Palkanlaskenta mokasi - palkat (palkkapäivä tänään) tulee vasta pääsiäisen jälkeen
Kommentit (58)
Itse olen piruuttani kyllä vaatinut viivästyskoron myöhästyneestä palkasta, vaikka se hyvin pieni onkin. Näkyy ymmärtääkseni tileissä erikseen ja siinä saavat pomot selitellä omille pomoilleen ;)
Mahdollisesti palkanlaskennassa on töitä pääsiäisen pyhinäkin, jotta palkka tulisi, vaikka virhe ei olisi heidän tekemänsä on jonkun se korjattava. Menisitkö ap vaikka solidaarisauudesta myös töihin pääsiäisenä kun jossain on tapahtunut virhe? Ilmoitat vain perheelle jne, että ei voi mitään että pääsiäinen on peruttu jouduin nakkiin!
Vierailija kirjoitti:
Puskurirahastoksi suositellaan 3kk:n palkka. Mitäpä se suositus jelppaa, jos rahaa ei ole mitä säästää?
Tai kuten mulla. Se on toisessa pankissa. Eli kestää 1-3 pankkipäivää että siirtyy käyttötilille. Eli sinänsä se ja sama, jos tili myöhästyy.
Jos lompakossa ei olisi aina satkun verran käteistä, niin suht pienellä ruualla mentäis pääsiäisen pyhät.
Mä olin nuorena töissä firmassa, jossa alkoi palkat viipyillä. Pomo makseli käteen joitain ropoja.. satiin palkat loppupeleissä, mutta joutui myymään firmansa. Joustettiin paljon naiviuttamme palkka asioissa.
Sitten yhdellä isommalla firmalla kävi moka myös palkanmaksussa. Oliko maksuun väärä päivä tms. Moni oli
Jäämässä lomalle, että aiheutti paljon narinaa.Osalle maksovat käteen tiettyjä summia, osa pärjäs viikonlopun ilman. Tasaus seuraavan kuun tiliin.
No se on sitten vaan kuoltava pois nälkään, jos ei tosiaan osaa sen vertaa elämäänsä suunnitella ja järjestää. Välillä kun näitä lukee niin se suomalainen holhousvaltio alkaa vaikuttaa jopa hiukan ymmärrettävältä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaisi tippaakaan jos tulee pari päivää myöhässä, niin kauan kuin on poikkeustapaus eikä säännöllistä. Enkä ole ikinä näitä raivoajia ymmärtänyt. Mitä sitten jos on 2pv myöhässä? Olen aina sitä ihmetellyt että ollaan aivan kusessa asuntolainojen kanssa, jos palkka on 2pv myöhässä. Kenellä on pitää omistusasuntoa asuntolainalla, jos 2pv myöhästyminen kaataa koko korttitalon?
Mun omalla kohdallani on jokaisella työnantajalla ollut tärkeintä se että palkat maksetaan ajallaan, ja niihin liittyvät toimet hoidetaan aina ekana. SILTI on tapahtunut virheitä ja se on ihan ok.
Lain mukaan palkan pitää olla tilillä palkanmaksukauden viimeisenä päivänä eli palkkapäivänä, ellei erikseen ole muuta sovittu. Ja jos palkkapäivä osuu viikonloppuun/pyhien aikaan, palkan on oltava tilillä viimeisenä pankkipäivänä ennen pyhiä.
No aijjaa, ei kukaan tuota varmaan ole koskaan kuullutkaan, tuliko nyt hyvä mieli kun kerrankin tiesi jotain ja pääsi sitä papukaijana kertomaan?
Ootko joku persaukisen firman omistaja vai palkanlaskija, joka työajallaan surffaa aaveellä kun noin kävi tunteisiin :D
Suht leväperäistä taloudenhoitoa, jos ei edes huomaa, että tili tulee.
Vaikka rahaa on niin kyllä taloutta pitää hoitaa. Edes huolehtia, että tili on tullut sovitusti ja tarkistaa onko oikein.
Niin ja asuntolainat ei kaadu parin päivän myöhästymisen takia (ellei ole ollut jo myöhässä). 1 +3 pankkipäivää tarkistavat tililtä ja sitten tulee muistutus koroilla. Kun sen hoitaa, niin paluu vanhaan marssijärjestykseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen piruuttani kyllä vaatinut viivästyskoron myöhästyneestä palkasta, vaikka se hyvin pieni onkin. Näkyy ymmärtääkseni tileissä erikseen ja siinä saavat pomot selitellä omille pomoilleen ;)
Tässä se onkin, kunhan saa vittuilla työnantajalleen, sitähän se on. Alhaista, mutta edes yksi on rehellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä se onkin, kunhan saa vittuilla työnantajalleen, sitähän se on. Alhaista, mutta edes yksi on rehellinen.
Sitä ennen voi vittuilla sille joka nakitetaan korjaamaan virhe. Eli palkalaskijalle.
Mä olisin kusessa, pienessä. Viikonlopun ruuat pitäs saada lompakossa olevalla 50€lla ja teinien pitäs perua omia juttujaan.
Tili usein miinuksella päivää paria ennen palkkaa. Ei säästöjä. Visa tapissa.
Todellakin kädestä suuhun eletään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ennen voi vittuilla sille joka nakitetaan korjaamaan virhe. Eli palkalaskijalle.
Niinpä, koska monissa yrityksissä se palkanlaskenta on ulkoistettu, joten palkanlaskija on kasvoton, ulkopuolinen henkilö jossain kaukana niin sille on helppo raivota ja syytellä. Ja kun sellainen mahdollisuus tulee, niin kusipäiset on jo jonossa odottamassa että koskas on mun vuoro huutaa.
Olisin helvetin raivoissani ja vaatisin palkan pikamaksuun. Mua ei kiinnosta kenen moka, se moka tulee työntekijälle kalliiksi. Ja korot ainakin odotetun palkan päälle. Tulisin myös joka aamu n.15min myöhässä seuraavat neljä päivää, kun ei työnantajakaan halua palkkoja maksella. Ja todellakin merkkaisin täyden ajan ja lähtisin ku kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puskurirahastoksi suositellaan 3kk:n palkka. Mitäpä se suositus jelppaa, jos rahaa ei ole mitä säästää?
Tai kuten mulla. Se on toisessa pankissa. Eli kestää 1-3 pankkipäivää että siirtyy käyttötilille. Eli sinänsä se ja sama, jos tili myöhästyy.
Jos lompakossa ei olisi aina satkun verran käteistä, niin suht pienellä ruualla mentäis pääsiäisen pyhät.
Mä olin nuorena töissä firmassa, jossa alkoi palkat viipyillä. Pomo makseli käteen joitain ropoja.. satiin palkat loppupeleissä, mutta joutui myymään firmansa. Joustettiin paljon naiviuttamme palkka asioissa.
Sitten yhdellä isommalla firmalla kävi moka myös palkanmaksussa. Oliko maksuun väärä päivä tms. Moni oli
Jäämässä lomalle, että aiheutti paljon narinaa.Osalle maksovat käteen tiettyjä summia, osa pärjäs viikonlopun ilman. Tasaus seuraavan kuun tiliin.
No se on sitten vaan kuoltava pois nälkään, jos ei tosiaan osaa sen vertaa elämäänsä suunnitella ja järjestää. Välillä kun näitä lukee niin se suomalainen holhousvaltio alkaa vaikuttaa jopa hiukan ymmärrettävältä. :D
Melkoisia yhteenvetoja veditkin. Ootpa kiukkunen , taidat olla palkanlaskija.
Vierailija kirjoitti:
Olisin helvetin raivoissani ja vaatisin palkan pikamaksuun. Mua ei kiinnosta kenen moka, se moka tulee työntekijälle kalliiksi. Ja korot ainakin odotetun palkan päälle. Tulisin myös joka aamu n.15min myöhässä seuraavat neljä päivää, kun ei työnantajakaan halua palkkoja maksella. Ja todellakin merkkaisin täyden ajan ja lähtisin ku kuuluu.
Toivottavasti sulle ollaan jatkuvasti raivoissaan eikä kiinnosta onko sun moka vai ei...
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja korjaa virheensä (olemattomalla) korolla, mutta sinut voidaan irtisanoa myöhästelystä.. Näin se vaan menee
Mulla lähti kerran 60% veroa, vaikka verokortti oli taatusti toimitettu. Siellähän se kuulemma oli pöydällä. Kovalla äläkällä sain rahani jotenkin, koska en olisi kyennyt edes käymään töissä niin pienellä palkalla. Osa-aikatyöstä oli kyse, joten turha viisastella puskureista tai veronpalautuksesta nyt...
Vierailija kirjoitti:
Mulla lähti kerran 60% veroa, vaikka verokortti oli taatusti toimitettu. Siellähän se kuulemma oli pöydällä. Kovalla äläkällä sain rahani jotenkin, koska en olisi kyennyt edes käymään töissä niin pienellä palkalla. Osa-aikatyöstä oli kyse, joten turha viisastella puskureista tai veronpalautuksesta nyt...
Meillä ainakin tehdään verokorjaukset takautuvasti, jos ne ovat omasta vahingosta johtuvia, eikä siitä edes tarvitse äläkkää nostaa. Harvoin niitä tapahtuu, mutta joskus kyllä kiireestä johtuen. Kiukuttelijoita sattuu myös aika harvoin kohdalle, mutta heidän nimensä oppii kyllä muistamaan negatiivisessa mielessä. Itse kyllä yritän parhaani mukaan huolehtia siitä, että palkansaaja saa tietää, mistä mikin virhe johtui. Jos sen syy on ollut jossain järjestelmässä, kerron siitä. Jos syy on ollut hänen esimiehessään, kerron siitä. Jos syy on ollut siinä, että kaikkia asioita ei ole kiireen vuoksi ehditty tarkastaa tai käsitellä, kerron sen. Tai jos syy on ollut omassa huolimattomuudessa tai laskentavirheessä, myönnän sen ja pahoittelen.
Mä laskin aikoinaan muitten töitteni ohessa pikkufirmassa palkat, ja yleensä kävi niin, ettei firman tilillä ollut riittävästi rahaa (yrittäjä preferoi oman ja vaimonsa mersujen osamaksut ja sanoi sen mulle ihan suoraan), mutta kyllähän työntekijöille kerrottiin, etten minä ole "ehtinyt" niitä palkkoje hoitaa:(
Itse olin vuokratyöntekijänä, joten oman pienoisen palkkani sain ajallaan, mutta ei se pesti montaa kuukautta kestänyt, kun henkilöstöyrityksen laskut jäi maksamatta.
Anteeksi ohis, mutta tulipa muisteltua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeuksistaan kiinni pitäminen ole vittuilua. Kun lain mukaan on oikeus vaatia viivästyskorkoa, niin sitten sitä voi vaatia ja jos työnantaja/palkanlaskija vetää herneet nenäänsä siitä, että joutuu korjaamaan virheensä niin se on voi-voi.
No aijjaa, ei kukaan tuota varmaan ole koskaan kuullutkaan, tuliko nyt hyvä mieli kun kerrankin tiesi jotain ja pääsi sitä papukaijana kertomaan?