Lyrica
On alkanut epäilyttää tämän lääkkeen käyttö. Ensin ajattelin, että tämähän on taivaan lahja, mutta nyt on jo vähän semmoinen olo, että onko tämä pitkäaikaisesti yhtään järkevää..
Netistä lukiessani, monet sanovat että tähän tulee toleranssi todella nopeasti. Itsellänikin annos nostettiin kuukaudessa 150mg/pvä 450mg/pvä.
Itse en ole vielä ihan käsittänyt, että kuinka käytännössä tämä lääke ahdistukseen toimii. Onko se siinä, kun siitä tulee sosiaalisempi ja varmempi olo? Vai onko se jokin, mikä ei heti tunnu, mutta auttaa ahdistukseen hetken kuluttua, niinkuin ssri?
Itsellä ei enää tule edes tuosta päiväannoksesta sitä sosiaalista, rohkeaa ja empaattista oloa (vai onko ne vain niitä sivuoireita, joita pyritään saamaan pois tasaisella annoksella?)
Hyvä tajuta syöneensä lääkettä jo parisen kuukautta, mutta siltikään ei oikein ymmärrystä lääkkeen toimintamallista, eikä lääkärikään siitä sen enempää kertonut.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mun mielestä hyvä ahdistuslääke. Toimintatapa perustuu oikeastaan sellaiseen "huumaantumiseen" tai turtumiseen. On parempi olo, kun on ikään kuin hieman päihtynyt. Pitkäaikaisessa käytössä alentaa muistia! Tätä vaikutusta olen huomannut läheltä kahdella läheisimmällä ihmisellä. Tuo lääke tekee ainakin suurilla annoksilla ihmisestä välinpitämättömän ja aikaansaamattoman, jos on taipumusta esim. paeta ongelmiaan.
Pitkäaikainen lääkitys ahdistukseen on vaikea asia. Ahdistusta pitäisi hoitaa niin, että sen kanssa oppii pärjäämään. Nuorilla aikuisilla varsinkin olisi hyvä käsitellä ahdistus ja "siedättyä" sille terveissä rajoissa.
Tuota olen juuri pelännyt, tai pohtinut, että ahdistuneisuuden poisto juuri perustuu siihen humaltuneeseen tunteeseen. Mutta toisaalta, varsinkin jos englanniksi hakee, niin lyrican ohjeistus on, että noin. 4 viikon päästä vasta alkaa auttamaan ahdistukseen, eli se välitön humaltunut olo ei ainakaan useiden lähteiden mukaan ole se toimintatapa mitä haetaan.
Seuraavasta kappaleesta olen taas vähän ristiriitaisesti sekä eri mieltä, että osaltaan samaa mieltä. Ymmärrän, että olisi hyvä, että ahdistusta oppisi käsittelemään ja siedättymään sille. Mutta tämähän vain tietysti siinä tilanteessa, jos ahdistus on ns. "normaalin" rajoissa. Eli terveen ahdistuksen kyllä pystyy hengittelemällä saamaan pois, esimerkiksi.
Mutta kun puhutaan ahdistuneisuushäiriöstä, niin tilanne ei tosiaan ole niin helppo, että elämänhallinnallisilla ohjeistuksilla tms. voi sitä ahdistusta hoitaa. Itselläni se on ainakin siinä jamassa, että paniikkikohtauksia tulee n. 3-5 viikossa, mikä tarkoittaa vakavaa paniikkihäiriötä. Ahdistuneisuus on jatkuvaa, se tunne kun ottaa mahanpohjassa, on jatkuvaa, ja jatkuvana se on kivuliasta ja tuottaa vaikeuksia hengittää sekä ruuansulatusongelmia. Minun ahdistukseen liittyy jatkuva hikoileminen, jatkuvat epäileminen itsestäni sekä muista, jatkuva soimaaminen, todella vahvat tunnereaktiot (suuttuminen, ns. fight or flight reaktio) sekä eristyneisyys.
