Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ÄKKIÄ!! Teini on linnoittatunut huoneeseensa ja

Vierailija
13.04.2017 |

Ei suostu lähtemään mökille! Joka pääsiäinen ollaan koko perhe menty mökille, mutta 15 v on nyt päättänyt ettei lähde. Eihän se voi yöksi jäädä yksin kotiin, saati sitten 4 yöksi. Huutaa ja raivoaa meille, ettei lähde, mieluummin vet** rant*** au**. Mitä tehdä?

Kommentit (177)

Vierailija
161/177 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan älytön keskustelu. Ei ap:n vaan vastauksien takia. Ihmekös kun nuoret eivät osaa käyttäytyä ollenkaan enää.

No en kyllä kaikki vastauksia lukenut, mutta mitä luin, niin samoilla linjoilla olen kuin tämä kirjoittaja. Vanhin lapseni on 13-vuotias ja olen kyllä kasvattanut liian löperösti. Ei ole juuri tehnyt kotitöitä tai nekin pihatyöt mitä isänsä on pakottanut tekemään, on tehnyt kauhealla valituksella ja hitaudella. Tietokoneella sai pelata varsin rajattomasti (no ei pitkin öitä pelannut kuitenkaan), kun kaveritkin pelasi. Tehtiin lopulta niin, että pelaamiseen tuli aikaraja, ei mikään sellainen, että minä kävisin maanittelemassa tai käskyttämässä, vaan tietokone sammuu ohjelmoidusti tiettyyn aikaan ja käynnistyy tiettyyn aikaan. Välillä poika on sitten alkanut tehdä muitakin juttuja, mutta kyllä nyt taas kun mielensä pahoitti vinkuu vaan, että kyllä koulupäivinä on hyvä, kun keksii tekemistä klo 15:een asti, kun peliaika alkaa klo 17. Nyt vaan makaa sängyssään älypuhelin kädessä tai nukkuu tai murjottaa.

Se miten tämä liittyy ketjun aiheeseen on se, että joskus minusta vanhemman täytyy vain rajoittaa jotain tai käskeä tekemään jotain. Totta kai asioista kannattaa sanoa reilusti etukäteen ja mistä voi neuvotella, siitä neuvotellaan, mutta oikeasti meilläkin tuntui kaikki pyörivän tuon teinin mukaan. Kun ei saa konetta kiinni, kun ei pääse hommiin, kun koulu on rankkaa, kun häntä kohdellaan kaltoin, voi voi. Ei ihan totta lapset ja nuoret ole onnellisempia, jos heille annetaan paljon valtaa ja annetaan toimia kuten haluavat tai kuten muut nuoret toimivat. Meillä ainakin teini on suurimman osan ajasta naama happamana eikä puhu mitään. Lyyhistyy kaikkien vaatimusten alle, siis myös sellaisten, jotka oli ihan arkipäivää omassa nuoruudessani. Mielestäni sama ilmiö on aika monessa perheessä. Kyllä sen teinin voi ihan vaan viedä sinne mökille ja kehottaa varaamaan mukaan kivaa tekemistä. Kyllä meilläkin sitä tekemistä on ajoittain löytynyt hyvin, kun se kone ei vaan aukea niin millään. Välillä tulee näitä hetkiä, ettei mikään ole mitään, kun ei saa pelata. Kyllä sen teinin on suureksi osaksi itse vaan voitettava se tylsyys. Ihmettelen itse, mihin olisimme tuon pojan kanssa päätyneet, jos olisimme vielä vuosia koko perhe tanssineet hänen pillinsä mukaan. Nyt meillä on sentään mahdollisuus joskus jutella kivojakin ja tehdä jotain yhdessä, kun ei hän saa paeta koko ajan sinne pelimaailmaansa. Se, että vanhempi rajoittaa tai komentaa ei tarkoita mitään hillitöntä kyykyttämistä ja oman vallan alleviivaamista (kuten minäkin ennen pelkäsin), se on ihan normaalia toimintaa.

Vierailija
162/177 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa olla sun vanhin lapsi ja kohtelet sitä niinku pienempiä???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/177 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini voi olla 13v tai 18v... 

Sanoisin lapselle että heti kun täyttää 18v tai käy työvuorotetussa palkkatyössä, niin sitten saa jäädä kotiin. 

Jos lieden käyttö tapaturmien pelossa on este, niin opeta hyvänen aika teinisi käyttämään hellaa! Vaikka jauhelihan ruskistaminen on hyvä aloitus. (Omat lapseni olen ottanut paistinpannun ääreen esikouluikäisestä)

Vierailija
164/177 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä minäkään tätä epäkunnioittavaa ja vihamielistä suhtautumista omiin lapsiinsa. Mielestäni jo pienellekin lapselle tulee osoittaa hänen olevan kunnioitettu ja rakastettu,että hänenkin mielipiteillään,tunteillaan ja tarpeillaan on väliä. 15-vuotias on aikuistumisen kynnyksellä oleva nuori,ei pieni lapsi enää. Miten joku äiti voi nauttia lomastaan,kun tietää että yksi jo lähes aikuinen perheenjäsen on väkivalloin raahattu mukaan ja hän vihaa joka hetkeä? Leppoisa loma on juu. Asiallista olisi vähintäänkin keskustella,kuunnella teinin mielipide. Jos hän vihaa mökkeilyä ja ei ole mahdollista jättää teiniä kotiin, voisi kunnioittavasti selittää tilanteen ja kysyä mitä teini haluaisi tehdä. Olisiko mahdollista tehdä mökillä myös teinin toiveiden mukaisia asioita,onhan kyseessä myös hänen loma ja lepotauko koulusta.

Vierailija
165/177 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha. Olis kiva tietää, vieläkö teini on lukkojen takana omassa huoneessaan ja pääsikö perhe mökille lainkaan...

Vierailija
166/177 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät viihdy siellä mökillä. Voisitteko joskus tehdä jotain kivaa mistä teininnekin tykkää??

Nimimerkillä ikuinen mökkeilyviha vanhempien ansiosta

Hei mitä helkkaria nyt?? Ei koko perhe tanssi teinin pillin mukaan. Nyt valoja päälle siellä!

Aika herkkä sinäkin olet jos elinikäinen kammo tuli pakkomökkeilystä, voi kyynel.

Ovi pois tai ovesta läpi, teini autoon, vyöt kiinni ja morjens. Kone ja puhelimet mukaan niin saa yhteyden kavereihin kuitenkin. Ei perhe elä sen mukaan mitä teini nyt sattuu päättämään.

Juuri näin. Ihme curling-vastauksia ketju täysi. Teini-ikä = uusi uhmaikä ja kohtelu sen mukaista. Jos teini haluaa tulla kohdelluksi kuin aikuinen, tai edes kuin ikäisensä, käyttäytyköön paremmin.

Kohdellaanko samoin myös äitiä, jos äiti ei halua mökille?

Työporukassa kun ollaan usein ihmetelty, miksi mökinomistajien on pakko mennä sinne mökille kesäisin niin, ettei ehdi edes tavata ystäviä.

Vierailija
167/177 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ehdotetaan sellaisia toimintatapoja, että ne olisivat nuorisokodissa jopa lain vastaisia. Toki vanhemmalla on ymmärrettävästi suuremmat oikeudet omaan lapseensa ja lastensuojelussa lasten oikeuksien tulee olla turvattuja, mutta kannattaa todella miettiä miltä tuntuisi teinistä jotkut väkisin autoon raahaamiset ja diktatuurimaiset "täällä tehdään niinkuin minä sanon eikä mitkään kakarat määrää" menettelyt. Antaisitteko tuntemattomien kohdella lapsianne niin vihamielisesti kuin itse kohtelette heitä.

Vierailija
168/177 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miltä tilanne näyttää? Itse olisin hommannut tahallani vittumaisimman sukulaisen lapsenlikaksi ja jättänyt ruuaksi vain maksalaatikkoa.

