Voi helvetti tätä painonnousua raskausaikana!!
Lähtöpaino oli jo 90 kiloa eli ei tosiaan olis tarvinnut tulla yhtään lisää painoa odotusaikana.
Nyt kävin vaa'alla ja 100 kiloa meni just rikki. Voi helvetti ja viikkoja vasta 22 😭
Olen tarkkaillut syömisiäni ja lopettanut turhan herkuttelun. Luulisi muutenkin että tässä painossa voisi syödä vapaammin kun hoikempana mutta ei voi.
Tänään söin ekaa kertaa kunnolla koko raskausaikana, tilattiin jopa grilliltä hampparit. 3 kiloa näytti vaaka enemmän ja kokemuksesta tiedän että ne ei lähde pois vaan jäi pysyväksi lukemaksi.
Mietin jo että vedänkö jonkun pussikuurin parina päivänä vai mitä hemmettiä tässä enää tekee?
Onko jollain linkittää raskausdiabeetikon ruokavaliota? Ihan konkreettista ruokavaliota eikä vaan jotain suuntaa antavaa.
Minulla on ollut syömishäiriö melkein koko aikuisiän ja ihan varmaan sairastun uudestaan jos ei jotain muutosta nyt tule.
Olen 164cm pitkä, joten ylipainoa on todella paljon ja tätä menoa painan 130 kiloa syksyllä.
Ahdistaa todella paljon enkä halua edes nähdä ystäviä kun näytän tältä.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää naiset jauhako aina tota samaa paskaa! :D Vitut se raskaana oleminen mitään painoa lisää, se on vain teistä itsestä kiinni, että mitä sinne suuhunne tungette. Ei ole mitään tähtitiedettä.
Lietsotte tuota propagandaa jatkuvasti, se teidän pallomaha on vain rekvisiittaa että saatte herkutella ja sitten laittaa raskauden syyksi. Todellisuudessa kalomäärä ratkaisee, eikä raskaus.
Give me a fucking break...
Miten selität sen, kun minä raskauden alkaessa painoin 51kg ja lopussa 74kg, vaikka en muuttanut muutenkin jo perusterveellistä ruokavaliotani tai liikuntatottumuksiani?
Pienipainoisille, hyvin rasvattomille ihmisille usein tulee suhteessa enemmän painoa. Elimistö pyrkii turvaamaan vauvan ravinnonsaannin alkumetreillä. Luonto valmistaa imetykseen, joka vie huimasti energiaa.
Minäkin olin hyvin hoikka ja painoa kertyi jokaisen raskauden aikana n. 18 kg. Tämä lähti kyllä vauhdilla pois imetyksessä. Mutta ei tämä 18 kg syömättä tullut. Ei ole mekanismia, jolla keho valmistaisi rasvaa hengitysilmasta. Jos olisi, niin maailman nälkäongelma olisi poispyyhitty. Huijaat itseäsi. Rasva kertyy helpommin, muttei tyhjästä.
Niin, syömättä olisi varmaan pitänyt olla jotta painolukema ei ärsyttäisi ketään. Se olikin ongelma kaikille muille paitsi itselleni. Ja se vasta olikin ongelma, kun paino ei pudonnutkaan synnärillä vaan vasta 1v päästä imetyksen loputtua. Neuvolassa muistivat aina mainita kuinka "äidinkin on terveellistä harrastaa liikuntaa ja imetys karistaa liikakilot" = laihduta läski. Niinpä suhtaudun nykyään jokaiseen suupalaan kuin myrkkyyn ja ainoa päämääräni on olla hoikka. Todennäköisesti nykyään minulla on jonkinlainen syömishäiriö. Painon olen saanut 49-50 kiloon, mutta jos syön yhtään herkkua, paastoan pari päivää jotten vain lihoisi. Kiitos neuvolajärjestelmä ja sinun kaltaisesi "huijaat itseäsi"-tyypit. Tosi paljon anteeksi siitä että raskausaikana keräsin painoa jaksaakseni imetyksen, onneksi olen taas alipainoinen.
Terveydenhuollon ja "kaikkien muiden" syy tietysti, jos pääsi on pipi.
Toivottavasti kuitenkin jaksat alipainoisenakin olla äiti lapsellesi.
