Onko teilläkin tapana laittaa koira kylppäriin kun lähdette pois kotoa?
Jotenkin tuntuu että ei ihmiset aina kyllä kovin järkevästi ajattele...
http://www.ksml.fi/kotimaa/Kylpyhuoneeseen-teljetty-saksanpaimenkoira-a…
Kommentit (117)
Mun yksi ystävä sitoi ranskanbulldogginsa vessan patteriin kiinni kun lähti kotoa. Koira yletti syömään, ei muuta. Laittoi välit poikki kun huomautin asiasta.
Sama ystävä unohti koiran yli vuorokaudeksi parvekkeelle talvella kun pakkasta oli ainakin 20 astetta. Tein ilmoituksen tästä. Koira hänellä taitaa edelleen kyllä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään.
Minulle on tärkeää myös koirani henkinen hyvinvointi eikä ainoastaan fyysinen. Meillä koira on aina tiloissa joissa se voi ikkunoista seurata pihan tapahtumia ja kulkea ympäri taloa.
Näkeehän sen jo ihmisistäkin mitä eristys pieneen tilaan aiheuttaa psyykkisesti, ei se koiralle ole sen ihmeellisempää. Koira seuraa mieluummin maailmanmenoa ikkunasta kun kökkii hämärässä kylpyhuoneessa jossa ei voi tehdä yhtään mitään.
Koiran ja ihmisen psyyke on itseasiassa hyvin erilainen ja ne kokee monia tilanteita eri tavoin. Kannattaa tutustua koirien käytökseen ja niihin johtaviin syihin, eikä inhimillistää tuolla tavoin. Koira ei ole karvainen lapsi.
Jotkin koirat haukkuvat jos yksinään vartioivat kotia ja ikkunasta näkevät ohikulkijoita. Hämärä kylppäri taas voi olla turvallinen ja rauhallinen, johon koira asettuu lepäämään.
Jos koira nukkuu koko yön, niin väitätkö todella että sen tarvitsee päästä rauhassa "lepäämään" 8-9 tunnin työpäivän ajaksi kylpyhuoneeseen?
Ihmiset vaan haluaa selittää itselleen sen jotenkinpäin hyväksyttäväksi. Ei koira halua viettää päiviään kylpyhuoneessa, älä viitsi.
No mun oma koirani siis saa vapaasti kulkea asunnossa yksin ollessaan (65 neliötä, kylppärin ovi kiinni normaalisti). Eikä se muuta tee kuin nukkuu ja välillä käy ehkä jotain lelua riepottamassa minuutin ja sit takaisin unille. Koiran elämä on hyvin yksinkertaista, ei sitä voi verrata ihmiseen.
Meidän pieni pentukoira viettää yksinolonsa usein ikkunallisessa pukuhuoneessa, joka on kylppäriä isompi, mutta tavallista huonetta pienempi tila. En ole ikinä ajatellut, että se kärsisi ollessaan siellä keskimäärin sen 5-6 tuntia, jonka joutuu olemaan yksin päivisin. Meillä ihmiset lähtevät ja tulevat koiran onneksi eri tahtiin.
Loppupäivän ajaksi koiran reviiri laajenee tähän 250 neliöön, joka on normaalisti käytössä. Ei ole mitenkään mahdollista pitää koko taloa "koiraturvallisena" kaikkea pureskelevan pennun varalta. Kun koira tuosta rauhoittuu ja aikuistuu, se saa kyllä koko talon käyttöönsä. Ei kuitenkaan vielä nyt.
