Vierailija

MITÄ valtaa, velvollisuuksia tai oikeuksia minulla on? Olen 12 vuotta ollut avoliitossa mieheni kanssa, jolla on 25 ja 28 vuotiaat lapset. Lapset ovat kasvaneet äitinsä kanssa, välit isään olivat etäiset kun olivat pieniä, äidin manipuloinnin tuloksena. Lapsista ei ole kasvanut kovin suoraselkäisiä tai rehtejä ihmisiä äitinsä esimerkistä. Nyt isompina ovat isäänsä yhteydessä ja suostuvat tapaamaan pää-osin silloin, kun tarvitsevat rahaa. JA mieheni suostuu maksamaan mitä vaan, kunhan saa olla jonkunlaisessa yhteydessä lapsiinsa. Nyt on käynyt ilmi, että toinen "lapsista" on lähtenyt väärille poluille totaalisesti, sekaantunut huumepiireihin, joutumassa kuulusteluihin ymym. Lapsi on kääntynyt mieheni puoleen, että auttaisi lakiasioissa, taloudellisesti ja muutenkin. Mieheni on tehnyt kaikkensa auttaakseen lastaan mutta käsittelee tilannetta silkkihansikkain eikä uskalla pitää "isällistä puhuttelua" ja vähättelee täysin tapahtunutta. Itse seuraan raivostuneena vierestä, tuntuu jotenkin viimeiseltä pisaralta kaiken jälkeen. Onko mulla oikeuksia ladella suorat sanat "lapselle", vaatia selityksiä ja koittaa puhua järkeä vai täytyykö mun roolissa ihan oikeasti vain seurata, kuin miestäni viedään tässä tilanteessa kuin litran mittaa??? EN kestä enää seurata tällaista ja kunnioitus miestäni kohtaan on nollassa, kun sallii tämän tilanteen!! On sellainen olo, että tästä tulee vielä ero =(

• ylös 8
  • alas 25

Sivut

Kommentit (45)

Vierailija

Ei sinulla ole valtaa, oikeuksia eikä velvollisuuksia. Ymmärrän kyllä turhautumisesi. Minulla on vähän samanlainen tilanne. Aikuinen, melkein kolmekymppinen ottaa yhteyttä vain, kun tarvitsee rahaa ja sitäkin pitää vaatia haukkumalla ensin isänsä, kun "ikinä hän ei ole saanut mitään ja nuoremmat sisarpuolet ovat aina saaneet kaikki". Minä en välttämättä enää ostaisi kolmekymppiselle uutta puhelinta joka vuosi, kun edellinen on taas rikki, tai kadonnut tai ihan paskan ostitte. Mutta en puutu siihen, mitä hänen isänsä tekee. 

• ylös 36
  • alas 2
Vierailija

Ei ole sinun asia puhua lapselle vaan korkeintaan voit yrittää vedota mieheesi. Mutta se ei välttämättä tuo apua ja siihen on tyytyminen.

• ylös 26
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Lapset, vaikka paskastikin kasvatetut, ovat omaa verta ja lihaa.

Sinä et ole.

Sinuna erottaisin kyllä, nimittäin tunteeni miestä kohtaan ja tunteeni lapsia kohtaan. Olet todella tyypillinen uusi puoliso siinä mielessä että edellisen liiton lapset eivät sinulle kelpaa. Kannattais vaan hyvälsyä tämä ja minimoida kanssakäyminen omalta osalta.

Jos miehen höveliys uhkaa sinun varojasi, voit ensimmäisennä askelena erottaa raha-asiasi.

• ylös 18
  • alas 18
Vierailija

Ymmärrän että on raskas tilanne. Mies käyttää rahojansa lapsen sotkujen setvimisiin ja kalliisiin lakimiehiin eikä sinuun ja teidän yhteiseen elämään.
Mies tuntee syyllisyyttä siitä ettei ollut läsnä kun lapsensa olivat pieniä ja laisti kasvatustehtävänsä.
Isättä kasvaneet nuoret on nyt hukassa ja tarvitsevat apua. Isä haluaa auttaa, mutta ei vielä ymmärrä että pitää osata sanoa EI. Vaikka sen tuhat kertaa EI. Miehellä on tunteet pelissä ja hän tarvitsisi vertaistukea toisista samassa tilanteessa olevista vanhemmista. Sinä et vertaistueksi valitettavasti käy, koska sinulla ei ole tunne sidettä kyseisiin nuoriin. Et ymmärrä miestäsi tunteiden ja syyllisyyden näkökulmasta.
Sinuna yrittäisin hankkia miehelle vertaistukea ja tehdä kodin arjesta helpompaa vaikeassa tilanteessa. Tilanteen vaikeutta ei helpota se että mies joutuu riitelemään sinun kanssasi.

