Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Kaipaisin tutkittua tietoa siihen, miten useat antibioottikuurit vaikuttavat lapsen kehitykseen?
14.04.2017 |
Puhun nyt jos ensimmäisten vuosien aikana on joutunut syömään ehkä jopa useita kymmeniä antibioottikuureja? Tietoa tai omakohtaista kokemusta asiasta?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
En tiedä viittaatko lapsen kehityksellä henkiseen ja/tai fyysiseen kehitykseen, mutta tutkimukset on antaneet vahvoja viitteitä siitä että nuorena (ja miksei aikuisenakin) syödyt antibioottikuurit voivat muuttaa suoliston toimintaa pysyvästi, bakteerifloora muuttuu jne. Varsinkin jos kuureja on ollut useita. Suoliston toiminta taas vaikuttaa mm. vastustuskykyyn ja joidenkin mukaan jopa mielenterveyteen, minkä voin kyllä itsekin allekirjoittaa.
Omakohtaista kokemusta löytyy siinä mielessä että sain lapsena korvatulehduskierteen johon söin paljon antibiootteja, jotka eivät loppujen lopuksi edes auttaneet. En muista että olisivat silloin vaikuttaneet meikäläisen kehitykseen, mutta uskon olleen vaikutusta siihen miten reagoin kun söin seuraavat antibiootit siinä parinkympin korvilla virtsatietulehdukseen. Onhan ihan tiedossa että suolistolla menee puolikin vuotta palautua antibiooteista, mutta itselläni kroppa räjähti käsiin antibiooteista - lopulta jouduin tutkimuksiin joissa annettiin "romukoppadiagnoosi" IBS, eli eivät osanneet keksiä mistä oireilut johtuvat. Itse syytän antibiootteja kroppani sekoittamisesta. Olin pahimmillaan siinä kunnossa että jatkuvan ripuloinnin, kipujen ja yleisen sairastelun takia (kun vastustuskyky menee myös antibioottikuureista) en pystynyt edes työskentelemään enää normaalisti, vaan jouduin jäämään osittain sivuun. Nykyään olen saanut oireita kuriin, mutta edelleen pienikin stressi laukaisee ripulin ja kamalat kivut jne. Lisänä ruoansulatus on hidastunut enkä pysty syömään tiettyjä ruoka-aineita lainkaan. En sano etteikö antibiootteja saisi syödä, onhan niissä hyötynsä, mutta pitäkää järki mukana. Nykyään suostun ottamaan antibiootteja vain hengenhädässä, eikä lääkärit taida enää niitä ihan yhtä helposti määrätäkään kuin ennen.