Mun koira jää koiraportin taakse makkariin. Kärsi ennen eroahdistuksesta johon kokeilimme kaikkea ja tää tilanrajaus oli ainoa mikä auttoi. Nykyään menee jo valmiiksi odottelemaan sänkyyn, möyhii sinne pesän ja pistää nukkumaan. Oven jätän auki ja pistän portin kiinni. Koira näkee muualle asuntoon, mutta on pienemmässä tilassa. Ennen ravasi ympäri kämppää vauhkona paniikissa ja haukkui kurkkunsa kipeäksi. Olen varmuuden vuoksi jättänyt kameran kuvaamaan parina kertana ja materiaalista paljastui koiran lepäilevän ja jyrsivän luuta sillä välin kun olen poissa :)
Vierailija kirjoitti:
Mun yksi ystävä sitoi ranskanbulldogginsa vessan patteriin kiinni kun lähti kotoa. Koira yletti syömään, ei muuta. Laittoi välit poikki kun huomautin asiasta.
Sama ystävä unohti koiran yli vuorokaudeksi parvekkeelle talvella kun pakkasta oli ainakin 20 astetta. Tein ilmoituksen tästä. Koira hänellä taitaa edelleen kyllä olla.
Pieni kysymys, onko alapeukut entisen kaverini toimien takia vai teinkö minä jotian väärin?
Koirasta tuli ihan hullu. Koitti purra, hyökkäili ja oli tosi arvaamaton. Kerran koira oli mun hoidossa. Kävin pitkillä metsälenkeillä ja leikin koiran kanssa paljon, ja eläin oli heti paljon rauhallisempi kun sai kuluttaa energiaa.
Olisinko voinut tehdä jotain muuta kuin ilmoituksen?
Ruotsissahan on laissa kielletty jättämästä koira yli 6h (muistaakseni tuo aika) yksin.
Mä en ymmärrä miksi ihmiset inhimillistää KOIRAN niin kun olis jotenkin epänormaalia että sen reviiri määrätään. Tutkitustikin koira tuntee olonsa turvallisemmaksi kun tila on pieni. Meillä koira nukkuu pienessä tilassa, koska muuten vaeltelee ja vahtii koko yön. Ja kun ollaan pois kotoa on koira ulkona tarhassa.
Meille koirankouluttaja antoi ohjeeksi että koira suljetaan yhteen huoneeseen, esim. keittiöön kun se jää yksin koska koira ahdistuu kun se kokee että sen täytyy vahtia koko asuntoa omistajien poissa ollessa eikä siksi pysty rauhoittumaan. Ei ehkä päde kaikkiin koiriin mutta meidän koira on ainakin paljon rauhallisempi näin. Tietysti sillä on sitten siellä keittiössä peti, vesikuppi, luita ja leluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään.
Minulle on tärkeää myös koirani henkinen hyvinvointi eikä ainoastaan fyysinen. Meillä koira on aina tiloissa joissa se voi ikkunoista seurata pihan tapahtumia ja kulkea ympäri taloa.
Näkeehän sen jo ihmisistäkin mitä eristys pieneen tilaan aiheuttaa psyykkisesti, ei se koiralle ole sen ihmeellisempää. Koira seuraa mieluummin maailmanmenoa ikkunasta kun kökkii hämärässä kylpyhuoneessa jossa ei voi tehdä yhtään mitään.
Koiran ja ihmisen psyyke on itseasiassa hyvin erilainen ja ne kokee monia tilanteita eri tavoin. Kannattaa tutustua koirien käytökseen ja niihin johtaviin syihin, eikä inhimillistää tuolla tavoin. Koira ei ole karvainen lapsi.
Jotkin koirat haukkuvat jos yksinään vartioivat kotia ja ikkunasta näkevät ohikulkijoita. Hämärä kylppäri taas voi olla turvallinen ja rauhallinen, johon koira asettuu lepäämään.
Jos koira nukkuu koko yön, niin väitätkö todella että sen tarvitsee päästä rauhassa "lepäämään" 8-9 tunnin työpäivän ajaksi kylpyhuoneeseen?
Ihmiset vaan haluaa selittää itselleen sen jotenkinpäin hyväksyttäväksi. Ei koira halua viettää päiviään kylpyhuoneessa, älä viitsi.
No mun oma koirani siis saa vapaasti kulkea asunnossa yksin ollessaan (65 neliötä, kylppärin ovi kiinni normaalisti). Eikä se muuta tee kuin nukkuu ja välillä käy ehkä jotain lelua riepottamassa minuutin ja sit takaisin unille. Koiran elämä on hyvin yksinkertaista, ei sitä voi verrata ihmiseen.
Sinun luoma koirasi elämä on yksinkertaista, koska sinä teet siitä yksinkertaista. Jos koira saisi tehdä mitä itse haluaa, se ei nukkuisi sisällä työpäiväsi ajan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi ihmiset inhimillistää KOIRAN niin kun olis jotenkin epänormaalia että sen reviiri määrätään. Tutkitustikin koira tuntee olonsa turvallisemmaksi kun tila on pieni. Meillä koira nukkuu pienessä tilassa, koska muuten vaeltelee ja vahtii koko yön. Ja kun ollaan pois kotoa on koira ulkona tarhassa.
Nämä ihmiset on juuri niitä jotka ei ymmärrä koiran käytöstä. Käyttäytyvät kuin koira olisi karvapukuun puettu mykkä lapsi.
Äitini on näitä samoja tyyppejä, kun koira haukkuu ja räyhää turhaan tuntemattomille ihmisille, hän ottaa sen syliin tai silittelee ja hyssyttelee tai puhuu sille "noniin ei tarvitse haukkua". Onpa vain hassua että koira ei vaikene ja käyttäytyy aggressiivisesti tuntemattomia kohtaan. Ei ymmärrä useista neuvoista huolimatta mitä tekee väärin.
Hän ei myöskään ymmärrä tuota alueen rajaamista, mutta toisaalta hänen koiransa ei vartioi vaan nukkuu rauhassa vaikka on koko koti käytössään yksin ollessa. Joten ei ole tarvettakaan rajata, muttei ymmärrä että kaikki koirat ei sopeudu samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään.
Sinun luoma koirasi elämä on yksinkertaista, koska sinä teet siitä yksinkertaista. Jos koira saisi tehdä mitä itse haluaa, se ei nukkuisi sisällä työpäiväsi ajan.
Totta! Se haluaisi vaeltaa laumassa muiden koirien kanssa metsissä, paritella naaraita ja saalistaa ruokansa. Ei se halua elää ihmisten kanssa sisällä ja ulkoilla rajoitetusti hihnassa tai aidatulla alueella, syödä kupista ja joutua pesulle pari kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Määrittele "pieni tila"?
Mun mielestä jotain koiran hermorakenteessa, koulutuksessa/kasvatuksessa tai sen psyykkeessä on vialla jos koira ei "kestä" asunnon kokoista tilaa omana kotinaan.
Vierailija kirjoitti:
Meille koirankouluttaja antoi ohjeeksi että koira suljetaan yhteen huoneeseen, esim. keittiöön kun se jää yksin koska koira ahdistuu kun se kokee että sen täytyy vahtia koko asuntoa omistajien poissa ollessa eikä siksi pysty rauhoittumaan. Ei ehkä päde kaikkiin koiriin mutta meidän koira on ainakin paljon rauhallisempi näin. Tietysti sillä on sitten siellä keittiössä peti, vesikuppi, luita ja leluja.
Tähän ohjeeseen minäkin olen nojannut. Toinen koira (mäyris) on päivät meidän makuuhuoneessamme. On niin kiukkuinen, että sen pitää olla muussa tilassa kun lapset tulevat koulusta, usein kavereiden kanssa. On jo vanha koira. Toinen, isompi koira, on keittiöön ja eteiseen rajatussa tilassa. Olohuoneessa kaivelee sohvia, siksi ei pääse sinne. Päivät lähinnä nukkuu eteisessä, jossa on ikkuna, josta näkee etupihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ihmiset on juuri niitä jotka ei ymmärrä koiran käytöstä. Käyttäytyvät kuin koira olisi karvapukuun puettu mykkä lapsi.
Äitini on näitä samoja tyyppejä, kun koira haukkuu ja räyhää turhaan tuntemattomille ihmisille, hän ottaa sen syliin tai silittelee ja hyssyttelee tai puhuu sille "noniin ei tarvitse haukkua". Onpa vain hassua että koira ei vaikene ja käyttäytyy aggressiivisesti tuntemattomia kohtaan. Ei ymmärrä useista neuvoista huolimatta mitä tekee väärin.
Hän ei myöskään ymmärrä tuota alueen rajaamista, mutta toisaalta hänen koiransa ei vartioi vaan nukkuu rauhassa vaikka on koko koti käytössään yksin ollessa. Joten ei ole tarvettakaan rajata, muttei ymmärrä että kaikki koirat ei sopeudu samalla tavalla.
Ja mikähän rotu sulla on?
Joo. Koira teljetään kylppäriimme päiväksi juuri tuon vuoksi, eli jos koiralle sattuu vesivahinko päivän aikana niin mieluummin kylppärin kaakeleille kuin olohuoneen parketille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrittele "pieni tila"?
Mun mielestä jotain koiran hermorakenteessa, koulutuksessa/kasvatuksessa tai sen psyykkeessä on vialla jos koira ei "kestä" asunnon kokoista tilaa omana kotinaan.
Pieni tila on meillä neljäsosa makkarista ja asunto yli 100m2 omakotitalo...ja koira vahtiviettinen metsästyskoira.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikähän rotu sulla on?
Tunnistettavuuden takia en voi kertoa, harvinaisempi rotu Suomessa. Äidilläni on pienikoinen seurakoira.
Ihan vaan ketjulla kiinni patteriin laitetaan koira. Tarpeeksi lyhyt eli alle metrin mittainen kettinki niin ei pääse riuhtomaan.
Koiran on tiedettävä paikkansa ja siitä ei tässä taloudessa keskustella! Vapaa olisi niin tiedä mitä tuhoja tekisi asunnossa sekä paskoisi ja kusisi joka paikkaan. Koira on seropi ikää 2 vuotta ja meiän eka vuffe! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrittele "pieni tila"?
Pieni tila on meillä neljäsosa makkarista ja asunto yli 100m2 omakotitalo...ja koira vahtiviettinen metsästyskoira.
Ja lisään vielä että koira on siis varsin tervepäinen ja vakaa luonteeltaan kuten käyttöominaisuuksista voi päätellä, mutta yksinkertaisesti omii talon ja minkä vaan alueen samantien ja ottaa asiakseen vahtia. Toiset koirat vaan tarvii sen oman paikan selvemmin jotta järjestys ja rauha pysyy talossa ja jokaisella osapuolella.
En voi puhua kuin omasta puolestani, meidän saksanpaimenkoira on eläköitynyt vanha palveluskoira, joten on hyvin koulutettu, ei käytöshäiriöitä tai muita haasteita. :) Ei sitä teljetä kun voi hypätä portin yli, mutta hyvin näyttää viihtyvän makkarissa. Portti on siis koiran leuan korkeudelle kun se seisoo normaalisti neljällä tassullaan. Energiaa se ei pura yksinollessaan, kuten sanoinkin jo. Se nukkuu suurimman osan ajasta, eikä sitä kiinnosta esim aktivointilelut joita on jätetty. Kävelyllä ja tarpeilla käydään ennen ja jälkeen yksinolon.
Jos jättää portin auki, niin ei rauhoitu lainkaan vaan haukkuu ja vartioi, vaeltaa olohuoneessa ja eteisessä. On kokeiltu. Siksi makkariin ja kylppäriin jääminen on koiran kannalta selvästi paras ratkaisu ja meneekin sinne oma-aloitteisesti käskemättä kun huomaa että muut on lähdössä töihin.
- Sama