Kaveri valehtelee koko ajan?
Olen tuntenut kyseisen naisen jo useamman vuoden ajan ja ollaan oltu tosi hyviä kavereita, mutta viime aikoina olen alkanut huomaamaan, kuinka hän valehtelee vähän väliä ihan hassuistakin asioista. Tai ainakin oletan, että hän valehtelee. Hänellä tuntuu nimittäin olevan omakohtaista kokemusta ihan KAIKESTA. Esimerkkinä jos vaikka sanoisin, että minulla on flunssa ja 39 astetta kuumetta, kaverin eka kommentti on, että hänellä oli viime viikolla flunssa ja 45 astetta kuumetta. Jos kerron, että tätini kuoli syöpään, kaverilta on myös kuollut täti syöpään. Jos sanon käyneeni tunnin lenkillä, kaveri kävi juuri kolmen tunnin lenkillä. Jos sanon, että kaupan kassa oli tänään tympeä, kaveri kertoo kohdanneensa kassatädin, joka huusi ja raivosi hänelle ilman syytä ja räkäisi vielä naamalle. Jos sanon ostaneeni uuden nahkatakin, kaveri on kuulemma myös ostanut juuri eilen uuden nahkatakin (jota ei sitten mystisesti koskaan käytä minun seurassani). Jne jne.
Nämä ovat siis keksittyjä esimerkkejä (jotta kukaan ei tunnistaisi itseään), mutta juuri vastaavanlaista pajunköyttä kaveri syöttää vähän väliä. Mistä tämä johtuu ja miten siihen pitäisi reagoida? En voi oikein todistaa kaverin puheita palturiksikaan, vaikka tyhmempikin tajuaa, että tarinoissa on ainakin reippaasti värikynää. Ehkä ärsyttävintä on, että en voi kertoa mistään kokemuksesta ilman että kaveri "varastaa" sen itselleen ja pistää aina pahemmaksi/paremmaksi.
Ollaan tosiaan oltu hyviä kavereita jo pitkään ja hän on ennen ollut todella hauskaa seuraa. Tätä valehtelua on alkanut esiintyä ehkä viimeisen puolen vuoden aikana. Kaveri on ollut viimeisen vuoden työttömänä eikä päässyt viime keväänä haluamalleen koulutusalalle, mikä ilmeisesti masensi häntä aikalailla. Voisiko kyse olla kaverin alemmuudentunnosta ja yrityksestä pönkittää itseään, saada elämästään mielenkiintoisemman kuuloista? Mitä tälle voi oikein tehdä? Vai pitäisikö alkaa vain ottaa etäisyyttä?
up