Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini ja e-pillerit

Vierailija
15.04.2017 |

16v aloitti e-pillerit kolmisen kuukautta sitten ja hän on aivan hirviö. Oli ennenkin vaikea mutta nyt nämä raivokohtaukset ovat omaa luokkaansa. Onko muilla tällaista?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se nyt ihmekkään. 16-vuotiaan oma hormonitoimintakaan ole vielä vakiintunut, niin nyt se laitetaan pillereillä sekaisin. Olen aina ollut sitä mieltä, että iso osa nuorten tyttöjen käytösongelmista ja masennuksesta on pilleteistä lähtöisin.

Vierailija
2/24 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se nyt ihmekkään. 16-vuotiaan oma hormonitoimintakaan ole vielä vakiintunut, niin nyt se laitetaan pillereillä sekaisin. Olen aina ollut sitä mieltä, että iso osa nuorten tyttöjen käytösongelmista ja masennuksesta on pilleteistä lähtöisin.

En itsekään pillereistä vlitä mutta ehkäisyn tarvitsi. Vaikea tilanne. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sopinut meidän tytölle. Raivokohtaukset oli ihan järkyttäviä.

Vierailija
4/24 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvänen aika, vie tyttö lääkäriin, että voi kokeilla jotain toista merkkiä tai muuta ehkäisyä jos tuo ei selvästikään sovi.

Vierailija
5/24 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kumi riittäisi,jos pillerit ei sovi?

Kannattaa toki kokeilla muita merkkejä pillereissä myös.

Vierailija
6/24 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei tulisi syödä e-pillereitä... vaimoani ei edes panettanut kun veti niitä. Avioliiton pelastus kun lopetti pillerit ja halut palasivat.

Vierailija
7/24 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna raivota, niinhän typsy saa näytettyä myös poikaystävällleen normaalin luontonsa ja pian pilsuja ei enää tarvitakaan! Joo, sinä olet teinin mutsi ja sinulla on nyt avaimet käsissäsi, eli joko käsket hakemaan uuden reseptin toiseen lääkkeeseen tai sitten tyttönen pitää koipensa ristissä niin kuin normaalin tuon ikäisen kuuluukin. Jos haluaa olla aikuinen, niin pitää osata käyttäytyä kuin aikuinen ja ottaa vastuu itselleen myös ehkäisyasioista.

Vierailija
8/24 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei tulisi syödä e-pillereitä... vaimoani ei edes panettanut kun veti niitä. Avioliiton pelastus kun lopetti pillerit ja halut palasivat.

Ihan samaa mieltä. Steriloinnin jälkeen sain vuosien ajan käyttämäni hormonaalisen ehkäisyn pois ja oli ihan älytön huomata mitä olin ollut menettämässä niiden takia! Koko maailma tuntui kirkastuvan, alkoi panettamaan ihan älyttömästi, painoa tippui parissa kuukaudessa reilu 10 kg vaikka en elintapoja muuten muuttanutkaan ja vaikka mitä. Olen siis nykyään hormonaalista hoitoa vastaan kaikin tavoin ja teineilleni olen sen kertonut myös selkein sanoin.

Vierailija
9/24 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillereillä kaikki masensi ja v*tutti. Voi miten hienoa olikaan päästä niistä eroon. Ei todellakaan sovi teinille!

Vierailija
10/24 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormooniehkäisyllä pitäisi olla ikäraja. Järkyttävää kuinka nuoresta asti jotkut myrkyttävät itseään.

Vierailija
11/24 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin todettiin huonoksi, merkkiä vaihdettiin mutta käytös ei tytöllä muuttunut tippaakaan, eli oli parempi lopettaa koko pillerit.

Nyt on käytössä siveysvyö ja elämä huomattavasti seesteisempää koko perheellä.

Vierailija
12/24 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi kondomi?

Vierailija
13/24 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi kondomi?

Kondomia itse suosittelisin mutta halusi pillerit. Toinen merkki jo kokeilussa. Ap

Vierailija
14/24 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi kondomi?

En ikinä luottaisi pelkkään kondomiin ehkäisyasioissa, varsinkaan teineillä joilla oikea käyttö voi olla vähän hukassa.

Huomattavasti järkevämpää on suojautua tuplasti, tosin tässä tapauksessa kannattaa miettiä pillereiden vaihtoa johonkin muuhun.

Vierailija
15/24 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin pillerit, kuin ei-toivottu raskaus. Mielialan jyrkistä vaihteluista pitää jutella lääkärin kanssa, ehkä pillereiden vaihto auttaa.

