Eikö ihmisiä yhtään hävetä kasata romunsa talveksi lasiselle parvekkeelle?
Viimeksi eilen tunsin myötähäpeää katsellessani bussista ihmisten lasiseinäisiä parvekkeita Pasilassa ja Pukinmäessä. Silmään osui kaikenlaista roinaa jumppapallosta pahvilaatikkovuoreen, parvekkeille on näköjään tapana työntää kaikki mahdollinen roju pois omista silmistä, mutta eivätkö ihmiset ajattele yhtään, että silloin ne ovat naapureiden ja ohikulkijoiden silmillä?! Itseäni ainakin hävettäisi, ja naapurina en haluaisi katsella toisten roskia!
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Pahimmat parvekkeet sekä maantasalla sijaitsevat jotka olen nähnyt oli Malmilla urheilu/palloiluhallin vieressä. Oisko ollu nuorisosäätiön asuntoja? Ihan järkyttäviä romua lattiasta kattoon.
Voin hyvin kuvitella, että nuorisoa ei paljoa kiinnosta huomioida ympäristöään. Opiskelija-asuntojen sisustus on usein ihan mitä sattuu, mikä on tietysti ymmärrettävää, kun ylimääräistä rahaa ei pahemmin ole ja asuntokin on vain väliaikainen tukikohta, mutta sitten kun sitä "sisustamista" joutuvat myös ulkopuolisetkin katselemaan kaduilta ja kodeistaan, niin hieman toivoisi, että ajatellaan myös naapureita.
Olen ihan samaa mieltä siitä, että sotkuinen ympäristö antaa slummimaisen kuvan alueesta, ja saattaa houkutella puoleensa kaiken maailman hiipareita ja rikollisia.
Minä siivoan oman partsini huomenna kesäkuosiin. Ei siellä mitään varsinaista rojua ole, mutta kuitenkin on ollut vähän syyllinen olo siitä, että kesäkalusteet ovat pinoissa miten sattuu ja heti parvekkeen vieressä kulkee vilkas katu, josta kaikki voivat sitä tuijottaa.
Minulle on samantekevää mitä ihmiset omilla parvekkeillaan säilyttävät. Kaikesta viitsittekin nipottaa.
Joskus näin miten tyttöset (?) istuivat kesäkuumalla siemailemassa siideriään minimekoissaan niin että romut näkyi. Kyllä nauratti:)
No rumalta se näyttää, kun parvekkeelle on varastoitu roinaa, jonka voisi kevyesti heivata vaikka keräykseen. Naapurillani on ollut sama pino pahvilaatikoita partsilla vuodesta 2010, toisella läjä huonekaluja. Eiväthän huonekalut ja pahvilaatikot kestä kosteutta. Otapa nyt käyttöösi seitsemän vuotta ulkona maatunut pahvilaatikko. Mahtaa olla kestävä.
Jos on pakko pitää kaatopaikkaa parvekkeella, niin eikö voisi laittaa jonkinlaista näkösuojaa siihen alaosaan?!
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin sitä, että vähintään kylmän vuodenajan ajan parveke näyttää lähes kaatopaikalta, jonne voi kipata kaiken ylimääräisen romun, aivan kuin se olisi joku varasto. On ihan eri asia säilyttää siellä roskapussia yön yli.
Ymmärrän sen, että parvekekalusteet ja esim. kooltaan isommat kukkarukkut yms. jääväät talveksikin parvekkeelle, mutta en ymmärrä, miksi sinne kasataan sellaista romua, jota ei parvekkeella takuulla käytetä.
Lasiset parvekkeet olivat yleistyessään mielestäni ihania, mutta nykyään on alkanut ahdistaa maiseman puolesta. Romukasat parvekkeilla näyttävät minun silmissäni ihan samalta kuin joku olisi kärrännyt roskansa naapurin etupihalle.
-ap
Kylmänä vuoden aikana minä en tee parvekkeella mitään joten miksi en voisi säilyttää siellä jotain? Sitten kun ohikulkijat ja naapurit maksavat osan asuntoni neliöistä, heillä on jotain sananvaltaa asuntoni esteettisyyteen. Mutta niin kauan kuin maksan joka pennosen tästä asunnosta yksin, päätän ihan itse miten asuntoni neliöt käytän.
Tuli tämä ketju mieleeni, kun eilen kävelin Haagassa kaupungin vuokratalon ohi. Katsoin oikein sillä silmällä niitä lasiparvekkeita, ja voi luoja millainen romuröykkiö oli yhdelläkin partsilla... Ensimmäistä kertaa aloin paremmin ymmärtää, että toisten parvekkeet voivat herättää ihmisissä tunteita.
No jaa. Asialle ei voi mitään kun ne kerran ovat lasia. Minun kaunis parvekesisustukseni voi naapurin silmissä näyttää sekasotkulle ja sille en voi mitään. Laitan parvekkeelle muutenkin käytöstä poistuneet huonekalut ja käytän sitä myös askarteluhuoneena.
Parempi se kasa parvekkeella on pitää kuin sisällä tiellä, siksi kunnes saa tavarat hävitettyä tai niille tulee käyttöä. Mitä varten vakoilet toisten parvekkeita?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei kesällä saa parvekkeella kuivattaa pyykkiä? ?
Siksi, koska se ei saa näkyä talon ulkopuolelle/kadulle. :) Eräässä taloyhtiössä sai kuivattaa, mikäli pyykit eivät ulottuneet parvekkeen reunan yläpuolelle.
Pahimmat parvekkeet sekä maantasalla sijaitsevat jotka olen nähnyt oli Malmilla urheilu/palloiluhallin vieressä. Oisko ollu nuorisosäätiön asuntoja? Ihan järkyttäviä romua lattiasta kattoon.