Paljonko teillä on sairaspoissaoloja töistä?
Sairasteletteko vuoden aikana paljon vai vähän? Mitä työyhteisö tuumaa poissaoloista? Saako sairastella rauhassa vai epäilläänkö poissaoloja?
Itse olin viime vuonna 2 pv poissa. Tänä vuonna olen ollut jo 2 kertaa kipeänä yhteensä 3 pv. Pomo ottaa jotenkin huonosti sairastellut ja pitäisi tulla kipeänäkin suurinpiirtein töihin. Minulla on siisti sisätyö, mutta työssäni joudun puhumaan paljon ja nyt äänipoissa ja kova yskä. Ei ollut hyvä vastaanotto, kun soitin.
Kommentit (35)
Sana kirjoitti:
Ollessani ansiotyössä jouduin harva se viikko olemaan vähintään yhden päivän poissa sairauteni (MS-tauti) takia. Oireeni ovat näkymättömiä, joten olihan sellainen saikuttaminen vähän noloa. Onneksi en ole tällä hetkellä ansiotyössä kodin ulkopuolella.
Riemullista Ylösnousemusjuhlaa :)
Miten pärjäät oireiden kanssa?
Raakaravinnosta olisi sinulle varmaan apua. Joko se on sinulle tuttua? Ruokaremontti on aika vaativa toteuttaa, mutta usein myös hyvin palkitseva.
Voimia ja aurinkoista kevättä Taivaan Isän huomassa 💛
Olen ollut nykyisessä työpaikassani vuoden ja sairastanut yhden päivän.
Viime vuonna olin yhden päivän pois mahataudin takia. Sitä edellisestä saikusta oli kulunut neljä vuotta, mutta silloin olinkin pois melkein kuusi viikkoa suuren avoleikkauksen takia. Olen kunnalla töissä ja meillä saa olla viikonkin pois omalla ilmoituksella. Hyvin meillä sairauksiin suhtaudutaan, kun pomokin tietää, ettei turhia saikutella.
Tilastojen mukaan työntekijöillä on keskimäärin 10 sairaslomaaäijää vuodessa. Toki tätä varmasti vääristävät pitkät sairaslomat.
Enemmän saikkupäiviä kuin työssäkäyntiä.
Vajaa 3kk on 3pientä alle kouluikäistä jotka sairastaa usein, mutta vaikka olisivatkin täysin terveitä sairauspoissaoloja tulosi melkein sama määrä. Sen 3kk saa sairastaa täydellä palkalla ja täytyy vähän ajatella itseäänkin ja omaa jaksamista + jotain bonusta henkisesti raskaassa pankkityössä ( jatkuvasti pyörii yt:t)
Oletpa sitten tuottava ja tunnollinen niin ei sillä loppupeleissä näytä olevan mitään merkitystä, huomattu on.
Tänä vuonna en ole ollut poissa. Aloitin vuosi aikaa ensimmäinen maaliskuussa nykyisessä työpaikassa ja sain keuhkokuumeen melkein heti. Olin kaksi viikkoa poissa, joudun sairaalaankiin. Otti kyllä päähän. Sen jälkeen en ole sairastellut.
Oottepas te onnekkaita. En oo nyt työssä mutta itselläni perussairaus ja sairastelupäiviä kertyi toooodella paljon. Ei sitä hyvällä katsottu, vaikka miten saivat selontekoa työterveyslääkäriltä.
Ehkä 2 pv per vuosi normaalisti. Jos on kuumetta tai kova nuha en mene tartuttamaan muita.
Vierailija kirjoitti:
Työelämää 25 vuotta. Ehkä viisi päivää sairaslomalla yhteensä. Vituttaa nuo alati sairaana olevat, joilla ei mitään perussairauksia ole, mutta laiskuuttaan jäädään heti pois jos vähän nenää niiskauttaa. Sairaan lapsen hoitovapaata olen käyttänyt pari päivää. Sekin on tarkoitettu lapsen hoidon järjestelyyn, ei ole tarkoitus olla vain päivätolkulla jani-petterin kanssa kotona ja nauttia täyttä palkkaa. Jotkut on enemmän poissa kuin töissä ja täys palkka raksuttaa. Se ei vain ole oikein niitä kohtaan jotka työt joutuvat tekemään. Mutta eihän nykyään saa tällaista sanoa ääneen, kun kaikki on niin helvetin tasa-arvoista ja kellekään ei saa tulla paha mieli. Jotenkin outoa, että esim. omalla työpaikallani on ihmisillä ollut vakavia sairauksia, joiden jälkeen ja aikana tulleet töihin ja olleet enemmän töissä kuin perusterveet laiskottelijat. Sitten perusterveitä mammoja, jotka jatkuvasti eri pienten syiden takia pois. Kaikki on niin suhteellista....
Anteeksi vaan, mutta mistä sä tiedät jokaisen ihmisen sairaushistorian? Mullakin "näkymätön" perussairaus, joka hankaloittaa elämää paljon, mutta en huutele siitä työpaikalla. Tietty pomot tietävät.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä 2 pv per vuosi normaalisti. Jos on kuumetta tai kova nuha en mene tartuttamaan muita.
Sun pitäis olla ainakin 2 viikkoa pois, ettet enää tartuttaisi muita. 2 päivää ei todellakaan riitä, vaan tauti leviää eteenpäin.
0-5 pv vuosi. Joskus on mennyt influenssan tai noron takia tuo viikko. Yleensä saikullakin tulee tehtyä kotona töitä eli sähköpostia hoideltu. Samoin lasten ollessa kipeinä olen ollut kotona ja tehnyt käytännössä töitä koneen ääressä. Normikuvio teknisellä alalla. T. yksi inssi.
Omia sairasteluja ehkä 4-5 päivää vuodessa, lapsen takia ehkä toinen samanmoinen. Työnantaja suhtautuu ihan hyvin, sillä työskentelemme lasten kanssa kiertäen useita päiväkoteja ja kouluja ja niitä tauteja vaan tulee kerättyä. Meidänkin tiimissä jokainen sairastaa vähintään kerran vuodessa oksennustaudin, vaikkei omia lapsia oliskaan. Mutta koska oman lapsenkin kanssa on pakko välillä olla pois, niin sit kun on ite kipeä niin tulee mentyä vähän turhankin sairaana töihin.
Enemmän kuin työkavereilla. Tosin en aina pidä sairaslomiani, vaikka lääkärit niitä kirjoittavatkin. Esim nilkkamurtuma ei ole mulle mikään syy olla pois töistä. Jokaisella on omat työnsä eikä kukaan muu tee niitä sen paremmin lomien kuin sairaslomienkaan aikana. Mulla on etätyö, joten olen toistaiseksi kieltäytynyt työterveyslääkärin ehdotuksesta tehdä työkykyarvio.