• ylös 31
  • alas 1
Vierailija

Oletko ajatellut, että kun sinä pidät lapselle puhuttelun, niin samantien menetät miehesi silmissä kaiken arvostuksen? Puutut hänen asioihinsa, puutut hänen ihmissuhteisiinsa.

Toisaalta tuossa tilanteessa kaikille olisi parasta, että mies ottaisi etäisyyttä sinuun, jos et halua mitenkään tukea häntä vaikeassa tilanteessa.

• ylös 12
  • alas 3
Vierailija

Lapselle ei kannata puhua mitään mutta mieheen voi yrittää vaikuttaa.
Mutta, kuka vanhempi ei auttaisi lastaan samassa tilanteessa ja kuka vanhempi kuuntelisi hyvillään, kun avokki naputtaa lapsen auttamisesta?

Lapset on vanhemmilleen lapsia, vaikkakin olisivat viisikymppisiä. Myönnän, etten minäkään mitään puhelimia ostelisi aikuisille lapsille mutta kyllä huumeriippuvuudesta irti pääsy on erittäin hyvä, jolloin voi auttaa.

• ylös 19
  • alas 3
Vierailija

Tottakai vanhemmat saavat auttaa lapsiaan rahallisesti. Ja varsinkin silloin kun on ongelmia.

Sinä voit jutella narkkilapsen kanssa niinkuin välittävä läheinen. Mitään puhuttelua en sinuna pitäisi, ehkä enemmänkin kannattaisi ohjata ja neuvoa. Jutella millaisen elämän hän toivoisi saavansa ja minkälaiseen elämään tämän hetkinen toimiminen johtaa.

Voit kertoa välityksesi ja huolesi.

Tukekaa rahallisesti aikuisen lapsen positiivisia harrastuksia tai vaikka terapiaa. Pyytäkää häntä auttamaan teitä jossain, kaikki haluavat olla tarvittuja.

Miehesi ei ehkä pysty tunnustamaan lapsensa ahdinkoa, se on vaikeaa myöntää.

• ylös 16
  • alas 0
Vierailija

6/6 muuta vastaajaa on samaa mieltä kuin minä, mitä taas jonkun pakko alapeukuttaa???
nro 6

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tottakai vanhemmat saavat auttaa lapsiaan rahallisesti. Ja varsinkin silloin kun on ongelmia.

Sinä voit jutella narkkilapsen kanssa niinkuin välittävä läheinen. Mitään puhuttelua en sinuna pitäisi, ehkä enemmänkin kannattaisi ohjata ja neuvoa. Jutella millaisen elämän hän toivoisi saavansa ja minkälaiseen elämään tämän hetkinen toimiminen johtaa.

Voit kertoa välityksesi ja huolesi.

Tukekaa rahallisesti aikuisen lapsen positiivisia harrastuksia tai vaikka terapiaa. Pyytäkää häntä auttamaan teitä jossain, kaikki haluavat olla tarvittuja.

Miehesi ei ehkä pysty tunnustamaan lapsensa ahdinkoa, se on vaikeaa myöntää.

