Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitaja kysymys

Vierailija
13.04.2017 |

Saako lähihoitaja antaa muuta kun ihonalaisiapistoksia ? Siis diabeteksen hoidossako lähinnä noita .
Onko se muu työ vaippojen vaihtoa vaan?

Kommentit (365)

Vierailija
161/365 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso Superin sivuilta jos et usko.

Vierailija
162/365 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hammashoitaja kirjoitti:

Sairaanhoitaja ei todellakaan pysty tekemään hammashoitajan työtä. Hammashoito on täysin oma erikoisalansa, jossa ei sairaanhoitajan koulutuksesta juuri ole hyötyä. Edes sairaanhoitajan aseptinen osaaminen ei siihen riitä. Hammashoitajana usein kauhistelen sairaanhoitajien huonoa aseptista osaamista, mikä meillä taas kaiken perusta. Ja lisäksi sairaanhoitaja ei saa edes tehdä hammashoitajan töitä koska epäpätevä tehtävään.

Juuri näin, ihan naurettavaa edes väittää muuta. Itse kyllä välillä kauhistelen myös hammaslääkärien aseptista osaamista :D. Lisäksi niitä instrumentteja ja aineita on ihan perushammashoidossakin valtavasti (esim. protetiikasta puhumattakaan) joten aikamoinen perehdytys saisi kyllä olla ;).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/365 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin näin. Monesti hammaslääkärit itse sanovat, etteivät kykenisi hammashoitajan työhön. Kuinka sitten sairaanhoitaja. Hammashoitaja avustaa myös suunalueen leikkauksissa yms.

Vierailija
164/365 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hammashoitaja kirjoitti:

Sairaanhoitaja ei todellakaan pysty tekemään hammashoitajan työtä. Hammashoito on täysin oma erikoisalansa, jossa ei sairaanhoitajan koulutuksesta juuri ole hyötyä. Edes sairaanhoitajan aseptinen osaaminen ei siihen riitä. Hammashoitajana usein kauhistelen sairaanhoitajien huonoa aseptista osaamista, mikä meillä taas kaiken perusta. Ja lisäksi sairaanhoitaja ei saa edes tehdä hammashoitajan töitä koska epäpätevä tehtävään.

Sh ei ole pätevä useimpiin lähihoitajan töihin. Erikoistumisaloissa tarvitaan erityisosaamista ja tietoa. Sh ei myöskään saa käyttää lähihoitaja nimikettä. Moni ei tiedä mitä lähihoitajan koulutus tarkoittaa. Osa mieltää johonkin vanhaan koulutukseen, hoitoapulaiseen, päiväkotiapulaiseen jne.

Lähihoitaja suuntautumisia on yhdeksän. Mahdollisia ammatteja , joissa toimia, vielä enemmän. Ja täällä tutkinnosta mitään tietämättömät tekevät itsensä noloiksi.

Vierailija
165/365 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän paljon kehitysvammoista. Syistä ja erityispiirteistä. Eri vammoihin tyypillisesti liittyvistä oireista ja sairauksista. Hallitsen monenlaisten apuvälineiden käytön ja tiedän miten hoidan kuntouttavasti. Minun täytyy osata syöttää ja juottaa oikeen, tietää millä tavoin varmistaa lääkkeiden saanti, osata auttaa täsmälleen oikealla tavalla asiakasta. Erilaisten pyörätuolien, seisomatelineiden, kävelytelineiden, nostolaitteiden, peg- laitteiden, dafojen, kommunikaattorien käyttö. Täytyy osata erilaisia tapoja kommunikoida. Viittomat, kommunikaattorit, blissit, pictot ja paljon muuta käytössä. Asiakkaat vaihtuvat ja täytyy pystyä omaksumaan nopeasti uutta tietoa. Yhteistyötahoja on paljon, täytyy olla yhteistyökykyinen. Tässä työssä ei ole varaa halveksia toisen työtä. Olen työstäni ylpeä ja tyytyväinen lähihoitaja.

Vierailija
166/365 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin juuri iltavuoroon. Edellinen lähihoitaja oli antanut klo 16-17 lääkkeen klo 12.30 (lounaalla)

16.00 lääke oli dm-tbl joka minun piti antaa päivällisaterian kanssa.