Pyydä neuvolasta raskausdiabetikon ruokavalio-ohjeet. Lisää liikuntaa, puoli tuntia päivässä vähintään ja mieluummin enemmänkin. Pitää verensokerin tasaisena myös.
T: 4x raskaana, lähtöpaino joka kerta yli 90 kg, painonnousua 4,5-7kg/raskaus
Siis ethän sä ole vieläkään syönyt kunnolla, jos oot jotain hampparia vetänyt. Tee nyt kunnon muutos elämäntavoissa ja ala tehdä itse kasvispainotteisempaa ruokaa. Ei tuossa sun painonnousussa raskauden piikkiin kaikkea voi pistää. Itse söin raskausaikana tosi paljon kevyitä wokkeja ja keittoja ja iltapalaks marjoja yms. Paino nousi raskauden aikana yhteensä noin 5kg ja siitä noin 2kg oli lapsen painoa. Ennen raskautta painoin 50kg ja nyt lapsen ollessa 9kk painan 45kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää naiset jauhako aina tota samaa paskaa! :D Vitut se raskaana oleminen mitään painoa lisää, se on vain teistä itsestä kiinni, että mitä sinne suuhunne tungette. Ei ole mitään tähtitiedettä.
Lietsotte tuota propagandaa jatkuvasti, se teidän pallomaha on vain rekvisiittaa että saatte herkutella ja sitten laittaa raskauden syyksi. Todellisuudessa kalomäärä ratkaisee, eikä raskaus.
Give me a fucking break...
Miten selität sen, kun minä raskauden alkaessa painoin 51kg ja lopussa 74kg, vaikka en muuttanut muutenkin jo perusterveellistä ruokavaliotani tai liikuntatottumuksiani?
Pienipainoisille, hyvin rasvattomille ihmisille usein tulee suhteessa enemmän painoa. Elimistö pyrkii turvaamaan vauvan ravinnonsaannin alkumetreillä. Luonto valmistaa imetykseen, joka vie huimasti energiaa.
Minäkin olin hyvin hoikka ja painoa kertyi jokaisen raskauden aikana n. 18 kg. Tämä lähti kyllä vauhdilla pois imetyksessä. Mutta ei tämä 18 kg syömättä tullut. Ei ole mekanismia, jolla keho valmistaisi rasvaa hengitysilmasta. Jos olisi, niin maailman nälkäongelma olisi poispyyhitty. Huijaat itseäsi. Rasva kertyy helpommin, muttei tyhjästä.
Niin, syömättä olisi varmaan pitänyt olla jotta painolukema ei ärsyttäisi ketään. Se olikin ongelma kaikille muille paitsi itselleni. Ja se vasta olikin ongelma, kun paino ei pudonnutkaan synnärillä vaan vasta 1v päästä imetyksen loputtua. Neuvolassa muistivat aina mainita kuinka "äidinkin on terveellistä harrastaa liikuntaa ja imetys karistaa liikakilot" = laihduta läski. Niinpä suhtaudun nykyään jokaiseen suupalaan kuin myrkkyyn ja ainoa päämääräni on olla hoikka. Todennäköisesti nykyään minulla on jonkinlainen syömishäiriö. Painon olen saanut 49-50 kiloon, mutta jos syön yhtään herkkua, paastoan pari päivää jotten vain lihoisi. Kiitos neuvolajärjestelmä ja sinun kaltaisesi "huijaat itseäsi"-tyypit. Tosi paljon anteeksi siitä että raskausaikana keräsin painoa jaksaakseni imetyksen, onneksi olen taas alipainoinen.
Ahaa eli lihaville ei saisi mainita että olisi terveellistä vähän laihduttaa koska heille tulee mielenterveysongelmia? :D juu alkkiksillekkaan ei saa sanoa mitään.. Tulee nääs paha mieli ja sitten hui, saattaa lopettamisen juomisen?!
Mulla tulossa 1,5 raskauden kilot ja vain yksi vauva (toivottavasti), keskeytys viikolla 22+, tuolloin oli tullut jo 12 kiloa (lähtö 80), no niitä en ehtinyt pudottamaan kun yritimme jo uutta raskautta. Nyt painoa 92 kiloa ja voisi kuvitella, että tässäkin raskaudessa tullut puoleen väliin mennessä jo tuo reilu 10 kiloa.. Että sitä painetaan varmaan sitten pitkälti yli 110 kiloa, kun sen vauvan vihdoin viereen saa, mutta aivan sama. Ehdin niitä pudottamaan, kuten ehdit sinäkin. Nauti nyt vain siitä raskaudesta
Minulla on sama ongelma. Tulen muutamaa viikkoa takana, samoin kiloja ja paisun kuin pullataikina. Itselläni ongelmana on ollut jatkuva ällötys ja ainoa keino pystyä tekemään mitään on ollut 24/7 syöminen. Ongelmana on, että siinä missä tänään raejuusto vie oksetuksen pois, huomenna se voi olla omena tai leipäpala ja sitä oikeaa ruokaa pitää syömällä etsiä ja kokeilla. Onneksi herkut ovat kanssa ällöttäneet, joten lähinnä on sitten vedetty ruokaa. Neuvolassa olen aina valehdellut painoni pari kiloa pienemmäksi ajatuksena, että seuraavaan kertaan laihdutan muutaman kilon (ikävä kyllä paino vain nousee ;)). Ensin valtava keltarauhaskysta esti kokonaan liikkumisen. Nyt anemia ja kohdun kasvukivut estää liikkumisen, huimaa ja tuskan hikeä pukkaa kun vain pystyssä olen. Mutta itseäni ainakin lohduttaa se, että ilmeisesti nyt viikolla 21 pahoinvointi alkaa väistyä ja ihmisenalkukin on löytänyt sellaisen paikan kohdusta, että ihan joka askeleella ei jomota. Eli nyt voi alkaa taas liikkumaan ja syömistäkin toivottavasti vähentää.
Painonnousu raskausaikana on hyvin yksilöllistä. Jos kuitenkin RV 22 mennessä on painoa tullut 10kg, on selvää että osa on ihan vaan lihomisen takia. Kalorimääriä on hankala arvioida itse, samoin kulutusta. Joku sanoi että "lenkkeile edes 30min päivässä", ihan kuin se estäisi lihomisen. Toki on hyvä liikkua vähintään tuon verran päivittäin,mutta ei se kuluta juuri mitään eli painonhallinnan kannalta lähestulkoon yks hailee. Painonhallinnassa syöminen on kaiken a ja o. Ota selville radi-ruokavalio ja syö sen mukaan, 1600-1800kcal päivässä. Kirjaa syömisesi ylös johonkin netin ruoka päiväkirjaan/kalorilaskuriin, varsinkin jos poikkeat tuosta ruokaohjeesta.
Tsemppiä ja onnea odotukseen! :)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuskasi. :( Minusta oli kamalaa katsoa, kun raskaana oleva siskoni herkutteli antaumuksella koko ajan mutta paino ei vaan noussut. Kun taas minä, superterveellistä ja herkutonta raskausruokavaliota prikulleen noudattanut paisuin kuin ilmapallo! Ketutti ihan hulluna. Tasan ei mene onnen lahjat.
Kehosi varastoi tarkoituksella rasvaa vauvaa varten. Se säästää energiaa ja massaa imetykseen. Kehosi tekee juuri nyt juuri sitä mitä sen pitääkin, niin karua kuin se onkin.
Unohda turha raskauskiloista stressaaminen, se ei tee hyvää sinulle eikä vauvallesi. Laihduttaa ehtii myöhemminkin. Niin kauan, kuin syöt terveellisesti ja monipuolisesti liikaa herkuttelematta on teillä kahdella kaikki hyvin, vaikka paino vielä nousisikin. :)
No AP:n tapauksessahan keho oli varastoinut rasvaa vauvaa varten jo ennen raskautta noin 30 kiloa. Luulisi tuollaisen määrän riittävän useammallekin vauvalle.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuskasi. :( Minusta oli kamalaa katsoa, kun raskaana oleva siskoni herkutteli antaumuksella koko ajan mutta paino ei vaan noussut. Kun taas minä, superterveellistä ja herkutonta raskausruokavaliota prikulleen noudattanut paisuin kuin ilmapallo! Ketutti ihan hulluna. Tasan ei mene onnen lahjat.
Kehosi varastoi tarkoituksella rasvaa vauvaa varten. Se säästää energiaa ja massaa imetykseen. Kehosi tekee juuri nyt juuri sitä mitä sen pitääkin, niin karua kuin se onkin.
Unohda turha raskauskiloista stressaaminen, se ei tee hyvää sinulle eikä vauvallesi. Laihduttaa ehtii myöhemminkin. Niin kauan, kuin syöt terveellisesti ja monipuolisesti liikaa herkuttelematta on teillä kahdella kaikki hyvin, vaikka paino vielä nousisikin. :)
Voihan sitä harmitella kun ei saa herkutella, mutta luulisi että silläkin on vähän väliä että lapselle terveellinen ruokavalio on sata kertaa parempi kuin herkkujen ahmiminen? Siskosi kuulostaa itsekkäältä.
Vierailija kirjoitti:
Sun kymmenen kilon painonnousulla ja raskaudella ei ole mitään tekemistä keskenään.
Jos kunnon syöminen sinulle tarkoittaa grillihamppareita, niin turha tähän on edes mitään kirjoittaa aiheesta. Puhu terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa aiheesta.
Ihme että tällaisia peukutetaan hulluna (ilmeisesti muut vauvan terveyden vaarantavat läskit liikkeellä). Mutta auta armias, jos sanoo nauttineensa viinilasillisen raskausaikana. Johan on murhaaja, jolta vauva pitäisi ottaa huostaan.
Kuitenkin lihavuus on konkreettisesti tilastojen valossa todettu suuri riski vauvalle ja tietysti myös äidille. Vähäisestä alkoholin käytöstä ei ole mitään muuta dataa kuin hysteriset ja moralisoivat keskustelut.
Sanottakoon vielä, että olen ollut täysraitis raskausaikoinani -- sekä normaalipainoinen.
Olet aivan oikeassa! Ystäväni raskaana olleessaan suhtautui lähes hysteerisesti ruokasuosituksiin ja -kieltoihin, mutta ahmi karkkia joka päivä ja salmiakkia aina juuri sen sallitun määrän. En kehdannut sanoa hänelle että hän on idiootti. Toivottavasti lapsesta tulee terve eikä tule mitään kehityshäiriöitä, jotka on tutkimuksissa yhdistetty äidin huonoon ruokavalioon ja liikalihavuuteen.
Itsellä vähän päinvastoin. Reilu 55kg oli lähtöpaino ja nyt nipin napin tullut 5kg lisää ja viikolla 33 mennnään. Olin itse tästä aiemmin todella huolissani, kun paino ei nouse. Pelkäsin, että vauva ei kasva normaalisti tms, mutta pitää kai luottaa neuvolaan ja kasvavaan sf-mittaan. Kenelläkään ollut näin päin? Ihan normaalikokoinen vauva tullut syntyessä?
Annoskoot ja liikunta balanssiin myös raskausaikana. Ei sitä tarvitse syödä ns kahden edestä kuten ennen vanhaan sanottiin. Ja hamppari grilliltä ei varmastikaan painoasi saanut nousemaan vielä lisää?
Miten te neuvolassa painonne valehtelevat teette, jos terveydenhoitaja sitten joskus tarkistaakin lukeman ja se on kasvanut edellisestä ilmoittamattamastanne luvusta esim. jonkun 6kg... Jos siis joka kerta kerrotte totuutta pienemmän luvun ja todellisuudessa kerta kerralta tulee kiloja lisää. Sitä painonnousuahan seurataan ihan syystä, esim. raskausmyrkytys voi oirehtia nopealla painonnousulla.
Voi helvetti tätä painonnousua mielialalääkkeiden käyttäjänä; 17 kiloa puolessatoista vuodessa. Sulla sentään suurin osa kiloista lähtee kun synnytät. Toista se on meillä lääkkeiden käyttäjillä :(
Minä olen myös raskausviikolla 22 ja eilen punnitsin itseni ja totesin, että jo 10kg tullut lisää painoa. Tosin tilanteeni on siitä eri, että lähtöpainoni oli vähän alipainon puolella. Silti huolestuin, että kuinkahan paljon näitä kiloja sitten lopulta tulee... :(