Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Mitäihmettä

En tiedä kuvaako otsikko oikeasti tätä absurdia tilannetta.

Tuttuvani on menossa naimisiin ensimäistä kertaa elämässään.
Vihkiminen pidetään kirkossa,hääpukuun ja sormukseen on panostettu 110 prosenttisesti.
Hääväki sekä itse pari kulkee julkisilla juhlapaikalle (15km) joka on itseasiassa ravintola jossa juhlavieraat maksavat ITSE ruokansa ja juomansa.

Itse olen ollut vain häissä joissa ruoka on hoidettu hääparin toimesta,ainoa josta on jotkut nurissut on ollut alkoholitarjonta mutta itseäni se ei ole häirinnyt jos tarjolla on ollut esim vain kaksi kaatoa.

Mitä ihmettä :o
Häihin pari kuukautta eikä kutsuja ole kuulema vielä lähetetty,epäilen etten saa kutsua kun olen suhtautunut hieman ihmetellen tähän ratkaisuun.
Onko kukaan muu törmännyt tälläiseen että itse häät maksatetaan vierailla?

• ylös 28
  • alas 1

Kommentit (19)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En osallistuisi. Jos järjestää juhlat ne pitää kustantaa itse ei vieraiden.

Mä oon sun kanssa samoilla linjoilla.

Sain myös kutsun polttareihin ilman että tiesin edes häistä mitään..vieläkin on vähän epävarmaa että saanko edes kutsua :D
Polttarit on myös hyvin absurdit ja kustannukset nousee satasiin per namari!
Pitäisi ottaa puoli päivää töistä vapaata jne.

Eli eka pari sataa polttareihin ja sitten pari sataa häihin...ei kiitos,en laittaisi edes bestikseni häihin viittä-kuutta sataa. Tuo menee vähintään jos pitää hankintojakin tehdä.

-ap

• ylös 51
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Joo ei näin. Miksi järjestää hääjuhla vieraille, jos ei ole varaa tai halua tarjota mitään? Noloa ja moukkamaista.

• ylös 28
  • alas 1
Vierailija

En ikinä menisi. Eikä lahjaakaan.

Hääpaikalle pääseminen (kirkko - tai mikä on, ja juhlapaikka) on ok, että kukin itse hoitaa kuljetuksensa; tämä on normaalia.

• ylös 28
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joo ei näin. Miksi järjestää hääjuhla vieraille, jos ei ole varaa tai halua tarjota mitään? Noloa ja moukkamaista.

Mä ymmärrän pienen budjetin häät,ne järkätään yleensä talkoovoimin jossain seurakunan tiloissa taikka vastaavassa. Niistä myös puhutaan avoimesti että nyt järkätään tälläset ja thats it. Se on mun mielestä ihan ok!

Tässä tapauksessa kaikki raha mitä on tuhlataan hääpukuun ja sormukseen koska "mä oon aina halunnu tälläset" ja sitten pähkäillännettä miten hääkutsuun saadaan laitettuu tää omakustanne lauseke.

En tiedö miten tämä ravintola suhtautuu tähän,yleensähän ne haluaa rahansa etukäteen jos on paljon porukkaa. Nythän porukka ei ole edes tiedossa jos kutsujakaan ei ole lähetetty!

-ap

• ylös 15
  • alas 0
Vierailija

Kuule, polttaritkin on törkeä kalliita näillä nykypareilla. Polttarien osallistuja joutuu itse maksamaan ja kustantamaan morsiamen/sulhasen päälle, mikä myös on törkeää. Ok ostaa oma juomansa, mutta kun näissä tahtoo olla ohjelmaa vaikka muille jakaa ja laskut satoja, jopa tuhansia euroja per "vieras".

Selvitä kustannuspolitiikka ennenkuin osallistut. Minusta jo 100 e vaatimus on täysin liikaa; normit taitaa olla 300-400 ekeä; useilla vielä matka- ja yöpymiskustannuksia, jos ei asu hääparin juhlapaikkakunnalla.

Tämäkin on täysin turha juhla, jos ei ole rahaa maksaa. Ei vieraiden kuulu maksaa.

• ylös 20
  • alas 0
Vierailija

Kaikissa häissä 2010-luvulla olen joutunut maksamaan itse ruokani. Kutsussa lukee, että meillä on jo tavaraa, antakaa rahaa. Eli häävieras maksaa tarjoilut.

• ylös 11
  • alas 18
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärrän pienen budjetin häät,ne järkätään yleensä talkoovoimin jossain seurakunan tiloissa taikka vastaavassa. Niistä myös puhutaan avoimesti että nyt järkätään tälläset ja thats it. Se on mun mielestä ihan ok!