Vierailija
167/365 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin juuri iltavuoroon. Edellinen lähihoitaja oli antanut klo 16-17 lääkkeen klo 12.30 (lounaalla)

Niin entä sitten. Pääasia että sai lääkkeensä.

Vierailija
168/365 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin. Monesti hammaslääkärit itse sanovat, etteivät kykenisi hammashoitajan työhön. Kuinka sitten sairaanhoitaja. Hammashoitaja avustaa myös suunalueen leikkauksissa yms.

Itse toimin keskussairaalan suupoliklinikalla eikä meillä ole hammashoitajia lainkaan. Itse olen sairaanhoitaja. Työ koostuu paljon kirurgisista toimenpiteistä.

Terveyskeskukset hoitaa hampaiden paikkaukset ja hammaskiven poistot.

Vierailija
169/365 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko hullu? Sinä osoitat olevasi sitä mistä meitä koko ajan syytetään.

Itse olen juuri valmistunut ja meille opetettiin kuinka tärkeää on oikea aikainen lääkitys.

Vierailija
170/365 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska tämä ketju. Älkää nyt meitä hammaslääkäreitä sekoittako tähän. Minun vaimoni on sairaanhoitaja ja hän joskus viraabelihommissa avustaa minua. Hyvin se sujuu:)

Vierailija
171/365 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko hullu? Sinä osoitat olevasi sitä mistä meitä koko ajan syytetään.

Itse olen juuri valmistunut ja meille opetettiin kuinka tärkeää on oikea aikainen lääkitys.

Joo ihan sekuntikellosta pitää katsoa lääkkeen oikea antoaika.

Vierailija
172/365 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse toimin keskussairaalan suupoliklinikalla eikä meillä ole hammashoitajia lainkaan. Itse olen sairaanhoitaja. Työ koostuu paljon kirurgisista toimenpiteistä.

Höpö höpö. Itse olen hammashoitajana kunnan hammashoitolassa ja perushammashoidon lisäksi on paljon muuta kuten kirurgiaa, oikomista, protetiikkaa, suun terveyden edistämistä jne. Oikeastaan kaikkea muuta paitsi esteettistä hoitoa kuten valkaisuja. Erittäin monipuolinen työpaikka siis ja monia suuhyggariden hommia on siirretty hammashoitajille ja hammaslääkäreiden hommia puolestaan suuhyggareille!

Vierailija
173/365 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Itse olen hammashoitajana kunnan hammashoitolassa ja perushammashoidon lisäksi on paljon muuta kuten kirurgiaa, oikomista, protetiikkaa, suun terveyden edistämistä jne. Oikeastaan kaikkea muuta paitsi esteettistä hoitoa kuten valkaisuja. Erittäin monipuolinen työpaikka siis ja monia suuhyggariden hommia on siirretty hammashoitajille ja hammaslääkäreiden hommia puolestaan suuhyggareille!

Ei jumalauta. ..oliko se lähihoitaja joka viimeksi putsasi hammaskiveni! Sanoi, että ei mitään hoidettavaa, olet hoitanut hyvin hampaasi.

Jouduin pian hammaslääkärille (yks. ) ja hammaskiveä oli runsaasti ja ientaskut 4-5mm.

En saatana mene enää ikinä terveyskeskukseen.

Ja se on muuten vale että hammashoitaja saisi tehdä suuhygienistin töitä.

Vierailija
174/365 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hammashoitaja kirjoitti:

Sh ei ole pätevä useimpiin lähihoitajan töihin. Erikoistumisaloissa tarvitaan erityisosaamista ja tietoa. Sh ei myöskään saa käyttää lähihoitaja nimikettä. Moni ei tiedä mitä lähihoitajan koulutus tarkoittaa. Osa mieltää johonkin vanhaan koulutukseen, hoitoapulaiseen, päiväkotiapulaiseen jne.

Miksi joku sairaanhoitaja käyttäisi lähihoitaja nimikettä? 😅.

Vierailija
175/365 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin luetella tähän monia "väärintehtyjä" asioita liittyen lääkkeidenjakoon, joita olen nähnyt sairaanhoitajien tekevän ihan tahallaan. Jos asenne on huono, ei ole väliä mikä on koulutus.

Vierailija
176/365 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesus mitä tappelua aikuisilta ihmisiltä. :D Miksi on niin vaikea hyväksyä sitä että oma koulutus nyt ei vaan riitä kaikkeen? Sairaanhoitajat eivät ole päteviä tekemään kaikkea mitä lähihoitajat, eivätkä lähihoitajat päteviä tekemään kaikkea mitä sairaanhoitajat tekevät. Ihme yksinkertaisuuksista saadaan aikaan seitsemän sivun ketju. :D

Tämän kun saisit tämän palstan mammoille taottua päähän. 

Kuule en tiedä asiaa mitä sairaanhoitaja ei osaisi tehdä verrattuna lähihoitajaan. Ainahan perehdytystä tarvitaan kun siirrytään erikoisalalta toiselle.

T.osastonhoitaja

Miksi se on niin vaikea ymmärtää, että sairaanhoitajana et todellakaan ole pätevä tekemään kaikkia lähihoitajan töitä? Ihan sama onko perehdytystä vai ei, et ole pätevä siihen eikä sua siihen palkattaisi. Kuinka monta kertaa olet nähny esim. hammashoitajaksi tai päiväkotiin lastenhoitajaksi haettavan sairaanhoitajaa? Miksi ylipäätään sitten olisi kaksi eri koulutusta? :D

Sairaalamaailmassa tai palvelutaloissa sh:t olisi varmasti päteviä tekemään myös ne lh:n työt, mutta on muitakin duunipaikkoja kuin nuo. 

Vaikka mulla on sh/th koulutus ja myös lh koulutus niin kyllä enää tekisi lh:na töitä. Olisin ylipätevä lähihoitaja.

Samalla tapaa ensin sairaanhoitajaksi valmistunut lääkäri tuskin enää lääkäriksi valmistumisen jälkeen tekisi sairaanhoitajan töitä.

Sairaanhoitaja on hyvin pitkälle pätevä tekemään samat työt kuin lh. Hyvä sairaanhoito perustuu hyvälle perushoidolle jonka myös sairaanhoitan pitää osata. Itse en tee sh:n töitä mutta en myöskään koe. Lähihoitaja tekee lähihoitaja töitä ja sairaanhoitaja sairaanhoitajan töitä. Sairaanhoitajan työpaikka ei ole esim. päiväkoti.

Vierailija
177/365 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jumalauta. ..oliko se lähihoitaja joka viimeksi putsasi hammaskiveni! Sanoi, että ei mitään hoidettavaa, olet hoitanut hyvin hampaasi.

Jouduin pian hammaslääkärille (yks. ) ja hammaskiveä oli runsaasti ja ientaskut 4-5mm.

En saatana mene enää ikinä terveyskeskukseen.

Ja se on muuten vale että hammashoitaja saisi tehdä suuhygienistin töitä.

Ei hätää, se joka hammaskiven poisti oli kyllä suuhygienisti :). Sitä työtä ei nyt sentään ole siirretty, herran jestas :D. Monessa kunnassa esim tarkastukset on siirretty tiimeihin, samoin on tehty päivystyksen kanssa. Esim hoitaja voi ottaa pikkurtg:t ja paikantaa missä on lohkeama jne. Hoitajille on myös siirretty suun terveyden edistämistä mm. päiväkodeissa ja koulussa. Ei ole siis enää pelkkää hammaslääkärin avustamista vaan voi saada paljonkin vastuuta.

Vierailija
178/365 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus:Moni ei tiedä mitä lähihoitajan koulutus tarkoittaa. Osa mieltää johonkin vanhaan koulutukseen, hoitoapulaiseen, päiväkotiapulaiseen jne.

Kyllä me tiedämme, että ensin oli apuhoitaja, perushoitaja ja nyt lähihoitaja.

Lähihoitajalla on monta eri suuntautumisalaa.

Vierailija
179/365 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toimin yksityisellä hammashoitajana ja samat kirurgit käy meillä leikkaamassa kun suupolillakin. Tekevät katsos useammassa paikassa töitä.

Vierailija
180/365 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo kauan ihmetellyt sairaanhoitajien tarvetta vähätellä lähihoitajien työtä. Miksi on niin vaikea myöntää, että joku ns. alemman koulutuksen saanut yhtälailla terveydenhuollon ammattilainen on pätevämpi työhönsä, kuin sairaanhoitaja. Työhön johon ei sairaanhoitajia kouluteta eikä ainakaan palkata. Kertoo mielestäni jotain sairaanhoitajien asenteesta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän