Onko kampaajien PAKKO haukkua asiakkaan hiuksia?
Alkaa ihan oikeasti ottamaan päähän tämä, tähän mennessä olen tavannut vain muutaman kampaajan, joka ei koko ajan jäkättäisi hiuksista.
"Voi voi kun on ohuet hiukset"
"Hirveesti kaksihaaraisia!"
"Onpa sulla kuivat hiukset!"
"Miten nää hiukset on näin huonokuntoiset"
"Ihan hamppua tää latva"
"Kannattaa käydä säännöllisesti kampaajalla niin hiukset ei pääse näin huonoon kuntoon"
Kampaajalla käyminen maksaa niin poskettomasti, niin voisiko ne kampaajat keskittyä siihen olennaiseen eikä saarnaamiseen. Asiakas varmaan tietää jos hiukset ovat aivan hirveät, ei sitä tarvitse varmaan erikseen kauhistella.
Olen huomannut, että tämä käytös vähenee mitä enemmän ikää tulee. Nyt olen jo kahdenkympin paremmalla puolen ja kampaajat ovat useammin miellyttävämpiä. Joskus teininä sai kuunnella jopa suoranaista vittuilua.
Yleensä nuoret, sellaiset todella laitetun näköiset kampaajat ovat kärkkäimpiä huomauttelemaan, samoin jotkut vanhemmat ihmiset. Paras kampaaja on nuori, mukavan ja hymyileväisen näköinen naishenkilö.
Kommentit (77)
Olen huomannut että jotkut kampaajat eivät todellakaan osaa antaa asiallisesti vinkkejä ja palautetta.Monesti olen kohdannut juuri tätä haukkumista vaikka asian olisi voinut ilmaista erilailla.Eihän gynekologitkaan kauhistele alapäitä vaikka varmasti näkevät kaikenlaisia.Sama juttu yläpään asioissa.
Tykkään jos kampaaja kyselee käyttämistäni hiustenhoitotuotteista ja ystävällisesti suosittelee jotain minun hiuksilleni sopivaa tuotetta kuitenkaan tyrkyttämättä sitä.
Kaikesta muusta samaa mieltä, paitsi siitä että se on muka kallista.
Tulisitko itse sillä hinnalla ens viikolla mulle töihin kun, nykäsen pois siitä vielä alvin ja pikkasen firman kuluja?
Saat tehdä niinkin helppoa hommaa kuin järjestää mun kirjahyllyn aakkosjärjestykseen. Ja tuut sitten työajallas.
t. Laskutaitoinen
Tuo puhe latvoista lyhentämisen hyödyllisyydestä on puolitotuus. Jos hiukset on tosi huonokuntoiset niin että ne katkeilevat itsestään, latvojen lyhentäminen voi vähentää kaksihaaraisia ja katkeilun vähentymisen takia hiukset voivat näyttää hetken siltä että ne kasvaisivat nopeammin. Parempi vaihtoehto tietysti siinäkin tapauksessa olisi leikata latvat vain kerran ja muuttaa sitten hiustenhoitotapojaan.
Lämpökäsittelyt hiustenkuivaaja mukaan lukien pois, värjäykset muulla kuin hennalla seis, hiusharjan vaihtaminen harvapiikkiseen kampaan, silikonimömmöjen vaihto luonnontuotteisiin tai marketin halvimpiin shampoisiin joissa ei ole ylimääräisiä kemikaaleja (esim. Herbina tai LV). Hoitoaineeksi lusikallinen viinietikkaa lasilliseen vettä ja ehkä tippa jojobaöljyä. Jos hiuksissa on pituutta, niin hiukset mahdollisimman paljon kiinni latvojen suojaamiseksi. Pitemmät hiukset kannattaa letittää myös yöksi. Talvella hattu päähän, samoin kuumina kesäpäivinä kevyt hattu tai huivi (ei kemiallisia aurinkosuojia) suojaamaan porotukselta. Siinäpä se. Noudata näitä neuvoja, niin hiuksesi kasvavat ja muuttuvat sietämättömän hyväkuntoisiksi.
Kampaaja ei tätä kerro, koska nämä muutokset voi toteuttaa kotona lähes ilmaiseksi (ainakin jos kampaamojen hintoihin vertaa). Kampaajaa tarvitaan jatkossa vain jos hiuksissa on lyhyt malli jonka haluaa pitää muodossaan, kampaamojen kalliita hiustuotteita ei tarvita mihinkään. Kampaajan kannalta on paljon parempi jos ihmiset kuluttavat hiuksia niin että niitä on "pakko" leikata usein.