Tässä tapauksessa kaikki raha mitä on tuhlataan hääpukuun ja sormukseen koska "mä oon aina halunnu tälläset" ja sitten pähkäillännettä miten hääkutsuun saadaan laitettuu tää omakustanne lauseke.

En tiedö miten tämä ravintola suhtautuu tähän,yleensähän ne haluaa rahansa etukäteen jos on paljon porukkaa. Nythän porukka ei ole edes tiedossa jos kutsujakaan ei ole lähetetty!

-ap

Joo, ymmärrän "talkoohäät". Itsekin olen ollut auttamassa. En silti tosiaan rahalla rupaisi ikinä maksamaan toisten polttareita tai häitä, tai muita juhlia.

• ylös 10
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kuule, polttaritkin on törkeä kalliita näillä nykypareilla. Polttarien osallistuja joutuu itse maksamaan ja kustantamaan morsiamen/sulhasen päälle, mikä myös on törkeää. Ok ostaa oma juomansa, mutta kun näissä tahtoo olla ohjelmaa vaikka muille jakaa ja laskut satoja, jopa tuhansia euroja per "vieras".

Selvitä kustannuspolitiikka ennenkuin osallistut. Minusta jo 100 e vaatimus on täysin liikaa; normit taitaa olla 300-400 ekeä; useilla vielä matka- ja yöpymiskustannuksia, jos ei asu hääparin juhlapaikkakunnalla.

Tämäkin on täysin turha juhla, jos ei ole rahaa maksaa. Ei vieraiden kuulu maksaa.

Juu tässä ollaan nyt varaamassa kuulema Löylystä saunaa jne.
Pöytävaraus ravintolaan on kuitenkin tehty vain osalle kutsutuista (siis polttareihin kutsutuista),en tie onko se sitten vain jollekkin ydinporukalle jos ei kaikille 13 paikalle pyydetylle voinut varata :D

• ylös 14
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kaikissa häissä 2010-luvulla olen joutunut maksamaan itse ruokani. Kutsussa lukee, että meillä on jo tavaraa, antakaa rahaa. Eli häävieras maksaa tarjoilut.

Ja usein kuulee, että hääpari laskeen ihan kaikkien kuullen, että nekin antoi vain satasen, ja niitä on 5 (2 aikuista ja 3 lasta). Törkeää rahankeruu mielessä vain. Ei pidä pitää häitä, jos ei ole varaa. Niistä vieraista tykätään jotka antaa 500 e/nuppi.

Parhaassa tapauksessa tullaan tänne valittamaan 6 kk päästä, että joko voisi erota. Voihan?

• ylös 18
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Juu tässä ollaan nyt varaamassa kuulema Löylystä saunaa jne.
Pöytävaraus ravintolaan on kuitenkin tehty vain osalle kutsutuista (siis polttareihin kutsutuista),en tie onko se sitten vain jollekkin ydinporukalle jos ei kaikille 13 paikalle pyydetylle voinut varata :D

No kuule, alkaa kuulostaa siltä, että kehittele (keksi) itsellesi joku meno, että et pääse (narraa). Jos et asu HKI, sinulle tulee vielä matkakulut ja yöpyminen päälle. Ja vain ydinporukka menee (omakustanteisesti) jatkoille. Kivaa.

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Kuulin juttua myös yhdestä hirviömorsiamesta, joka pakotti kaasonsa etukäteiskosmetologi hoitosarjoihin  - ok, mutta kaason piti itse maksaa ja tuli satasia tästäkin. Oli harjoituskampausta ja vaikka mitä - kaikki piti kaason itse maksaa.  En olisi ikinä suostunut itse. Todella kalliit polttarit. Kaason aikaa meni useita viikkoja kaiken maaiman askartelussa, harjoittelussa, selvittelyssä. Ihan törkeää orjatyötä ja hyväksikäyttöä. Joku raja nyt ystäväavullakin pitää olla.

• ylös 22
  • alas 0
Vierailija

Polttarithan on kavereiden järjestämä viimeinen sinkkujuhla. Ne maksaa jotka järjestää. Ei siihen kuulu naimisiinmenijän sekaantuminen ollenkaan. Hän vain nauttii.
Häät maksaa myös se joka järjestää. Jos haluaa isot, niin kannattaa alkaa säästämään nuorena. Tuollainen maksullinen tilaisuus on pelkkää rahastamista ja hyväksikäyttöä.

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sain myös kutsun polttareihin ilman että tiesin edes häistä mitään..vieläkin on vähän epävarmaa että saanko edes kutsua :D

Eli eka pari sataa polttareihin ja sitten pari sataa häihin...ei kiitos,en laittaisi edes bestikseni häihin viittä-kuutta sataa. Tuo menee vähintään jos pitää hankintojakin tehdä.

