Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä helpotusta masennusoireisiin jotka johtuvat läheisen menetyksestä?

Vierailija
10.04.2017 |

Tunnistan itsessäni selkeitä masennusoireita, mutta pystyn kuitenkin vielä toimimaan. Oireet alkoivat sen jälkeen kun menetin mulle tärkeän ihmisen. En nauti enää harrastuksistani, sängystä nouseminen on tosi vaikeaa ja työpäivänkin aikana piiskaan itseäni että saan aloitettua homman tekemisen. Väsyn myös tosi herkästi. Luulen että ikävä ja ainoan juttukaverin menetys ovat aiheuttaneet nämä oireet.
Lääkkeet eivät ikävään auta eikä keskusteluapua näillä oireilla saa. Mistä siis apua?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähe lenkille?

Vierailija
2/20 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juu voisihan tuota liikuntaakin toki kokeilla.. Löytyiskö muita ideoita?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa,

Itselläni on sama tilanne.

Kohta jo 2 vuotta tätä.

Ei oikein mikään huvita, enkä saa mitään järkevää aikaiseksi.

Vierailija
4/20 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sururyhmä, missä voi vertaistuen merkeissä sanoittaa tunteitaan ja ehkä jopa löytää uusia tuttavia. Moni seurakunta järjestää. Noissa ei ole uskonto esillä, eli mukaan voi mennä vaikka ei kokisi itseään uskonnolliseksi.

Vierailija
5/20 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin sanoa että sellaisen ihmisen seura jossa saat itkeä ja joka saa sinut välillä nauramaan ja saat olla oma itsesi. Mutta jos hän oli ainut sellainen niin löytyisikö vertaisryhmistä?

Vierailija
6/20 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kerran sururyhmässä. Siellä oli 80-vuotiaita, jotka olivat menettäneet puolisonsa. Sen lisäksi etten kokenut kuuluvani joukkoon, koin ettei minulla ole samaa oikeutta olla paikalla kuin heillä. He menettivät elämänmittaisen kumppaninsa.

ap

Vierailija
7/20 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa,

Kohta jo 2 vuotta tätä.

Ootko yrittänyt hakea mistään apua tai tukea?

ap

Vierailija
8/20 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutti, yksityisellä. Itse hain apua sieltä.

Vierailija
9/20 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menetetty ei ole lähisukulaisesi tai puolisosi, niin liekö kuitenkin taustalla joku muu masennus.

Vierailija
10/20 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen auta muu kuin aika, asioiden hyväksyminen ja tunteidensa käsittely. Eskapismi vaan hetken helpotus.

Surua ei voi paeta, mutta ajan myötä siitä pääsee irti.

Vierailija
11/20 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika auttaa. Päivä kerrallaan.

Vierailija
12/20 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa olla kallista.. Minkä hintaista suunnilleen? Haitko jostain Terveystalo-tyyppisestä paikasta vai mistä löysit terapeutin?

Sururyhmä, pappi (jos olet uskossa), https://vastaamo.fi/

Tuollaisen tapahtuman käsittely ei edellytä pitkää terapiaprosessia. Avausviestissäsi oli kuitenkin aika hälyttävät sanat "ainoan juttukaverin menetys". Miksi hän oli ainoa juttukaverisi?

Vierailija
13/20 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa,

Kohta jo 2 vuotta tätä.

Ootko yrittänyt hakea mistään apua tai tukea?

ap

Itsekseni olen asiaa käsitellyt.

Lähinnä syön suklaata ja kerään ylipainoa.

Erakoidun.

Vierailija
14/20 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menetetty ei ole lähisukulaisesi tai puolisosi, niin liekö kuitenkin taustalla joku muu masennus.

Kyseessä on lähisukulainen.

Olen aiemmin sairastanut masennusta ja nämä on tuttuja tuntemuksia. Kuitenkin selkeästi lievempinä ja uskon että voisin tähän itse vielä vahvasti vaikuttaa, kun vain tietäisin miten.

Hassua on se, että koen että olisin sen surun mukamas käsitellyt ja hyväksynyt asian. Ikävä vaivaa kovasti. Lisäksi hän oli sellainen arjen piristysruiske, hänen seuransa toi paljon iloa elämääni.

ap

Vierailija
15/20 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli siis ihan hyvällä kirjoitettu. Tarkoituksenani oli saada ap miettimään, että sureeko hän oikeasti juuri tätä juttukaveriaan, vai onko hänellä pohjalla jo masennus, jolloin ainoan juttukaverin menetys pahensi tätä pohjalla olevaa masennusta. Tällöin sururyhmä ei oo oikea paikka vaan pitäisi etsiä paikka, jossa jutella pohjalla olevasta masennuksesta.

Ja aloitusviestistä huomasin, että kyseessä oli ap:n ainoa juttukaveri, ei ilmeisesti lähisukulainen tms.

Vierailija
16/20 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, no oli siis kuitenkin samalla myös lähisukulainen, jolloin surukin lisää masennustaan.

Vierailija
17/20 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa olla kallista.. Minkä hintaista suunnilleen? Haitko jostain Terveystalo-tyyppisestä paikasta vai mistä löysit terapeutin?

Tuollaisen tapahtuman käsittely ei edellytä pitkää terapiaprosessia. Avausviestissäsi oli kuitenkin aika hälyttävät sanat "ainoan juttukaverin menetys". Miksi hän oli ainoa juttukaverisi?

Oli ehkä vähän turhan vahva sanavalinta, voin toki niitä näitä jutella monienkin kanssa - hän oli kuitenkin ainut luottoystävä, sellainen jolle pystyi puhumaan kaikesta. Ainut johon pystyi luottamaan että hän kuuntelee ja on läsnä. Olen aina ollut vähän sellainen seinäruusu, joka ei herkästi avaudu ihmisille.

Käytännössä kaikki kaverisuhteeni ovat hiipuneet, kun elämä on kuljettanut erilleen.

Vierailija
18/20 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mahdollista, ota koira, joka on pakko viedä ulos. Tai sitten vaan pakotat itsesi ulos luontoon, esim. tunniksi päivittäin. Kokeile kaksi viikkoa, tehoaako?

Vierailija
19/20 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli ehkä vähän turhan vahva sanavalinta, voin toki niitä näitä jutella monienkin kanssa - hän oli kuitenkin ainut luottoystävä, sellainen jolle pystyi puhumaan kaikesta. Ainut johon pystyi luottamaan että hän kuuntelee ja on läsnä. Olen aina ollut vähän sellainen seinäruusu, joka ei herkästi avaudu ihmisille.

Käytännössä kaikki kaverisuhteeni ovat hiipuneet, kun elämä on kuljettanut erilleen.

Ai niin, kiitos paljon vinkkaamistasi kanavista! Näistä luulisi löytyvän apua. Ei käynyt mielessänikään lähteä yksityiselle hakemaan apuja.

ap

Vierailija
20/20 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mahdollista, ota koira, joka on pakko viedä ulos. Tai sitten vaan pakotat itsesi ulos luontoon, esim. tunniksi päivittäin. Kokeile kaksi viikkoa, tehoaako?

Lemmikki voisi oikeasti auttaa tai joku muu suuri elämänmuutos. Kun on jotain, että on pakko mennä ja tehdä. Se auttaa.