Hyväkuntoisille pitkille hiuksille joita hoidetaan hyvin riittää pieni nipsaisu latvoista max pari kertaa vuodessa ellei nimenomaan halua lyhentää reilummin. Itselläni piti olla "ohut suomalainen hius" joka on niin hento ettei vaan kasva kuin vähän hartioiden yli yltäväksi huitulaksi. Kun ryhdyin noudattamaan tämän postauksen hiustenhoitotyyliä, se kasvoi pisimmillään niin pitkäksi että pystyin istumaan hiusteni päälle. Tässäkin vaiheessa latvat olivat yhä kiiltävät ja pehmeät. Ikää yli 35v joten kasvupyräystä ei voi pistää nuoruudenkaan piikkiin.
-32-
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkärikään rupea ensimmäiseksi haukkumaan elintatapoja ym.
Hammaslääkärit ei muuta teekään kuin haukkuvat asiakkaidensa elintapoja. Suuhun ei ilmeisesti heidän mielestään saisi laittaa muuta kuin ksylitolia ja hammasharjan. Ja luultavasti se asiakkaan hammasharjakin on ihan vääränlainen.
Hah, pakko sanoa hammaslääkäristä että mun hammaslääkäri ei nykyään valita vaikka joka kerta löytyy jotain paikattavaa.
Mulla on käytössä: sähköhammasharja, paro-hammastikut, fluoritabletit, hammaslääkärin suosittelema tahna ja suuvesi ja purentakisko. :DDDDD
Nyt se vaan pahoittelee että kun ehdin narskutella kiilteet piloille ennen kiskon hankkimista, tulee sen takia jossain vaiheessa iso remppa.
Minulla oli ennen syöpää valtavan paksut, hyväkuntoiset pitkät hiukset. Oli vaalennettu aina vain tyvestä joten latvat eivät päässeet koskaan todella huonoon kuntoon. Siitä huolimatta täällä vanhemmat kampaajat haukkuvat hiuksiani. Eestiläiset tai espanjalaiset taas aina kehuivat hiuksiani, samoin nuoret suomalaiset kampaajat. Samoin aina ärsytti kun suomalaiset parturit leikkasivat 10 cm vaikka aina pyysin leikkaamaan vain 1-2 cm latvoista. Mikä hiton pakko on saada kaikille aina lyhyemmät hiukset?
Suomeen vaan on tullut jostain tää päähänpinttymä siitä että naisen on keski-ikäistyessään (mennessään naimisiin, saadessaan lapsen tai viimeistään täyttäessään 40v) leikattava hiuksensa lyhyeksi. Siihen mennessä ahkerat vakioasiakkaat ovatkin saaneet hiuksensa niin huonoon kuntoon kemikaaleista, pidennyksistä ja suoristuksista että leikkaaminen on sen takia tarpeen. Siitä sitten on tehty jonkinlainen ikäkausiriitti niillekin joilla on parempikuntoiset hiukset. Sitä paitsi pitkä tukka vanhentaa vaikka olisi banaaninutturalla?
Maailmalla tätä on alettu kyseenalaistamaan viime vuosina, ehkä jossain vaiheessa täälläkin herätään.
Paras on ollut kampaaja, joka oli "vetänyt herneen nenään" ja ihmetellyt, että kuka h.. nämä hiukset on leikannut? Ihan kauheat. Kaverini ei ollut uskaltanyt myöntää, että leikkaa yleensä itse.
Vierailija kirjoitti:
On kuule kampaajan kannalta todella raivostuttavaa koittaa käsitellä todella huonokuntoista tukkaa, miten vaikeaa voi olla huolehtia omista hiuksistaan?
Sitten sinulta puuttuu ammattitaito.
En ole moneen vuoteen käynyt kampaajalla (tuli valitusta liian paksuista hiuksista, ovat kuulemma ihan mahdottomat). No, olen jo monta vuotta leikannut itse hiukseni ja ihan hyvin se leikkaaminen on sujunut. :D
Olen myös säästänyt paljon rahaa, enkä edes aio mennä kampaajalle enää koskaan! :) Eli en todellakaan halua mennä kuuntelemaan sitä rutinaa / valitusta paksuista hiuksista. Jotkut kampaajat eivät sovellu alalle!!!
Vierailija kirjoitti:
Tuo puhe latvoista lyhentämisen hyödyllisyydestä on puolitotuus. Jos hiukset on tosi huonokuntoiset niin että ne katkeilevat itsestään, latvojen lyhentäminen voi vähentää kaksihaaraisia ja katkeilun vähentymisen takia hiukset voivat näyttää hetken siltä että ne kasvaisivat nopeammin. Parempi vaihtoehto tietysti siinäkin tapauksessa olisi leikata latvat vain kerran ja muuttaa sitten hiustenhoitotapojaan.
Lämpökäsittelyt hiustenkuivaaja mukaan lukien pois, värjäykset muulla kuin hennalla seis, hiusharjan vaihtaminen harvapiikkiseen kampaan, silikonimömmöjen vaihto luonnontuotteisiin tai marketin halvimpiin shampoisiin joissa ei ole ylimääräisiä kemikaaleja (esim. Herbina tai LV). Hoitoaineeksi lusikallinen viinietikkaa lasilliseen vettä ja ehkä tippa jojobaöljyä. Jos hiuksissa on pituutta, niin hiukset mahdollisimman paljon kiinni latvojen suojaamiseksi. Pitemmät hiukset kannattaa letittää myös yöksi. Talvella hattu päähän, samoin kuumina kesäpäivinä kevyt hattu tai huivi (ei kemiallisia aurinkosuojia) suojaamaan porotukselta. Siinäpä se. Noudata näitä neuvoja, niin hiuksesi kasvavat ja muuttuvat sietämättömän hyväkuntoisiksi.
Kampaaja ei tätä kerro, koska nämä muutokset voi toteuttaa kotona lähes ilmaiseksi (ainakin jos kampaamojen hintoihin vertaa). Kampaajaa tarvitaan jatkossa vain jos hiuksissa on lyhyt malli jonka haluaa pitää muodossaan, kampaamojen kalliita hiustuotteita ei tarvita mihinkään. Kampaajan kannalta on paljon parempi jos ihmiset kuluttavat hiuksia niin että niitä on "pakko" leikata usein.
Hyväkuntoisille pitkille hiuksille joita hoidetaan hyvin riittää pieni nipsaisu latvoista max pari kertaa vuodessa ellei nimenomaan halua lyhentää reilummin. Itselläni piti olla "ohut suomalainen hius" joka on niin hento ettei vaan kasva kuin vähän hartioiden yli yltäväksi huitulaksi. Kun ryhdyin noudattamaan tämän postauksen hiustenhoitotyyliä, se kasvoi pisimmillään niin pitkäksi että pystyin istumaan hiusteni päälle. Tässäkin vaiheessa latvat olivat yhä kiiltävät ja pehmeät. Ikää yli 35v joten kasvupyräystä ei voi pistää nuoruudenkaan piikkiin.
-32-
Siis millaista viinietikkaa? Missä suhteessa veteen? Miten levitetään?
Laitoin kerran oliiviöljyä hiuksiani ja sain sen kokonaan pois vasta 4 pesulla.
Vierailija kirjoitti:
http://yle.fi/uutiset/3-7398816
Tällaiseen lopputulokseen yleensä pyrkivät. Olisiko jotain vähän nuorekkaampaa enää missään tarjolla?
No olipa jännä artikkeli. Mitähän tuo kampaajatäti tarkoittaa tällä:
"Mutta lyhyet hiukset ei luultavasti ole asiakkaan valinta, vaan kampaajan toteuttama toimitus, Merikukka sanoo."
--> eli asiakas ei sitä toivonut, mutta silti saksittiin?
Vierailija kirjoitti:
Siis millaista viinietikkaa? Missä suhteessa veteen? Miten levitetään?
Laitoin kerran oliiviöljyä hiuksiani ja sain sen kokonaan pois vasta 4 pesulla.
Etikkahuuhtelu (käytetään hoitoaineen tilalla, sopii myös saippuapohjaisen shampoon kanssa)
-Noin ruokalusikallinen valkoviinietikkaa tai omenaviinietikkaa per lasillinen lämmintä vettä.
Pese hiukset normaalisti ja huuhtele shampoo. Kaada huuhtelu päähän, koita tähdätä niin että se levittyy myös latvoihin. Voit huuhdella vielä tai olla huuhtelematta jos haluat, hiuksiin ei jää etikan hajua.
Hiusten hoitaminen öljyllä (esim. jojoba, oliivi) (käytetään vain alle korvien meneviin hiuksiin) Kuiviin hiuksiin pesun jälkeen, talvella ehkä useamminkin
*Yksi tippa öljyä kämmenelle (laita kämmen tiukasti pullon suulle, kallista pulloa niin että kämmen kostuu, ota käsi pois. Se tippa öljyä mikä kämmeneen tarttui on oikea määrä. Sui hiusten pituutta (se vapaasti roikkuva osa) kunnes öljy on imeytynyt. Jos hiukset ovat pitkät tai hyvin kuivat voit tarvita toisenkin satsin.
Lopputulos ei kuitenkaan saisi näyttää yhtään rasvaiselta vaan öljyn on tarkoitus kadota hiuksiin.
Bonusresepti: tehohoito
2 osaa silikonitonta hoitoainetta (kuten Herbina, LV), 1 osa juoksevaa hunajaa, 1 osa jojobaöljyä.
