Onko kampaajien PAKKO haukkua asiakkaan hiuksia?
Alkaa ihan oikeasti ottamaan päähän tämä, tähän mennessä olen tavannut vain muutaman kampaajan, joka ei koko ajan jäkättäisi hiuksista.
"Voi voi kun on ohuet hiukset"
"Hirveesti kaksihaaraisia!"
"Onpa sulla kuivat hiukset!"
"Miten nää hiukset on näin huonokuntoiset"
"Ihan hamppua tää latva"
"Kannattaa käydä säännöllisesti kampaajalla niin hiukset ei pääse näin huonoon kuntoon"
Kampaajalla käyminen maksaa niin poskettomasti, niin voisiko ne kampaajat keskittyä siihen olennaiseen eikä saarnaamiseen. Asiakas varmaan tietää jos hiukset ovat aivan hirveät, ei sitä tarvitse varmaan erikseen kauhistella.
Olen huomannut, että tämä käytös vähenee mitä enemmän ikää tulee. Nyt olen jo kahdenkympin paremmalla puolen ja kampaajat ovat useammin miellyttävämpiä. Joskus teininä sai kuunnella jopa suoranaista vittuilua.
Yleensä nuoret, sellaiset todella laitetun näköiset kampaajat ovat kärkkäimpiä huomauttelemaan, samoin jotkut vanhemmat ihmiset. Paras kampaaja on nuori, mukavan ja hymyileväisen näköinen naishenkilö.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Niinkuin ykkönen sen sanoi, kampaajat yrittää myydä sulle hoitotuotteita mollaamalla hiustesi heikkoa kuntoa ekaksi.
Eikä yritä - kun kun kaveri pyysi myydä jotain hyvää tuotetta, sanoi ettei tähän auta mikään. :/
Kasvatin nuorempana pitkiä hiuksia. Menin kampaajalle ja sanoin että "latvojen tasaus, otetaan pois korkeintaan viisi senttiä". Kampaaja nyhräs ja nyhräs ja minä keskityin lukemaan lehteä. Puolen tunnin päästä hän sanoi että valmis ja esitteli käsipeilillä lopputulosta. Minä sanoin järkyttyneenä että "ethän sinä ole leikannut niitä yhtään". Koska hiukset oikeasti näytti ihan samalta kuin ennen leikkausta. Kampaaja suutahti vähän ja ilmoitti, että kun ei kuulemma saanut ottaa pois kuin muutama milli niin eihän se näy mihinkään. Oli kuulemma kuullut että sanon "korkeintaan viisi milliä" kun sanoin että korkeintaan viisi senttiä. Ja oli totellut kirjaimellisesti kysymättä että kuuliko oikein. No hänellä uskalsin käydä uudelleenkin, koska kaikki muut ihan järjestään pätkäisi 10 senttiä aina pois kaikista kielloistani huolimatta.
Kampaajan työssä tarvitsee olla hyvä puhumaan että saa ihmiset ymmärtämään mikä on mahdollista toteuttaa ja mikä taas on vain utopiaa. Aina välillä käy asiakkaana sellaisia 14-20 vuotiaita tyttöjä/nuoria naisia joilla on hyvin monien värjäyskertojen polttama pitkä tukka joka ei saisi lyhetä juuri ollenkaan. No siinä sitten yleensä jutellaan ja mietitään vaihtoehtoja, mutta useimmiten lopulta hiuksia leikataan reilummin ja väri vaihdetaan sellaiseen joka ei syö hiusta niin paljoa.
-kampaaja (mies)
Oma eka kanpaajakokemus oli karmiva. Olin superujo 12v ja menin yksin sinne. Kampaaja rupesi päivittelemään sitä hiusten kuivuutta ja kyseli hoitotuotteista. No, meillä oli kotona vain sitä ihanaa Linna-shampoota ja jotain halpishoitoainetta. Kampaaja repesi nauramaan (oikeesti nauroi!!), että ei ihme, että pehko on yhtä hamppua, kun Linnan ph:kin on vaikka mitä, herrajjumala! Huuteli toiselle kampaajallekin näitä faktoja ja sekin nauroi tosi ilkeästi. Ja ihmetteli, miksei mun tukkaa ole ikinä värjätty, kun on niin mitäänsanomaton oma väri... Leikkasi ilman lupaa tukan tosi lyhyeksi (piti ottaa muutama sentti, mutta pätkäisi letin ihan kananperseeksi, "kun ei hän sille voinut muutakaan tehdä").
En käynyt vuosiin kampaajalla tuon takia. Nyt on kiva ja asiallinen kampaaja, joka ottaa hiusten ongelmat puheeksi silleen ystävällisesti ja saattaa tarjota tuotteitakin niihin, muttei silti tyrkytä...
Mulla viimeinkin aivan ihana kampaaja! Värjää myös kasviväreillä ja hoitaa latvojen leikkauksen haukkumatta. Eikä kommentoi juurikasvua eikä päivittele ohutta luonnonkiharaa hiusta. Ennen tunsin itseni kampaajalla aina hiton rumaksi ja ei-pidetyksi, mutta nyt taas nautin käynneistä ja ostan jopa hoitotuotteita mielelläni, kun niitä ei tyrkytetä!
Hyvä keskustelunavaus. Mä en käy enää kampaajilla ollenkaan kun en tykkää siitä et mun hiuksia arvostellaan :(
Eri kaupungeissa eri kampaajat, aina jotain kauhistelemassa. Ei tunnu kivalta.
Mulla on tosi huonossa kunnossa oleva ohut tukka. Kävin kampaajalla ja voi että kun nauratti kun hän kehui hiuksiani. "Sulla on tää latva niin hyvässä kunnossa, ettei tarvitse leikata melkeen ollenkaan ja niin hienot pitkät hiukset!" Juu, täynnä kakshaaraisia ja kuiva hamppukasa. Tuli vähän sellainen olo, ettei kampaaja osaa asiaansa.
Ai jaa, minä taas katson aina kampaajien omia hiuksia, ovat usein järkyssä kunnossa monella. Ilmeisesti ei ole aikaa omaa hiusta hoitaa tai sit siihen on kokeiltu kaikkea mahdollista. .D
Kampaaja vaihtoon! Nuorempana loukkaannuin herkemmin, nykyisin äänestän jaloillani. Antakoot hoitovinkkejä kun kerran tietoa on, kärkäs arvostelu ja suureen ääneen kauhistelu sen sijaan on huonoa palvelua.
Kummalista, jos kampaajat noin todella toimivat maksavia asiakkaitaan kohtaan. Itse vaihtaisin parturia välittömästi, jos alkaisivat kuittailemaan hiusteni laadusta. En laita hiuksiin mitään tököttejä. Pelkkä markettishampoo riittää. Ei ole ollut ongelmia tukan kasvamisen kanssa. Paljon d-vitamiinia sisäisesti nautittuna myös.
Minusta tukkaa ei kannata yleensäkkäään töhriä kemikaaleilla. Se on ihan tutkittu juttu, että niistä ei pidemmän päälle ole mitää hyötyä. Tuhoavat vain hiuksia. Yksi suurimmista huiputuksista on tuo hiuskemikaalibisnes. Värjätään hiukset mikä tuhoaa niiden luontaisia ominaisuuksia. Sitten pestään jollain erikoisshampoolla hiukset, mikä taas ei ole hyvästä, jonka jälkeen on pakko laittaa hoitoaineita jne....
Eräs kampaaja ei haukkunut hiuksiani, mutta kaikkea muuta kyllä, pitkälti omasta elämästään. Koko parituntisen valitti valitti ja valitti kuinka on terveysongelmia ja yksinhuoltajaongelmia ja auto-ongelmia ja ongelmaongelmia jne jne. Tosi kiusallista kuunnella tuntemattoman valitusta ja kyllä mullakin kaikkosi hyvä fiilis. En kyllä enää mene samalle kampaajalle, mulle kun se kampaajalla käynti on aika harvinaista luksusta niin en halua että se pilataan noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kuule kampaajan kannalta todella raivostuttavaa koittaa käsitellä todella huonokuntoista tukkaa, miten vaikeaa voi olla huolehtia omista hiuksistaan?
Kuule se hius on kuollutta materiaalia joten mikään "huolehtiminen" ei siihen vaikuta.Mä en ainakaan halua päällystää omaa päätäni silikonilla sen takia ettei kampaajan päivä menisi pilalle. Mä maksan kampaajalle ja kampaajn tehtävä on pitää päänsä kiinni.
Sano heti alussa, että pyydät, että hiuksesi leikataan ja haluat välttyä kommenteilta hiustesi kunnosta.
Turhalta tuntuva kommentti, mutta ainakin vältyt saarnoilta
Minä vaihtaisin kampaajaa enkä kuuntelisi mitään tuollaista.
Hiuksiani on vain kerran haukkunut kampaaja, joka värjäsi hiukseni niin, että osa hiuksista oli keltaisia ja osa vihreitä vuosia sitten eli ennen violetteja ja vihreitä hiuksia. Hän tuijotti minua syyllistävästi ja totesi, että hiuksissani on liikaa punapigmenttiä eli syytti värjäysmokastaan minua. Olin nuori enkä osannut puolustautua - ja maksoin laskun. Nykyisin pyytäisin, että kampaaja korjaa tekemänsä virheen.
Pitääkö muissakin palvelupisteissä ihan itse sanoa, jotta välttyisi ikiäviltä kommenteilta?
Käsittäkseni ei.
Ei vaatekaupassa sanota että olet niin järkyttävä läski, että ei toivoa mallistossamme. Ei lääkärikään rupea ensimmäiseksi haukkumaan elintatapoja ym.
Kyllä kampaajat ovat ihan oma lukunsa.
Kyllähän lääkärit joka kerta haukkuu elintapoja! Työterveydessä sanottiin, että jos aion eläkeikään jaksaa, on syytä lopettaa tupakointi. Kun menin kohonneen verenpaineen takia lääkäriin, hän sanoi, että ylipaino pois ja lopeta tupakointi, niin verenpaine laskee. Siinä ne ohjeet.
Onko käyny mielessä josko lääkärit ois oikeessa ja lopettaisit polttamisen?
Kannattaa leikata itse YouTube ohjeita mukaillen. Säästyy rahat ja saa juuri sitä mitä haluaa. Ainakin pitkillä ja polkka pituuksilla toimii. Aina kun kampaajalla käynyt on saanut pettyä.
Vierailija kirjoitti:
Odotahan, kun ikää tulee, niin saat kuulla harmaista hiuksista (tai hilseestä). Nämä kuulutetaan suureen ääneen kaikille asiakkaille, ihan niin kuin en itse tietäisi, että kumpaakin löytyy. Lakkasin vuosia sitten käymästä kampaajalla, mutta mun tytär opiskeli parturi-kampaajaksi, ja hän leikkaa ja värjää nykyään hiukseni. Tytölle olen sanonut, että muista, että asiakkaan hiuksia ei haukuta millään tavalla. Ei kuulemma tulisi mieleenkään.
Jännä juttu, kun en minä ainakaan ole koskaan saanut kuulla harmaista hiuksistani, vaikka ensimmäiset harmaat olen saanut jo n. 28-vuotiaana... Nyt on jo paljon harmaita hiuksia (olen 43v.) ja olen sanonut pari vuotta sitten kampaajalleni, että en enää halua värjätä ja eipä tuo sanonut siihen mitään ja mitäpä se hälle kuuluukaan. Itseasiassa nykyään molemmat ihastellaan hiuksiani, kun ne ovat väritykseltään kauniit, kun harmaat ja muutamat valkoiset hiukset antavat jänniä raitoja muuten tummiin hiuksiini.
Haukkuja olen saanut nuorena, kun poltin hiukset monilla permanenteilla ja piti sitten ns. kyniä hiukset lyhyiksi. Otin opikseni ja en toiste ole kohdellut hiuksiani huonosti.
Mulle ei kampaaja onneksi urputtanut mitään, vaikka menin varmaan neljän vuoden tauon jälkeen kampaajalle ja välissä olin siis leikannut hiuskset itse, ja päälaella olis myös lyhyempi osio koska siinä oli ollut rasta jonka leikkasin pois. Mutta en kyllä haluaisi kuulla päivittelyä hiusteni kunnosta, enkä varsinkaan hoitorutiinieni pilkkausta tai paasausta jostain värjäämisestä jne. Etenkin kun kampaajalla käynti ja kampaamotason tuotteet on todella tyyriitä, ei tämä kotivärjäys ja kampaamojen välttely ole sinänsä mikään oma valinta, vaan taloudellinen pakko.
Vierailija kirjoitti:
Olen aivan järkyttynyt näistä kommenteista. Että ihmiset leikkaa itse omia hiuksiaan. Huh huh. Olen asiakaspalvelussa töissä ja siistit hiukset kuuluu työhön. Ei tulisi mieleenkään saksia itse. Toinen järkky ilmestys on kun lasten hiukset leikataan esim äidin toimesta. Miksei lapsi ole ansainnut kauniisti leikattuja hiuksia? Lasten hiusten leikkuu ei edes maksa paljon.
No voi hyvää päivää. Siistit hiukset ei ole kiinni kampaajalla käymisestä. Minä olen kasvattanut tukkaani pitkään ja köyhänä saksinut sitä itse. Onhan tämä sellainen, ettei tätä suoristettuna auki voi pitää, se meinaan paljastaisi että malli puuttuu ja kerrokset on kotikutoiset. Mutta enpä minä koskaan tukkaani suorana pidä. Kiharat ja erilaiset kampaukset kyllä piilottaa totuuden hienosti.
Kuules hiusmaakari - ei ohuille hiuksille voi mitään, ja sulle pitää vielä maksaa huippuhinnat haukkumisesta!