Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi leikkii välillä "väkivaltaisia" leikkejä - normaalia?

Vierailija
10.04.2017 |

Juuri 3v täyttänyt, perushelppo ja hyväntuulinen lapsi, ollut koko ikänsä. Ei siis merkittävää uhmaakaan havaittavissa, toki nyt mielenosoituksia mutta ei mitään rajuja raivareita tms.

Olen kuitenkin kiinnittänyt huomiota hänen leikkeihinsä välillä, kun leikit kuulostavat väkivaltaisilta. Saattaa esim. poneilla "kiivetä" ja sanoa "nyt tää poni tippuu ja se kuoli", tai saattaa esim. lyödä nukkeaan ja sitten halia sitä ja todeta "en mä pahalla tarkoita". Voi myös tulla kertomaan iloisena, miten "tää nukke itkee ku mä heitin sen tonne lattialle".

Käytös ei ole ollenkaan väkivaltaista tai aggressiivista, ei puhu rumasti tms., ainoastaan näissä leikeissä. Päivähoidosta en ole kuullut vastaavaa (toki nostan tämän esille sielläkin ja kysyn, miltä siellä näyttää).

Esikoinen kyseessä, joten kaikki on ihan uutta. Tiedän myös, että lapset voivat purkaa ajatuksiaan ja ahdistuksiaan leikeissä, mutta en minä ainakaan häntä lyö tai kerro, miten ja milloin joku kuolee.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia. Toisiin ei tietenkään saa kohdistaa väkivaltaa mutta leikissä on turvallista käsitellä näitäkin asioita. Lapsi myös tuo leikissä esiin apua ja lohdutusta ja pohtii kuoleman käsitettä ja syy-seuraus suhteita. Jos leikki olisi pelkästään aggressiivista, tuhoavaa ja päämäärättömästi itseään toistavaa olisin huolestunut mutta sinun lapsesi leikki kuulostaa ihan terveellä ja normaalilta. Voit mielellään osallistua leikkiin ja yhdessä lapsen kanssa miettiä erilaisia leikkiin liittyviä tapahtumia ja tunteita.

Vierailija
2/3 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan normaalia. Monet ajattelee, että lapset käsittelee vaikeita tunteita noiden leikkien avulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia. Toisiin ei tietenkään saa kohdistaa väkivaltaa mutta leikissä on turvallista käsitellä näitäkin asioita. Lapsi myös tuo leikissä esiin apua ja lohdutusta ja pohtii kuoleman käsitettä ja syy-seuraus suhteita. Jos leikki olisi pelkästään aggressiivista, tuhoavaa ja päämäärättömästi itseään toistavaa olisin huolestunut mutta sinun lapsesi leikki kuulostaa ihan terveellä ja normaalilta. Voit mielellään osallistua leikkiin ja yhdessä lapsen kanssa miettiä erilaisia leikkiin liittyviä tapahtumia ja tunteita.

Vielä lisäisin tähän omaan kommentiini että näissä leikeissä lapsi voi myös purkaa askarruttamaan jääneitä ajatuksiaan. Vaikka päiväkodin tapahtumia. Kun on paljon lapsia niin välillä sattuu ja tapahtuu kun vielä ollaan pieniä ja vasta harjoitellaan eri tilanteissa toimimista. Lapsesi on voinut vaikka nähdä miten joku toinen lapsi on tönäissyt toisen kumoon ja sitten lohdutellut ja pyytänyt anteeksi joko "tätien" tukemana tai ihan oma-aloitteisesti. Asia on voinut jäädä mietityttämään vaikka itse olisi ollut tilanteessa täysin sivullinen.