Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mä en muista lapsuudestani, että kenenkään luona olusi juhlittu pääsiäistä hienosti syömällä. Nyt tästä tuntuu tulleen yksi kulinaRISTIEN pyhä.

• ylös 3
  • alas 14

Kommentit (15)

Vierailija

No eivät mämmi, munat, lammaspaisti, suklaat ja pasha nyt mitään ihan viime ajan villityksiä ole. Tietysti ruokakulttuurin kansainvälistyminen ja elintason nousu ovat tuoneet paljon uutta suomalaiseen pääsiäispöytään, mutta hienosti on syöty ennenkin.

• ylös 14
  • alas 0
Vierailija

Ruokajuhla pääsiäinen on ollut siitä saakka kun ennen pääsiäistä on paastottu. Paasto tosin on pitkälle perinteistää nykyisin kadonnut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Omassa lapsuudessa 1960-luvulla pääsiäisenä syötiin juhla-aterioita kolmena pyhnä (pitkäperjantai, sunnuntai, maanantai). Juhannuksena meillä ei syöty mitenkään erityisesti, pääsiäisenä jälkiruokanakin saattoi olla vaikka mitä marenkikakkuja, joita muuten ei syöty.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Olen syntynyt vuonna 1970 ja oppinut jo lapsuudessa, että pitkäperjantaina syödään kalaa, lauantaina kanaa, sunnuntaina nautaa ja maanantaina lammasta. Jälkiruuaksi vaihtelevasti mämmiä, pashaa, rahkapiirakkaa ja suklaamunia.

Vierailija

Mä en tajua, että mässääminen ja pääsiäistoivottelu aletaan jo pitkäperjantaina. Sehän on se paaston, surun ja tuskan huipentuma. Sunnuntaina on pääsiäinen ja silloin loppuu paasto ja pashat ja muut herkun kaivetaan esiin.

Vierailija

Mistä asti juhannus on joku juhlamenypäivä? Pääsiäisenä on aina syöty paremmin, niin lapsuudenkodissani 60-luvulta lähtien ja sitten omassa kodissani myöhemmin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua, että mässääminen ja pääsiäistoivottelu aletaan jo pitkäperjantaina. Sehän on se paaston, surun ja tuskan huipentuma. Sunnuntaina on pääsiäinen ja silloin loppuu paasto ja pashat ja muut herkun kaivetaan esiin.

Olet oikeassa, jos pääsiäistä viettää kristillisenä juhlana. Jos sitä viettää muuten vain keväisenä pitkänä viikonloppuna, voi nautiskella herkkuja jo torstaina. Samaan tapaan kuin pikkujouluissa maistuvat kinkut ja tortut jo marraskuun lopulla!

Vierailija

Juhlamenyy? Sun mielestä villasukan makuinen vanha lammas/ hiiltynyt grillimakkara/uunissa kuivumaan päässy ylikypsäkinkku on jotenkin juhlavia ruokia? Salli mun nauraa.....

Vierailija

Sanoisin, että noin pari tuhatta vuotta sitten eli siitä saakka kuin pääsiäistä on vietetty. Pääsiäistä edeltää 40 päivän paasto ja sen loppumista juhlitaan syömällä hyvin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joulu ja pääsiäinen ovat nykyään juopottelupäiviä kuten vappu ja juhannus.

Todellakin ovat, oikein kunnon ryyppäysjuhlia !. T. Taksikuski

Vierailija

Minun lapsuudessani pääsiäisenä on aina ollut ns. juhlaruokaa, kuten joulunakin.

Juhannusta ei kyllä koskaan olla vietetty hyvän ruuan merkeissä, vaan lähinnä jotain makkaraa kokossa...

Vierailija

No ehkä jokainen saa viettää / olla viettämättä sitä tavallaan. Kyllä minusta on mukavaa olla yhdessä ( sekä myös itsekseni) ja hieman herkutella.Ne "herkutkin" voi valita oman makunsa mukaan.