Nämä kaikki erittäin vaikeasta ja väkivaltaisesta lapsuudesta.
Ei lopuksi, ymmärrän näkemyksen siitä, että ahdistuneiden pitäisi vain ryhdistäytyä ja oppia kestämään sitä, mutta näkemys siltikin mielestäni on hyvin kapeakatseinen ja sellaisen henkilön mielipide, joka ei ole sairastanut koskaan ahdistuneisuushäiriötä.
Se on sairaus, ei vain pieni epämukava olotila.
Olen itsekin syönyt aikoinaan ahdistukseen Opamoxia. Lisäksi on tullut kokeiltua lukuisia mielialalääkkeitä. Tiedän, ettei ahdistuneelle tai masentuneelle ole oikein sanoa, että ota niskasta kiinni ja ryhdistäydy. Itselläni lääkkeet pitkittivät ongelmia vuosikaudet. Olisi ollut kenties parempi, jos olisin syönyt lääkkeitä vain tilapäisesti päästäkseni terapiassa alkuun. Terapioissakin käytetään jossain määrin siedättymistä... Vihasin ennen itsehoito-ohjeita, vaikka esimerkiksi säännöllinen luonnossa liikkuminen, kahvin vähentäminen ja muut keinot ovat oikeasti hieman auttaneet.
Nämä ovat henkilökohtaisia ja vaikeita asioita jokaiselle, enkä halua pahoittaa kenenkään mieltä. Päinvastoin, toivotan kovasti tsemppiä ja jaksamista ahdistuneille. Mielipiteeni vain oli, että pitkäaikaisella lääkityksellä voi olla suuriakin haittavaikutuksia, jotka havaitsee itse vuosien viiveellä, jos ollenkaan. Pitkäaikaisesta bentsojen käytöstä löytyykin tutkimuksia muistin huononemisesta ja niiden vaikutuksesta aivoihin. Lyricasta ei taida vielä paljon tutkimuksia olla.
Olet hyvin paljon oikeassa, niin siedättymishoitojen suhteen, kuten myös pitkäaikaisen lääkityksen epäilemisessä. Ideaalimaailmassa näin olisi (vielä ideaalimmassa ei olisi ahdistusta nimeksikään), mutta valitettavasti todellisuudessa on otettava käyttöön niitä oljenkorsia, jotka vähän vaikka helpottavat, vaikka eivät parannakkaan, jotta pystyy elämään.
Itse esimerkiksi uskon, että en tule parantumaan tästä, ahdistus itselleni on se tunne, johon kasvoin pienestä asti, se on minun perustunteeni. Luulisi, että kerran se perustunne on, ja koko elämän ollut, niin eikös sen kanssa sitten osaisi jo elää? Mutta mitä jatkuvampaa se on, sitä raastavampaa se on. Pakko ottaa käyttöön epämiellyttäviä keinoja, jotta pärjää.
Pitkäaikainen lääkitys ahdistuneella voi olla myös tärkeä ei vain itsensä, vaan myös kanssaeläjien vuoksi. Paniikki ja ahdisus tuovat esille fight or flight moden, vaikka ei olisi tarvettakaan. Parisuhde, ihmissuhteet, sukulaiset, kaikki lähellä olevat saavat osansa, jos en käytä lääkettä. En tarkoituksella, pelosta ja ahdistuksesta huudan. Mutta ajaa se huuto silti muut pois, ihan aiheesta.
Terapia tietysti hoitomuotona tärkein, lääkäreiltä hankalin saada (paitsi akuuttia depressiohoitajan aikaa, joka on tarkoitettu lyhytaikaiseen hoitoon, n. vajaa viisi kertaa)
Mutta lääkitys melko yhtä tärkeässä osassa, jotta pysyy elämä kasassa, niin itsensä kuin kanssaeläjien vuoksi.
Lyrica on hermokipulääke, johon sitä on minulla määrätty. Se antoi minulle elämän; jatkuva invalidisoiva kipu ja pyörryttävä ja oksettava olo helpottuivat. Minulla kipu ja vaivat johtuvat niskasta, jossa on vamma. Ainakin siihen se auttaa ja minun ei ole tarvinnut nostaa annosta kolmeen vuoteen. Päinvastoin olen välillä vähemmällä lääkityksellä, jos siltä tuntuu. Nostan sitten huonoina päivinä taas. Älkää siis moittiko lääkettä josta on toisille suuri apu jokapäiväiseen elämään. Jos se ei teidän kohdallanne ja teidän vaivaanne auta se voi auttaa muita ihmisiä.
Oli pari vuotta sitten TV:ssä dokkari, jossa kerrottiin juuri Lyrican aiheuttamista kuolemantapauksista. Oli tutkittu ja todettu juuri Lyrican osuus näihin. Vaiettu ilmeisesti lääkeyhtiön rahalla unholaan eikä raportoida.
Kielletty lääke joissain maissa nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Oli pari vuotta sitten TV:ssä dokkari, jossa kerrottiin juuri Lyrican aiheuttamista kuolemantapauksista. Oli tutkittu ja todettu juuri Lyrican osuus näihin. Vaiettu ilmeisesti lääkeyhtiön rahalla unholaan eikä raportoida.
Tämä lääke alentaa kouristuskynnystä. Itse ainakin helposti olen sen saanut selville, ei ole edes tarvinnut kaivaa sitä jostain piilosta.
Esimerkiksi tramalin kanssa yhteiskäyttö voi olla hengenvaarallista, sillä molemmat alentaa kouristuskynnystä. Silti niitä määrätään jopa yhdessä lääkärien toimesta.
Siihen en osaa sanoa mitään, onko kouristusmahdollisuus pienissäkin annostuksissa, vai nouseeko riski sitä mukaa, kun annoskin nousee.
En tiedä pidetäänkö mielialalääkkeitä sitten jotenkin pilipali leikkilääkkeinä, kun niistä ollaan lähes aina sitä mieltä, että mieluummin jätä pois ja ole käyttämättä. "Ulkoile ja kuntoile ja lepää ja syö ravitsevasti niin kyllä se siitä!" meiningillä.
Ei sitä kukaan astmaatikolle sanoisi, että jätähän lääkkeet käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Kyseisissä kuolemantapauksissa vainajista löytyi yhteensä 10 erilaista huumetta, bentsoista opiaatteihin ja lisäksi olivat pistäneet suoneen grammatolkulla Lyricaa (kun maksimi 600mg/vrk SUUN kautta). Kukaan ei tosiaankaan voinut todistaa, että Lyrica olisi ollut se kuolemaan johtanut näistä kaikista mömmöistä. Jos lääkettä käyttää SUUN kautta eikä suonensisäisesti ja ohjeen mukaan, se on yksi vaarattomimmista ahdistus ja hermokipulääkkeistä mitä on olemassa. Sen avulla voidaan vähentää opioidien ja bentsojen tarvetta, jotka koukuttavat vielä enemmän. Vaikka ette itse kyseistä lääkettä haluakaan käyttää, typerää tulla tänne pelottelemaan vääriin tietoihin perustuen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä lääke alentaa kouristuskynnystä. Itse ainakin helposti olen sen saanut selville, ei ole edes tarvinnut kaivaa sitä jostain piilosta.
Esimerkiksi tramalin kanssa yhteiskäyttö voi olla hengenvaarallista, sillä molemmat alentaa kouristuskynnystä. Silti niitä määrätään jopa yhdessä lääkärien toimesta.
Siihen en osaa sanoa mitään, onko kouristusmahdollisuus pienissäkin annostuksissa, vai nouseeko riski sitä mukaa, kun annoskin nousee
.
Lyrica on EPILEPSIALÄÄKE, eli se ei todellakaan alenna kouristuskynnystä vaan (ylläri pylläri) estää kouristuksia! Mikäli pitkäaikainen Lyrican käyttö lopetetaan äkillisesti eikä asteittain, silloin tietenkin voi tulla rebound-kouristuksia kuten muidenkin epilepsialääkkeiden suhteen. Inhottavaa tällaisten väärien tietojen jakaminen täällä.
Lyrica Onnettomuuspilleri
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/01/17/onnettomuuspilleri-kasikirjoitus
Jokaiseen lääkkeeseen, joka helpottaa olotilaa, auttaa rentoutumaan, auttaa nukkumaan jne. voi tulla riippuvaiseksi. Jos lääke on täysin tehoton, eikä korjaa potilaan oloa millään tavalla, niin sitten voi sanoa, että siihen ei liity minkäänlaista riippuvuusriskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen en osaa sanoa mitään, onko kouristusmahdollisuus pienissäkin annostuksissa, vai nouseeko riski sitä mukaa, kun annoskin nousee
.
Lyrica on EPILEPSIALÄÄKE, eli se ei todellakaan alenna kouristuskynnystä vaan (ylläri pylläri) estää kouristuksia! Mikäli pitkäaikainen Lyrican käyttö lopetetaan äkillisesti eikä asteittain, silloin tietenkin voi tulla rebound-kouristuksia kuten muidenkin epilepsialääkkeiden suhteen. Inhottavaa tällaisten väärien tietojen jakaminen täällä.
Tuoteselosteessa jo lukee haittavaikutuksina kouristukset, lisäksi vielä tuoteselosteessa erikseen sanotaan, että haittavaikutukset voivat lisääntyä, jos käytössä on muita samoja haittavaikutuksia omaavia lääkkeitä, siellä mainittiin mm. huimaus, uneliaisuus ja kouristukset.
Muistaakseni Mikkeliläinen nuori nainen menehtyi lyrican aiheuttamaan kouristuskohtaukseen. (tästä en lähde sanomaan varmaksi, oma muisti voi heittää.)
Itsekin siis silti syön tätä lääkettä, että harvinainen haittavaikutus tuo on mutta yllättävää kyllä, epilepsialääkkeellä on kouristusmahdollisuuksia. Tätä lääkettähän ei epilepsiaa sairastavat yksinään käytä, vaan lisälääkkeenä muiden kera.
Terveisin AP.
Vierailija kirjoitti:
Lyrica Onnettomuuspilleri
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/01/17/onnettomuuspilleri-kasikirjoitus
Jokaiseen lääkkeeseen, joka helpottaa olotilaa, auttaa rentoutumaan, auttaa nukkumaan jne. voi tulla riippuvaiseksi. Jos lääke on täysin tehoton, eikä korjaa potilaan oloa millään tavalla, niin sitten voi sanoa, että siihen ei liity minkäänlaista riippuvuusriskiä.
Jos käytät lääkettä tarpeesta, etkös silloin ole riippuvainen lääkkeestä?
Diabeetikko tarvitsee insuliiniaan, on riippuvainen lääkkeestä. Jos ei ota lääkettä, tulee haittavaikutuksia (eli pahat oireet palaavat ja hengenvaara mahdollisesti)
Mielenhäiriöitä sairastavat tarvitsevat mielensä tasaantumaan, sillä heillä ei ole kykyä siihen itse. Joten ottavat mielialalääkettä. Jos lääkkeen saaminen loppuu, palaavat oireet. Ovat siis riippuvaisia lääkkeestä. Tämä vain on pahempi, koska tämä vaikuttaa mieltä rauhoittavasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Tuoteselosteessa jo lukee haittavaikutuksina kouristukset, lisäksi vielä tuoteselosteessa erikseen sanotaan, että haittavaikutukset voivat lisääntyä, jos käytössä on muita samoja haittavaikutuksia omaavia lääkkeitä, siellä mainittiin mm. huimaus, uneliaisuus ja kouristukset.
