Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elatusmaksun suuruudesta

Vierailija
16.04.2017 |

Moi kaikki! Meillä tällanen tilanne: 13v tyttö asuu mun luona, paitsi joka toisen (pidennetyn) viikonlopun to-ma tai to-su. Maksamme harrastuksen ja sairasvakuutuksen puoliksi. Minä lähes kaiken muun arkisen, vaatteet, puhelinlaskun jne. Elatussumma on 160 euroa/ kk. Mielestäni aika vähän. Mitä ajattelette? Minkä suuruisia elareita te saatte tai maksatte yhdestä lapsesta?
Kiitos vastauksista!

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan 155e/per muksu.

Ja maksan harrastukset ihan itse. Eihän se riitä alkuunkaan, kun on 2 urheilevaa lasta. Varusteet, kausimaksut (toisella lapsella 2 eri liikuntaharrastusta, toisella 1 liikuntaharrastus ja intohimoinen leirielämään, eli leireihin uppoaa iso summa).

Mutta tähän on tyytyminen, tuet tulee Kelan kautta, eikä etällä ole halua osallistua kustannuksiin.

Vierailija
2/28 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan yhdestä lapsesta 190e/kk, ei tapaamisia ja maksan kaiken yksin.

Vierailija
4/28 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi kaikki! Meillä tällanen tilanne: 13v tyttö asuu mun luona, paitsi joka toisen (pidennetyn) viikonlopun to-ma tai to-su. Maksamme harrastuksen ja sairasvakuutuksen puoliksi. Minä lähes kaiken muun arkisen, vaatteet, puhelinlaskun jne. Elatussumma on 160 euroa/ kk. Mielestäni aika vähän. Mitä ajattelette? Minkä suuruisia elareita te saatte tai maksatte yhdestä lapsesta?

Kiitos vastauksista!

Saat kauhean pienen elatusavun.

Onko miehesi työtön tai eläkeläinen?

Standardi-elatusaspu on 420€:sta ylöspäin/ lapsi.

Viikonloppuisyys ei pienennä elatusmaksua. Isällä on sen lisäksi velvollisuus osallistua isoihin kuluihin,

kuten lapsen polkupyörä, silmälasit,

lääkärikulut ja lääkkeet,

talvivaatteet, sukset ja harrastusmaksut.

Vierailija
5/28 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulojen mukaan menee elarit. Kai tiedät suurpiirtein ex miehen tulot. 

Vierailija
6/28 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka, en asiasta tarkasti tiedä (tuon viikonlopun takia juuri), niin kuulostaa vähältä. Siihen vaikuttaa toki niin paljon asioita, että paha sanoa täältä käsin.

Kokeilehan tätä

http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/elatusapulaskuri

Laskettakaan uudelleen neuvojalla, jos asia mietityttää.

Vierailija
7/28 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saan 155e/per muksu.

Ja maksan harrastukset ihan itse. Eihän se riitä alkuunkaan, kun on 2 urheilevaa lasta. Varusteet, kausimaksut (toisella lapsella 2 eri liikuntaharrastusta, toisella 1 liikuntaharrastus ja intohimoinen leirielämään, eli leireihin uppoaa iso summa).

Mutta tähän on tyytyminen, tuet tulee Kelan kautta, eikä etällä ole halua osallistua kustannuksiin.

eihän se niin mene, jos työpaikka on ja ellei suosiolla niin otat lakimiehen ja sovitteluun ja jos ei tehoa niin käräjille

Vierailija
8/28 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

155€/kk. Maksan kaiken, myös harrastukset. Tapaamisia vähemmän.

Vierailija
9/28 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä "Standardi-elatusaspu on 420€"?  Tulot yms vaikuttavat elatusavun suuruuteen, ei lähihoitajan palkalla makseta tuollaisia summia mitenkään...

Vierailija
10/28 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
11/28 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
12/28 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan 250 yhdestä lapsesta samalla vuorosysteemillä kuin sulla ap...

Vierailija
13/28 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuohon voi noilla tiedoilla sanoa mitään. Elatusavun laskeminen on puhdasta matematiikkaa (yleensä), eli laitetaan tietyt numerot laskelmaan ja se on siinä. Oikeusministeriön ohje ei ole sitova, mutta normaali tapauksessa sitä sovelletaan melkein kuin lakia myös tuomioistuimissa. T. Juristi

Tässä vielä linkki laskuriin.

http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/elatusapulaskuri

Vierailija
14/28 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot ei määrittele elatusapua vaan lapsen menot. Sinä ap saat varmasti lapsilisän yh-korotuksella, eikö niin? Eli todellisuudessa saat 160(isän osuus)+160(sun osuus äitinä)+143= 463€kuukaudessa. 

Vierailija
15/28 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekisitte kun isä on pahasti ylivelkaantunut mutta hyvätuloinen? Uhkailee hylkäävänsä lapset kokonaan jos alan vaatia kunnon elatusmaksuja. Pystyy kyllä tähän sen tiedän ja uhkaa säännöllisesti riitatilanteissa. Maksaa kyllä jotain ja itse olen ok toimeentuleva eli elätän nyt käytännössä yksin.

Vierailija
16/28 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä "Standardi-elatusaspu on 420€"?  Tulot yms vaikuttavat elatusavun suuruuteen, ei lähihoitajan palkalla makseta tuollaisia summia mitenkään...

Lapsi ei elä ilmalla.

420€/ kk ei ole iso elatusapu,

ei mitään saa ilmaiseksi.

Maksat varmaan asumisestakin + sähköstä, puhelinliittymästä, autosta ym. joka kuukausi?

Ei elatusapu ole mikään ylellisyysraha, joka menee äidin uusii vaatteisiin,

vaan se on lapsen ylläpitoa varten.

Miä en ainakaan saa ilmaiseksi lasten polkupyöriä, silmälaseja,

linja-autokortteja ym., enkä saa asua missään ilmaiseksi lasten kanssa,

vaan siihen ihan oikeasti kuluu satoja euroja kuukaudessa.

Tottakai etäisä haluaa laistaa vastuusta,

ei maksaminen ole kivaa. Ja kun ei näe sen äidin laskupinoa,

kuvittelee helposti, miten äiti lähtee blingbling- mekko päällään ravintolaan joka toinen ilta isän maksamalla "valtavalla" elatusavulla.

Vierailija
17/28 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juristi jatkaa vielä. Tosiaan ääripäät ovat se, ettei vanhempi maksa elatusta lainkaan puuttuvan elatuskyvyn takia, eli kaikki tulot menee omiin pakollisiin menoihin. Tällaisia on tullut vastaan.

Toinen ääripää sitten on se, että etävanhempi maksaa koko elatuksen tarpeen, koska lähivanhemmalla itsellään ei ole elatuskykyä. Tällaisiakin on tullut vastaan...

Vierailija
18/28 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan Kelan kautta, koska ex-puoliso opiskelee aikuisiällä. Summa on 155e/lapsi. Minusta on äärimmäisen loukkaavaa, että täällä saa alapeukkuja ydinperheen äidiltä elareiden vuoksi. Vai lieneekö nuo exän nykyisiä?

Ydinperheessä on kaksi aikuista maksamassa. Ero ei muuta sitä mitenkään että lapsen kuluja täytyy jakaa. Elarit ovat lasten harrastuksiin, vaatteisiin, ruokaan ja määritellään tulojen perusteella, kuten nimimerkki juristi kertoi.

Toki luonnollisesti maksan itse loput ja normaalissa tilanteessa myös äidin tulot vaikuttavat siihen niin , että äiti maksaa oman osan kuten normaalisti.

En ymmärrä alapeukkuja en... mikä logiikka mamma? Ai jos itse eroaisitte, ei isän tarvitsisi osallistua kuluihin mitenkään?

Vierailija
19/28 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei elä ilmalla.

420€/ kk ei ole iso elatusapu,

ei mitään saa ilmaiseksi.

Maksat varmaan asumisestakin + sähköstä, puhelinliittymästä, autosta ym. joka kuukausi?

Ei elatusapu ole mikään ylellisyysraha, joka menee äidin uusii vaatteisiin,

vaan se on lapsen ylläpitoa varten.

Miä en ainakaan saa ilmaiseksi lasten polkupyöriä, silmälaseja,

linja-autokortteja ym., enkä saa asua missään ilmaiseksi lasten kanssa,

vaan siihen ihan oikeasti kuluu satoja euroja kuukaudessa.

Tottakai etäisä haluaa laistaa vastuusta,

ei maksaminen ole kivaa. Ja kun ei näe sen äidin laskupinoa,

kuvittelee helposti, miten äiti lähtee blingbling- mekko päällään ravintolaan joka toinen ilta isän maksamalla "valtavalla" elatusavulla.

Sinä olet ehkä sotkenut hieman asioita kun puhut standardi elatusavusts.

Siis lapsen elatuksen tarpeen määrittelemuseksi ministeriön ohjeessa on pakollisille elinkustannuksille määritelty "standardi" ettei tarvitse jokaisen lapsen osalta erikseen miettiä paljonko se syö ja käyttää shampoota. Tämän päälle sitten lasketaan osuus asumiskustannuksista ja mahdolliset erityiset kulut. Siinä on lapsen elatuksen tarve. Sitten vanhemmat maksavat tuon elatuskykyjensä mukaisessa suhteessa.

Vierailija
20/28 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä saat edes tuon. Oma lapseni ei saa etävanhem malta mitään. Ei osta edes satunnaista vaatekappaletta, vaikka pyydän. Asuu isossa uudessa talossa, ajaa upouudella autolla, jne.

Vuoden verran käytiin monta neuvottelua lastenvalvojalla elatuksesta. Etävanhempi ei tuonut ikinä mitään papereita tuloistaan, ilmoitti vaan, että ei voi maksaa mitään ja se riitti lsstenvalvojalle. Sovittelussa sama juttu.