Näettekö enneunia?
Näettekö useinkin vai satunnaisesti? Tunnistatteko ennenunen jo sen nähdessänne enneuneksi vai vasta kun se toteutuu? Näkeekö joku muu lähisukulaisistanne enneunia? Millaisia enneunia olette nähneet? Liittykö tiettyihin asioihin, tiettyihin ihmisiin yms.? Voitteko nähdä enneunia tuntemattomistakin ihmisistä vai pitääkö ihmisen olla läheinen?
Kommentit (31)
Riippuu, kuinka suppeasti "enneuni" määritellään. Olen nähnyt kerran unen, jossa läheiseni eroaa avopuolisostaan. Eroa edusti unen symboliikka, jonka heti herätessäni ymmärsin tarkoittavan eroa. Parin viikon päästä siitä sain kuulla, että tämä läheiseni on eronnut.
Pidän enneunia intuitioon perustuvina, en välttämättä yliluonnollisina, vaikkei sekään ole poissuljettua.
Äitini on nähnyt monia enneunia, jotka lähes aina viestivät sukulaisen kuolemaa. Esim. yhdessä unessaan hän vei erään iäkkään sukulaisemme puolisolle kukka-adressin, ja muutaman päivän kuluttua saimme uutisen sukulaisen kuolemasta.
Itse olen nähnyt "enneunia" myös laajemmin määriteltynä. Esim. näin vaikuttavan unen nuorempana minusta itsestäni. Myöhemmin aikuisena koin psykologisia muutoksia, joita nuoruuteni unen symboliikka vahvasti ennusti.
Pidän alitajuntaa hienostuneena ja viisaana osana mieltä – en vain jonain torjuttujen ideoiden ja tunteiden roskakorina.
Minun unet ovat joko enneunia, näin-on-nyt-asiat -unia tai syvyydestä me tiedotamme -unia. Muita kanavia ei tule, vain nuo mainitut kolme.
Unia on työläs selostaa kirjoittamalla. Yhden ihmisen kuvaamiseen menee valtavasti sanoja.
Tuttava näki enneunen tyttärensä itsemurhasta. :(
Muutama enneuni on jäänyt mieleen. Nämä unet säilyvät mielensopukoissa loppuelämä. Olivat eräänlaisia neuvoa antavia unia, mitkä helpottivat päätöksen tekemistä.
Mä olen nähnyt unia, tai oikeastaan pätkiä, tapahtumista , jotka sitten myöhemmin tapahtuvat. On kai sekin enneuni?
Näin maaliskuun viimeinen päivä unen, jota en ymmärrä. Olin käynyt (siis elävässä elämässä) hautuumaalla paria päivää aikaisemmin. Näin siellä hautakiven, jossa oli nimi: Fabian. Ja sukunimi. Tiedän erään Fabianin, hänellä on syntymäpäivä maaliskuussa. Ajattelin vain hyvin, hyvin ohimennen, että jaa maaseudullakin on Fabian-nimiä ollut.
Ja se uni: Olin heräämässä, kun kuulin äänen, joka sanoi: Kuoli syntymäpäivänsä jälkeen vuonna tuhatkuusisataaseitsemänkymmentä. Nukahdin, ja näin tämän Fabianin valkoinen paita päällä istuvan läheisen joen takana olevalla kankaalla, tai kankaan alla. Istui kivellä, ja piteli viikatetta. Viikatteen terä oli kuin ⚡ salama. Tai se terän pää.
Outo, selittämätön, lähinnä unikuva. Joki on minun unisymboliikassa aina Tuonelan virta. Kirjoitan tämän, jotta uni toisi selittävän osion ;)
Aika paljon unia nähnyt jotka sitten toteutuneet.
Harrastelin aikoinani lavatansseja. Näin kerran unta, että tanssin ja juttelin erään tytön kanssa,
jonka olin nähnyt tansseissa, mutta en koskaan tanssitellut. Unessa hän ehdotti, että alkaisimme
harrastamaan kilpatanssia.
Seuraavana viikonloppuna menin tansseihin ja näin siellä myös unessa näkemäni tytön,
illan kuluessa tanssimme muutamat tanssit ja hän ehdotti loppuillasta, että mitä jos alkaisimme
harrastamaan kilpatanssia, olimme molemmat käyneet paikkakunnillamme tanssiseurassa,
asuimme siis eri paikkakunnalla. Siitä lähti kilpatanssiharrastus.
Olen nähnyt. En halua avata enempää.
Vierailija kirjoitti:
PXTLi
Vierailija kirjoitti:
Lisään sen verran että ikävistä asioista on varoitettu. En halua mennä niihin ikäviin asioihin.
Olen nähnyt enneunen, jossa edesmennyt koirani tavallaan tuli kertomaan tulevia asioita. Unessa oli outo tunnelma, mutta ymmärsin sanoman myöhemmin.
Joskus joku pieni merkityksetön tapahtuma on ollut sellainen että olen jälkeenpäin muistanut nähneeni sen unessa jo aiemmin. Näin muun muassa itseni tekemässä töitä ensimmäisessä työpaikassani. Ehkä se on Déjà-vu.
Pari voimakkaampaa unta olen nähnyt jotka koin enneuniksi kun kuulin että tätini ja sukulaistyttö kuolivat. En ole kertonut kenellekään niistä. Joskus näen jäähyväisunen kun joku läheinen on kuollut, ne on rauhoittavia.
Nuorempana näin paljonkin. Nykyään en enää ole nähnyt. Loppuivat jossain 20-30v välillä. Ne oli jotenkin tunnelmaltaan erilaisia. Niistä tiesi heti, että niillä oli tarkoitus. Sillä tavalla niistä ei kuitenkaan voinut ennustaa tulevaa, että niitä olisi voinut hyödyntää, koska se merkitys aukesi vasta kun uni toteutui.
Olen nähnyt. Luulen, että unessa tulee huomattua jotain, joka on jo alitajunnassa mielessä, mutta ei halua sitä uskoa tai kieltää sen. Ehkä uni voi olla jonkinlainen varoitus, mutta ei siitäkään osaa ottaa sitten koppia.
Olen kyllä, mutta niitä ei voi käskeä tulemaan eli hyvin harvoin lopulta. Yksi oli erittäin merkittävä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä, mutta niitä ei voi käskeä tulemaan eli hyvin harvoin lopulta. Yksi oli erittäin merkittävä.
Tämäpä juuri kävi minullakin mielessäni. Voi olla että näkee elämässään vain esimerkiksi yhden enneunen.
Vierailija kirjoitti:
Vesa Enne ja Nuori Rytmi vaivaa minua joka yö...
Et ole kovin vanha sinä laisin?
Vesa Enne ja Nuori Rytmi vaivaa minua joka yö...