Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopiston käyneet/siellä olevat: tieteelliset artikkelit

Vierailija
16.04.2017 |

Tottuuko tieteellisten artikkelien lukuun ikinä opiskelujen aikana? Kurssista toiseen nämä ovat hirveää tuskaa. Aina täytyy olla nettisanakirjan kanssa kääntämässä näitä suomeksi, vaikka enkku sujuu muuten hyvin. Menee aivan tuhottomasti aikaa siihen, että kääntää suomeksi ja sen jälkeen yrittää vielä ymmärtää, mitä on kyse.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottuuko tieteellisten artikkelien lukuun ikinä opiskelujen aikana? Kurssista toiseen nämä ovat hirveää tuskaa. Aina täytyy olla nettisanakirjan kanssa kääntämässä näitä suomeksi, vaikka enkku sujuu muuten hyvin. Menee aivan tuhottomasti aikaa siihen, että kääntää suomeksi ja sen jälkeen yrittää vielä ymmärtää, mitä on kyse.

Paikkasi ei ole yliopistolla.

Jokaisella, jolla on paikka yliopistolla opiskelijana, on paikka yliopistolla opiskelijana. Ei se tarkoita sitä, että asioiden pitäisi olla helppoa.

Asia on niin, että useimmat törpöt, jotka on vahingossa yliopistoon päässyt, ymmärtävät lopettaa opinnot aika pian.

Tiedät hyvin itsekin, että ei yliopistoon päästä vahingossa. Voin kyllä jonkin aikaa väitellä kanssasi, jos koet sille olevan suurta tarvetta.

Vierailija
22/31 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ylipiopisto-opintojen aikana lukenut ainuttakaan kirjaa tai artikkelia sanasta sanaan. Johdanto/ tiivistelmä ja sisällysluettelo ensin ja sitten silmäillen kirja läpi. Joitain kohtia tarkemmin. Joskus etsin vastaavan suomenkielisen teoksen aiheesta, sieltä bongasin avainsanat ja sen jälkeen "luin" artikkelin läpi. Olisin varmaan vielä tänäkin päivänä opiskelemassa jos en olisi mennyt oikoteitä pitkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu siis tarkoitus ei ole tehdä enää väikkäriä, vaan maisteriksi valmistumisen jälkeen siirtyä työelämään.

Oletko varma ettet sittenkään siirry kortistoon?

Onko tämä nyt mielestäsi oleellista tämän keskustelun kannalta? Kukaan ei voi olla varma mistään, sitä se elämä on. Vain parhaansa voi yrittää. Ap

Vähän kyllä veikkaan kortistoa kannaltasi. Miksiköhän?

En tiedä, mutta arvelen että siksi, että sinulla on jostain syystä juuri nyt tosi paha olla ja haluat purkaa ikäviä tunteitasi tuntemattomiin. Olen aidosti pahoillani puolestasi ja toivon, että loppupääsiäinen on sinulla nykyhetkeä mukavampi. Muista, että tarvittaessa yhteiskunnalla on tukiverkkoja, jos sellaisia tarvitset. Ap

Arvelet väärin. Olen siivonnut asuntoa ja nyt näyttää jo paremmalta. Hieno, vaikkakin kylmä kevätpäivä, ja olen ihan hyvällä tuulella. Sinusta teen johtopäätöksiä kirjoittamasi ja kokemusteni perusteella ihan samoin kuin tekisin milloin tahansa. Sinun kyllä kannattaisi lopettaa opiskelu yliopistolla ja siirtyä vaikkapa AMK:hon. AMK ei ole ollenkaan tuskallinen opiskeluympäristö. Ihan vinkkinä.

Ymmärrät että olet turhautunut ja surullinen. Hienoa että jaksat hymyillä ja kiitos vastauksistasi. Saat aivan rauhassa opiskella, missä haluat. Ei minua haittaa lainkaan, jos opiskelet ammattikorkeakoulussa tai ammattikoulussa, tai missä vain - tai et missään. Se on sinun oma asiasi. :) Minä opiskelen yliopistossa, olet sinä siitä sitä mieltä tahansa tai et ole. :) Tieteelliset artikkelit ovat minusta tuskaisia, mutta on oikeasti tosi ihailtavaa, jos sinä koet sellaiset helpoiksi. Vau! Ehkä minustakin tulee joku päivä yhtä taitava. Ja jos ei tule, en joka tapauksessa tietenkään aio mitään jättää kesken sen takia, että koen artikkelit tuskallisiksi. :D

Vierailija
24/31 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu siis tarkoitus ei ole tehdä enää väikkäriä, vaan maisteriksi valmistumisen jälkeen siirtyä työelämään.

