Onko 27-29v hyvä ikä tehdä lapsi?
Olen ajatellut, että haluaisin kuitenkin enne 3-kymppisiä lapseni. Onko 27-29v hyvä ikä? Nyt olen 20v vasta :)
Voisin kuvitella, että tuolloin minulla on jo työpaikka ja valmistun 24-vuotiaana hyvin työllistävälle alalle. Haluan todennäköisesti vain yhden lapsen, ihan korkeintaan 2.
Kommentit (23)
No ehkäpä katsot sitä sitten 27-vuotiaana.... Tulevaisuutta on vaikea ennustaa ja on mahdotonta sanoa, kannattaako juuri sinun tehdä silloin lapsi. Se riippuu esimerkiksi taloudellisesta tilanteestasi, terveydestäsi ja siitä, onko sinulla miestä ja mikä on muutenkin yleinen elämäntilanteesi. Minä suunnittelin tekeväni lapset 25v, mutta he syntyivätkin sitten esikoinen 31v ja kuopus 35v.
Ei ole olemassa mitään oikeaa ikää. Noin karkeasti 20-40v välillä on hyvä ikä. Mielestäni alle 20v on liian nuori ja yli 40v liian vanha, mutta poikkeuksia tietysti heistäkin löytyy.
Minäkin suunnittelin saavani kolme lasta, mutta nyt yli 30v nautin yhdestä lapsesta jonka olen todellakin "tehnyt".
No siis tuo ikä on kyllä hyvä, mutta elämäntilanne se ratkaiseva asia on.
Elämä näyttää Ap. :)
Ei kannata liikaa suunnitella.
Olisin halunnut kolme lasta, mutta en saanut yhtäkään.. Ei se mitään, olen onnellinen nykyään kaikesta huolimatta.
On hyvä ikä ja muutenkin yleinen lisääntymisikä. Suurin osa lisääntyy siinä 27-35v.
Jokainen tekee lapsensa silloin kun tuntuu että siihen on oikea hetki.
Ei kannata miettiä mitään tiettyä ikää. Mieluummin katsoo milloin se oikea hetki tulee, vai tuleeko sitä kenties ollenkaan.
Tunnen useita 27-28vuotiaita joilla on todellinen nuoruuden bileputki menossa :D
Ja tunnen näitä oikeasti paljon. Eli ihan ihmisestä riippuu milloin on hyvä ikä.
Niin, itse olen 29v, eikä nyt todellakaan ole minulle hyvä ikä tehdä lasta :D Nautin ihan liikaa nykyisestä elämästäni.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata miettiä mitään tiettyä ikää. Mieluummin katsoo milloin se oikea hetki tulee, vai tuleeko sitä kenties ollenkaan.
Juuri näin. Koulutus, ammatti, asuntoasiat ensin kuntoon, sitten voi lisääntyä. Ja jos ei huvitakaan, niin se ei ole keneltäkään pois.
Ennen 30 on paras, itse sain 29-v poikani. :) Saa nähdä hankitaanko hänelle sisaruksia, saattaa jäädä ainokaiseksi.
On hyvä ikä mutta liikaa ei kannata suunnitella :). Itse sain esikoiseni 27-vuotiaana ja kuopuksen 29-vuotiaana, ovat jo 12v ja 10v...
Se on takaraja, jonka jälkeen ei enää kannata hankkia lapsia. Keho ei palaudu ja lapsi häpeää vanhaa vanhempaansa.
Lähes ihanteellinen IMO.
Silloin on vielä kaikinpuolin terve yleensä, kuten mainitsitkin niin työpaikkakin yleensä jo löytyy ja elämä muutenkin vakiintumassa sen myötä, henkinen kypsyys alkaa olla lapsen kasvattamisen vaatimalla tasolla jne.
Tulin äidiksi 27-vuotiaana, nyt olen 29 ja elämä pojan kanssa jo vallan mutkatonta. On siistiä ja jännää olla suht nuori pojan äiti. Enempää ei tule, olen aina nähnyt itseni yhden lapsen vanhempana. On myös kiva olla jo päätöksensä ja valintansa tehneenä, kaikki vauva- ja raskausjutut takanapäin siinä missä ikäiseni opiskelukaverini vielä pohtivat milloin vai milloinkaanko.
Ei ollut työpaikkaa mihin palata mutta niin vain sain opiskelupaikan yliopistossa ja vielä uuden työn siihen päälle kun lapsi oli 1v.
Vierailija kirjoitti:
On hyvä ikä mutta liikaa ei kannata suunnitella :). Itse sain esikoiseni 27-vuotiaana ja kuopuksen 29-vuotiaana, ovat jo 12v ja 10v...
Mulla sama (paitsi että lapseni ovat reilut 10 vuotta vanhempia kuin sinun). Tunsin itseni vielä tosi nuoreksi, mutten liian nuoreksi. Bilekautta kesti 26 ikään saakka, sitten se alkoi jo maistua puulta ja kaipasin jo vakiintumista jne. Olin melkein 28 ja melkein 30, kun lapseni syntyivät ja se tuntui todella hyvältä ja murrosiät ja aikuistumisen kriisitkin kerkesivät olla ennen minun vaihdevuosiani, jotka sain viettää ylhäisessä yksinäisyydessäni, mikä oli paras kaikille ;)
On erittäin hyvä ikä.