Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset olivat hoikempia esim. ysärillä? Ruokavalio?

Vierailija
12.04.2017 |

Mikä mahtoi olla syynä? Väestö oli selvästi hoikempaa eikä silloin ollut muistaakseni mitään fitnesshehkutusta.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yli nelikymppinen ja lapsesta asti olen ollut pullea. Ysärillä olin siis teini ja vartuin aikuiseksi tuon vuosikymmenen aikana. Ysärillä oli Painonvartijat (yks kaks kolmonen), vissydieetti, kaalikeittodieetti, paasto yms ja näitä oman kaveriporukkani ylipainoiset ja normipainoiset tytöt kokeilivat. Terveellinen ruokavalio oli mahdollisimman vähärasvainen, proteiinista ei mielestäni juuri puhuttu kylläisyyden lähteenä. Oma syömiseni oli kovin tasapainotonta, kesätöissä söin aamulla pullaa, päivällä sämpylän ja illalla kotona olikin sitten iso nälkä. Moni ikäluokkani ihminen varmasti lihosi hiilaripitoisilla ruokatavoilla. Itse en tuntenut karppaamista tuolloin, muistan kyllä kuulleeni Atkinsista jo 90-luvulla, mutta koska siinä oli paljon rasvaa, sitä pidettiin kovin epäterveellisenä.

Kananmunaa pidettiin varmasti silloinkin kolesterolia kovasti nostavana, joten itse en ainakaan tuolloin mitään munadieettejä pitänyt.

90-luvulla katukuvaan tulivat kebab-paikat, Heset, Mäkit ja paljon pizzerioita. Näissä nuorena vietettiin aikaa. Omat vanhempani eivät tuollaisiin olleet tottuneet, eivätkä myöskään kauppojen irtokarkkilaareihin ja suuriin karkkihyllyihin. Lapsuudessani 80-luvulla vanhempieni himona oli hilloviinerit ja niitä syötiin lomareissuilla kahviloissa. En ole syönyt viinereitä 25 vuoteen, koska kyllästyminen. Mutta mitä enemmän epäterveellisiä houkutuksia on, sen helpompi niitä on syödä. Tosin tietoisuus ja tietynlainen kyllästyminen pikaruokaketjuinen voi tehdä sen, että ihmiset haluavat syödä terveellisesti.

Vierailija
62/65 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä 90-luvusta nyt niiiin kauan ole! Ihan samanlaista syömistä kuin nyt, ehkä enemmän tavallista suomalaista kotiruokaa. Lapset saivat isot lauantaipussit jne. TV:tä katsottiin paljon. Kännykät tuli mulle n. v. 97.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla kehoihin ei suhtauduttu positiivisesti.

Ei suhtauduttu. Minä olin 172cm ja 57kg ja pidin itseäni läskinä. Juuri meni s koon vaate päälle. Nykyään tuon painoinen ihminen pitää itseään hoikkana. Ei kehdannut edes julkisilla paikoilla syödä kun niin hävetti oma lihavuus.

Vierailija
64/65 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio oli aika "ankeaa", eikä ruokaa ollut tarjolla hirveän paljon. Siis mahan sai täyteen, mutta ei sellaista ähkyä tullut koskaan eikä ruokaa kauheasti jäänyt yli. Tai jos jäi, niin sitä syötiin sitten seuraavana päivänä uudestaan. Herkuttelua ei ollut viikolla koskaan, oli erillinen karkkipäivä ja se karkkipussi oli meillä sellainen ehkä 90 gramman pussi. Sipsejä ei ollut kuin juhlissa tai joskus hyvin hyvin harvoin koko perheen kesken jaettiin yksi pussi ja katsottiin elokuvaa. Limukkaa meillä ei ollut myöskään kuin ihan juhlapäivinä. Jäätelöä syötiin vain kesäisin ja sinne jäätelöä ostamaan mentiin aina pyörällä, vaikka kauppa olisi ollut kuinka kaukana.

Vierailija
65/65 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio vaikuttaa.

Silloin syötiin paljon enemmän vuohenjuustoa ja ihmiset olivat seksi paljon hoikempia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi