Vierailija

Samassa rapussa kanssani siis asuu kaksi lapsiperhettä, joiden lapset ovat kavereita keskenään. Tässä iltapäivän aikana lapset ovat juosseet kahden asunnon väliä, ja koska lapsia ollaan, ovet tietenkin lyödään kiinni vauhdilla. Eikä siinä rapussakaan ääntä aina säästellä, koska noh, lapset.

Jossain vaiheessa aloin laskemaan, ja ovia on nyt paukuteltu noin 15-20 kertaa viimeisen parin tunnin aikana. Tätä asuntojen välillä juoksemista tapahtuu lähes päivittäin jonkin verran, mutta nyt ovat ilmeisesti hullaantuneet oikein kunnolla, kun liikenne on melko jatkuvaa. Jos sama tapahtuisi sinun rapussasi, häiritsisikö se sinua? Valittaisitko vanhemmille?

• ylös 64
  • alas 5

Sivut

Kommentit (83)

Vierailija

Laittaisin heippalapun ilmoitustaululle asiasta. Et varmasti ole ainoa jota asia rasittaa. Ovien paiskominen on rasittavaa.

• ylös 61
  • alas 11
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Sanoisin. Mua myös huolestuttais turvallisuus. Jos hirvee lauma lapsia hulisee keskenään käytävässä lähellä rappuja nii voi käydä vahinko!
Itse en edes kattois tollasta ravaamista omiltani. Joko meille tai teille, eikä vartin välein vaihdeta paikkaa.

• ylös 60
  • alas 3
Vierailija

Meilläkin on välillä rapussa tuollaista, mutta koska on satunnaista eikä häiritse minua niin paljoa niin en ole sanonut mitään. Mielestäni kyllä voit huomauttaa vanhemmille asiasta ystävälliseen sävyyn. Minä ainakin äitinä ymmärtäisin ja sanoisin, että pitää pysyä meillä tai kaverilla eikä rampata.

• ylös 31
  • alas 2
Vierailija

Äitinä kieltäisin. Naapurina en puuttuisi, mutta vain silsi, etten todennäköisesti kiinnittäisi mekkalan mitään huomiota.

Voit sanoa asiasta naapureille ja/tai lapsille.

• ylös 14
  • alas 16
Vierailija

Tekisin isännöitsijälle valituksen jos se ei auttaisi niin lasu ja rikosilmoitus

• ylös 12
  • alas 39
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Laittaisin heippalapun ilmoitustaululle asiasta. Et varmasti ole ainoa jota asia rasittaa. Ovien paiskominen on rasittavaa.

Olen miettinyt heippalappua, mutta mietin ja tiedän, että olisi rehellisempää käydä sanomassa kasvotusten. Mutta en tiedä, olenko vain yliherkkä noille äänille, kun ne ottavat hermoon, joten en haluaisi vaikuttaa turhasta nipottavallekaan.

• ylös 31
  • alas 2
Vierailija

Kaikki rapussa metelöinti on ärsyttävää, koska ne äänet kaikuvat joka ikiseen asuntoon. Seinänaapurini varhaisteinipoika viettää kavereineen välillä oikein aikaa rapussa, ilmeisesti että pääsevät äidin silmän alta pois? Siellä ne makaavat pitkin pituuttaan minun oveni takana ja soittavat musiikkia älypuhelimistaan, ja sitä saa kuunnella tuntikausia. En käsitä miten ihmiset eivät tajua, ettei se rappukäytävä ole mikään oleskelu-, juoksentelu- ja leikkipaikka. Aloittajan tapauksessa luultavasti avaisin oven ja karjaisisin, että päättäkää jo kummassa asunnossa olette.

• ylös 67
  • alas 1
Vierailija

Nauraisin jos hötäkässä avaimet unohtuisi sisälle.
Ja tottakai tästä paukuttelusta saa muistuttaa.
Vanhempien vastuulla myös kertoa omille lapsille, miten kerrostalossa käyttäydytään.
Sisareni lapset asuvat omakotitalossa ja omassa kodissaan juoksevat sinnetänne ja kaikki ovet auki. Meillä on eri säännöt ( myös omakotitalo).
Meilläkin juoksevat sisälle ja ulos, syksyllä sitten ulko-ovi oli auki. Karjaisin, että nyt olette joko sisällä tai ulkona, eestaas ei mennä. Ovi menee perässä kiinni.
Niille tulikin vaikea valinta. Hiljenivät, kun eivät tienneet missä tahtovat olla.

• ylös 34
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt heippalappua, mutta mietin ja tiedän, että olisi rehellisempää käydä sanomassa kasvotusten. Mutta en tiedä, olenko vain yliherkkä noille äänille, kun ne ottavat hermoon, joten en haluaisi vaikuttaa turhasta nipottavallekaan.

No tiedät varmaan itsekin että heippalappu ei ole hyvä tapa. Mä voisin tuossa tilanteessa naapurin tutuille lapsille sanoa ihan hyvin, että "Laura ja Minttu, onko teillä sellanen leikki meneillään missä juostaan toisen kodista toiseen? Kuulostaa hauskalta leikiltä mutta tänne kuuluu kauhea pauke, keksisittekö kohta jotain muuta leikkiä missä ei juosta rapussa koko ajan? Pliis?" Kaikki herttaisesti hymyillen niin lapset ei säikähdä ja sopu säilyy.

• ylös 29
  • alas 18
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No tiedät varmaan itsekin että heippalappu ei ole hyvä tapa. Mä voisin tuossa tilanteessa naapurin tutuille lapsille sanoa ihan hyvin, että "Laura ja Minttu, onko teillä sellanen leikki meneillään missä juostaan toisen kodista toiseen? Kuulostaa hauskalta leikiltä mutta tänne kuuluu kauhea pauke, keksisittekö kohta jotain muuta leikkiä missä ei juosta rapussa koko ajan? Pliis?" Kaikki herttaisesti hymyillen niin lapset ei säikähdä ja sopu säilyy.

Olen näitä lapsia jo kerran ohjeistanut siinä, että rappukäytävän aula ei ole sopiva leikkipaikka ja ainakin sen ovat uskoneet. Mutta tuo edestakaisin seilaaminen on jokin uusi juttu nyt. Olen odottanut sitä, että jommassa kummassa perheessä vanhemmat ärsyyntyisivät siihen lastensa ravaamiseen, mutta ei se kai sitten heitä häiritse. -ap

• ylös 32
  • alas 0
Vierailija

Oho, olisin itse liian laiska keskittymään siihen että lasken tuollaista. Bravo! (ei ole sarkasmia, oikeesti itsellä ei onnistuisi, uppoutuisin ohjelmaan tms. ja sekoaisin laskuissa heti, kotona kun olen! :D)

Häiritsisi, jos olisi jatkuvaa ja tapahtuisi monena päivänä. Itseä häiritsee jatkuva pauke/muu epätavallisen kova meteli siksi että saan päänsärkyä siitä jos edes kuulokkeet eivät auta tarpeeksi. :)

Mutta olen sinut sen kanssa että saan herkästi kovasta jatkuvasta metelistä päänsärkyä ja hyväksyn, ettei kerrostalossa voi aina elämisen ääniä välttää!

Tuo kuvailemasi on tosin jo häiritsevää yleensä ihan järjestyssääntöjenkin mielestä; meillä ainakin lukee että rappukäytävä "ei ole oleskelupaikka" ja että "rappukäytävässä tulee välttää tarpeetonta metelöintiä". Juurikin siksi että kun se rappukäytävä on olemassa niin asuntojen ovet eivät ole kovin äänieristäviä, koska niiden ei tarvitse olla. Jos meteli jatkuu ja tapahtuu useampana päivänä, tekisin itse varmaan valituksen tai nähdessäni lasten vanhempia pyytäisin nätisti josko voisivat tehdä asialle jotain. Kaikilla on kuitenkin oikeus olla rauhassa kotonaan ilman jatkuvaa biletyspauketta rapussa, tuli se lapsilta tai aikuisilta! :D

• ylös 16
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oho, olisin itse liian laiska keskittymään siihen että lasken tuollaista. Bravo! (ei ole sarkasmia, oikeesti itsellä ei onnistuisi, uppoutuisin ohjelmaan tms. ja sekoaisin laskuissa heti, kotona kun olen! :D)

No siis, yritin lukea kirjaa ja sitten tuo ovien paukuttelu alkoi ja sitten pystyinkin keskittymään vain siihen. :D

Tiedostan siis sen, että kerrostalossa saa ja kuuluukin ääniä, eivätkä ne yleensä haittaa. Mutta tuo rappukäytävä on niin pieni ja kaikuva, että siihen ei voi olla kiinnittämättä huomiota. Korvatulpatkaan ei sitä pauketta peitä, kokeilin niitäkin siis. -ap

• ylös 26
  • alas 0
Vierailija

Ainoa ongelma on paukuttelu. Kyllä heillä on oikeus liikkua vaikka kuinka monta kertaa haluavat asunnosta toiseen.

Meillä oli lapsuudessani kaksi kerrostaloasuntoa samassa rapussa ja mentiin niiden väliä. Pieninä lapsina mekin paukuteltiin ovia ja naapuri jätti aggren lapun huutomerkeillä ja käskyillä. Kävi myös raivoamassa kirosanoin ovella meille pienille muksuille. Se vain innosti paukuttelemaan enemmän, koska pidimme häntä ikävänä ja ilkeänä. Jos olisi joku ystävällisesti huomauttanut, olisimme toki lopettaneet, olimme kuitenkin kilttejä lapsia, emme aikaisemmin edes tajunneet paukuttelevamme. Että mieti kuinka otat asian puheeksi. :)

• ylös 13
  • alas 44
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Olen näitä lapsia jo kerran ohjeistanut siinä, että rappukäytävän aula ei ole sopiva leikkipaikka ja ainakin sen ovat uskoneet. Mutta tuo edestakaisin seilaaminen on jokin uusi juttu nyt. Olen odottanut sitä, että jommassa kummassa perheessä vanhemmat ärsyyntyisivät siihen lastensa ravaamiseen, mutta ei se kai sitten heitä häiritse. -ap

Riippuen lasten iästä vanhemmat eivät välttämättä ole kotona. Mä en ikinä antaisi lasteni käyttäytyä noin jos olisin valvomassa. Mutta jotkut eivät ehkä tajua. Voit mennä sanomaan lapsille tai vanhemmille asiasta.

• ylös 21
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ainoa ongelma on paukuttelu. Kyllä heillä on oikeus liikkua vaikka kuinka monta kertaa haluavat asunnosta toiseen.

Ymmärrän toki tämän, eikä se paukuttelukaan olisi niin iso ongelma, jos sitä ei tosiaan tehtäisi koko ajan.

Niin ja lapset ovat noin 7-8-vuotiaita, ja useimmiten kotona on molemmissa perheissä joku vanhemmista, koska lapset eivät aina käytä avainta, vaan soittavat ovikelloa tai koputtavat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli lapsuudessani kaksi kerrostaloasuntoa samassa rapussa ja mentiin niiden väliä. Pieninä lapsina mekin paukuteltiin ovia ja naapuri jätti aggren lapun huutomerkeillä ja käskyillä. Kävi myös raivoamassa kirosanoin ovella meille pienille muksuille. Se vain innosti paukuttelemaan enemmän, koska pidimme häntä ikävänä ja ilkeänä. Jos olisi joku ystävällisesti huomauttanut, olisimme toki lopettaneet, olimme kuitenkin kilttejä lapsia, emme aikaisemmin edes tajunneet paukuttelevamme. Että mieti kuinka otat asian puheeksi. :)

Kilttejä lapsia, jotka riehaantuivat asiasta hermostunutta kiusaamaan lisää. Jepjep.

Rapussa ramppaaminen ja ovien paiskominen on muutenkin ärsyttävää, mutta erityisesti juhlapyhinä pitäisi ymmärtää antaa ihmisten rauhoittua pyhien viettoon. Tämän voisi lapsillekin opettaa.

• ylös 18
  • alas 7
Vierailija

Minkä ikäisiä lapsia ja monta heitä siellä ramppaa?

Jos kovin lapsia vielä niin sitten sanoisin vanhemmille. Isommille lapsille voisi jo sanoa suoraan, tosin jos siellä on monta itseriittoista vitosluokkalaista vastassa niin voi olla että menis pyynnöt kuuroille korville....

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä lapsia ja monta heitä siellä ramppaa?

Jos kovin lapsia vielä niin sitten sanoisin vanhemmille. Isommille lapsille voisi jo sanoa suoraan, tosin jos siellä on monta itseriittoista vitosluokkalaista vastassa niin voi olla että menis pyynnöt kuuroille korville....

Vastasin jo tuossa ylempänä, mutta lapset ovat siis tosiaan noin 7-8-vuotiaita (en ole hyvä ikien arvioinnissa...) ja heitä on neljä. Joskus satunnaisesti mukana on lapsia, jotka eivät asu tässä talossa, mutta vaeltavat silti asuntojen välillä. :D -ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kilttejä lapsia, jotka riehaantuivat asiasta hermostunutta kiusaamaan lisää. Jepjep.

Rapussa ramppaaminen ja ovien paiskominen on muutenkin ärsyttävää, mutta erityisesti juhlapyhinä pitäisi ymmärtää antaa ihmisten rauhoittua pyhien viettoon. Tämän voisi lapsillekin opettaa.

Riehaantunut oli kyllä se naapuri. :) Hän huusi meille naama punaisena kirosanoja. Onko sivistynyt tapa hoitaa tällainen asia uhkailemalla yksin kotona olevia lapsia? Oliko tämä naapuri mielestäsi kiltti ihminen? Samaistuitko tällaiseen asioidenhoitotapaan? Terroristien kanssa ei neuvotella, erityisesti aikuisilla on velvollisuus käyttäytyä sivistyneesti.

Juu, voisin tarkentaa vaikka, ettemme olleet niin kilttejä, että olisimme sitten ottaneet sellaiselta uhkailijalta vastaan käskyjä. :)

• ylös 5
  • alas 14

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.