ÄKKIÄ!! Teini on linnoittatunut huoneeseensa ja
Ei suostu lähtemään mökille! Joka pääsiäinen ollaan koko perhe menty mökille, mutta 15 v on nyt päättänyt ettei lähde. Eihän se voi yöksi jäädä yksin kotiin, saati sitten 4 yöksi. Huutaa ja raivoaa meille, ettei lähde, mieluummin vet** rant*** au**. Mitä tehdä?
Kommentit (177)
Itse olin ensimmäisen kerran yksin kotona about 7 vuotiaana. Ei niin mitään ongelmaa. Uunissa tein ruokaa, hellalla paistoin ja kävin saunassa. Ei palanut mitään.
Oma poikani oli juuri ilmaisella risteilyllä ja ruuat maksoin.
Perheen teini ei olisi lähtenyt ilman kaveria.
Sellaisia ne on, kapinoivat tylsyyttä vastaan.
Ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna teinin ottaa kaveri mukaan
Tämä on itseasiassa todella hyvä neuvo. Ap, vieläkö tilanne on päällä? Mitä tähän ehdotukseen sanot?
Vieläkin on huoneessaan eikä tule ulos! Emme me nyt viitsi enää lähteä ajamaan. Huomenna aamulla sitten. Sanoin teinille että puhelin viikoksi takavarikkoon jos ei lähde. Kauheaa raivoamista nyt koko ilta, sanoo ettei aio poistua enää ikinä huoneestaan.
Ap
onko teillä niin vastuuton teini ettei pärjää yksin? kyllä mä osasin jo ihan itse laittaa ruokaa ja pelailin ja katoin telkkua ja kävin ulkoilemassa. Hurjaa.
Sori ot, mutta tuli tästä mieleen kun meidän isä pakotti mut ja siskoni eräänä koulujen loppuna ISTUTTAMAAN METSÄÄ. 😂😂 Oltiin niin vihaisia ja angsteissa ja tuntui että maailma loppuu, kun kaverit oli juhlimassa ja me hyttysten syötävänä korvessa metsätöissä. Isukin tarkoitus oli tietty pitää meidät pois pahoilta teiltä, kun oli tullut vähän hölmöiltyä aiemmin. Iskälle on annettu anteeksi silloisesta raivoamisesta ("mä vihaan sua ikuisesti, sä pilaat mun elämän") huolimatta. Teiniajat. ❤
Vierailija kirjoitti:
Ei myöskään voisi käyttää uunia tai liettä, ettei satu onnettomuutta/tulipaloa.
?? Miten hän on selvinnyt kotitaloustunneista käyttämättä uunia tai liettä? Eikö niiden tuntien tarkoitus ole, että sen jälkeen osaa? Vai miksi niitä järjestetään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät viihdy siellä mökillä. Voisitteko joskus tehdä jotain kivaa mistä teininnekin tykkää??
Nimimerkillä ikuinen mökkeilyviha vanhempien ansiostaHei mitä helkkaria nyt?? Ei koko perhe tanssi teinin pillin mukaan. Nyt valoja päälle siellä!
Aika herkkä sinäkin olet jos elinikäinen kammo tuli pakkomökkeilystä, voi kyynel.Ovi pois tai ovesta läpi, teini autoon, vyöt kiinni ja morjens. Kone ja puhelimet mukaan niin saa yhteyden kavereihin kuitenkin. Ei perhe elä sen mukaan mitä teini nyt sattuu päättämään.
Siis täh? Teinikin on hitto soikoon ihminen, jolla on ihmisarvo ja oikeus omiin mielipiteisiin ja toiveisiin. Jotkut asuukin jo tuon ikäisenä yksin.
Tässäkin ketjussa kunnon ämmiä. "Nyt lähdetään koko perhe mökille. Mitä, ette halua?!? KAIKKI haluavat mökille kun minä sanon niin!!! Parempi haluta tai takavarikoin puhelimen ja..Ja..Ja...Mitä?!? Eikö rakas mieskään halua lähteä vaan ottaisi mieluummin kaljaa kavereiden kanssa kun istuu mökissä takakireän ämmän kanssa. Nyt Pertti autoon!!! MINÄ haluan, että lähdemme mökille pitämään HAUSKAA!! Yh...Tulee kylmiä väristyksiä... Onko turhempaa ihmisryhmää kun elämisen hauskuuden unohtaneet ämmät..
En ymmärrä, mikä pakkomielle tuo mökkeily joillekin perheille on.
Mä olin 15v kesällä viikon yksin kotona koska kävin töissä enkä voinut lähteä perheen mukaan pohjoiseen (onneksi- inhosin faijaa+ärsyttävää pikkusiskoa yli kaiken ). Työssä käymisen olin aloittanut 13vuotiaana koulun ohella. Ei ollut kiva olla p.a. perheestä ei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksei teini voi jäädä yksin kotiin?
Jos ahdistuu olla pimeässä talossa yksin ja perhe on kaukana. Ei myöskään voisi käyttää uunia tai liettä, ettei satu onnettomuutta/tulipaloa. Ja jos tulee kotiin jotain kutsumattomia vieraita...
Ap
No nyt meni provoiluksi. Luulin että ette jätä koska järjestää kännibileet tai tulee poikaystävä yöksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin 15v kesällä viikon yksin kotona koska kävin töissä enkä voinut lähteä perheen mukaan pohjoiseen (onneksi- inhosin faijaa+ärsyttävää pikkusiskoa yli kaiken ). Työssä käymisen olin aloittanut 13vuotiaana koulun ohella. Ei ollut kiva olla p.a. perheestä ei...
Tämä siis 90luvulla.
Minäkin linnouttautuisin vaikka vessaan jos vaihtoehtona olisi huhtikuussa mökkeily.
Hesburgerin ja Mäkkärin lahjakortit, pari kpl kumpaakin, hakisi sieltä safkaa.
Sanotte, että tottakai voi jäädä kotiin, mutta hänen kanssaan sinne tulee mummi/ täti/ joku muu ankea tiukkisihminen. Jos teini haluaa jäädä silti kotiin, taitaa se ihan tosissaan kammota sitä mökkeilyä.
Tuo on hyvin hankala tilanne ja mulle valitettavasti todella ajankohtainen. Mulla on 17-vuotias teini, jolla on ollut aiemmin masennusta ja ongelmia. Hän ei halua mennä isälleen ollenkaan, joten olen yksin vastuussa hänestä. Tyttö on ollut aiemmin muutamia kertoja yön yksin kotona, ja se on sujunut hyvin. Muutenkin näytti siltä, että elämä alkoi voittaa hänen kohdallaan. Mutta nyt tässä kevään aikana on alkanut tulla alkoholikokeiluja ja olen joutunut hakemaan häntä yöllä kaupungilta kotiin, kun joku kaveri on soittanut, että tyttö on ihan sekaisin. Joten nyt ollaan tilanteessa, jossa luottamus on mennyt, enkä uskalla päästää häntä yökylään kavereille saati jättämään yksin kotiin.
Minun piti lähteä miesystävän kanssa parin sadan kilsan päähän mökille pääsiäiseksi. Tytöllä oli kolme vaihtoehtoa: lähteä mukaan, mennä isälleen tai minun vanhempieni luo. Kertakaikkiaan mihinkään noista hän ei suostunut, joten mun oli pakko jättää reissu väliin. Tottakai harmitti, kun olin odottanut niin paljon tätä pääsiäislomaa ja mökkireissua. Mutta enhän voi alkaa raahaamaan itseni kokoista ihmistä väkisin autoon, mikään lahjonta/kiristys/uhkailu saati järkevä keskustelu ei auttanut. Sanoin hänelle, että sä oot mulle tärkeämpi ku mökkireissu, ja että sä tiedät, että tällä hetkellä en luota suhun. Menee aikaa, että luottamus palautuu, mutta uskon että se päivä koittaa.
Vapaassa kasvatuksessa sinun tulee antaa lapsesi päättää ja tehdä mitä hän ikinä haluaakin.
Jatka samaan rataan vapaata kasvatustasi niin hyvä tulee.
Ps. Meillä ei muuten tuollaista tapahdu, on täysin mahdotonta edes kuvitella tuollaisen olevan teoriassa mahdollista.
Ja arvaappa kolme kertaa miksi; meidän lapsia ei ole kasvatettu vapaan kasvatuksen metodeilla.
Meillä 13v.jo 175 cm ja kohta 16v. 192 cm.
Millä mä isot pojat raijaisin autoon.
No meillä ei ole mökkiä.
Jos olisi niin kaveri mukaan, ainakin yksi sekä pleikkari. Sekä hyvät syömiset.