Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kampaajien PAKKO haukkua asiakkaan hiuksia?

Vierailija
17.04.2017 |

Alkaa ihan oikeasti ottamaan päähän tämä, tähän mennessä olen tavannut vain muutaman kampaajan, joka ei koko ajan jäkättäisi hiuksista.

"Voi voi kun on ohuet hiukset"
"Hirveesti kaksihaaraisia!"
"Onpa sulla kuivat hiukset!"
"Miten nää hiukset on näin huonokuntoiset"
"Ihan hamppua tää latva"
"Kannattaa käydä säännöllisesti kampaajalla niin hiukset ei pääse näin huonoon kuntoon"

Kampaajalla käyminen maksaa niin poskettomasti, niin voisiko ne kampaajat keskittyä siihen olennaiseen eikä saarnaamiseen. Asiakas varmaan tietää jos hiukset ovat aivan hirveät, ei sitä tarvitse varmaan erikseen kauhistella.

Olen huomannut, että tämä käytös vähenee mitä enemmän ikää tulee. Nyt olen jo kahdenkympin paremmalla puolen ja kampaajat ovat useammin miellyttävämpiä. Joskus teininä sai kuunnella jopa suoranaista vittuilua.

Yleensä nuoret, sellaiset todella laitetun näköiset kampaajat ovat kärkkäimpiä huomauttelemaan, samoin jotkut vanhemmat ihmiset. Paras kampaaja on nuori, mukavan ja hymyileväisen näköinen naishenkilö.

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kampaajalla käynti on ylellisyyttä koska mulla ei ole varaa käydä vuosittain. Värjään hiukseni itse (puolipitkät) ja viimeksi kun kävin sitten kampaajalla niin hän otti mun viiden sentin juurikasvun sormiensa väliin ja teki "tsot tsot" suullaan ja pudisteli päätään :D totesin että empä taida enää arvokkaita eurojani tänne kantaa.

Vierailija
22/77 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kauhistus, oletpaa herkkänahkainen. Mitä hyötyä kampaajan on esittää tukan olevan ok? Tuollaiset huomiot vievät keskustelun siihen, että voidaan saada neuvoja, jolla tukka pysyy parempana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://yle.fi/uutiset/3-7398816

Tällaiseen lopputulokseen yleensä pyrkivät. Olisiko jotain vähän nuorekkaampaa enää missään tarjolla?

Vierailija
24/77 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa ihan oikeasti ottamaan päähän tämä, tähän mennessä olen tavannut vain muutaman kampaajan, joka ei koko ajan jäkättäisi hiuksista.

"Voi voi kun on ohuet hiukset"

"Hirveesti kaksihaaraisia!"

"Onpa sulla kuivat hiukset!"

"Miten nää hiukset on näin huonokuntoiset"

"Ihan hamppua tää latva"
"Kannattaa käydä säännöllisesti kampaajalla niin hiukset ei pääse näin huonoon kuntoon

Siinä syy haukkumiseen. Kampaamoala on niitä aloja, jossa asiakkaiden totaalisen lyttäämisen uskotaan jostain kumman syystä johtavan ahkeraan vakiasiakkuuteen tai vähintäänkin toivotaan, että itsetunto alas nuijitulta asiakkaalta voidaan nyhtää mahdollisimman paljon rahaa tuotteita myymällä. Jännää liiketoimintaa tosiaankin! Usein tähän kuuluu myös sellaisen kampauksen leikkaaminen, jossa asiakas tuntee olonsa totaalisen rumaksi ja epämukavaksi. Kun otetaan asiakkaalta luulot pois, niin saa kokeilla rauhassa oman mielen mukaan viimeisimpiä (usein ihan lyhyitä) trendikampauksia, vaikkeivat ne asiakkaalle sopisikaan.

25/77 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kuule kampaajan kannalta todella raivostuttavaa koittaa käsitellä todella huonokuntoista tukkaa, miten vaikeaa voi olla huolehtia omista hiuksistaan?

Kuule se hius on kuollutta materiaalia joten mikään "huolehtiminen" ei siihen vaikuta.Mä en ainakaan halua päällystää omaa päätäni silikonilla sen takia ettei kampaajan päivä menisi pilalle. Mä maksan kampaajalle ja kampaajn tehtävä on pitää päänsä kiinni.

Kyllä kuolleestakin materiaalista voi huolehtia. Esimerkiksi kun puu on kaadettu ja sahattu laudaksi, se on kuollutta materiaalia, mutta kyllä esim. puiset pihakalusteet kannattaa pintakäsitellä vuosittain ja joskus hioakin, tai täyttää syntyneitä halkeamia. Kyllä ne sään vaikutuksesta kuluvat jollei hoida.

Hiuksiin taas mitä useammin tekee rankkoja käsittelyjä (värjäykset, permanentit) niin sitä hampumpaa jälkeä saa.

Itse en kyllä muista että kampaaja koskaan olisi haukkunut hiuksiani. Ehkä näytän niin köyhältä, ettei minulle kannata yrittää myydä hoitotuotteita. Hiuslaatuni on piikkisuora ja lasimaisen liukas, hilsettä ei ole mutta harmaata kyllä ja saa ollakin, en halua väriä päähäni.

Vierailija
26/77 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä tiheällä piikkiharjalla oikein kiskotaan pallokampausta tehdessä.

Vierailija
27/77 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotku yrittää lisätä myyntiä syyllistämällä. Pitäisi käydä useammin ja ostaa hiustuotteita.

Parasta äänestää jaloilla ja varoa että ei enää koskaan mene kyseiselle kampaajalle.

Vierailija
28/77 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein kampaajan hommia ja pyrin välttämään kyllä kaikenlaista "haukkumista". Asioista voi sanoa nätisti tai rumasti: "Ai kamala kun on huonossa kunnossa tää tukka, ihan hirvee hamppu!" vs. "hiusten latvat näyttää vähän kuivalta, suosittelisin jätettävää hoitoainetta/öljyä/mikä sattui olemaan sopivin tuote."

Enpä ollut ikinä kova myymäänkään, kerroin tuotteista jos asiakas vaikutti kiinnostuneelta mutten tuputtanut. Itse asikkaana jossai koen pakkomyynnin ahdistavana, niin en sitä halunnut tehdä vaikka siihen kovasti kannustetaan, ja tuohan se palkkapussiin lisää oiroja.

Mielestäni on ammattitaitoa kertoa hiuspohjan/hiusten kunnosta asiakkaalle, mutta asiallisesti, joskus vähän kaunistellenkin.

Ex-kampaaja

Vierailija
29/77 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen samaa, mutta kosmetologien kohdalla. Aina saa kuulla, kuinka ongelmainen iho mulla on ja mitä hoitoja olisi pitänyt tehdä. Yhdistettynä siihen, ettei kohtaamillani kosmetologeilla kuulosta olevan kunnon käsitystä ihon anatomiasta ja toiminnasta. Esim. "On huonoksi iholle, jos pintaan kertyy kuolleita ihosoluja." Tai syvistä ontelomaisista aknearvista: "Kokeile tätä voidetta, niin kyllä ne ihon alaiset möhkylät siitä sulaa sivusuunnassa." Myöskin kuulemma yöllä nukkuessa kasvoille kertyy ilmansaasteita. En käykään enää kosmetologilla.

Kampaajat eivät yleensä valita mun tukasta, mutta kovasti ihmettelevät, että pitää sekoittaa väriä monta kertaa lisää, kun hiusta on niin paljon. Ihan joka kerta sama juttu: "Hups jokos tämä väri nyt loppui" (ollaan puoli päätä tehty). Ei haittaa minua, ymmärrän ettei väriä kannata sekoittaa ylimäärin.

Vierailija
30/77 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen laiska luonnonkihara, eli kosteassa ilmassa pörrööntyy ja on taipuisa vaikka ei jaksa kihartua. Tosi kuiva on vaikka en käsittele muuten kuin värjään itse juurikasvun kerran kuussa. Aina saa kuulla, että on tosi kuiva, pakko leikata paljon pois. No, en mä tuosta vielä loukkaannu, mutta kerran kampaaja rupesi valittamaan, että mulla on likaiset hiukset. Ei tullut mieleenkään, että ne pitäisi ensin pestä, kun melkein ainahan ne pestään siellä kuitenkin.

Tuttu virsi on myös tuo, että pitäisi säännöllisesti käydä kampaajalla, mutta ei mulla ole varaa! Mies tasoittaa latvat ja itse leikkaan otsahiukset. Toki kävisin hemmottelemassa itseäni, jos olisi halvempaa.

Vierailija
31/77 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli mitta täyteen silloin kun kampaaja valitti hiusteni olevan liian hyväkuntoiset.

Olin että what the actual f*** 

Sitten minua valistettiin että "liian hyväkuntoisiin" hiuksiin väri ei tartu yhtä helposti kuin hamppuun jossa hiussuomut ovat jo valmiiksi auki, hius on liukas käsitellä ja siinä on jäntevyyttä joka vaikeuttaa sen kurittamista muotoonsa. Älkää siis surko huonokuntoisia hiuksianne, siskot. Koskaan ei ole hyvä. Kampaajalla on aina syytä valittaa, kaupata jotain kallista ja ehdottaa superlyhyeksi nyrhimistä (mitä lyhyempi kampaus, sen nopeammin se kasvaa pois muodostaan...ja kampaajan pankkitili kiittää).

Aloin kasvattaa hiuksiani pitkiksi ja lopetin värjäämisen. Kukkaro kiittää, luonto kiittää, eikä minun tarvitse kuunnella järjetöntä urputusta. Jos haluan hiuksiin vaihtelua voin pitää niitä auki, ponnarilla, erilaisilla leteillä, nutturoilla, käyttää hiuskoruja...

Vierailija
32/77 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://yle.fi/uutiset/3-7398816

Tällaiseen lopputulokseen yleensä pyrkivät. Olisiko jotain vähän nuorekkaampaa enää missään tarjolla?

No ohoh. "Pirjo Merikukka muistelee omaa nuoruuttaan 60-luvulla, jolloin kaikilla oli pitkät hiukset - ikään katsomatta." 

Pirjolla muisti prakaa. 60-luvulla muodikkailla nuorilla naisilla oli iso kuohkea pallomainen kampaus, mutta se saattoi olla niskasta lyhyt. Joillakin oli jopa poikamaisen lyhyt tukka. Toki niitä pitkiäkin hiuksia oli, mutta avainsana oli kuohkeus, ei tukka saanut roikkua päätä pitkin kuten nykyään melkein kaikilla nuorilla naisilla on pitkät suorat hiukset. Google-kuvahaku sanoilla "sixties haircut" näyttää malleja. Äitini on syntynyt vuonna 1938, ja hänellä oli 60-luvun valokuvissa lyhyempi tukka kuin nykyään vanhana on.

33/77 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllinen leikkaaminen ei tarkoita että kampaajalla käydään joka kuukausi. 2-3 kertaa vuodessa latvojen leikkaus ei ole liian usein tai rahojen tuhlaamista.

Vierailija
34/77 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kuule kampaajan kannalta todella raivostuttavaa koittaa käsitellä todella huonokuntoista tukkaa, miten vaikeaa voi olla huolehtia omista hiuksistaan?

Kuule se hius on kuollutta materiaalia joten mikään "huolehtiminen" ei siihen vaikuta.Mä en ainakaan halua päällystää omaa päätäni silikonilla sen takia ettei kampaajan päivä menisi pilalle. Mä maksan kampaajalle ja kampaajn tehtävä on pitää päänsä kiinni.

Sano heti alussa, että pyydät, että hiuksesi leikataan ja haluat välttyä kommenteilta hiustesi kunnosta.

Turhalta tuntuva kommentti, mutta ainakin vältyt saarnoilta

Minä vaihtaisin kampaajaa enkä kuuntelisi mitään tuollaista. 

Hiuksiani on vain kerran haukkunut kampaaja, joka värjäsi hiukseni niin, että osa hiuksista oli keltaisia ja osa vihreitä vuosia sitten eli ennen violetteja ja vihreitä hiuksia. Hän tuijotti minua syyllistävästi ja totesi, että hiuksissani on liikaa punapigmenttiä eli syytti värjäysmokastaan minua. Olin nuori enkä osannut puolustautua - ja maksoin laskun. Nykyisin pyytäisin, että kampaaja korjaa tekemänsä virheen.