Ai että ap kykenisi tuohon tai että hänellä olisi edes mitään kiinnostusta tai halua! Huomasitteko miten halveksivaan sävyyn puhui nuorista, verhoten halveksimisen syynsä vielä exän käytöksen syyksi?! Buahhahhaha hah, millainen ihmistuntemus teillä oikein on?
6

Vierailija

Miten voitte seurata kys.om. tilanteita vierestä?? Itse on tuskaillut tämän kuvion kanssa ihan hirveästi, säälinyt miestäni, koittanut puhua järkeä, vedonnut, suuttunut -yrittänyt ihan kaiken. Nyt ensimmäistä kertaa on alkanut vaikuttaa niin, että en pysty enää kunnioittamaan miestäni, koska antaa hyväksikäyttää itseään.  Katson häntä tämän rikoskuvion "hoitamisen" myötä nyt ihan erilailla. Olen todella pelästynyt omaa tunnereaktiotani.. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten voitte seurata kys.om. tilanteita vierestä?? Itse on tuskaillut tämän kuvion kanssa ihan hirveästi, säälinyt miestäni, koittanut puhua järkeä, vedonnut, suuttunut -yrittänyt ihan kaiken. Nyt ensimmäistä kertaa on alkanut vaikuttaa niin, että en pysty enää kunnioittamaan miestäni, koska antaa hyväksikäyttää itseään.  Katson häntä tämän rikoskuvion "hoitamisen" myötä nyt ihan erilailla. Olen todella pelästynyt omaa tunnereaktiotani.. 

Ei se ole mitään hyväksikäyttöä, jos uusiosuhteessa on vetoa kahteen suuntaan. Aina nää uudet puolisot on varjelemassa miekkosiaan muiden hyväksikäytöltä, vaikka voi tosiaan kysyä, että eikö mies ole lapsilleen mitään velkaa?

Vierailija

Eli on ok että aikuiset ihmiset käyttävät häikäilemättömästi hyväkseen vanhempiaan? Jos teidän lapsenne käyttäytyvät teitä kohtaan mainitulla tavalla, se on siis ok? Sekö tämän ketjun anti nyt sitten on? Olenpa sitten tosiaan itse moraalilani häiriintynyt, koska koen että ei todellakaan ole!  Mutta jos mulla olisi biologisia lapsia, niin kaipa sitten ajattelisin toisin =( 

Typertynyt olo, siitä mitä kotona ja palstalla tapahtuu, kaikki järki lentänyt ulos ikkunasta.

Vierailija

Ja ihan oikein, ettette pysty kunnioittamaan miehiänne, alunperinkin astuittekin valheeseen. Hyvä, että vihdoinkin sen tajusitte.

Vierailija

Kamala tilanne,ap.

Kaverin miehellä on kaksi aikuista lasta aiemmasta avioliitosta. Hekään eivät olleet isäänsä missään yhteyksissä vuosiin, alkoivat vanhemmiten tosin ottamaan yhteyttä aina silloin kuin tarvitsivat rahaa. Mies tätä katseli aikansa ennenkuin laittoi asialle stopin. Sanoi lapsille, että lompakkona ei ala heille toimimaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eli on ok että aikuiset ihmiset käyttävät häikäilemättömästi hyväkseen vanhempiaan? Jos teidän lapsenne käyttäytyvät teitä kohtaan mainitulla tavalla, se on siis ok? Sekö tämän ketjun anti nyt sitten on? Olenpa sitten tosiaan itse moraalilani häiriintynyt, koska koen että ei todellakaan ole!  Mutta jos mulla olisi biologisia lapsia, niin kaipa sitten ajattelisin toisin =( 

Typertynyt olo, siitä mitä kotona ja palstalla tapahtuu, kaikki järki lentänyt ulos ikkunasta.

Siis käyttäytyisivät miten meitä kohtaan? Kaipaisivat aikuisina apuamme, vai mitä tarkoitat? Kuulostat itse kylmältä ja häiriintyneeltä, toivottavasti miehesi todellakin antaa sinun nostella kytkimesi, etsi itsellesi joku kenestäkään muusta kuin itsestään välittämätön ukko sua paijaamaan!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole noin räikeitä juttuja ollut, olen se ekan vastauksen kirjoittanut. 

