Äänestys % taas järkyttävän alhainen, miksi et äänestänyt?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellisuus muuttaa harjoitettavan politiikan aina samanlaiseksi. Näin typerää järjestelmää kannattavan ja äänestävän täytyy olla tyhmä kuin saapas.
Jos sulla on jotain hyviä vaihtoehtoja edustukselliselle demokratialle, kerro toki!
Edustuksellinen demokratia on ok arvokysymyksissä, mutta asiakysymykset pitäisi aina ratkaista ainoastaan polittisesti sitoutumattomien virkamiesten, asiantuntijoiden ja tutkijoiden toimesta. Vain ääliöt valitsee jotain entisiä laulajia päättämään sote-palveluiden tai koulutuksen järjestämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntavaalit. Ihan sama. Äänestän sitten eduskuntavaaleissa.
Kuntavaalithan vaikuttavat juuri kaikista eniten sinun omaan arkeesi.
Puolue jota olisin äänestänyt voitti täällä vaalit ilman minun ääntänikin. Eli mitään en menettänyt vaikken äänestänyt.
Äänestin kyllä, mutta toisaalta tuonne pääsee aina ne isojen puolueiden heebot. Ja lisäksi minulla on menny kaikki usko päättäjien kyvykkyyteen tehdä mitään järkeviä päätöksiä. Kaikkea tekopyhää paskaa suurin osa noiden touhusta.
Vierailija kirjoitti:
Muutin uuteen kaupunkiin, äänestysoikeus oli edelliseen kotikaupunkiin. En siis kokenut tärkeänä vaikuttaa edellisen kotikaupungin päättäjiin.
Sama syy vaikutti osaltaan myös minuunkin, eli muuttoaikeet ja lujat on tästä kaupungista; täällä ei toimi sairaanhoitopalvelut niinkään hyvin kuin muualla, ja muutenkin tämä kaupunki on sekava rypäs, jossa nurkkakuntaisuus kukoistaa.
Myös aikuiset lapseni ovat joutuneet lähtemään täältä korkeampitasoisten opintoalojen perässä pois!
"Aina samat naamat menee läpi"? Tällä kertaa 44 % valituista on uusia naamoja, itsekin tunnen 2 ensikertalaista jotka menivät läpi (eri kunnissa, toinen isossa ja toinen pienessä).
Unohdin ennakkoäänestyksen ja eilen olin 11-19 (+2h työmatkat) töissä.
No, pöljiä tallukoitahan nuo ehdokkaatki näytti olevan. Eräskin läpipäässyt on kovan luokan juoppo.
No, ainakin ravintoloiden luulis kukoistavan jatkossa tällä kylällä...
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla niin, että kaikilla ei ole tai resursseja miettiä, ketkä heidän asiaansa ajavat. Kun ei tiedetä ketä äänestää, niin jätetään äänestämättä.[/quo
Jätin tällä kertaa äänestämättä, ja kyllä mulla resursseja olisi riittänyt miettiä, ja mietinkin, mutta syitä äänestämättömyyteeni/äänestämiseeni ei minun tarvitse kuitenkaan kertoa kenellekään!
Se on kylläkin totuus, että minun asioitanihan nuo valitutkaan eivät kuitenkaan ajaisi, kun heillä ei riitä resursseja siihen, sekin on niin nähty juttu!
Katselin Ylen kuntavaalit 2017 -sivustolta löytyvää erittelyä, josta selviää äänestysprosentit kaupunginosittain. Niissä kaupunginosissa, joissa elää hyvätuloisia, koulutettuja ja erityisesti sitä "kulttuuriväkeä", joiden veikkaan äänestävän Vihreitä ja "viherkokoomuslaisia", äänestysprosentti oli jopa parikymmentä prosenttiyksikköä korkeampi kuin pienituloisten, vähemmän koulutettujen kaupunginosissa, joiden asukkaita ei luonnehtisi "kulttuuriväkeen" kuuluviksi. Näin siis omassa kaupungissani.
Hyväosaiset käyvät äänestämässä, huono-osaiset jättävät usein äänestämättä. Tämä heijastuu tuloksissa. Minusta tähän pitäisi puuttua aktiivisemmin. Sähköinen äänestäminen on yksi vaihtoehto. Toinen olisi ehkä jonkinlainen sanktio äänestämättä jättämisestä tai bonus siitä, että äänestää.
Vierailija kirjoitti:
olisi hyvä, jos kunnissa äänestämässä käyneille annettaisiin jotain kun ovat äänensä antaneet. suomalaiset juovat kahvia paljon, muttei tuo taita paras mahdollinen juttu olla. jotkut juovat kahvin sijasta teetä ja voisi tulla kalliksi. ehkä parasta olisi jakaa ilmaisia lippuja kunnan järjestämiin viihte ja kuntoilujuttuihin.
Ämpärillä saisi suomalaiset jonottamaan äänestyspaikalle.
Piti kyllä äänestää mutta en ehtinyt ennakkoäänestää ja virallisena äänestyspäivänä olin työmatkalla toisessa kaupungissa. Eduskuntavaaleissa sitten.
- en löytänyt sopivaa ehdokasta
- en muistanut ennakkoäänestää. En ollut liikkeellä ikinä siihen aikaan, että olisi sen voinut tehdä, teen vuorotyötä.
- oikeana vaalipäivänä en ollut kotikuntani lähellekään
Ehkä ensi kerralla viitsin.
Minustakin outoa, että äänestysprosentti jäi noin alas. Olen 19-vuotias, enkä paljoa politiikasta ymmärrä, mutta joidenkin tuntien tiedonhaulla löysin sopivan ehdokkaan. Myös poikaystäväni ja muut tuttuni äänestivät. Äänestäminen ei siis politiikkaummikollekaan pitäisi olla hirveä vaiva, äänestyspaikatkin tulevat lähietäisyydelle, todella harmi, että etenkin nuoret jättävät helposti äänestämättä. :(
Olen juuri muuttamassa eikä paljoa kiinnosta tämän kaupungin päättäjät
Vierailija kirjoitti:
Minustakin outoa, että äänestysprosentti jäi noin alas. Olen 19-vuotias, enkä paljoa politiikasta ymmärrä, mutta joidenkin tuntien tiedonhaulla löysin sopivan ehdokkaan. Myös poikaystäväni ja muut tuttuni äänestivät. Äänestäminen ei siis politiikkaummikollekaan pitäisi olla hirveä vaiva, äänestyspaikatkin tulevat lähietäisyydelle, todella harmi, että etenkin nuoret jättävät helposti äänestämättä. :(
Nuorten olisi erityisen tärkeää todellakin äänestää, koska heidän ikäryhmänsä on muutenkin pienempi kuin suurten ikäluokkien jotka ovat keski-ikäisiä ja kohta vanhuksia. Lisäksi nämä ikäryhmät äänestävät aktiivisesti, eikä nuorten asiat ole heillä välttämättä ensimmäisenä mielessä ehdokkaita valitessaan.
Ei näitä vaaleja niin usein ole että äänestäminen alkaisi käydä liian raskaaksi.
Ainakin moni tuttuni joka olisi äänestänyt persuja eduskuntavaaleissa jätti kokonaan äänestämättä riittävän hyvien ehdokkaiden puuttuessa.
Ei kiinnosta Kuopion asiat. Ja vaikka kiinnostaisi niin jos äänestäisin jotakin ni se ääni menee koko puolueelle. Ja muutenki tiedetään miten hyvin lupaukset pidetään päättäjien keskuudessa.