Mistä sen itsekurin herkkulakkoon oikein löytää?
Olen aika pahassa karkkikierteessä. Syön päivittäin karkkia ja muita herkkuja. Aina aamulla päätän, että tänään en syö, mutta jossain vaiheessa päivää sorrun varmasti. Kotona ei yleensä ole herkkuja, mutta työpaikalla on aina karkkia tarjolla, josta on helppo huomaamatta napsia yksi, kaksi ja monta. Lisäksi lasten karkkipäivänä ostan itsellenikin pussin, josta sitten tulee syötyä kahtena päivänä.
Helppo sanoa, että älä vaan syö, mutta jostain syystä se ei vaan onnistu nyt millään. Muutama vuosi sitten pidin kokonaisen vuoden herkkulakon, jonka kanssa ei ollut mitään ongelmaa.
Herkutteluni takia olen kerännyt painoa talven aikana neljä kiloa, vatsani on jatkuvasti sekaisin ja olo verensokerin heittelyn vuoksi huono päivittäin, joten hyviä syitä ja motivaattoreita luulisi löytyvän, mutta nekään eivät jostain syystä nyt auta.
Apua ja vinkkejä???
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Ettekö oo kuullu siitä, että ihan suositusten mukaan puolet siitä puolesta kilosta tulisi olla hedelmiä ja marjoja. Kannattaa myöskin tutustua muuten aiheeseen mitä eroa on hedelmien luontaisella sokerilla ja kaikella muulla sokerilla. Fruktoosiakin löytyy lisättynä tuotteisiin, mutta se ei ole sama asia kuin se kokonaisena syömäsi omenan fruktoosi.
Marjat ovat kuitenkin hedelmiä parempia, ei ole paljon sokeria. Ja vitamiinejakin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö oo kuullu siitä, että ihan suositusten mukaan puolet siitä puolesta kilosta tulisi olla hedelmiä ja marjoja. Kannattaa myöskin tutustua muuten aiheeseen mitä eroa on hedelmien luontaisella sokerilla ja kaikella muulla sokerilla. Fruktoosiakin löytyy lisättynä tuotteisiin, mutta se ei ole sama asia kuin se kokonaisena syömäsi omenan fruktoosi.
Suosituksia ei tarvitse lukea kuin piru raamattua. Järkeä voi käyttää ja valita mieluummin marjat kuin hedelmät.
Mulla on jäänyt kans herkkukierre päälle :(
Jouduin radin takia tiukalle ruokavaliolle, synnytyksen jälkeen suku tuli katsomaan vauvaa pullat ja piirakat mukana, pitkin syksyä oli synttäreitä ja muita illanviettoja, sitten oli joulu. Kevätpuolella lisää vierailuja ja aina pöytä koreana. Nyt onkin suklaamunakausi.
Kotona ei voi olla avattuja keksipaketteja, menee muutamassa päivässä. Mikään "yksi pala vain" ei onnistu, suku tuputtaa ja minä en kursaile :%
Mulla auttaa, että syön vain viikonloppuna herkkuja.
Niin järkeä voi käyttää ja valita mieluummin hedelmät kuin karkit. 😉
Vierailija kirjoitti:
Otat itseäsi niskasta kiinni ja lopetat naislapsena olemisen?
Mieslapsena on hauskempaa!
Voit pettää vaimoa, hylätä lapsesi eron jälkeen, vetää viinaa, tapella ja sammua kadulle - ja silti sinulle juoksee tuplapalkka työpaikan vessaan sammumisesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Jos sokerista haluaa irti, niin ei sokeria ole järkevää korvata sokerilla.
En ole varma miksi, mutta minulle on ollut jo vuosikausia helppo pitäytyä vain kourallisessa karkkeja kun tahdon herkutella. Ja ostan karkkia silloin kun tekee mieli, ehkä kerran viikossa. Karkkihyllylle tullessa saatan kuitenkin todeta että yäk, ei nyt tee mieli ja jätän ostamatta. En käytä hormonaalista ehkäisyä, joten on helppo tunnistaa pms-oireiden ilmaantuessa iskevä herkkuhimo ja sallia itselleen ostaa suklaata parina päivänä kerran kuukaudessa, viikkoa ennen menkkojen alkua. Silloinkin syön ehkä 1/4 osan levyä yhdellä istumalla kahvin kanssa. Nytkin tuolla on suklaapaketti joululta vielä jäljellä.
Kannattaa miettiä ajatuksella joka puraisua kun pyörittelee karkkia suussa. Tunne hampaidesi ahdinko ja plakin kertyminen. Tunne miten liivate on vain tyhjää mönjää vailla ravinteita, ja miten hankalaa suolistosi on sitä pilkkoa. Vertaa sitä vaikka loheen ja porkkanaan, joista ei jää mähmää hampaisiin. Minulla on auttanut nämä ajatukset ja mielikuvat. En syö juuri koskaan enää sour-karkkeja tai juo limsaa, ne tekevät pahinta tuhoa hampaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sokerista haluaa irti, niin ei sokeria ole järkevää korvata sokerilla.
Totta!
Olet jo kerran onnistunut, hienoa. Miksi ihmeessä aloit syödä karkkia uudestaan, kun et ollut sitä vuoteen syönyt?
Ei ole muuta motivaattoria kuin oma itse, peili, hammaslääkärin lasku. Kuten tiedät palkinto on karkin nopsaa fixiä suloisempi: hyvä olo, itsekunnioituksen kasvu, vapaus riippuvuudesta jne jne. Muistele sitä karkitonta vuottasi, siitä saat voimaa. Äläkä ajattele, että olet lakossa, vaan että lopetat, yhden syömättä jätetyn karkin kerrallaan.
Loistavaa av! Jo kaksi kertaa on poistunut tästä ketjusta kommenttini "Peilistä." Mikä teitä oikein vaivaa? Sehän on selvä juttu että peilikuva motivoi herkkulakkoon jos sellaisen pohtimiseen on aihetta.
Ei tuollainen elämänmuutos voi perustua itsekuriin. Jos nyt ylipäänsä ajattelisi onko järkevää kurittaa itseään. Ja varsinkin kun tuo päätös olla syömättä pitäisi tehdä monta kertaa päivässä. Ei sellainen toimi, ennemmin tai myöhemmin lankeaa ja sitten taas pitäisi kurittaa yhä enemmän.
Ratkaisu on rutiinit, täytyy opetella sellainen elämäntapa, johon karkit eivät kuulu. Voi lähteä siitä, että ei osta karkkia kotiin. Aikuinen ihminen (eikä tietysti lapsikaan) ei tarvitse mitään karkkipäivää.
Kun rutiinit ovat hallussa, voi kokeilla onnistuuko hallittu herkuttelu silloin tällöin.
Kun jätät ostamatta karkit, niin kynnys lähteä niitä jostain etempää kuin kotoa kasvaa, ja saatat pärjätä jonkun ajan kuluttua kokonaan ilman.
Hedelmien fruktoosi on ihan yhtä vahingollista kuin pussissa oleva hedelmäsokeri. Hedelmissä on kuitenkin paljon myös hyviä aineita, joten niiden ajatellaan olevan sen takia terveellisiä. Ei pidä kuvitella, että hedelmätkään määrättömästi syötynä ovat kevyitä tai terveellisiä, isossa appelsiinissa on 100 kaloria ja itse ainakin voisin syödä vaikka rasiallisen rypäleitä kerralla, koska ne ovat niin hyviä, siksi en niitä ostakaan kotiin.
Mehut myös ns tuorepuristetut ovat paljon pahempia kuin hedelmät, esimerkiksi lasillisessa appelsiini- tai omenamehua voi olla 5 hedelmän sokerit. Toki pari hedelmää sopii suoravalioon juuresten, vihanneksien ja marjojen lisäksi. Mitään merkittävää hyötyä ei ole syödä niitä enempää, kuin oikea tarve on.
Otetaan tähän nyt yksi peilitemppu. Kun alat syödä jotain mielestäsi kiellettyä, laita peili eteesi ruokapöydälle ja syö ne mässykät katsoen naamaasi. Julmaa, mutta toimii.
Nimenomaan viimeisimpien tutkimusten mukaan fruktoosi saattaa olla jopa haitallisempaa elimistölle, eikä missään tapauksessa ainakaan edistä sokerikoukusta irti pääsemistä. Kaikki sokerit minimiin, jos sokerista todella haluaa eroon. Syö marjoja, mutta älä hedelmiä.