-ap

Minä sain aikoinaan kutsun ex lapsuudenystäväni polttareihin, kutsuessaan hän ilmoitti, että en saa kutsua häihin. En mennyt polttareihin ja monista muista syistä johtuen hän on nykyään ex kaveri

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ikinä menisi. Eikä lahjaakaan.

Hääpaikalle pääseminen (kirkko - tai mikä on, ja juhlapaikka) on ok, että kukin itse hoitaa kuljetuksensa; tämä on normaalia.

Minusta on korrektia myös järjestää kuljetus kirkosta hääpaikalle niille joilla ei ole autoa, jos ei ole kyse 500 hlön mahtibileistä. Minulle autottomalle ja muillekin oli hääpari suunnitellut kenen kyydissä kuljen

Vierailija

Se on tuo talousajattelu tainnut vinksahtaa näillä tämän vuosituhannen nuorilla pareilla, ja vähän vanhemmillakin, ei sen puoleen. Kaikesta pitäisi netota, mieluummin enemmän kuin vähemmän. AP:n kertomus tulevista häistä suorastaan puistatti. Noin tökerösti rahaa ei ole kai ennen juuri pyydetty. Tosin muistan kuulleeni häistä, jotka pidettiin ravintolassa ja vieraiden edellytettiin ostavan illalliskortit, mikä sekin tuntuu aika törkeältä. Se että juomat joutuu pulittamaan omasta pussista, on mielestäni ihan OK. Miksi myös niiden, jotka eivät alkoholia käytä lainkaan, pitäisi kustantaa muiden juomat? Yleensä kai kuitenkin maksu naamioidaan toiveeksi kartuttaa häämatkakassaa.

Minä en osallistu tuollaisiin "kerjäläisten" häihin, vaikka kyseessä olisivat miten läheiset ihmiset. Näin olen jäänyt pois kummilapseni häistä, kun sattui sopivasti jalka loukkaantumaan (ihan totta muuten) sen verran pahasti, että autolla ajo ei onnistunut. Lahjan hommasin (en siis antanut rahaa!) ja toimitin myöhemmin perille. Hyvin tuntui kelpaavan tavaralahjakin, vaikkei ollut millään toivelistalla edes! Saman tempun tein, kun eräs sukulaiseni meni toiseen kertaan avioon. Häämatkakassaa pyydettiin kartuttamaan. Jo se oli minulle turn off. Lisäksi häät pidettiin monen sadan kilometrin päässä, joten kuluja olisi tullut useita satasia (matka + majoitus + muut), joten kiitos kutsusta, mutta ei kiitos tällä kertaa. Ja mitäpä minä siellä olisin tehnyt uppo-outojen ihmisten parissa, introvertti kun olen. Yksin olisin istunut nurkassa. Siis mieluummin kotona.

Vierailija

Mautonta. Häät kuuluu järjestää oman budgetin mukaan. Jos on varaa vain halvempaan mekkoon ja vaatimattomimpiin juhliin niin sitten ne järjestetään.

Itse en varmaan osallistuisi, varsinkaan jos kyseessä ei-niin läheisen häät. Kyllähän siinä saa jo kivasti rahaa vieraana palamaan, kenties juhlamekko, kuljetukset häihin, itse häät, polttarit ja menetetyt työansiot. Kaiken huippu, jos vielä peräänkuuluttavat lahjojen perään, esim. ilmoittamalla tilinumeron.

Mielestäni se on myös vieraiden kunnioittamista, järjestämällä juhlat vieraille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

-ap

Minä sain aikoinaan kutsun ex lapsuudenystäväni polttareihin, kutsuessaan hän ilmoitti, että en saa kutsua häihin. En mennyt polttareihin ja monista muista syistä johtuen hän on nykyään ex kaveri

Mä olen koko ikäni ollut siinä luulossa että polttariporukka kootaan niistä jotka kutsutaan häihin!
Tuli todella hiljasta kun kyselin muilta polttareihin kutsutuilta häiden ajankohdasta jne. Kaikki muut olivat kyllä tietoisia siitä,minä en.
Olen tuntenut morsiamen toistakymmentä vuotta ja luulin meidän olevan ystäviä. Ei sitten varmaan enää olla kun ei tälläisestä "pikkujutusta" niinkun vaikka naimisiinmenosta ole minulle kertonut.
Totesi tuossa vuosi takaperin ettei halua hieroa omaa onneaan mun naamaani ja siksi ei puhu asioItaan,kai koki että mulla menee jotenkin huonosti.

En ikinä menisi polttareihin jos en saisi kutsua häihinkään,todella moukkamaista. Tulee fiilis että kyllä kelpaa maksumieheksi muttei sitten vieraaksi kuitenkaan.

Vierailija

Siis hääpari ei "tarjoa" juhlia?
Mikähän pointti on tällaisten "juhlien" järjestämisessä?

En menisi..menisin syömään ravintolaan jonne itse haluan.