Vierailija

Minulla on ikävä Helsinkiä, ja sitä mitä se oli vielä 20 vuotta sitten. Asuin Helsingissä 2000 -luvun alussa, ja vietin siellä elämäni parhaimmat kesät. Asuin Hakaniemessä ja kävin töissä Helsingin keskustassa. Rautatieasemalla oli leppoisa tunnelma ja kävelin usein töistä pois keskiyöllä. Tunnelma oli niin kotoisa ja turvallinen, ja olo vapaa ja rauhallinen.
Helsinki oli mielestäni maailman paras kaupunki, koska se oli suuri mutta turvallinen, ihan ihmeellinen maailman mittakaavassa, ja ainutlaatuinen.
Toisin kuin Pariisin rautatieasemilla, Helsingin rautatieasemalla viihtyi ja sitä ympäröivä keskustakin oli viihtyisä. Kävelin usein Bulevardia pitkin Hietaniemen torikirppikselle ja sieltä pitkin poikin katuja. Poljin pyörällä Marjaniemeen ja Kruununhakaan, ajelin huvikseni.
Näistä ajoista asti olen ikävöinyt Helsinkiin.
Nyt ajattelin tehdä irtioton ja muuttaa vähäksi aikaa Helsinkiin, kuten olen haaveillut. Pakkasin laukkuni ja majoituin hetkeksi kaverini sohvalle, hän asuu Helsingissä. Tarkoitukseni oli haistella niin sanotusti ilmaa ennen muuttopäätöstä.
Rautatieasemalle saavuttuani järkytyin. Aggressiivisia ihmisiä, laumoittain suomea puhumattomia tummaihoisia, vihaisia ihmisiä, kovaäänistä kailotusta, ahdistavaa liikehdintää ja vihapuhetta. Oliko tämä edes Suomi...?
Kaikkialla ahdistuneita suomalaisia, kiireen vilkkaa kiiruhtavia turisteja. Ihmiset eivät katsokaan toisiaan kuten ennen. Bussiterminaali Kampissa oli samanlainen, kaikkialla oli laumoittain miehiä jotka posmensivat jotain, olo ei ollut turvallinen. He katsoivat yksin kulkevia naisia, nauroivat ja vislasivat.
Ei tämä ole minun Helsinkini, se minkä muistin?
Mitä Helsingille on tapahtunut?? Palasin seuraavana päivänä takaisin kotiin, kirjaimellisesti maitojunalla. Kuplani on puhjennut. Ei enää ikinä Helsinkiin. Tunnen oloni petetyksi.
Nimim. 20 vuotta Helsinkiä ikävöinyt

• ylös 27
  • alas 37

Kommentit (18)

Ulkoilmamuseo

Ajatella, että maailma ympärilläsi on muuttunut 20 vuodessa. Siis ihan uskomatonta!

• ylös 38
  • alas 7
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Helsingin rautatieasema on tätänykyä varsin viihtyisä, suosittelen.

Siellä voi myös saada yllättäen töhnömunaa :)

• ylös 12
  • alas 5
Vierailija

Sama. Helsingistä on tullut yksi lähi-idän kaupunki jossa on kireä ilmapiiri. Paluuta entiseen ei taida valitettavasti olla.

• ylös 25
  • alas 8
Vierailija

Itse haikailen 70-80-luvun Helsinkiä. Silloin meillä oli kunnon meinink. Yhteisöllisyyttä...jos kuului tiettyyn jengiin. Punkit hakkasi diinateita ja toisinpäin. Hämyt sai turpaaan kaikilta. Raiskaukset tai ahdistelut oli tytön omaa syytä. Niistä ei tehty mitään rikosilmoituksia tms. Onneksi tuo asia on muuttunut ja itsensäpaljastelijatkin koetaan rikollisiksi. En muidts että kukaan olisi koskaan tehnyt ilmoitusta edes lapsia ahdistelevista paljastelijoista.

• ylös 10
  • alas 3
Vierailija

Hieno hommaforum-viesti siinä niin.

Itse Helsingissä koko tämän ajan asuneena en näe asioiden mitenkään oleellisesti muuttuneen. Steissillä on aina ollut ihmisiä vähän sieltä sun täältä, porukoissa tai yksinään. Ja suurimilta osin ihmiset on myös koko tuon ajan kulkeneet putkikatseen omaavaisesti ohi, jos ei ole mitään syytä ollut pysähtyä.

Olisiko kuitenkin käynyt niin (jos tämä siis ei olisi paska rasistiprovo) että vuodet maaseudulla on saaneet unohtamaan kaiken "ikävän" mitä täällä Helsingissä on silloin ennenkin ollut...

• ylös 14
  • alas 7
Vierailija

Ulkoilmamuseo kirjoitti:
Ajatella, että maailma ympärilläsi on muuttunut 20 vuodessa. Siis ihan uskomatonta!

Diggaatsä Helsingistania.

Vierailija

Jos jollain ikävä entistä, niin pitäisikö meidän nykyisten helsinkiläisten estää kaupungin kehittyminen, Vain siksi, että joku saa haikailla entisaikaa? Kaupunki kehittyy ja minä sen mukana.

Vierailija

Taitaa olla muotiasia "järkyttyä" asiasta kuin asiasta. Mielestäni "järkyttyä"-sana on kokenut inflaation. Varmaan nyt vapiset siellä ja ihmettelet, kuinka koskaan voit toipua tuosta järkyttävästä kokemuksestasi.

• ylös 11
  • alas 1
Vierailija

Olen syntynyt Helsingissä. Asuin LUOJAN KIITOS nuoruuteni muualla. Asuin uudelleen sielä keskustassa yli 10vuotta sitten ja vielä silloin oli ihan jees meno. Mutta nyt en edes kehtaa sanoa olevani sieltä kotoisin. Rautatieasemalla ei voi odottaa yksin junaa yöllä. Joka kerta seuraan änkee näitä kulttuurin rikastuttajia. Kiva käydä mutta hemmetin kivempi lähteä pois. Ajat muuttuu.

• ylös 16
  • alas 1
Vierailija

Suomi 1917-1995. Oli pakko kehitysmaalaistaa se, että saataisiin sama etnoläävä kuin kaikkialla muuallakin, jossa on "paljon erilaisia värejä ja tuoksuja". Sori että olisit mieluummin järsinyt naurista maakuopassa kannel kainalossa.

Vierailija

Tämän ketjun kommenteista paistaakin oikeastaan juuri se, mistä aloituksessani oli kyse.. sama ahdistunut ilmapiiri heijastuu tässä ketjussa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.