Pese ja pyyhekuivaa hiukset normaalisti. Hiero seos päähän ja suojaa pää suihkumyssyllä. Anna vaikuttaa n.30 min-tunti. Ei ole niin nöpönuukaa. Huuhtele.
-32-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://yle.fi/uutiset/3-7398816
Tällaiseen lopputulokseen yleensä pyrkivät. Olisiko jotain vähän nuorekkaampaa enää missään tarjolla?
No olipa jännä artikkeli. Mitähän tuo kampaajatäti tarkoittaa tällä:
"Mutta lyhyet hiukset ei luultavasti ole asiakkaan valinta, vaan kampaajan toteuttama toimitus, Merikukka sanoo."
--> eli asiakas ei sitä toivonut, mutta silti saksittiin?
Noh, onhan näitä "hiustaiteilijoita" nähty naistenlehdissäkin jotka valittavat siitä että asiakas ei anna vapaita käsiä vaan kehtaa esittää omia toiveita vaikka asiantuntijana ja suurina taiteilijoina kampaaja kyllä tietää millainen tukan pitää olla. Jos asiakas ei ymmärrä arvostaa maestron työtä, hän on tietysti väärässä.
Teineille sanotaan hiuksista usein sen vuoksi että hiusten hoito tahtoo monilla unohtua ja hamppulatvoja ei millään haluta mennä leikkauttamaan. Kampaajat ovat usein ihan oikeassa mutta voisivat tietysti haukkumisen sijaan opastaa nuoria toimimaan oikein hiusten kanssa.
*Yksi tippa öljyä kämmenelle (laita kämmen tiukasti pullon suulle, kallista pulloa niin että kämmen kostuu, ota käsi pois. Se tippa öljyä mikä kämmeneen tarttui on oikea määrä. Sui hiusten pituutta (se vapaasti roikkuva osa) kunnes öljy on imeytynyt. Jos hiukset ovat pitkät tai hyvin kuivat voit tarvita toisenkin satsin.
Lopputulos ei kuitenkaan saisi näyttää yhtään rasvaiselta vaan öljyn on tarkoitus kadota hiuksiin.
Bonusresepti: tehohoito
2 osaa silikonitonta hoitoainetta (kuten Herbina, LV), 1 osa juoksevaa hunajaa, 1 osa jojobaöljyä.
Pese ja pyyhekuivaa hiukset normaalisti. Hiero seos päähän ja suojaa pää suihkumyssyllä. Anna vaikuttaa n.30 min-tunti. Ei ole niin nöpönuukaa. Huuhtele.
Oho tuo pikkutippa öljyä ei riittäisi hiuksiini.Laitan yleensä reilu desin oliiviöljyä ja lämmitän sitä vähän, sitten levitän blondattuihin kuiviin pitkiin hiuksiin niin että upotan latvat vielä öljykuppiin ja annan vaikuttaa hyvän aikaa.Lähtee ainakin omista hiuksista ihan normi hiustenpesulla ja sen jälkeen vielä hoitoaine. :)
Olen aivan järkyttynyt näistä kommenteista. Että ihmiset leikkaa itse omia hiuksiaan. Huh huh. Olen asiakaspalvelussa töissä ja siistit hiukset kuuluu työhön. Ei tulisi mieleenkään saksia itse. Toinen järkky ilmestys on kun lasten hiukset leikataan esim äidin toimesta. Miksei lapsi ole ansainnut kauniisti leikattuja hiuksia? Lasten hiusten leikkuu ei edes maksa paljon.
Minäkin olen muutaman kerran törmännyt tylyyn kampanjaan. Eipä ole tarvinnut niiden tyyppien palveluksia sen jälkeen käyttää.
Yli 10 v olen käynyt samalla kampaajalla. Hyvän kun onnistuu löytämään niin hänestä kannattaa pitää kiinni. Aina saa iloisella mielellä lähteä kampaajalta kotiin.
Tämän vuoksi itsekin koen ahdistava käydä kampaajalla. Inhottavaa maksaa siitä, että joku tuntematon ihminen kommentoi hiuksiasi negatiiviseen sävyyn.
Viimeksi kampaaja totesi, että ensi kerralla hän leikkaa hiuksiani jos menen hänen luo uudestaan värjäyttämään. En menisi, ellei hän olisi osannut värjätä hiuksiani täydellisesti. Noh, minulla on aika varattuna. Saas nähdä mitä tuleman pitää, mutta pituutta en halua milliakään pois.
Mielestäni se on potaskaa, että hius kasvaa paremmin jos latvoista lyhennetään. Tähän kuitenkin usein vedotaan. Mihin se perustuu, kun ei hius kuitenkaan kasva latvasta? Onko jollain faktaa pöytään?