Kun tämä kyseinen aikuinen oli lapsi, hän oli meillä paljon, ei aivan puolta ajasta, mutta melkein ja oli nuorempien sisarusten kanssa hyvissä väleissä ja minunkin kanssani. Sitten kun kasvoi teiniksi ja lopulta aikuiseksi, alkoikin kaikki menneet vuodet ja yhdessä tekemiset olla ihan paskaa ja me olimme ihan paskaa jne. Paha sille enää on mitään tehdä, muuta kuin kuunnella kai. Ymmärrän kyllä sen, että hänen vanhempiensa ero on ollut hänelle paha asia ja on siitä syyllinen olo, vaikken syyllinen eroon ollutkaan. Perheen muilla lapsilla ei ole ollut tällaista vaihetta ainakaan vielä, mutta tiedä sitten jos joskus tulee. En haluaisi kyllä mitään rikollisia puuhia olla peittelemässä tai mitään sellaista, mutta kyllä minä varmaan auttaisin missä apua tarvitsee. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kamala tilanne,ap.

Kaverin miehellä on kaksi aikuista lasta aiemmasta avioliitosta. Hekään eivät olleet isäänsä missään yhteyksissä vuosiin, alkoivat vanhemmiten tosin ottamaan yhteyttä aina silloin kuin tarvitsivat rahaa. Mies tätä katseli aikansa ennenkuin laittoi asialle stopin. Sanoi lapsille, että lompakkona ei ala heille toimimaan.

Siinäkin on voinut olla syynsä, miksi lapset ovat isältään apua kaivanneet, ja eroperheen lapsena voin sanoa, että lapsille aina rahaa tärkeämmät ovat ne omat vanhemmat, mutta jos sinunkaan mieheltäsi ei aitoa läheisyyttä ja välittämistä saanut, niin kyllä rahakin kelpaa. Mutta aina ensin ja mieluummin se vanhempisuhde. Mutta teidän miehenne eivät omaa munaa hoitaa isän tehtäväänsä, niin noinhan siinä sitten käy.

Vierailija

Ap, pitäiskö nyt tajuta, että miehellä on oma tapansa hoitaa suhteensa lapsiinsa ja sinä et ole siinä osallinen. Sinä et ole lasten äiti ja tunteet heitä kohtaan joko puuttuvat tai tunteet ovat tosi kielteisiä.

Sinä et myöskään ole puolueeton arvioimaan, miten miehen pitäisi toimia, koska koet lapset miehen exän jatkeena ja kilpailijoina.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut, että kun sinä pidät lapselle puhuttelun, niin samantien menetät miehesi silmissä kaiken arvostuksen? Puutut hänen asioihinsa, puutut hänen ihmissuhteisiinsa.

Toisaalta tuossa tilanteessa kaikille olisi parasta, että mies ottaisi etäisyyttä sinuun, jos et halua mitenkään tukea häntä vaikeassa tilanteessa.

MITEN voi tukea toista siinä, että antaa käyttää itseään hyväkseen ja on kynnysmattona omille lapsilleen? Sanokaa nyt ihmeessä, mihin asentoon pitää aivot laittaa, että voi hyväksyvästi nyökytellen kannustaa että "anna ihmeessä nyt potkia itseäsi vielä lisää päähän ja nauraa päälle". En oikeasti ymmärrä tätä logiikkaa. Mut kasvatettiin aikanaan kunnioittamaan vanhempiani, en voi edes kuvitella että käyttäytyisin isääni kohtaan, miten mieheni lapset häntä kohtaan käyttäytyvät, ilman mitään omatunnontuskia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ekaksi en halua loukata sinua, mutta tässä on nyt useampi asia jonka sotket yhteen nippuun.
Akuutein on nuori aikuinen jolla on elämä sekaisin ja huumeet kuviossa. Miehelläsi voi olla yhtä kaaottiset ja pelokkaat tunteet, mutta ei vaan osaa pukea sitä sanoiksi ja riitelemällä, tuomitsemalla sekä syyttelyllä ei varmasti avaudu. Suosittelen uudelleen vertaistukea, en halua maalata piruja seinälle, mutta monesti tilanne pahenee tuosta. Huumeet tuovat mukanaan muun rikollisen elämän, joko rikollisena tai uhrina. En vieläkään osaa verrata kumpi tuntuu pahemmalta. Joku pelastuu ja osa kuolee.
Teillä on rankat vuodet edessä. Sinun pitää valita haluatko kulkea ne miehesi rinnalla. Noin vaikea tilanne rikkoo monta ydinperhettäkin. Sinun pitää miettiä omaa jaksamistasikin.

4 jo edesmenneen huumenuoren pikkusisko

• ylös 13
  • alas 0

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.