Miksi tulet lapsesi kanssa toisen taloyhtiön leikkipaikalle?
Miksi on pakko tunkea toisen taloyhtiön leikkipaikalle, vaikka parin sadan metrin päässä on kaupungin leikkipuisto? Tai oikeastaan sillä ei ole väliä, vaikka sinne olisi kaksi kilometriä, sillä taloyhtiön leikkipaikka ei ole mikään yleinen puisto! Meistä jotkut asuvat siinä taloyhtiössä, jonka leikkipaikalla sinä käytät lapsiasi kuin yleisessä puistossa. Me asumme tämän leikkipaikan laidalla, emmekä me jaksa katsoa tai kuunnella ikkunamme alla kiljuvia lapsiasi. Me myös maksamme leikkipaikan kunnostamisesta, kuten hiekkojen vaihdosta, ja maksamme ne taloyhtiömme asukkaiden käyttöön, ei ulkopuolisten. Joten älä tuo enää kersojasi muiden taloyhtiöiden leikkipaikoille!
Kommentit (82)
Kaveri asuu siinä yhtiössä. Välillä hän käy meidän pihassa. Oletko kuullut koskaan kyläilystä?
Vanha ja kulunut aihe.
Taloyhtiön pihat on julkisia alueita, ellei KOKO taloYHTIÖ ole päättänyt aidata ja portittaa pihansa. Silloinkin siellä saa muut leikkiä, jos joku taloyhtiön asukas on heidät sinne kutsunut. Pelkästään sinä ap et voi lain mukaan päättää asiasta yksin. Ota asia puheeksi yhtiökokouksessa jos se sinua riepoo liikaa. Tai muuta pois jonnekkin omakotitaloon metsään.
No kyllä se vaan harmittaa jos on siihen leikkipaikkaan omat rahat laittanut ja laittaa jatkossakin, ja sitten ihan ulkopuoliset tulevat sitä käyttämään kun eivät itse saa aikaan hommata omaa. Turha tähän on mitään kavereita ja kyläilyitä sotkea. Vai kyläiletkö sinä kaverisi pihalla silloin kun hän ei ole kotona? Se on jo outoa.
Vieraat lapset, sellaiset eskari-ikäiset pojat varsinkin, tykkäävät rikkoa, sotkea, heitellä karkkipapereita, huutaa ja rellestää kun omat vanhemmat eivät ole näkemässä. Heille joku hyvinpidetty leikkipaikka johon asukkaat jättävät lelut hiekkalaatikolle on oikea lottovoitto jossa voi rellestää mielin määrin. Ja vanhemmat ovat vain tyytyväisiä kun ovat pois omalta pihalta huutamasta.
Ens kerralla tuon koirankin mukanani ja annan sen ulostaa kunnon köntsätkin pihallesi.
Miten voi tuollainenkin asia haitata? Meidän taloyhtiön leikkikentällä on vain naapurin lapset ja kyllä niistäkin tulee kova meteli, mutta entä sitten. Antaa lasten olla lapsia! Kunhan ei ihan järjettömäksi mene koko touhu. Sitten saatan huutaa ikkunasta. Ei kylläkään ole koskaan tarvinnut vielä huutaa. Ei kyllä haittaisi pätkääkäön, vaikka siellä kävisi muitakin. Olisipa lapsilla ainakin lisää leikkiseuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vanha ja kulunut aihe.
Taloyhtiön pihat on julkisia alueita, ellei KOKO taloYHTIÖ ole päättänyt aidata ja portittaa pihansa. Silloinkin siellä saa muut leikkiä, jos joku taloyhtiön asukas on heidät sinne kutsunut. Pelkästään sinä ap et voi lain mukaan päättää asiasta yksin. Ota asia puheeksi yhtiökokouksessa jos se sinua riepoo liikaa. Tai muuta pois jonnekkin omakotitaloon metsään.
Ei ole julkista, vaan yksityisalue. Ei siihen mitään aitoja tarvita. Meillä on kunnostettu piha leluineen ja grilleineen asukkaitten voimin ja hankittu talkoilla tarvikkeita, grillipuita ja välineitä. Asukkailla ja heidän vieraillaan on siellä oikeus oleskella. En tiedä, mistä ihmeen itsekkyydestä tuollainen ajatus päähäsi on pulpahtanut.
Olen huomannut saman. Lisäksi tuntuvat olevan näitä alaluokan lapsia, joiden vanhemmat eivät ole sen vertaa viitsineet katsoa iphonen näytön yli, että olisivat opettaneet lapsilleen, ettei huutaminen ole ok. Ikinä. Missään.
Et omista sitä pihaa!! Kaupunki sen omistaa eikä sen asuntoyhtiön asukkaat.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi tuollainenkin asia haitata? Meidän taloyhtiön leikkikentällä on vain naapurin lapset ja kyllä niistäkin tulee kova meteli, mutta entä sitten. Antaa lasten olla lapsia! Kunhan ei ihan järjettömäksi mene koko touhu. Sitten saatan huutaa ikkunasta. Ei kylläkään ole koskaan tarvinnut vielä huutaa. Ei kyllä haittaisi pätkääkäön, vaikka siellä kävisi muitakin. Olisipa lapsilla ainakin lisää leikkiseuraa.
Kyllä se vaan haittaa, kun on valikoinut asuinpaikkansa ja pitänyt siitä huolta toisten kanssa ja on yhteisymmärrys siitä että leikkipaikkaa ei sotketa eikä paikkoja rikota ja että lelut voidaan jättää ulos. Niin sitten ei voidakaan kun tulee jotain ulkopuolisia ne paiskomaan pitkin ja poikin. Kyllä se minua haittaa, ja aika paljon haittaakin. Pysyisivät siellä lähiöissään.
Vierailija kirjoitti:
Vanha ja kulunut aihe.
Tämähän ei ole totta. Ympäristöpuolen virkamiehet ovat tulkinneet lakia niin, että piha-alueet ovat jokamiehenoikeuden piirissä, mutta esimerkiksi Kiinteistöliitto on ottanut sen kannan, että yksityinen omaisuus on yksityistä, vaikka piha olisi kaupungissa.
Taloyhtiön pihalla voi siten olla, jos on yhtiön asukkaan vieraana, sitä ei ole kielletty. Mutta se, että tulee pihalle kutsumatta - se on yksiselitteisesti laitonta, vaikka ikää olisi 5v ja äiti olisi antanut luvan.
Meillä kutsumattomat vieraat saatiin pysymään poissa aitaamalla piha-alue ja laittamalla portti maksulliseksi. Kun joutuu maksamaan 2 e siitä, että pääsee hiekkalaatikolle, niin ei siellä kovin usein käy. Me asukkaat voimme käyttää omia avaimia.
Kauheita ongelmia ihmisillä. Vieraat lapset leikkivät meidän pihalla 😂 Meidänkin entinen naapuri häiriintyi siitä, lapset ajoivat pyörällä heidän taloyhtiön pihalla. Kaikesta voi vetää herneen nenään kun ei ole muutakaan tekemistä.
Ettei naapuritaloyhtiön lapsen tarvitsisi värjötellä yksin sen surkean hiekkalaatikon laidalla. Kaikista parasta tosin varmaan olisi, jos kukaan ei käyttäisi niitä kiikkuja ja hiekkalaatikkoa, eikö?
Jos lähdetään yhdessä ulkoilemaan, niin toki käytetään yleisiä leikkikenttiä. Kotipiirissä lapsen ulkoillessa ovat joko meidän, tai kaverin pihassa. En tiennyt että tästäkin aiheesta saa sodan aikaiseksi.
Näytä toteen lainkohta, jossa tämä on kiellettyä.
En kehtaisi itse mennä tuollain vieraan taloyhtiön pihalle. Eri asia, jos taloyhtiössä asuva lapsi leikkii pihalla muualla asuvien kavereidensa kanssa.
No mutta me ollessamme ulkomailla käytimmekin muiden hotellien parempia uima-allas alueita kun oma oli huono! :-)
Minulla on vieläkin kasivarressa näkyvissä jäljet, kun naapuritalon täti riuhtaisi minut pois heidän talonsa hiekkalaatikolta. Meni iho rullalle ja olkapää sijoiltaan. Olin silloin noin viisi vuotias.
N 48
Täällä taivastelee ne joilla ei a) ole sitä taloyhtiön yhteisesti maksettua (ei muuten ole halpaa) ja itse rakennettua leikkipaikkaa, johon hiekkakin maksetaan itse, tai b) joilla ei oikeasti käy häirikömässä alakouluikäisiä poikia.
Totta maar siellä saa käydä jos leikkii nätisti, eihän siitä nyt mitään haittaa ole. Mutta kun aivan todella on niitä taloyhtiöitä kuten meidän, jossa on ihan oikeasti häiriötä vieraista lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vieläkin kasivarressa näkyvissä jäljet, kun naapuritalon täti riuhtaisi minut pois heidän talonsa hiekkalaatikolta. Meni iho rullalle ja olkapää sijoiltaan. Olin silloin noin viisi vuotias.
N 48
Kamalaa :(
Voi vidal näitä pihapoliiseja. Lapsilla varmaan kavereita.