin semmoset 10-12 päivää, sitten päivä tai pari vapaata ja taas 10-12 päivää töitä. Ennen oli töitä 3-4 päivää viikossa ja sitten 3-4 päivää vapaata.

Vierailija
25/30 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyemmät työpäivät ja työn jakaminen. Olisin valmis itse alentamaan palkkaani ja työskentelemään esim. 6h päivässä. Toki tämän skenaarion toteutumiseen tarvittaisiin myös muutosta asumiskuluihin yleisellä tasolla.

Nykyisellään työelämä tuntuu muuttuvan vain vaativammaksi ja kiireisemmäksi koko ajan. Hyvä kun 10h päivässä riittää työhön ja työmatkoihin. Ei ole ihme, että työ sairastuttaa stressin ja sen vuoksi, että vain viikonloppuna/lomilla tuntee elävänsä. Olen varma, että moni ihminen tekisi hyvin mieluusti myös "epämiellyttävämpiä" töitä, jos ne eivät veisi niin järkyttävän suurta osaa koko elämästä.

Erittäin hyvä teksti! Kuka haluaa käyttää koko elämäänsä turruttavaan linjastotyöhön, tai vessojen siivoamiseen tienaamatta kuitenkaan juuri paskaakaan?

Harva haluaa. Mutta työttömiä pakotetaan tuohon esim sen kuntouttavan työtoiminnan varjolla. Matka työpaikalle yli tuntu, sitten 6 tuntia siivoamista ja taas reilu tunnin kotimatka. Korvauksena kelan päiväraha plus 9€/päivä. Ja kunta saa reilu 10€/päivä ilmaisesta orjasta. Ja tätä voi jatkua jopa 24kk ja saattaa alkaa uudestaan kahden vuoden putki. Suomiko nousee ja työttömien itsetunto sekä elämänlaatu sillä?

Vierailija
26/30 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sana kirjoitti:

Työn uusjako. Kaikille vähemmän työtunteja, silloin työtä riittäisi kaikille. Tämä parantaisi pitkällä aikavälillä myös terveydentilaa koko väestön tasolla, kun vapaa-aika lisääntyisi ja stressi vähentyisi. Lisäksi lapset saisivat viettää enemmän aikaa vanhempiensa kanssa.

Kyllä mua stressaisi se rahattomuus tuollaisen jälkeen. Nytkään ei meinaa riittää palkka kaikkiin laskuihin, vaikka käy kokopäivätyössä, saati sitten, kun saisi palkan vain neljältä tunnilta päivässä..

Palkka olisi silti luultavasti suurempi kuin niiden työttömien jotka saavat käteen vajaa 500€ kuussa eikä mitään muita tukia kuin työttömyyskorvaus. Yllättävän paljon pakollisia laskuja ja kuluja on heilläkin. Lisäksi ikävä työttömän status. Itse aikoinani tein kolmipäiväistä työviikkoa ja olin onnellinen, nykyään viisipäiväisenä olen tosi väsynyt ja "muu elämä" pilalla vaikka palkka onkin isompi.

Jos saa työmarkkinatukea on oikeutettu myös asumistukeen ja usein myös toimeentulotukeen.

Vierailija
27/30 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielletään palkaton työharjoittelu.

Sekä "kuntouttava työtoiminta".

Ja työkokeilu.

Kaikki nuo ovat kiertoilmaisuja ilmaiselle hetkelliselle työvoimalle, niistä ei hyödy kuin työnantaja. Ei todellakaan ko työtön eikä yhteiskunta.

Vierailija
28/30 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sana kirjoitti:

Kyllä mua stressaisi se rahattomuus tuollaisen jälkeen. Nytkään ei meinaa riittää palkka kaikkiin laskuihin, vaikka käy kokopäivätyössä, saati sitten, kun saisi palkan vain neljältä tunnilta päivässä..

Palkka olisi silti luultavasti suurempi kuin niiden työttömien jotka saavat käteen vajaa 500€ kuussa eikä mitään muita tukia kuin työttömyyskorvaus. Yllättävän paljon pakollisia laskuja ja kuluja on heilläkin. Lisäksi ikävä työttömän status. Itse aikoinani tein kolmipäiväistä työviikkoa ja olin onnellinen, nykyään viisipäiväisenä olen tosi väsynyt ja "muu elämä" pilalla vaikka palkka onkin isompi.

Jos saa työmarkkinatukea on oikeutettu myös asumistukeen ja usein myös toimeentulotukeen.

Ei aina. Ihmisellä voi olla omaisuutta mutta ei rahaa. Ja sitä omaisuutta ei saa aina tai ainakaan kovin nopeasti realisoitua. On harhaluulo että kaikki saisivat toimeentulo- tai asumistukea.

Vierailija
29/30 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sana kirjoitti:

Miten tuo sitten näkyisi veroissa? Jos työaika lyhenisi ja yhä useampi saisi töitä ja maksaisi veroja niin ehkä siitä pienemmästä palkasta jäisi enemmän käteen? Tekisi tuo ihmiset tasa-arvoisemmiksi, kaikki kynnelle kykenevät olisivat töissä ja kaikilla olisi myös reilusti vapaa-aikaa. 

Työt voisi olla kätevintä jakaa viikko työtä ja viikko vapaata periaatteella. Voisi säästää sen toisen viikon matkarahoissa ainakin. 

Vierailija
30/30 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä maassa töitä riittää. Nyt se vaan on jakautunut epätasaisesti ja paljon tarpeellista työtä jää tekemättä, kun maksajaa ei löydy. 

Tiedän paljon ihmisiä, jotka tekevät jatkuvasti 50, jopa 60 tuntista työviikkoa. Tyhmimmät vielä pienellä palkalla ilman ylityökorvauksia- ylenemisen toivossa tietenkin.

Hoitoalalla, varhaiskasvatuksessa ja kouluissa ryhmäkokoja tulisi pienentää ja henkilöstömitoitusta korjata. Lisäisi paitsi työntekijöiden, myös asiakkaiden hyvinvointia. Osa kustannuksista palautuisi taatusti säästöinä ennen pitkään.

Enkä usko että kukaan pistäisi pahakseen, jos kadut olisivat vähän puhtaampia ja ympäristö siistimpää...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi