Mitä opetat lapsillesi kuoleman jälkeisestä ajasta?
Kommentit (16)
Täh, miksi mun vastaus poistettiin? Totesin opettavani kristinuskon mukaan, mutta en painota ei-uskovien sukulaisten hautajaisissa heidän kohtaloaan.
Ehkä se oli se kirosanana käytetty kadotuksen nimi, joka hävitti koko vastauksen?
Että elämä on tässä ja nyt. Elämä on nyt, ei sitku tai mutku.
Olen sanonut, että kuollut menee taivaaseen ja että siitä tulee enkeli. Paljon lohdullisempaa pienelle ihmiselle ajatella noin.
En varsiansiesti ole opettanut mitään varsinaista "yhtä oikeaa" vastausta, vaan olen nauttinut siitä, että olemme lapsen kanssa yhdessä voineet "pohtia ja tuumia" asiaa.
Zaramia kirjoitti:
Miksi haluat kiertää sen kysymyksen?
Onko sulla siis joku tausta-ajatus, että se vaikka tyhmä kysymys tms. ?
Onko sulla itsellesi joku vastaus tähän kysymykseen vai etkö koskaan ole välittänyt asiasta? Siis ootko ikinä kysynyt sitä kysymystä?
Kerron, että ihmisen ruumis kuolee ja se tuhkataan tai haudataan. Ja että itse uskon, että sielu jatkaa elämäänsä henkimaailmassa ja että siellä on hyvä olla. Olen tavannut kuolleita ihmisiä heidän kuolemansa jälkeen, joten tähän olen taipuvainen uskomaan.
Olen opettanut heille, että Cheesus Crust pelastaa.
Vierailija kirjoitti:
Zaramia kirjoitti:
Miksi haluat kiertää sen kysymyksen?
Onko sulla siis joku tausta-ajatus, että se vaikka tyhmä kysymys tms. ?
Onko sulla itsellesi joku vastaus tähän kysymykseen vai etkö koskaan ole välittänyt asiasta? Siis ootko ikinä kysynyt sitä kysymystä?
Miksi tuo olisi asian kiertämistä? Elämä kannattaa elää tässä ja nyt. Enkä minä ainakaan opeteta lasta elämään sen mukaan mitä mahdollisesti minun vakaumukseni mukaan kuoleman jälkeinen elämä, sen ei mielestäni tarvitse antaa vaikuttaa nykyhetkeen.
En opeta lapselle että kukaan voisi varmasti tietää mitä kuoleman jälkeen on vai onko ylipäätään mitää. Opetan lapselle sen mihin itse uskon, mutta myös sen että kaikki ei usko samalla tavalla ja että oikeaa vastausta ei ehkä ole olemassakaan.
Itselleni puhuttiin lapsena hyvinkin seikkaperäisesti reinkarnaatiosta, karmasta ja henkimaailmasta yleesäkin. Nyt aikuisena voin todeta sen olleen huonoin mahdollinen tapa asiasta puhua. Pelkäsin lapsena paljon näitä asioita ja huomaan ajoittain vieläkin pelkääväni varsinkin silloin, kun joku jonka olen tuntenut kuolee. Itse puhuisin mahdollisimman vähän ja yksinkertaisesti. Siinä aiheessa ei kuitenkaan ole sellaisia asioita, joita minä tai käsittääkseni kukaan muukaan tietää.
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut, että kuollut menee taivaaseen ja että siitä tulee enkeli. Paljon lohdullisempaa pienelle ihmiselle ajatella noin.
Taivaaseen ei mene kukaan muu, kuin Jeesus-uskova - eikä kenestäkään todellakaan tule enkeliä. Heidän määränsä on ollut vakio jo aikojen alusta asti.
Enkelit eivät ole ihmisiä, vaan ihan eri luomuksia - he ovat ihmisiä palvelevia henkiä, jotka kuuluvat Jumalan palveluskuntaan, vastapuolena ovat langenneet enkelit, jotka ovat Jumalan vihollisen - saatanan palveluksessa ja he tekevät ihmisille kaikenlaista jäynää ja pahaa johtajansa pääpaholaisen käskystä.
Miksi kaikki kommentit, joissa Jeesus pelastaa ja ei-uskoville on luvassa muuta kuin taivas poistetaan?
Sehän on perinteistä kristillistä ajattelua, ja pääsiäisen aikaan ihan ajankohtaistakin.
Kerron että kuollessa siirrytään ns. oikeaan kotiin ja sieltä halutessaan voi inkarnoitua uudestaan, jos/kun sielu haluaa uusia kokemuksia ja oppiläksyjä.
Lapset suhtautuu luontevasti asiaan. Itsekin suhtaudun koska muistan entisiä elämiäni ja tiedän jo että tulen vielä jokusen kerran takaisinkin.
Että saa itse päättää mihin haluaa mennä kuolemansa jälkeen. Tällä hetkellä haluaa mennä linnanmäelle :D
Olen kertonut, että kukaan ei tiedä varmasti, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Ihmisillä on hyvin monia käsityksiä asiasta ja monet uskovat, että elämä jatkuu jossain muodossa, esimerkiksi ihminen voi syntyä uudelleen tai jatkaa elämäänsä henkimaailmassa. Itse kuitenkin pidän todennäköisenä, että kuoleman jälkeen ei ole mitään. Uskon, että ihmiset keksivät kaikenlaisia uskomuksia siksi, että ne lohduttavat ja koska kuoleminen ja siihen liittyvä epävarmuus pelottavat.