Teini saatiin ulos, kun jossain vaiheessa sen oli pakko mennä vessaan. Mies otti siltä puhelimen ja tietokoneen. Sanottiin sille että saat takaisin loman jälkeen kun käytös oli niin kamalaa. Sitten teini "raahattiin puoliväkisin" autoon. Nyt ollaan jo matkalla. Eiköhän tästä kuitenkin kiva loma tule, ei nuo jaksa loputtomiin mököttää!

Ap

Meillä jo kolme yksinkin jäävää nuorta aikuista mutta pelisääntö oli selvä : jos ei ole mitään 'järkevää syytä' (esim jäkispeli, partiokisat, kaverin synttärit, yms) niin tultiin perheen mukana, muuten sitten soviteltiin että kaikki saisivat osallistua itselleen tärkeisiin juttuihin ja jos mitään erityistä ei ollut mentiin perheen mukana, oli se sitten mökille, laivalle, mummon 79v synttäreille tai vaikkapa perunamaalle. Nuoret eivät jääneet yksin kotiin (vastasivat nuoremmistaan esim partioretkillä eli eivät nyt ohan uusavuttomia olleet) mutta meidän kaupungissa oli aika paljon sellaista, että kun pari nuorta päätti jossain viettää iltaa niin yhtäkkiä siellä olikin 50 ventovierasta tuhoamassa paikkoja.

Nyt nuoria aikuisia, jotka tulevat joskus mökille (ja viihtyvät siellä) joskus ovat töissä joskus harrastuksissa - nuoruuden selkeät säännöt eivät heille ainakaan mitään suuria vaurioita jättäneet.

Vierailija
169/177 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät viihdy siellä mökillä. Voisitteko joskus tehdä jotain kivaa mistä teininnekin tykkää??

Nimimerkillä ikuinen mökkeilyviha vanhempien ansiosta

Hei mitä helkkaria nyt?? Ei koko perhe tanssi teinin pillin mukaan. Nyt valoja päälle siellä!

Aika herkkä sinäkin olet jos elinikäinen kammo tuli pakkomökkeilystä, voi kyynel.

Ovi pois tai ovesta läpi, teini autoon, vyöt kiinni ja morjens. Kone ja puhelimet mukaan niin saa yhteyden kavereihin kuitenkin. Ei perhe elä sen mukaan mitä teini nyt sattuu päättämään.

Juuri näin. Ihme curling-vastauksia ketju täysi. Teini-ikä = uusi uhmaikä ja kohtelu sen mukaista. Jos teini haluaa tulla kohdelluksi kuin aikuinen, tai edes kuin ikäisensä, käyttäytyköön paremmin.

Kohdellaanko samoin myös äitiä, jos äiti ei halua mökille?

Työporukassa kun ollaan usein ihmetelty, miksi mökinomistajien on pakko mennä sinne mökille kesäisin niin, ettei ehdi edes tavata ystäviä.

Ehkä se on jollekin pakko. Minä mielummin vietän aikani rentoutuen ja puuhastellen: kalastelua, riippumatossa lötkottelyä, sienestystä, sudokuja, grillausta, uusia kokkauksia, saunomista, tomaattien ja yrttien kasvatusta, kirjojen lukua, maalaamista (akvarellien, ja joskus vaikkapa jonkun huonekalun) kaljottelua, kavereita ymsyms. Minä ketään niillä paljon enemmän voimaantulleen luin jollain hikisellä terassilla kavereitten kanssa notkuskellen.

Vierailija
170/177 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaavatusguru Sinkkosen mukaan on teinien mökkikieltäytymisen aikaan vanhempien hyvä jättää mökkireissut väliinkin.

Vierailija
171/177 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyynelkaasua.

Vierailija
172/177 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaavatusguru Sinkkosen mukaan on teinien mökkikieltäytymisen aikaan vanhempien hyvä jättää mökkireissut väliinkin.

Niinhän sitä voi tehdä, mutta kun on kolme lasta peräjälkeen teini-iässä, tulee aika monta vuotta ilman mökkeilyä, jos mennään yhden teinin mielihalujen mukaan. Sinkkonen puhuu myös siitä, että lapset käyttävät valtaa aina, kun siihen on tilaisuus.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/04/04/lastenpsykiatri-jari-sinkkonen-…

Vierailija
173/177 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niska berse otteella autoon. 

Vierailija
174/177 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän sitä voi tehdä, mutta kun on kolme lasta peräjälkeen teini-iässä, tulee aika monta vuotta ilman mökkeilyä, jos mennään yhden teinin mielihalujen mukaan. Sinkkonen puhuu myös siitä, että lapset käyttävät valtaa aina, kun siihen on tilaisuus.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/04/04/lastenpsykiatri-jari-sinkkonen-…

Ehkä joku niistä tykkää mökkeillä 😊

Vierailija
175/177 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se, joka kirjoitti siitä teinipoikansa peliongelmasta ja ylipäänsä siitä, että joskus vanhempien on vaan päätettävä asiat ja sillä selvä. Olen lukenut mm. Keijo Tahkokallion kirjoituksia siitä, miten vanhemmilla ei ole enää auktoriteettia jatkuvan neuvottelun takia ja olen sitä vähän ihmetellyt, että onko muka noin, mutta ehkä tämä ketju tosiaan osoittaa sen, että on. Jos teini ei halua jotain, sitä ei tee monessa perheessä kukaan muukaan. Entä jos perheessä on monta teiniä ja kaikki haluavat ja eivät halua eri asioita? Kirjoitin jo aiemmin, että monessa asiassa olemme omassakin perheessä menneet hakoteille, mutta nyt taas ryhdistäytyneet. Olemme jo monen vuoden aikana tehneet joka kesä pidemmän automatkan jonnekin päin Eurooppaa. Joskus meiltä on kyselty, että vieläkö lapset suostuvat tulemaan mukaan tai että kohta ei voikaan enää reissata noin, kun teinit eivät halua. En ihan suoraan sanoen ymmärrä. Totta kai matkan sisältöä vähän muokataan sen mukaan, minkä ikäisiä ihmisiä siellä on mukana jne., mutta ihan lähtökohtaisesti minulle on outo ajatus, että jos joku teini ihan periaatteesta kieltäytyy matkasta (jollaisella on yleensä viihtynyt) vain siitä riemusta, että on teini, niin sitten koko matka vain peruttaisiin (no, minusta ainakaan teini ei voi olla esim. neljää viikkoa yksin kotona). Korostan vielä sitä, että sen matkan sisältöä voi räätälöidä sen mukaan mitä kukin haluaa (myös teini), mutta sen ison päätöksen mennäänkö matkalle vai  ei, teemme kyllä me vanhemmat.

Muistan kyllä omasta nuoruudestani, että jotkut pakot toki nyppivät, mutta toisaalta muistan kyllä senkin, että sekin harmitti, jos äiti oli "liian ymmärtäväinen": mielessäni ajattelin, että oli ihan hyvä, kun minun ei tarvinnut päättä vaikkapa jostain kesäloman vietosta (ääneen en olisi sanonut). Tietysti se vapaus lisääntyi iän myötä, mutta en todellakaan kokenut olevani tasavertainen päättäjä vanhempieni kanssa. Hassua kyllä, ei siitä tuntunut traumoja syntyneen.

Vierailija
176/177 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloin teininä jo inhoamaan kaikkia lomia kun tiesin että TAAS piti mennä mökille. Olisin mieluummin ollu koulussa vuoden ympäri ilman lomia jos se olisi tarkoittanut ettei olisi tarvinnut mennä mökille.

Vierailija
177/177 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asuin tuon ikäisenä jo itsekseni. Tosin käytin uunia 2-luokkalaisesta asti, kun aloitin leipomisharrastuksen. Jäin yksin kotiin 5-vuotiaana muutamaksi tunniksi esikoulun jälkeen ja olin ensimmäisen kerran yön yksin 9-vuotiaana ja 12-vuotiaana jo hoidin itseäni nuorempia viikonlopun yli itsekseni. Näin maalla toimittiin ja aivan fiksu ja vastuullinen aikuinen minusta on siitäkin huolimatta tullut.