Vierailija
16/24 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhukaa näistä asioista nuortenne kanssa ja opettakaa heille selviytymiskeinoja päästä noiden tilanteiden yli. Se on sitä vanhemmuutta. Mitä nuori itse ajattelee e-pillereiden aiheuttamista muutoksista? Kärsiikö hän yleensäkin vaikeista PMS-oireista? Minkälaiset asiat saa hänessä raivon nousemaan? Keskustelkaa ja keskustelkaa! Opeta nuori tunnistamaan omia tunteitaan ja tietoista reagointia omiin tunteisiin. Milloin minua ärsyttää? Miksi tilanne tai X saa minut ärsyyntymään? Mitä voin tehdä asialle? Voinko vaikuttaa asiaan jotenkin (keskustelemalla, tuomalla asiaan omia perusteltuja näkökulmia) vai onko parasta antaa asian olla? Miten voin purkaa ärsyyntymistä ilman, että siitä kärsii muut ihmiset? 

Esimerkiksi minulla hormonitasot heittelevät todella rajusti, mikä on näkynyt arjessa ns. hankalana käyttäytymisenä. Olen kuitenkin oppinut tunnistamaan omia tunteitani ja sen myötä säätelemään tunteiden aiheuttamaan käytöstä. Muutos ei ole tapahtunut yhdessä yössä, mutta ajan kanssa kuitenkin :) Nykyään osaan erottaa itsestäni ns. oikeasti ärsyttävät asiat ja hormonitasojen muutosten aiheuttamat "ongelmat". Aloittajan nuori varmasti ymmärtää, että ei voi käyttäytyä miten tahansa ja  että oman pahanolon purkaminen toisiin ihmisiin on väärin.. hän nyt kuitenkin tarvii apua, jotta oppii säätelemään omaa käyttäytymistään - siis vaihtoehtoisia käytösmalleja, keskustelua ja välineitä ymmärtämään omaa itseään/muutoksia..! 

Vierailija
17/24 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 16 v tarvi vielä aikuisten leikkejä harrastaa ja onko valmis jos nk vahinko tulee. Eiköhän sinne sovi kierukka jos pitää nyt jo seksiä harrastaa. 

Vierailija
18/24 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumi pelkästään ei kyllä riitä teineille. Normaalissa käytössä kun 7 paria sadasta tulee vuodessa raskaaksi kumin käytöstä huolimatta!

Vierailija
19/24 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kannatan kondomin käyttöä. Itsekään en nimenomaan halunnut mitään hormonaalista ehkäisyä ja kondomeita käytettiin mieheni kanssa kahdeksan vuotta ennen kuin olin tarpeeksi vanha saamaan steriloinnin. Ja meillä ainakin se oli varma ehkäisykeino. Ei mennyt rikki eikä tarvinnut kertaakaan mitään jälkiehkäisyjä hakea.

Kondomin käytössä ratkaisevinta on asenne. Täytyy vain nähdä se vaiva, että opettelee käyttämään niitä oikein ja huolehtii siitä, että niitä myös käyttää. Teineille se voi ehkä olla haastavaa, mutta toisaalta, jos ei ole valmis näkemään vaivaa ehkäisyn suhteen, ei ehkä ole valmis vielä harrastaamaan seksiäkään.

Vierailija
20/24 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kannatan kondomin käyttöä. Itsekään en nimenomaan halunnut mitään hormonaalista ehkäisyä ja kondomeita käytettiin mieheni kanssa kahdeksan vuotta ennen kuin olin tarpeeksi vanha saamaan steriloinnin. Ja meillä ainakin se oli varma ehkäisykeino. Ei mennyt rikki eikä tarvinnut kertaakaan mitään jälkiehkäisyjä hakea.

Kondomin käytössä ratkaisevinta on asenne. Täytyy vain nähdä se vaiva, että opettelee käyttämään niitä oikein ja huolehtii siitä, että niitä myös käyttää. Teineille se voi ehkä olla haastavaa, mutta toisaalta, jos ei ole valmis näkemään vaivaa ehkäisyn suhteen, ei ehkä ole valmis vielä harrastaamaan seksiäkään.

Teineille se voi ehkä olla haastavaa, mutta toisaalta, jos ei ole valmis näkemään vaivaa ehkäisyn suhteen, ei ehkä ole valmis vielä harrastaamaan seksiäkään.

Niinpä ja niinpä. Mutta teinien kanssa on kyllä otettava varman päälle. Luento ei auta.

Abortti on raskaampi. Lapsi vielä raskaampi juttu teineille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä