Katsoitteko eilisen A-Talkin kiinteistönvälittäjistä?
Kuka hullu vielä tuon nähtyään maksaa 4,88 prosenttia välityspalkkiota?
Se Huoneistokeskuksen äijä oli suorastaan koominen, kun keksi kaiken maailman selityksiä, miksi " palvelusta" pitää maksaa! Jos kerran joku toinen myy saman kämpän kahden prosentin välityspalkkiolla (esim. Igglo), niin MIKSI maksaisin kolme prosenttia (oman talomme kohdalla kyse on useista tuhansista eurosita) enemmän?
Minusta se Igglon johtaja oli kaikkein rauhallisin ja vakuuttavin. Se naisvälittäjä Turusta taas oli tosi kummallinen, kun ilmoitti lähetyksessä NOSTAVANSA palkkioitaan Igglon vuoksi.
Kyllä on omituinen ala. Näkyvät pyytävän ihan mitä huvittaa palkkioksi. Me myymme kyllä talomme ihan itse. Tai korkeitnaan Igglon kautta.
Kommentit (14)
Puhelin soi juuri samaan aikaan niin multa jäi kuulematta se.
Huoneistokeskuksen äijä antoi tosi epämiellyttävän kuvan koko alasta, Habitan entinen välittäjä ja nykyinen itsenäinen yrittäjä taas oli ihan pihalla (siis hänen puheistaan sai oikeasti kuvan, että hän päättää ihan tosta vaan, mitä asiakkailtaan pyytää - että pyynneissä ei siis ole mitään logikkaa) ja se juristi taasen söi selvästi alansa firmojen kädestä.
Igglon toimari oli minun mielestäni fiksuin. Hän selitti rauhallisesti sitä, miksi heidän mielestään viisi prosenttia on aivan liikaa välityspalkkiota ja kaksi prosenttia on oikea summa. Lisäksi hän pyysi Huoneistokeskuksen toim. johtajalta syytä korkeisiin palkkioihin, eikä tämä osannut vastata mitään muuta kuin että " palvelu maksaa" .
Niin mikä palvelu? Olennaistahan asuntokaupassa on se että saa asuntonsa myydyksi ja homman hoitumaan lakipykälien mukaan. Ei se välittäjä kanna asunnon kunnosta mitään vastuuta tai muuta sellaista olennaista, josta kannattaisi välittäjille maksaa.
Todisteena oli nippu eri ihmisten palkkakuitteja.
Jos pitää paikkansa, niin aikamoista verojen ja sosiaali- ynnä eläkemaksujen kiertoa, josta luulisi viranomaisten kiinnostuvan.
Ohjelmasta kävi myös ilmi suurten firmojen palvelun taso: kämppiä kierrätetään välittäjien kesken. Eli eri näytöillä on eri välittäjiä, joilla ei välttämättä ole mitään käsitystä myymästään kohteesta.
Tämä siis kumoaa senkin, että suurilta välitysfirmoilta saisi jotenkin parempaa palveua. Näyttää olevan päinvastoin.
Vierailija:
Ohjelmasta kävi myös ilmi suurten firmojen palvelun taso: kämppiä kierrätetään välittäjien kesken. Eli eri näytöillä on eri välittäjiä, joilla ei välttämättä ole mitään käsitystä myymästään kohteesta.Tämä siis kumoaa senkin, että suurilta välitysfirmoilta saisi jotenkin parempaa palveua. Näyttää olevan päinvastoin.
ylen nettisivuilta mediasalista, valikosta A-ohjelmat
Just myytiin asunto ja paras tarjous oli alle kahden prosentin palkkio. Firma oli keskisuuri ja palvelu hyvää!
Pystyyköhän myös kiinteistön (talon) myymään itse, vai onko siinä enemmän hommaa? Olisiko jollain kokemusta?
Tuo Igglo on sitten hyvä vaihtoehto, jos ei myydä itse.
Vierailija:
Pystyyköhän myös kiinteistön (talon) myymään itse, vai onko siinä enemmän hommaa? Olisiko jollain kokemusta?Tuo Igglo on sitten hyvä vaihtoehto, jos ei myydä itse.
kannattaa kilpailuttaa. Me myimme rivitaloasunnon vuoden vaihteessa ja kilpailuttamalla saimme kiinteän palkkoin 2000e sis alv. Halvimmalla prosentilla 1,9% olisimme joutuneet maksamaan 3500e ja huonesitokeskuskselle 8500e. Ei ole pienistä rahoista kyse. Asunto meni kaupaksi toisella näytöllä.
Itse emme halunneet alkaa myydä kun oli tämän rakentamisen kanssa ihan riittävästi puuhaa.
on kyse paljon suuremmista vastuista ja kannattaa ehdottomasti palkata ammattilainen laatimaan kauppakirja jotta ei sitten tulevaisuudessa tule ikäviä yllätyksiä. Yleensä pankit eivät tee kiinteistön kauppakirjoja mut osakkeen myynnin kauppakirjan saattavat laatia.
Tuntui ihan kohtuulliselta.