Pitääkö muissakin palvelupisteissä ihan itse sanoa, jotta välttyisi ikiäviltä kommenteilta? 

Käsittäkseni ei. 

Ei vaatekaupassa sanota että olet niin järkyttävä läski, että ei toivoa mallistossamme. Ei lääkärikään rupea ensimmäiseksi haukkumaan elintatapoja ym. 

Kyllä kampaajat ovat ihan oma lukunsa. 

Vierailija
35/77 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus toi "onpa sulla ohuet hiukset!" joo Aijaa?! En olekkaan huomannut itse?!

Vierailija
36/77 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen käynyt parturissa, tukkaani leikkaava tyttö on aina kehunut hiuksiani.

T: Mies 29

Vierailija
37/77 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lääkärikään rupea ensimmäiseksi haukkumaan elintatapoja ym.  

On kyllä sekin tullut koettua. 

Vierailija
38/77 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran berliinissä kävin mieheni kanssa semmoisessa fiinissä kampaamossa leikkauttamassa tukkani. Olin innoissani, koska en ollut pitkään aikaan käynyt kampaajalla, koska olin kovalla työllä kasvattanut omaa väriä esiin, jotta pääsisi nuoruuden värikokeiluista eroon.

Istuin penkkiin ja mieskampaaja alkoi järkyttyneenä sukia hiuksiani "oh my god this is ridiculous" ja naureskeli toisen naiskampaajan kanssa hiuksilleni. Koko homma oli kuin jostain komediasketsistä. Kiva siinä oli sitten istua naama punaisena ja hävetä :(

Vierailija
39/77 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää värjäytä hiuksiani, kun aina on jotain vikaa. Yksi kampaaja teki järkyttävän leveät vaalennetut palkit, kun pyysin eläviä raitoja. Toinen poltti latvat liian vahvalla vaalennuksella. Viimeksi tehtiin liukuvärjäyksellä vaaleaa latvaa ja kahdella sävyllä muut hiukset. Lopputulos oli suorastaan teinimäinen. Kun ikää on 40+, toivoo helppohoitoista mutta omaan ikään sopivaa värjäystä ja leikkausta. Minulla oli nuorena lyhyet, poikamaiset hiukset, jotka nypin geelin avulla "kananperseeksi" takaa. Olen miettinyt samaa mallia uudestaan.

Vierailija
40/77 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano heti alussa, että pyydät, että hiuksesi leikataan ja haluat välttyä kommenteilta hiustesi kunnosta.

Turhalta tuntuva kommentti, mutta ainakin vältyt saarnoilta

Minä vaihtaisin kampaajaa enkä kuuntelisi mitään tuollaista. 

Hiuksiani on vain kerran haukkunut kampaaja, joka värjäsi hiukseni niin, että osa hiuksista oli keltaisia ja osa vihreitä vuosia sitten eli ennen violetteja ja vihreitä hiuksia. Hän tuijotti minua syyllistävästi ja totesi, että hiuksissani on liikaa punapigmenttiä eli syytti värjäysmokastaan minua. Olin nuori enkä osannut puolustautua - ja maksoin laskun. Nykyisin pyytäisin, että kampaaja korjaa tekemänsä virheen.

Pitääkö muissakin palvelupisteissä ihan itse sanoa, jotta välttyisi ikiäviltä kommenteilta? 

Käsittäkseni ei. 

Ei vaatekaupassa sanota että olet niin järkyttävä läski, että ei toivoa mallistossamme. Ei lääkärikään rupea ensimmäiseksi haukkumaan elintatapoja ym. 

Kyllä kampaajat ovat ihan oma lukunsa. 

Kyllähän lääkärit joka kerta haukkuu elintapoja! Työterveydessä sanottiin, että jos aion eläkeikään jaksaa, on syytä lopettaa tupakointi. Kun menin kohonneen verenpaineen takia lääkäriin, hän sanoi, että ylipaino pois ja lopeta tupakointi, niin verenpaine laskee. Siinä ne ohjeet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän