Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen huono keskustelija joka saa muut vaivaantumaan pelkällä läsnäolollaan. Miten voisin oppia sosiaalisia taitoja?

Vierailija
17.04.2017 |

Ongelmani on huonot sosiaaliset taidot, etenkin keskustelutaidot. Olen tahtomattani ikävä tunnelmanpilaaja, joka saa kahvipöytäkeskustelut tyrehtymään ja muut vaivaantumaan pelkällä läsnäolollaan, kun en osaa jutella muiden kanssa.

Suurin syy on varmaan harjoittelun puutteessa. Kasvoin syrjäisellä maaseudulla koulukiusattuna, eikä kukaan tahtonut viettää aikaa kanssani. Nuorena sosiaaliset kontaktini rajoittui pitkälti opettajiin, psykologeihin ja vastaaviin, joiden kanssa opin kertomaan jotain itsestäni ja vastaamaan kysymyksiin, mutta vastavuoroiset keskustelut ja normaaliin elämään kuuluva tilannetaju jäi kehittymättä. Netti sosiaalisine kontakteineen tuli mukaan kuvioihin vasta yliopistossa, mutta nettikeskustelut poikkeaa niin paljon livekeskusteluista, ettei niistä ole paljoakaan hyötyä.

Tahtoisin kovasti parantaa sosiaalisia taitojani, mutta miten? Olen niin kaukana muiden aikuisten tasosta, että nolaan vaan itseni ja pahoitan muiden mielen yrittämällä jutella muiden kanssa. Mulla ei ole aspergerin syndroomaa tai muutakaan diagnosoitavissa olevaa ongelmaa, jonka avulla voisin saada kuntoutusta. En ole edes pahasti masentunut, vaikka totaalinen yksinäisyys ja työttömyys vetääkin mielen matalaksi. Tulevaisuus näyttää tosi synkältä, kun sosiaalisten taitojen puute rajoittaa elämää niin paljon. Onko mitään tehtävissä vai onko peli jo menetetty, kun tilanne on päässyt näin pahaksi?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/48 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet nainen, voit alkaa harrastaa suhteita miesten kanssa. Paitsi jos olet ylipainoinen. Jos olet mies, tilanteeseesi on vain sopeuduttava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeudu puhelinmyyjäksi. Siinä oppii juttelemaan ihmisten kanssa menettämättä kasvojaan.

Vierailija
4/48 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten urheilijatkin parantavat lajiosaamistaan, mielikuvaharjoittelemalla. Ekan kommentin antajan voit jättää huomiotta. Hänen pelinsä on menetetty.

Vierailija
5/48 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutu miellyttävän näköiseksi. Silloin sinun ei tarvitse osata keskustella, riittää kun olet paikalla.

Vierailija
6/48 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Täytyisi jotenkin oppia murtautumaan ulos siitä liiallisen itsetietoisuuden vankilasta ja unohtaa itsensä noissa tilanteissa. Muutamia kertoja olen päässyt loistamaan sillä tavalla, useimmiten juuri sopivasti alkoholia nauttineena. Siis en humalassa vaan juuri ja juuri rentoutuneena. Täytyisi kai vissiin ruveta tissuttelijaksi.

Vierailija
7/48 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat kohta vinkkejä jeesustelioilta ja maailmanpelastajaideologeilta, mutta näin realisitina sanoisin että peli on menetetty.

Olen itsekin realisti ja sanoisin, että vaikka huippuhyvistä sosiaalisista taidoista on turha haaveilla, kelvolliset sosiaaliset taidot voi silti saavuttaa tekemällä ahkerasti töitä sen eteen. Kelvollisilla sosiaalisilla taidoilla voi saada ihan tyydyttävän sosiaalisen elämän, johon ei ehkä kuulu sydänystävää mutta joitain kavereita kuitenkin. Myös kumppanin voi saada, jos on nainen ja tyytyy sosiaalisesti rajoittuneeseen mieheen joka on ihan mukava muttei erityisen sykähdyttävä.

Vierailija
8/48 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten urheilijatkin parantavat lajiosaamistaan, mielikuvaharjoittelemalla. Ekan kommentin antajan voit jättää huomiotta. Hänen pelinsä on menetetty.

Mielikuvaharjoittelu ei auta, jos ei todellakaan tiedä miten missäkin tilanteessa kuuluisi toimia. Sosiaalinen tumpelo tekee mielikuvaharjoittelulla itselleen pelkkää hallaa, koska se vain vahvistaa omia virheellisiä käsityksiä siitä, mikä toimii ja mikä on ylipäätään hyväksyttävää.

Vierailija
9/48 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä hyvä ja perusteellinen kirjoitus aiheesta: http://valtsuhealth.blogspot.fi

P.s. Mulla auttoi improvisaatioteatteriharrastus. Oli aluksi vaativaa, mutta kun ryhmä tuli tutuksi ja oppi luottamaan, niin on ollut parhaita asioita elämässäni!

Vierailija
10/48 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi jäänmurtajat voisi olla hyvä paikka sulle ap! Harkitsepa aivan tosissasi! Siellä saa nimenomaan käytännön vinkkejä mainitsemaasi asiaan. En itse ole sitä käynyt, mutta vaikuttaa silti niin hyvältä, että voin suositella. Ei se ota jos ei annakaan, et häviä mitään tai sitten voit tosiaan vain haaveilla 10-15 kuluttua, että jospa olisit aikoinaan tehnyt asialle ees jotain.

Vierailija
11/48 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle:n Yksinäisyysillassa oli sellainen nuori mies kuin Vladimir Heiskanen puhumassa omasta yksinäisyydestään ja miten joutui opettelemaan olemaan sosiaalinen ja sosiaalisissa tilanteissa muita huomioiva ihminen. Vladimirilla on blogi "Valtsun terveysblogi". Sieltä löytyy kirjoitus "Sosiaalinen elämä, yksinäisyys, ihmiskosketus ja terveys" päivämäärällä 31.7.2015.

En laita suoraa linkkiä, koska se kuitenkin poistettaisiin. Noilla tiedoilla löydät tekstin kuitenkin itsekin.

Tutustupa hänen kirjoitukseensa. Ehkä sieltä tulle sinulle sopivia neuvoja. Ainakin viestisi vaikuttaa samanlaiselta, kuin mitä Vladimir puhui omista kokemuksistaan Yle2:n yksinäisyysillassa. Se löytyy muuten myös vielä Areenasta, jos kiinnostaa katsoa.

Vierailija
12/48 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi jäänmurtajat voisi olla hyvä paikka sulle ap! Harkitsepa aivan tosissasi! Siellä saa nimenomaan käytännön vinkkejä mainitsemaasi asiaan. En itse ole sitä käynyt, mutta vaikuttaa silti niin hyvältä, että voin suositella. Ei se ota jos ei annakaan, et häviä mitään tai sitten voit tosiaan vain haaveilla 10-15 kuluttua, että jospa olisit aikoinaan tehnyt asialle ees jotain.

Ai ettei kurssin käymällä muka menetä mitään? Et taida tajutakaan, kuinka valtava menetys 350 euron kurssimaksu on pitkään työttömälle olleelle ihmiselle. Lisäksi päälle tulee mahdolliset matka- ja majoituskulut niille, jotka ei asu Helsingissä.

Vierailija
13/48 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, täällä markkinoidaan maksullista höpöpalvelua.

Vierailija
14/48 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheesta on paljon hyviä kirjoja.

Vierailija
15/48 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.jaanmurtajat.fi/avoimet-kurssit

Ainakin kurssien vetäjän Karla Niemisen hiljattain julkaisema Olet hyvä tyyppi -kirja kannattaa lukea. Olisipa minulla ollut se jo lukioaikaan, neljännesvuosisata sitten! Voi tosin olla, että en silloin olisi uskonut sen neuvoja, kun edelleen tuntuu että sosiaalisten taitojen tietoinen opettelu on epärehellistä feikkaamista muita ihmisiä kohtaan.

Vierailija
16/48 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän sama. Hassuinta on, että kun olen työroolissa (teen satunnaisesti asiakaspalveluhommia), ongelmaa ei ole, mutta silloin kun en voi "piiloutua" minkään roolin taakse, on keskustelu hankalaa. 😐

Vierailija
17/48 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vähän sama. Hassuinta on, että kun olen työroolissa (teen satunnaisesti asiakaspalveluhommia), ongelmaa ei ole, mutta silloin kun en voi "piiloutua" minkään roolin taakse, on keskustelu hankalaa. 😐

Mullakin on vähän sama, muttei ihan. Olen töissä (asiakaspalvelu) pidetty ja tulen asiakkaiden lisäksi hyvin juttuun työkaverien kanssa, vaikken vedä niiden kanssa mitään erityistä roolia. Opiskelupaikalla, harrastuksissa ja muissa kuvioissa olen kuitenkin melkoinen sosiaalinen katastrofi... Töissä on kai jotain mikä saa parhaat puoleni esille, mutta mitä? Sen kun tietäisi.

Vierailija
18/48 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että sosiaaliset taidot perustuu niinkään harjoitteluun kuin siihen, että on varaa olla mukava muille. Eli kun luotat itseesi ja koet että sinulla on asiat hyvin, silloin keskustelu sujuu helposti.

Taustalla voi olla myös jo pienenä opittuja haitallisia tapoja suhtautua muihin ihmisiin. Niistä eroon pääseminen saattaa vaatia pitkää ja kallista terapiaa mutta mahdollista se on.

Eli varmasti on toivoa!

Vierailija
19/48 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko hakenut itsellesi vapaaehtoista ystävää esim. SPR:n ystäväpalvelun kautta? Saisit ainakin juttuseuraa ja pysyvän kontaktin, jolle voisit kertoa myös sosiaalisista vaikeuksistasi ja saada hyväksyntää. Hyvällä tuurilla siitä voi myös muodostua aito ystävyys.

Vierailija
20/48 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron salaisuuden. Useimmat ihmiset eivät osaa keskustella ja kahvipöydässäkin vain huudellaan omia asioita. Anna itsellesi armoa ja hyppää mukaan. Kysyminen on aina hyvä, älä tee ennakko-oletuksia ja kuuntele. Unohda psykologisessiot, nyt sinun ei tarvitse analysoida itseäsi ja tai kertoa mitään mikä ei huvita. Olet vapaa taivaanlintu luomaan oman sosiaalisen itsesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi