Pahaa tekee, kun Prisman pihalla on niin paljon autoja
Eilen ymmärsin, tänään en. Kansan pitäisi äänestää jaloillaan. Esim. Saksassa pärjätään hyvin (on Euroopan suurin maa), vaikka kaupat on pyhinä kiinni.
Kommentit (262)
Ap, olet tekopyhä, muka parempi ihminen,omasta mielestäsi kuin suurin osa suomalaisia. Minäkin olen uskossa, mutta ei Jumala kiellä käymästä kaupassa eikö iloitsemista. Siinä varsinainen marttyyri. Sädekehäsi ei kiillä, vaan himmenee oman tekopyhyytesi vuoksi. Vai tekee pahaa. Pahoinvointilääkkeitä saa apteekista. Prismassa on apteekitkin auki, jos päätä kivistää. Onko tuollaisia tiukkapipoja olemassa, joo jossain Pohjanmaan KÖRTTIALUEILLA. Onko sullakin körttikampaus?
Toi oli aika diippiä shittiä.
Kunnon intternettiä nytten!
Körtit on just reloja.
Huomaa et aihe tuli sulle ihan puskista.
Minä ajattelen myös niin että kiva kun työntekijät saavat hyvät lisät :) ja kiva ettei tarvia ennen pyhiä rynniä kiireellä kauppaan. Itsekin kun tekee vuorotyötä myös pyhinä niin muutenkin päivistä aina sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kristittyjen pyhät pitäisi rauhoittaa. Pitkäperjantai ja joulupöivä edes.
Kauppoihin töihin menon pitäisi ainakin olla vapaaehtoista.
Jos menee ostamaan jonkun puuttuvan jutun, niin ok, mutta minusta on outoa, jos joku tekee pitkäperjantaista shoppailupäivän.
Miksi pitäisi? Vaikka se on sinulle pyhäpäivä, minulle se ei ole. Miksi v*tussa koko kansakunnan pitäisi hyppiä jonkun hihhulien pillin mukaan? Juhli sinä rauhassa äläkä mene sinne kauppaan silloin. Ja valitse ammattisi niin, ettei kristittyjen pyhinä tarvi tehdä töitä. Kaupan kassojen lisäksi aika monet muutkin ammattikunnat joutuvat olemaan silloin töissä. Itse olen mielelläni, mukavat lisät pieneen palkkaan.
Kyllä se pitkäperjantainon ihan lainsäädännöllisesti pyhäpäivä.
Esimerkiksi auton saa silloin pysäköidä ruutuun joka olisi arkisin maksullinen.
Ei nää pyhät ole vaihtoehtoisia. Tosia ovat.
En nähnyt Ruoholahden cittarin edessä autoja, olisko maan alla. Ihan kiitettävästi oli piimän ostajia.
Ihmiset ne säännöt ovat luoneet, ei mikään ylimaallinen voima.
No mutta nautitaan nyt tästä rauhasta.
Ensi vuonna Alkot on auki.
4 päivää ränttätänttää. Voi pojat!
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ne säännöt ovat luoneet, ei mikään ylimaallinen voima.
Käsi Raamatulla ne lait on säädetty.
Ketju todistaa, että emptatia ja solidaarisuus on katoamassa. Sen sijaan, että yritettäisiin suunnitella yhteiskuntaa, missä mahdollisimman moni saisi viettää pääsiäisen perheen parissa vapaana, mennään siihen suuntaan, että mahdollisimman moni on töissä pyhät.
Avataan se viinakauppakin sitten. On se kauheaa, kun ei saa kossua yhtenä viikonloppuna.
Varmaan 60-, 70-luvulla sääntelyn määrä vitutti, mutta on tämäkin toinenkin ääripää aika perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Eilen ymmärsin, tänään en. Kansan pitäisi äänestää jaloillaan. Esim. Saksassa pärjätään hyvin (on Euroopan suurin maa), vaikka kaupat on pyhinä kiinni.
Mitä sä höpötät?
Kansahan äänestää jaloillaan. Äänestää kauppojen aukiolon puolesta.
Harmittaako sua se ettei ihmiset äänestä niinkuin sinä haluat?
Vierailija kirjoitti:
Ketju todistaa, että emptatia ja solidaarisuus on katoamassa. Sen sijaan, että yritettäisiin suunnitella yhteiskuntaa, missä mahdollisimman moni saisi viettää pääsiäisen perheen parissa vapaana, mennään siihen suuntaan, että mahdollisimman moni on töissä pyhät.
Avataan se viinakauppakin sitten. On se kauheaa, kun ei saa kossua yhtenä viikonloppuna.
Varmaan 60-, 70-luvulla sääntelyn määrä vitutti, mutta on tämäkin toinenkin ääripää aika perseestä.
Minä luotan yksilön kykyyn päättää itse omista asioistaan. Ne, jotka haluavat viettää pääsiäisen perheen parissa vapaana järjestävät kyllä pääsiäisen vapaaksi, ja ne jotka haluvat olla pääsiäisen töissä tarjoutuvat töihin. Ei kai tähän yhteiskunnan holhousta tarvita.
Läskit ja juopot eivät pärjää muutamaa päivää ilman munkkia ja viinaa. Hyvää tekis teillekin vetästä pari pääsiäistä pelkällä riisillä.
No eivät ne kauaa pysy palkallisina lomina jos kaikki on sitä mieltä että kirkolliset juhlapyhät ovat turhia.
Elinkeinoelämä ottaa ne mielellään työpäiviksi. Joulunkin.
Kiky... muistattehan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on väärin, että yhteiskuntaa kehitetään tähän suuntaan. Oli nyt mitä tahansa mieltä uskonnoista, fakta on, että ihmiset tarvitsevat pyhien kaltaisia päiviä. Ne rytmittävät arkea ja tekevät elämästä todellisempaa ja selkeämpää. Kun poistat pyhät, elämä muuttuu yhdeksi arjeksi. Tämä muutos on murentanut suomalaisen yhteiskunnan perustaa isolla tavalla.
Minusta kauppojen aukio-olon vapauttaminen oli iso virhe. Tämän virheen vaikutukset näkyvät pitkällä aikavälillä. Kaupankäynti on kuitenkin vähän eri asia kuin sairaiden hoito tai turvallisuuden ylläpito tai palontorjunta. Se ei ole mikään vitaali toiminto yhteiskunnan olemassaolon kannalta.
Onhan se vaivatonta nyt marssia prismaan pääsiäisyönä ja hakea makkaraa, mutta onko kukaan tullut ajatelleeksi kuinka moni ihminen joutuu uhraamaan pyhänsä, että sinä saat kokea tämän ostohetken ja valinnanvapauden? Valinanvapautesi johdosta monien valinnanvapaus kaventuu. Perheiden yhdessäolo vähenee, vapaa-ajan vietto kaventuu (ei voi enää lähteä pääsiäiseksi hiihtelemään tms). En ole muuten itse kaupassa töissä, että ei tässä mitään omaa lehmää ojassa ole.
Mutta unohdetaan ne työntekijät. Isompi merkitys on sillä, että kaikkien ihmisten elämästä katoaa "pyhyyden" tunne. Jatkuva kaupankäynti rapauttaa tätä ihan merkittävällä tavalla. Olisi hyvä, että ei olisi kokoaika mahdollista ostaa ja käydä kauppaa. Olisi tilaa muillekin asioille.
Minusta olisi hyvä, että mahdollisimman moni saisi mahdollisuuden pysähtyä pitkäksi viikonlopuksi ja hengähtää arjen keskellä. Jos olen sen takia vanhakantainen, niin olkoon näin. Valitettvasti olen hävinnyt tämän taistelun.
Jännä juttu vaan, että monissa euroopan maissa kauppojen aukio-olo on paljon säännellympää ja hyvin siellä porskutetaan eteepäin. Kyse on ihan arvovalinnasta.
Ravintola-ala, muut ajanvietepalvelut, hotellit? Puhumattakaan kirkon työntekijöistä... Mikään näistä ei ole yhteiskunnan toimimisen kannalta ehdottoman tärkeää pääsiäispyhinä, miksei siis kanneta huolta muista kuin kaupan alan työntekijöistä?
Minä kannankin. Minusta pääsiäisenä teatterit, ravintolat yms voisivat ihan hyvin olla kiinni. Vähä vähältä on avattu näitä pyhiä elinkeinotoiminnalle. Hitaasti murrettu arjen ja pyhän välistä muuria.
On tietysti aloja, jotka saavat elantonsa ihmisten vapaa-ajan vietosta, mutta kyllä sielläkin voitaisiin kunnioittaa pääsiäispyhiä paremmin.
En usko että suomen talous menisi nurin, jos suomi pysähtyisi pariksi kolmeksi päiväksi nyt pääsiäisenä. Päinvastoin moni joutuisi ihan oikeasti miettimään mitä muuta tekisi kuin menisi baariin tai ravintolaan tms.
Tekisi varmaan niin kuin ennenkin eli menisi kiirastorstaina Alkoon ja ostaisi hyllyt tyhjäksi ja ryyppäisi sitten kotona neljä päivää. Minusta on ihan hyvä että nyt tuo ryyppääminen tapahtuu ihmistenilmoilla: on ainakin apua saatavilla jos jotain tapahtuu, pientä kontrollia siihen juomiseen hintojen ja säännösten ansiosta ja työllistää ravintoloitsijaa.
Vierailija kirjoitti:
No eivät ne kauaa pysy palkallisina lomina jos kaikki on sitä mieltä että kirkolliset juhlapyhät ovat turhia.
Kiky... muistattehan
Palkallisista vapaista meidän on kiittäminen ay-liikettä, ei kirkkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiky... muistattehan
Palkallisista vapaista meidän on kiittäminen ay-liikettä, ei kirkkoa.
Ja sillä ay-liikkeellä menee tässä katsantokannassa, kuinka hyvin nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luotan yksilön kykyyn päättää itse omista asioistaan. Ne, jotka haluavat viettää pääsiäisen perheen parissa vapaana järjestävät kyllä pääsiäisen vapaaksi, ja ne jotka haluvat olla pääsiäisen töissä tarjoutuvat töihin. Ei kai tähän yhteiskunnan holhousta tarvita.
Nojaa... Ei siinä välttämättä yksilö paljon voi sanoa, jos pomo sanoo, että töihin on tultava. Itselläni asian suhteen ei ole hätää, sillä olen alalla, jossa pääsiäisenä ja pyhinä ei paiskita töitä, mutta soisin tämän ilon muillekin.
Näyttää vaan siltä, että pääsiäisen vietosta on tulla meidän parempituloisten ja paremmassa yhteiskunnallisessa asemassa olevien etuoikeus.
Minusta oli mukavaa käydä tänään Lidlissä n. klo 20:30, kun ihmiset oli hysteerisenä käyneet hamstraamassa ruokaa päivällä ja ennen pyhiä. Kaupassa oli ehkä pari asiakasta minun ja miehen lisäksi, saimme rauhassa kierrellä ja kassallakaan ei tarvinut jonottaa :)