Muistaakseni Mikkeliläinen nuori nainen menehtyi lyrican aiheuttamaan kouristuskohtaukseen. (tästä en lähde sanomaan varmaksi, oma muisti voi heittää.)
Itsekin siis silti syön tätä lääkettä, että harvinainen haittavaikutus tuo on mutta yllättävää kyllä, epilepsialääkkeellä on kouristusmahdollisuuksia. Tätä lääkettähän ei epilepsiaa sairastavat yksinään käytä, vaan lisälääkkeenä muiden kera.
Terveisin AP.
Piti vielä äsken kirjoittaa, että mikkeliläisnainen olisi siis lääkärin ohjeen mukaan syönyt tätä kyseistä lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Hulluutta syödä myrkkyä
Perustele?
Olen syönyt Lyricaa ja ihan aiheesta kohta 10 vuotta eikä siitä ole tullut minkäänlaisia oloja tai huimauksia. Jos tuollaisia tuntemuksia tulee niin kannattaa ottaa HETI yhteyttä päivystykseen. Minulla Lyrican ainoa sivuvaikutus on kasvanut ruokahalu ja lihominen. Kun syö 10 vuotta kaksi palaa leipää liikaa joka päivä niin siitä kertyy myös aikamoinen kilomäärä vaikka eläisi muuten kaikkien annettujen terveysoppien mukaan raitista elämää.
Itselle määrätty ahdistuneisuuden hoitoon ja on kyllä auttanut mutta inhottava sivuoire on että kädet vispaa tai siis yhtäkkiä tekee sellasen pakkoliikkeen et jos kahvikuppi on kädessä nii puolet on sit sylissä..
Vierailija kirjoitti:
Itselle määrätty ahdistuneisuuden hoitoon ja on kyllä auttanut mutta inhottava sivuoire on että kädet vispaa tai siis yhtäkkiä tekee sellasen pakkoliikkeen et jos kahvikuppi on kädessä nii puolet on sit sylissä..
Mulla on vähän sama, tai oikeastaan enemmän "lihasheikkoutta" tai koordinaatiohäiriötä.
Kirjoittaessa varsinkin huomaa, että pitää enemmän keskittyä, että tulee hyvä käsiala.
Oletko pitkään syönyt lääkettä, millä annostuksella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vähän sama, tai oikeastaan enemmän "lihasheikkoutta" tai koordinaatiohäiriötä.
Kirjoittaessa varsinkin huomaa, että pitää enemmän keskittyä, että tulee hyvä käsiala.
Taitaa olla 4 vuosi menossa ja välillä oli annos isompi mutta nyt olen pärjännyt 2×150 päivä vaikka saisi enemmän ottaa mutta tuo on ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla 4 vuosi menossa ja välillä oli annos isompi mutta nyt olen pärjännyt 2-3×150 päivä vaikka saisi enemmän ottaa mutta tuo on ok tällä hetkellä ja mieluummin otan mahdollisimman vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla 4 vuosi menossa ja välillä oli annos isompi mutta nyt olen pärjännyt 2×150 päivä vaikka saisi enemmän ottaa mutta tuo on ok.
Kiitos vastauksesta. itselläni on ollut vajaa pari kuukautta käytössä tämä lääke, nyt annos 3x150 per päivä.
Millä perustein vähennät tai lisäät annostusta?
Kiitos vastauksista! Todella kiitollinen, että toinenkin tälläkin hetkellä ahdistukseen lyricaa syövä löytyi täältä. Itselle tämä niin uusi lääke, että kaikki vielä vähän epäilyttää tämän kanssa niin hyvä saada vertaistukea.
t. AP
Lääke sitä, lääke tätä, tota ja ota!
***** Narkit! Huumeiden käyttäjiä olette kaikki lääkepäät, ymmärtäkää jo!!