Pahaa tekee, kun Prisman pihalla on niin paljon autoja
Eilen ymmärsin, tänään en. Kansan pitäisi äänestää jaloillaan. Esim. Saksassa pärjätään hyvin (on Euroopan suurin maa), vaikka kaupat on pyhinä kiinni.
Kommentit (262)
No eihän niille myyjille kohta makseta minään aikoina kun robottiautot kulkee tukusta ja suoraan kotioville.
Siirtymä on jo alkanut aukiolon vapautuessa ja digitalusaation yleistyessä jolloin ruokahuolto voidaan ulkoistaa kotitalouksissakin.
No enpä nyt tiedä.
Kirjoitin jo aiemmin tähän ketjuun, että emme edes vietä kirkollisia pyhiä.
Miksi aloitte puhumaan lepopäivästä? Eikö tässä alunperin puhuttu perjantaista?
Hyvähän se on levätä joskus, mutta itse uskovaisena koen olevani vapaa lepäämään milloin vain parhaaksi näen. En muutenkaan elä missään käskyissä vaan vapaudessa.
Vapaus tarkoittaa minulle montaa asiaa: voin luottaa Herraan, en ole ulkopuolisten avun varassa (kela), hän huolehtii minusta. Voin tehdä kaiken minkä hän antaa minulle tehtäväksi, ei tarvitse huolehtia voimista ja kyvyistä. -> seuraus: minulla on kuusi lasta ja olen onnellinen osastani, toisin kuin moni muu olisi. Jne..
Ja loppujen lopuksi ihmettelen, miksi te jotka noin kirkkopyhiä ja lepopäiviä kunnioitatte, nuhtelette j u m a l a t t o m i a. Eihän heillä edes ole LUPAA ottaa Jumalan liittoa edes suuhunsa, miksi heidän pitäisi sitä noudattaa? Vaan jos he lepäävät tehkööt sen itsensä tähden eikä palvellen sitä johon eivät usko.
Sisar todistaa vahvasti tässä.
Halleluja!
Kristus totisesti nousi kuolleista!
Vierailija kirjoitti:
Minusta kristittyjen pyhät pitäisi rauhoittaa. Pitkäperjantai ja joulupöivä edes.
Kauppoihin töihin menon pitäisi ainakin olla vapaaehtoista.
Jos menee ostamaan jonkun puuttuvan jutun, niin ok, mutta minusta on outoa, jos joku tekee pitkäperjantaista shoppailupäivän.
Miksi? Entäs toukokuun 4., jota Star Warsin fanit juhlivat Voiman päivänä (May the 4th), pyhitetäänkö sekin? tai Game of Thronesin Festival of Mother?
Miksi yksi fiktiiviseen kirjallisuuteen perustuva juhlapyhästö on "pyhää" ja muut hörhöjen haihattelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko kun kehityksen jarrut pelottelivat ennen tätä uudistusta, että taivas putoaa niskaan ym :D toivottavasti uuvatit elävät kuten opettavat ja pysyvät kiltisti pihapuolella, sillä välin kun me muut shoppailemme :)
Turha itkeä jos Jumala aiheuttaa teidän vuoksi vedenpaisumuksen.
Siinähän itkette kun Herran valittu kansa pääsee veneisiin ja te ette.
Nyt et ole lukenut satukirjaasi kovin hyvin, ei sinne pääse kuin ne 12 heimoa ja heidän jälkeläisensä, jotka lähi-idässä asuivat, kirjan mukaan. Jäät pois veneestä sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanos nyt missä siellä raamatussa sanotaan että pääsiäislauantaina pitää kauppojen olla kiinni?
Ketju käsittelee pitkäperjantaita.
Joh. 7:24:
"Älkää peljätkö, sillä minä tuon teille suuren ilosanoman; Lempäälän Prisma tulee olla kiinni pääsiäisajan, eikä väen tule särvintä ostavan. Sastamalan ABC sensijaan olkoot auki ja myykööt sekä Pullava-pitkoa, että Lauantai-pusseja, sekä Saarioisten Jauhelihapitsoja (muttei kinkku-)"
Minä luulin että ap on huolissaan autoilun hegemoniasta.
Kuinka väärässä olinkaan.
Muuten olen sitä mieltä että perussuomalaisten kirkollinen siipi tulee olemaan ahtaalla Hjalliksen valtakaudella.
Vierailija kirjoitti:
Työllistävä vaikutus sillä on.
Ihmiset ostavat x-määrän ruokaa ja tavaraa riippumatta siitä, pitävätkö kaupat puljunsa auki ympärivuorokauden vai ei. Ei ne pitkät aukioloajat loppupeleissä työllistä yhtään sen enempää. Ne jotka käy yöaikaan, ei välttämättä käy päiväsaikaan. Yöllä on pari-kolme myyjää koko puljussa ja päiväsaikaan taas 2-3 myyjää vähemmän.
Bonuksena sitten vielä muutamat pikkukaupat joutuvat lyömään lapun luukulle, kun heidän liikeideansa on perustunut nimenomaan myöhäisiin aukioloaikoihin. Eli pitkässä juoksussa työllistävä vaikutus voi olla jopa negatiivinen.
PAM:n mukaan sillä ei ole ollut työllistävää vaikutusta. En tosin tiedä millainen tutkimusosasto pamilla on.
Minusta on väärin, että yhteiskuntaa kehitetään tähän suuntaan. Oli nyt mitä tahansa mieltä uskonnoista, fakta on, että ihmiset tarvitsevat pyhien kaltaisia päiviä. Ne rytmittävät arkea ja tekevät elämästä todellisempaa ja selkeämpää. Kun poistat pyhät, elämä muuttuu yhdeksi arjeksi. Tämä muutos on murentanut suomalaisen yhteiskunnan perustaa isolla tavalla.
Minusta kauppojen aukio-olon vapauttaminen oli iso virhe. Tämän virheen vaikutukset näkyvät pitkällä aikavälillä. Kaupankäynti on kuitenkin vähän eri asia kuin sairaiden hoito tai turvallisuuden ylläpito tai palontorjunta. Se ei ole mikään vitaali toiminto yhteiskunnan olemassaolon kannalta.
Onhan se vaivatonta nyt marssia prismaan pääsiäisyönä ja hakea makkaraa, mutta onko kukaan tullut ajatelleeksi kuinka moni ihminen joutuu uhraamaan pyhänsä, että sinä saat kokea tämän ostohetken ja valinnanvapauden? Valinanvapautesi johdosta monien valinnanvapaus kaventuu. Perheiden yhdessäolo vähenee, vapaa-ajan vietto kaventuu (ei voi enää lähteä pääsiäiseksi hiihtelemään tms). En ole muuten itse kaupassa töissä, että ei tässä mitään omaa lehmää ojassa ole.
Mutta unohdetaan ne työntekijät. Isompi merkitys on sillä, että kaikkien ihmisten elämästä katoaa "pyhyyden" tunne. Jatkuva kaupankäynti rapauttaa tätä ihan merkittävällä tavalla. Olisi hyvä, että ei olisi kokoaika mahdollista ostaa ja käydä kauppaa. Olisi tilaa muillekin asioille.
Minusta olisi hyvä, että mahdollisimman moni saisi mahdollisuuden pysähtyä pitkäksi viikonlopuksi ja hengähtää arjen keskellä. Jos olen sen takia vanhakantainen, niin olkoon näin. Valitettvasti olen hävinnyt tämän taistelun.
Jännä juttu vaan, että monissa euroopan maissa kauppojen aukio-olo on paljon säännellympää ja hyvin siellä porskutetaan eteepäin. Kyse on ihan arvovalinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta unohdetaan ne työntekijät. Isompi merkitys on sillä, että kaikkien ihmisten elämästä katoaa "pyhyyden" tunne. Jatkuva kaupankäynti rapauttaa tätä ihan merkittävällä tavalla. Olisi hyvä, että ei olisi kokoaika mahdollista ostaa ja käydä kauppaa. Olisi tilaa muillekin asioille.
Kaikkien ihmisten elämästä katoaa pyhyydentunne, koska kaupat ovat auki? Eikö ihmiset osaa hiljentyä ja rauhoittua muuten? Ei sinne kauppaan edelleenkään ole pakko mennä, pyhänsä saa viettää miten haluaa. Ihmiset kyllä löytävät elämästään tilaa ja aikaa tärkeiksi kokemilleen asioille.
Vierailija kirjoitti:
Säätelyn kumoamista kannattivat lausunnoissaan muun muassa eräät ministeriöt, kilpailu- ja kuluttajavirasto, Evira, Elinkeinoelämän keskusliitto, Suomen Yrittäjät sekä kauppaketjuista muun muassa Kesko ja Lidl. Sitä vastustivat Palvelualojen ammattiliitto PAM, R-Kioski Oy ja lapsiasiavaltuutettu. Myös Poliisihallitus, Kirkkohallitus, SAK, STTK ja Kuntaliitto esittivät lain kumoamista vastaan huomautuksia, mutta eivät asettuneet suoranaisesti vastustamaan.[1]
Huhtikuussa 2016 ammattiliitto PAM oli pettynyt, kun kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen ei ollut lisännyt työpaikkoja.
Ei ole muuten yllätys, että kirkkohallitus oli taas niin munaton, että ei antanut selvästi kielteistä lausuntoa. Tapakristittynä tekisi nyt ihan oikeasit mieli erota kirkosta, kun se ei edes tässä uskaltanut puolustaa perheiden etua.
Työpaikkojen osalta en ihmettele. Eihän tuo asiakasvirran määrä nyt loputon ole. Samat asiakkaat siellä prismassa keskimäärin pyörivät. Se pääsiäisen asiakasvirta vain jakaantuu enemmän kun ei tarvitse ostaa esim. ruokaa varastoon. Pääsiäisen alla on varman jonkinlainen ostospiikki, mutta tuskin enää samanlaista... Jännä nähdä onko se vähentänyt kauppojen kannattavuutta jopa.
Mitä Timo Soini sanoisi tähän?
Pääsiäinen on katolisessa kirkossa suuri juhla. Nyt heillä vietetään Pyhää viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on väärin, että yhteiskuntaa kehitetään tähän suuntaan. Oli nyt mitä tahansa mieltä uskonnoista, fakta on, että ihmiset tarvitsevat pyhien kaltaisia päiviä. Ne rytmittävät arkea ja tekevät elämästä todellisempaa ja selkeämpää. Kun poistat pyhät, elämä muuttuu yhdeksi arjeksi. Tämä muutos on murentanut suomalaisen yhteiskunnan perustaa isolla tavalla.
Minusta kauppojen aukio-olon vapauttaminen oli iso virhe. Tämän virheen vaikutukset näkyvät pitkällä aikavälillä. Kaupankäynti on kuitenkin vähän eri asia kuin sairaiden hoito tai turvallisuuden ylläpito tai palontorjunta. Se ei ole mikään vitaali toiminto yhteiskunnan olemassaolon kannalta.
Onhan se vaivatonta nyt marssia prismaan pääsiäisyönä ja hakea makkaraa, mutta onko kukaan tullut ajatelleeksi kuinka moni ihminen joutuu uhraamaan pyhänsä, että sinä saat kokea tämän ostohetken ja valinnanvapauden? Valinanvapautesi johdosta monien valinnanvapaus kaventuu. Perheiden yhdessäolo vähenee, vapaa-ajan vietto kaventuu (ei voi enää lähteä pääsiäiseksi hiihtelemään tms). En ole muuten itse kaupassa töissä, että ei tässä mitään omaa lehmää ojassa ole.
Minusta olisi hyvä, että mahdollisimman moni saisi mahdollisuuden pysähtyä pitkäksi viikonlopuksi ja hengähtää arjen keskellä. Jos olen sen takia vanhakantainen, niin olkoon näin. Valitettvasti olen hävinnyt tämän taistelun.
Jännä juttu vaan, että monissa euroopan maissa kauppojen aukio-olo on paljon säännellympää ja hyvin siellä porskutetaan eteepäin. Kyse on ihan arvovalinnasta.
Katolisissa maissa satuolennon palvominen otetaan vakavammin. Mikä on täysin pelletouhua!
Mitää pyhyyteen tulee -hohhoijjaa....... VMP!
Siksi kirjoitti:
Syy kiinni olevaan kauppaan on tämä, muista pyhittää lepopäivä. Kunnioita Herraa, Jumalaasi, että kauan eläisit maan päällä.
On surullista, miten kansa on Jumalansa hylännyt. Siitä seuraa, että myös Jumala hylkää meidät. Aina on Israel saanut kärsiä luopumuksestaan. Sama kohtaa kaikkia kansoja, jotka elävät ihmisten tahdon mukaan.
Meillä on jääkaapit, mihin ruuat saa ennen pyhiä. Harrastuksetkin voi jättää arkiin. Yksi tärkeä asia myös jää vähälle huomiolle, lepo. Sunnuntai on tarkoitettu lepoa varten. Käskyn noudattaminen osoittaa Jumalan kunnioittamista.
Niin, kristityt eivät elä lain alla, vaan armon. Lepopäivä on kuitenkin säädetty ihmisen omaksi parhaaksi, jos rangaistuksen omaisesti aletaan noudattamaan säädöksiä, se kääntyy itseään vastaan.
Kuten Jeesus sanoi: "Ei ihminen ole sapattia varten, vaan sapatti on ihmistä varten".
Silloin voi pyhittää aikaa Jumalan Sanalle, lähimmäisille, rauhoittumiselle...
Nykyinen hektinen elämänrytmi taasen tekee ihmisistä onnettomia, väsyneitä, ahdistuneita, masennus kukoistaa.
Lisäksi nykyinen systeemi, joka ei kunnioita pyhäpäiviä, vaan kannustaa silloin esim. "shoppailemaan", loitontaa ihmisiä Jumalasta.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Tosi hyvin ilmaistu, olisitpa poliitikko! ( ehkä oletkin) Anyway, olen niiiin samaa mieltä!
Vierailija kirjoitti:
Miten kylpylähotellien ja hiihtokeskusten työntekijät? Heidän oikeutensa pitkiin vapaisiin perheen kanssa sulkee pois se, että muut haluavat pääsiäisenä hiihdellä ja rentoutua perheen kanssa. Vastaat ehkä, että tämä on ammatinvalintakysymys, mutta niin pitäisi olla kauppojen työntekijöidenkin kohdalla. Kauppa on yritys, jossa myydään tavaraa asiakkaille rahaa vastaan, ja kauppias päättää, milloin kauppaa on kannattavaa pitää auli. Ei ole millään muotoa kauppojen vastuulla pitää huolta "pyhyyden tunteen" säilyttämisestä. Eiköhän se ole jokaisen oma asia, ja jos jokin vastuutaho pitäisi nimetä, lienee kirkko luontevin.
Kirkkohallituksen kanta lainvalmistelussa pyhäaukioloon oli kielteinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelin käydä vasta huomenna tai sunnuntaina prismassa. Kivaa kun saa ihan itse päättää, eikä mennä hihhulien pyhien mukaan.
Tuntuu ne "hihhulien" pyhät kelpaavan kaikille vapaapäiviksi, jopa ateisteille. Kyllä tulisi parku, kun nämä pyhät poistettaisiin ja työ kutsuisi, kun kansa parkuu jo 6 min. Työajan Lisäyksestä per päivä ja helatorstain vapaasta luopumisesta.
Tietenkin se kelpaa, kun siihen on mahdollisuus. Mutta en minä itkemään alkaisi, jos tämmöiset jonninjoutavat pääsiäiset lopetettaisiin. Vappu ja juhannus voisi harmittaa. Tosin olenkohan viimeksi viisi vuotta sitten juhlinut vappua, aina ollut töissä. Juhannuksen vapaastakaan ei ole iloa, kun aatto tai juhannuksen jälkeinen päivä on töitä.
Ainiin, menen varmaan vasta huomenna kauppaan, tänään tilattiin noutoruokaa kotiin. Ah! Ihana valinnanvapaus!
Ja tärkeintä on se, ettei pyhäkorvauksia tule maksaa, eikö vain? Oikeastaan pyhätöistä pitää maksaa vähemmän, kun helpommalla pääsette.