Onko tämä nyt mielestäsi oleellista tämän keskustelun kannalta? Kukaan ei voi olla varma mistään, sitä se elämä on. Vain parhaansa voi yrittää. Ap

En tiedä, mutta arvelen että siksi, että sinulla on jostain syystä juuri nyt tosi paha olla ja haluat purkaa ikäviä tunteitasi tuntemattomiin. Olen aidosti pahoillani puolestasi ja toivon, että loppupääsiäinen on sinulla nykyhetkeä mukavampi. Muista, että tarvittaessa yhteiskunnalla on tukiverkkoja, jos sellaisia tarvitset. Ap

Arvelet väärin. Olen siivonnut asuntoa ja nyt näyttää jo paremmalta. Hieno, vaikkakin kylmä kevätpäivä, ja olen ihan hyvällä tuulella. Sinusta teen johtopäätöksiä kirjoittamasi ja kokemusteni perusteella ihan samoin kuin tekisin milloin tahansa. Sinun kyllä kannattaisi lopettaa opiskelu yliopistolla ja siirtyä vaikkapa AMK:hon. AMK ei ole ollenkaan tuskallinen opiskeluympäristö. Ihan vinkkinä.

Ymmärrät että olet turhautunut ja surullinen. Hienoa että jaksat hymyillä ja kiitos vastauksistasi. Saat aivan rauhassa opiskella, missä haluat. Ei minua haittaa lainkaan, jos opiskelet ammattikorkeakoulussa tai ammattikoulussa, tai missä vain - tai et missään. Se on sinun oma asiasi. :) Minä opiskelen yliopistossa, olet sinä siitä sitä mieltä tahansa tai et ole. :) Tieteelliset artikkelit ovat minusta tuskaisia, mutta on oikeasti tosi ihailtavaa, jos sinä koet sellaiset helpoiksi. Vau! Ehkä minustakin tulee joku päivä yhtä taitava. Ja jos ei tule, en joka tapauksessa tietenkään aio mitään jättää kesken sen takia, että koen artikkelit tuskallisiksi. :D

No, kyllä olen tiennyt koko ajan, että amishan se siellä taas yrittää harhauttaa, mutta ei se mitään.

Vierailija
25/31 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun ja opiskelen ulkomailla, joten englanti sujuu kuin toisena kielenä. Silti jos alan lukemaan ihan uuden aiheen artikkeleita, siinä menee aikaa että sanasto tulee tutuksi jne. Mutta siihen tottuu ja pian niitä lukee kuin vettä vaan.

Ongelma voi olla se, että voi olla hankala kriittisesti arvioida työn laatua jos ei ymmärrä kuin pääpiirteittain mitä artikkelissa sanotaan, esim. jos luet vain tiivistelmän etkä metodi kohtaa. Että devil is in the detail. Jos luen jotain oman aiheen vierestä ei ole niin tarkkaa, mutta jos luen täysin omaan tutkimukseen relevanttia asiaa on tärkeää oikeasti ymmärtää.

Vierailija
26/31 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella, jolla on paikka yliopistolla opiskelijana, on paikka yliopistolla opiskelijana. Ei se tarkoita sitä, että asioiden pitäisi olla helppoa.

Asia on niin, että useimmat törpöt, jotka on vahingossa yliopistoon päässyt, ymmärtävät lopettaa opinnot aika pian.

Tiedät hyvin itsekin, että ei yliopistoon päästä vahingossa. Voin kyllä jonkin aikaa väitellä kanssasi, jos koet sille olevan suurta tarvetta.

Tiedän kyllä. Joka tapauksessa joku määrä törppöjä pääsee sisälle. Pieni määrä, mutta siltikin. Melkein kaikki ymmärtävät lopettaa opiskelunsa, mutta eivät kaikki. Joskus joku hassu jopa väittelee. Surullisia tapauksia. Mut joo, ei tästä kyllä ole tarpeen enempää keskustella.

Vierailija
27/31 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kyllä olen tiennyt koko ajan, että amishan se siellä taas yrittää harhauttaa, mutta ei se mitään.

Mitä tarvetta ammattikoulussa olevalla olisi kysyä nimettömänä kokemuksia tieteellisten artikkelien lukemisesta? No, ehkäpä ei tarvitsekaan ymmärtää. Koetahan nyt ottaa vähän iisimmin pääsiäisenä. ;) Sinulla on selvästi tosi paha olo... Itkeminen voisi auttaa sinua.

Vierailija
28/31 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niihin kyllä tottuu, älä huoli. Oikeanlaisen lukutekniikan oppii nopeasti.

T. luonnontieteilijä

Miksi te kirjoitatte tällaista roskaa? Kaikki eivät opi nopeasti ja olisi aiheellista myöntää se. Juuri sinun kaltaisten takia monet eivät esim. uskalla hakea apua, kun ympärillä vaan hoetaan, että "kaikki nämä jutut oppii nopeasti". Osa porukasta ei kuitenkaan opi, vaan nimenomaan tuntevat olonsa vielä entistä tyhmemmäksi.

Että ärsyttää sinunlaiset pätijät.

Vierailija
29/31 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tullutkin jo hyviä vinkkejä. Kannattaa muistaa, että myös tieteelliset artikkelit muodostavat oman genrensä ja jokaisen genren sisällä on omat konventionsa. Eli tekstin rakenne ja tietty tapa kirjoittaa. Kun nämä tulee tutuiksi, on tekstejä helpompi ymmärtää. Riittää, kun luet abstraktin ja tulokset kunnolla, ehkä myös johdannon. Muut sitten silmäilet tai pikaluet. Mutta tärkeää on tustua oman alan käsitteisiin ja tutkimusperinteisiin. Kun nämä ovat tiedossa, helpottuu tekstin ymmärtäminen huomattavasti. Aluksi tulet käyttämään paljon aikaa artikkeleiden lukemiseen, mutta myöhemmin niiden lukeminen helpottuu huomattavasti.

Ja ei missään nimessä kannata luovuttaa. Joku täällä ilkkuu, että pitäisikö ap:n lopettaa yliopisto-opiskelu. Ehdottomasti ei! Ihminen ei kehity, jos luovuttaa vaikeiden asioiden edessä ja menee sieltä, mistä aita on matalin. Jos joku tuntuu vaikealta, niin ota se haasteena. Onnea opiskeluun!

Vierailija
30/31 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarvetta ammattikoulussa olevalla olisi kysyä nimettömänä kokemuksia tieteellisten artikkelien lukemisesta? No, ehkäpä ei tarvitsekaan ymmärtää. Koetahan nyt ottaa vähän iisimmin pääsiäisenä. ;) Sinulla on selvästi tosi paha olo... Itkeminen voisi auttaa sinua.

Jepulis. Malliesimerkki amissista. Oliko tässäkään vastauksessa mitään asiaa? Yritetään väittää, että akateemiset keskustelevat ihan normaalisti tällä tavalla. Että pääasia tieteenteon kannalta on joku päteminen. Odotan että jatkoa seuraa. Itse lopetan tähän tämän iltaleikkitunnin. Jatkoja vaan! Kyllä te amissit vielä onnistutte, kun asialle selvästi on omistettu vuosikausien työ tällä palstalla ja muualla.

Vierailija
31/31 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän alasta riippuu varmaan mikä kannattaa lukea. Mä luen aina abstraktin (siitäkin vain joskus osan, poimin tutkimuskysymykset ja tulokset), metodit, tulokset silmäilen yleensä nopeasti läpi ja lopuksi konkluusiosta/discussionista yms. luen tulokset kirjallisessa muodossa. Johdanto on usein vaan yleistä lätinää ja muiden tutkimustulosten kertomista, paitsi ihan johdannon lopussa on usein hyödyllinen lause tai pari, jolla kerrotaan, miksi kyseinen tutkimus/katselmus vai mikä onkaan, tehdään. Tossa menee varmaan joku viitisen minuuttia aikaa.

Mä tykkään enemmän lukea tieteellisiä artikkeleja kuin monisataasivuisia tenttikirjoja, koska usein jälkimmäisistä saa poimia tekstin joukosta tärkeimmät pointit, kun taas artikkeleista tietää automaattisesti että mistä kohtaa kannattaa lukea, jos haluaa tietää, mistä on kyse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan