Miten saada 3-vuotias nukahtamaan yksin?
Meillä on kaksi pojan viikaria, toinen puolitoista vuotias ja vanhempi kolmen vuoden. Isompi on tottunut että aina nukutan hänet (sängyt vierekkäin). Tapa juontaa juurensa siitä asti kun vaihdoimme pinnasängyn juniorisänkyyn, en kerta kaikkiaan jaksanut kantaa sänkyyn sataa kertaa. Oli helpompi leikkiä nukkuvaa ja nukuttaa. Aiemmin oli monesti tapana kiikkua meidän väliimme, mutta sen tavan sain karsittua sillä, että lapsen sänky on kiinni meidän sängyssässämme. On tyytyväinen siihen, että saa nukkua vieressä vaikka onkin omassa sängyssä. Toki joskus kömpii silti viereen, mutta kun potkii ja hyörii paljon, nostan aika pian oman sänkyyn.
Nyt kuiteskin nukutusrumba on mennyt ihan mahdottomaksi. Helposti menee tunti puolitoista vieressä maatessa, kun poika on tosi levoton, pyörii ja hyörii, puree kynsiään jne. Taustalla hoitoonlähtö (2kk ollut) ja minun poissaolot, välillä melkoisen pitkiä päiviä töissä. Nukuttamaan olen aina ehtinyt, mutta huoli on suuri. Alussa nukahti hyvinkin helposti, oli kai niin väsynyt kun rytmi muuttui mutta nyt nukutus on piinaa. Kaikki tuo on omasta ja yhteisestä ajasta miehen kanssa pois.
Miten toteuttaa tämä projekti? Mahdollisimman hellästi tietysti :) Toisaalta takaraivossa ajatus omaan huoneeseen siirtämisestä, mutta toisaalta en raaski muka. Ihana pitää lähellä ja kuulla ¿että hengittää¿. Mies sanoo samaa, mutta toisaalta yöt on välillä tosi rauhattomia ja saa milloin tuttia, uninalleja ja peittoja asetella molemmille. Kun nukuttaa toista tuntia ja mielessä olisi ollut vaikka mitä kivaa, lemppariohjelmat, hetki miehen kanssa, tekemätön kotityö jne niin olen niin kiukkuinen ja väsynyt kun vihdoin pääsen makkarista pois : ( Jotain olisi tehtävä, kertokaa siis keinonne ja missä ajassa kaikki alkoi sujumaan?
PS: Päiväunille kuulemma hoidossa nukahtaa jo ilman lukematta ja läsnäoloa, aikansa jytyää mutta sitten nukahtaa ihan itse elikkäs hoidossa tekee kaiken mallikkaasti...
Kommentit (11)
Jos 3-vuotiaalla pojallasi vielà tutti vieroita se siittà niin nàet ettà hàn nukkuu yònsà paljon paremmin ilman tuttia. Minulla làhes sama tilanne ja nyt helpottunut tuttivieronnan myòtà.
Tsemppià ja vointeja!
Mun mielestä voisit alkaa pikkuhiljaa tehdä sitä, että sanot vain, että " äiti menee nyt pois, on tuossa olohuoneessa tms. Tulen sua kohta katsomaan." Ja tuletkin. Sitten vain lisäät tätä.
- nukkuuko liika pitkiä päiväunia?
- teet ne normaalit iltatoimet ja lukemiset ja halailut ja sitten lähet ulos huoneesta, jätät rakosilleen oven, ja sanot, että hyvää yötä ja äiti on tuolla toisessa huoneessa... ja sitte kannat sänkyyn x kertaa jos tulee ulos sieltä. Alussa vaikeampaa, ja se saattaa mennä siihen, että ravataan sitä väliä x ja z kertaa, ja se on lapsen mielestä jo leikki sekin... Tiukkana mutta ei liika tiukkana.. vaikea neuvoa, en edes tiedä miten se meillä lopulta onnistuikaan...
Meillä vaan jätettiin päikkärit pois (kotihoidossa) ja pikkuhiljaa vierestä poistuttiin yhä aikaisemmin nukahdettua, just ennen nukahtamista, jne. Ja jos on paha ilta, että on nukuttu liika pitkään päiväunia, niin meillä nukutaan yhä kaikki samassa huoneessa, ja käydään vaan kaikki pötkölleen hiljaa samaan aikaan. Lapsikin lopettaa meuhkaamisen 10-20 minuutissa yleensä.
kiitos vastanneille. Tuttia ei ole enää, pienemmällä siis on tutti.
Sinänsä ei minulla sitä vastaan ole, että nukutan, mutta tuo aika mikä siihen menee nykyään, on aika mahdoton. Ehkä tämä on sitten ohimenevää... Toivotaan niin. Ehkä tuo että pikkuhiljaa menee toiseen huoneeseen ja sitten kantaa sata kertaa takaisin on ainoa keino. Kun vain jaksaisi alkaa siihen rumbaan.
Päivähoidossa olen sanonut että hankala saada nukkuun illalla, ilmeisesti (en ole varma) on lyhentänyt unia. Ilman ei voi olla, sillä sitten nukahtaa autoon kotiin mennessä ja sitten se vasta urakka onkin!
Mielelläni lukisin kokemuksia/vinkkejä lisää.
Näin meillä nukutetaan, esikoinen melkein 4 nukahtaa samantien koskei nuku päiväunia, kuopus 2v3kk pyörii välillä kauankin mutta teeskentelen nukkumista lattialla istuen ja sanon tiukastikin että nyt pää tyynyyn, nyt nukutaan.
Meillä iltasatu on ihan ehdoton. Jos esikoinen ei jaksa kuunnella väsymykseltään, selaa itse hetken kirjaa.
Se on hankala se aika kun päiväunet ehkä ovat vähän liikaa (tai ainakin niiden pitäisi olla ultralyhyet) mutta ilmankaan ei oikein voi vielä olla.
Lisäksi vielä se, että meillä aina sovitaan etukäteen että luetaan x kirjaa esikolle ja x kirjaa kuopukselle, siiten sammutetaan valot ja aletaan nukkua. Että jokainen tietää mitä on tulossa eikä tarvitse tapella montako kirjaa luetaan.
meillä on kans 3v poika ja aloitti vuoden alussa päiväkodissa. Meillä on aina NUKUTETTU viereen ja pulloon ja ties miten. Meillä nukutaan myös sängyt toisissaan kiinni.
En voisi kuvitellakaan nukkuvani eri huoneessa, sillä haluan tietää " hengittääkö" lapsi ja haluan olla heti läsnä, jos esim painajainen yllättää...
Mutta välillä tämä nukuttamisrumba on ihan helvettiä!
Meillä ei ole nukuttu päiväunia kesän jälkeen, ei myöskään hoidossa. (Herätään noin klo 8 ja nukahdetaan n klo21).
Välillä on kausia että lapsi on selvästi ihan naatti ja nukahtaa silloin helposti iltasadun jälkeen, välillä ihan samalla rytmillä saattaa nukuttamiseen mennä 3h!
Iltatoimet tehdään aina samassa järkissä ja sitten tiukasti sänkyyn ja yksi kirja ja unilaulut. Sen jälkeen jään silittämään ja hyvänä iltana rauhoittuu silittelyyn kerrottuaan ensin päivän kuulumiset ja mieltä painavat asiat.
Huonona iltana alkaa pelleillä, huudella, kiroilla, päristä, hyönätä jne. Silloin usein jätämme pojan yksin ja olemme viereisessä huoneessa. Saattaa silloin huudella monta tuntia ennen kuin nukahtaa, mutta ei kylläkään nouse sängystä.
En todellakaan tiedä mitä tekisi, kun selvästi fyysisesti levoton poika ei osaa rentoutua yksin. Ja jollaintapaa koen että nukuttaminen on myös päivän rauhallinen, läheinen hetki, jolloin silitellään ja voi rauhassa purkaa mieltä painavat asiat.
Toisaalta taas joskus on selvästi pelkkä pelinappula, jota lapsi saa pompottaa kun ei huvita nukkua.
Tsemppiä teille.
Meillä oli tänään oli hyvä ilta ja nukahdettiin vierekkäin helposti, siitä saa voimia! Mikäänhän ei ole niin ihana kuin juuri nukahtanut oma lapsi!
Meilla 4v ja 2.5v nukahtavat itsekseen, ovat nukahtaneet jo pitkaan. Heilla on yhteinen huone. Illalla luetaan satu, lauletaan unilaulu, annetaan suukot ja sitten lapset jaavat nukahtamaan ja aidilla ja isilla alkaa vapaailta. Meilla on sellainen pienenpieni yövalo lastenhuoneessa, ettei siella ole ihan pilkkopimeaa. Jos lasta alkaa jostain syysta pelottaa niin pelosta jutellaan. Mutta yleisesti ottaen, kolmevuotias kylla tajuaa vallan mainosti etta aiti ja isi ovat viereisessa huoneessa, turvallisuuden tunnetta tuo jo ihan sekin etta lapsi nukahtaessaan voi kuunnella toisesta huoneesta kantautuvaa isin ja aidin jutustelua. Kun lapsi osaa nukahtaa illalla yksinaan, niin han myös osaa nukahtaa yölla heratessaan omin avuin. Ap:lle en kylla osaa mitaan konkreettista neuvoa antaa etta miten teidan tilanteessa kannattaisi opetella pois nukuttamisesta...Ehka se ei suju taysin itkuitta, mutta jotkut asiat nyt vaan on hyva oppia...ei elamassa ihan kaikkea voi oppia hellavaraisesti. Esim jos lapsi tulee aina vaan sangysta pois, niin kylla hanet minun mielestani voi kantaa sinne takaisin vaikka tuhat kertaa, ja sanoa ihan tiukastikin etta nyt on ilta ja kaikki nukkuvat omissa sangyissaan. En keksi mitaan muutakaan keinoa kolmivuotiaan varalle. Ja lapsi ei muuten valttamatta kouluikaan mennessa itsestaan ala nukahtamaan yksinaan: Yhdessa meidan sukulaisperheessa on 8-vuotias poika, joka nukkuu aitinsa kanssa kahdestaan samassa sangyssa, koska aiti on aina sanonut etta " hommataan oma sanky pojalle sitten kun han on siihen itse valmis ja itse haluaa..." Tiedan etta tama on melkoinen aaritapaus, mutta tamakin on siis mahdollista jos odottaa etta lapsi joskus itse ehdottaa itsekseen omaan sankyyn nukahtamista :)
2,5 vuotias tyttö nukahtaa itse iltasadun jälkeen. Välillä haluu että valo jätetään päälle, välillä ei. Toisinaan vaihtaa useaan otteeseen äitin sängystä omaan ja taas takaisin.
Yksin nukahtaminen alkoi niin että nostin/ viikkasin vieressä kylppärissä pyykkiä ja jutelin vähän väliä. Sitten kävin alakerrassa ja tulin kohta katsomaan, siitä se lähti.
Sen huomaan kyllä vieläkin että jos mies pari iltaa nukahtaa tytön viereen, niin heti on seuraavana iltana taas yksin jääminen vaikeampaa. Ja tietysti myös tytön täytyy olla tarpeeksi väsynyt, jos liian vierkeänä sänkyyn laittaa, niin kohta rupee kuuluun kolinaa kun tyttö nousee lukemaan kirjaa ja puuhaamaan muita juttuja.
meillä oli ihan sama homma vielä tammikuussa.Tytön sänky oli kiinni parisängyssä ja tytön piti saada räplätä mun kättä kunnes nukahti.Mutta TÄNÄPÄIVÄNÄ ja n.kuukausi takaperin tyttö on jääny itse pyörimään sänkyynsä ja olen itse voinut poistua,kuten nytkin olen netissä:)
Me tehtiin lastenhuone,mitä meillä ei aikaisemmin ollut.laitettiin kuopus unikoulun ajaksi nukkumaan lastenhuoneeseen.ja viikko siitä esikoinen perässä.eka viikon istuin sängyn vierellä mutten antanu räplätä enään kättäni.oppi nukahtamaan ilman räpläämistä.no sitten aloin hetkeksi poistua huoneesta ja sanoin että tulen kohta takasin,käyn pesemässä hampaat.ja pikkuhiljaa pidensin aikaa ja nyt tyttö on oppinut että kun satu on luettu niin äiti menee omaan sänkyyn nukkumaan.
minulle tämä muutos oli kaikista kovin.3yötä valvoin kun ei ollut sitä ihanaa tuhisijaa vieressä.mutta kummasti siihen tottuu ja nyt on aivan ihanaa kun pääsee klo 21 lukemaan,katsomaan tv:tä tai jotain muuta...
olisi kiva kuulla miten teillä alkaa sujumaan.nin se piti vielä mainita että esikoinen on 2,7v.
Erityisesti viestit 12 ja 23 olivat erittäin hyödyllisiä. Periaatteessa niillä neuvoilla pääsimme pahasta ajasta yli. Nyt tyttö nukahtaa itsekseen vielä paremmin, kun jätti päikkärit melkein kokonaan pois (2v7kk vanhana...); siinä välillä oli kyllä hermoja kuluttavaa sänkyyn takaisin kantamista monta kymmentä kertaa illassa.
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=5856188&p=&mpage=1&tmode=…
Totta, omaa aikaa ei juuri ole, mutta haluan, että lapsella on turvallinen ja kiva olo nukahtaa, kun äiti/isä silittää. Yksin pimeässä makkarissa voisi olla turvaton olo ja " mörköjä sängyn alla" . Eiköhän lapsi nukahtane yksin huoneessaan ihan kivasti ennen kouluikää.