Voi helvetti tätä painonnousua raskausaikana!!
Lähtöpaino oli jo 90 kiloa eli ei tosiaan olis tarvinnut tulla yhtään lisää painoa odotusaikana.
Nyt kävin vaa'alla ja 100 kiloa meni just rikki. Voi helvetti ja viikkoja vasta 22 😭
Olen tarkkaillut syömisiäni ja lopettanut turhan herkuttelun. Luulisi muutenkin että tässä painossa voisi syödä vapaammin kun hoikempana mutta ei voi.
Tänään söin ekaa kertaa kunnolla koko raskausaikana, tilattiin jopa grilliltä hampparit. 3 kiloa näytti vaaka enemmän ja kokemuksesta tiedän että ne ei lähde pois vaan jäi pysyväksi lukemaksi.
Mietin jo että vedänkö jonkun pussikuurin parina päivänä vai mitä hemmettiä tässä enää tekee?
Onko jollain linkittää raskausdiabeetikon ruokavaliota? Ihan konkreettista ruokavaliota eikä vaan jotain suuntaa antavaa.
Minulla on ollut syömishäiriö melkein koko aikuisiän ja ihan varmaan sairastun uudestaan jos ei jotain muutosta nyt tule.
Olen 164cm pitkä, joten ylipainoa on todella paljon ja tätä menoa painan 130 kiloa syksyllä.
Ahdistaa todella paljon enkä halua edes nähdä ystäviä kun näytän tältä.
Kommentit (35)
Ymmärrän tuskasi. :( Minusta oli kamalaa katsoa, kun raskaana oleva siskoni herkutteli antaumuksella koko ajan mutta paino ei vaan noussut. Kun taas minä, superterveellistä ja herkutonta raskausruokavaliota prikulleen noudattanut paisuin kuin ilmapallo! Ketutti ihan hulluna. Tasan ei mene onnen lahjat.
Kehosi varastoi tarkoituksella rasvaa vauvaa varten. Se säästää energiaa ja massaa imetykseen. Kehosi tekee juuri nyt juuri sitä mitä sen pitääkin, niin karua kuin se onkin.
Unohda turha raskauskiloista stressaaminen, se ei tee hyvää sinulle eikä vauvallesi. Laihduttaa ehtii myöhemminkin. Niin kauan, kuin syöt terveellisesti ja monipuolisesti liikaa herkuttelematta on teillä kahdella kaikki hyvin, vaikka paino vielä nousisikin. :)
Vierailija kirjoitti:
Syö vähemmän ja kevyemmin, mutta useammin, ja suosi kasvispainoitteista ruokavaliota. Et hyödy pussikeittodieeteistä. Kannustuksena toimikoon lapsesi terveys.
Huomenna kyllä aloitan syömään juuri näin.
Kiinnitän huomiota että syön jotain parin tunnin välein.
Kärsin matalasta verensokerista ja olo muuttuu nopeasti todella hirveäksi jos ateriavälit venyy.
Lähden jo aamusta kauppaan.
Olisi ihanaa antaa lapselle aineet terveelliseen elämään jo kohdussa ja tähän olen pyrkinytkin.
En ole koko raskausaikana syönyt yhtään suklaalevyä vaikka söin sellaisen melkein joka päivä ennen raskautta.
Myös kasvisten syöntiä olen lisännyt ja sipsit ym tuon tapaiset jätyänyt myös pois.
Luulisi että olisi vaikuttanut jotain painoonkin mutta ei näköjään mitään hyötyä.
Varmaan Jutan dieetti voisi olla hyvä pohja vähän soveltaen. Lisäksi vähän hedelmiä ja esim voileipä kasviksilla aamupuuron ja raejuuston lisäksi.
Ap
Ei mitään Juttadieettejä raskausaikana edes sovelletusti. Varsinkaan mitään sokerittomia, makeutusainelitkuja.
Söit ekaa kertaa kunnolla...? Tilasitte grilliltä hampparit?
Hehhee. Opettele tekemään ruokaa.
Älkää naiset jauhako aina tota samaa paskaa! :D Vitut se raskaana oleminen mitään painoa lisää, se on vain teistä itsestä kiinni, että mitä sinne suuhunne tungette. Ei ole mitään tähtitiedettä.
Lietsotte tuota propagandaa jatkuvasti, se teidän pallomaha on vain rekvisiittaa että saatte herkutella ja sitten laittaa raskauden syyksi. Todellisuudessa kalomäärä ratkaisee, eikä raskaus.
Give me a fucking break...
Söin eilenkin kunnolla, paistettua lohta ja paljon salaattia jossa jäävuorisalaattia, porkkanaa, kurkkua, tomaattia ja fetaa öljyssä.
Nyt syön aamulla fitnes muroja, mustikoita, banaanin, teetä ja kiwin.
Ei mikään grilliruoka ole kunnon ruokaa.
Etkö osaa tehdä vai mikä on hätänä?
Painonnousuun raskausaikana vaikuttaa myös aineenvaihdunnan hidastuminen, joka itselläni on joka kerralla tapahtunut (nyt kolmas raskaus). Paino nousee minulla 20 kg aina, vaikka ruokavalio ei muutu mihinkään. Onneksi saan kilot nopeasti aina pois, suuri osa jo turvotuksesta johtuvaa ja viimeistään pitkä imetys syö kilot. Mutta nämä ovat aina yksilöllisiä juttuja, enkä ymmärrä miten joku voi tulla kommentoimaan, että painonnousu on paskaa ja propagandaa. Sellainen kommentoija ei ole perillä asioista, joista kirjoittaa.
Noh, olet äitiysneuvolan piirissä, joten ota reippaasti puheeksi painonnousuun liittyvät ajatukset siellä. Kohtahan tuossa jo raskausdiabetestä pukkaa (jos ei jo ole!). Outoa, jos painonnousuusi ei ole jo kiinnitetty huomiota! Tarvitset ammattilaisen opastusta ja neuvontaa nyt ravintoasioissa.
Neuvolasta saa ruokavalio ohjausta, oletko jo sieltä kysynyt? ☺️
Kuulostaa, että ap:llä ei ole käsitystä normaalista (terveellisestä) ruokavaliosta. Kannattaa jutella äitiysneuvolassa ja korjata omia vääristyneitä ajatusmalleja!
Vierailija kirjoitti:
Älkää naiset jauhako aina tota samaa paskaa! :D Vitut se raskaana oleminen mitään painoa lisää, se on vain teistä itsestä kiinni, että mitä sinne suuhunne tungette. Ei ole mitään tähtitiedettä.
Lietsotte tuota propagandaa jatkuvasti, se teidän pallomaha on vain rekvisiittaa että saatte herkutella ja sitten laittaa raskauden syyksi. Todellisuudessa kalomäärä ratkaisee, eikä raskaus.
Miten selität sen, kun minä raskauden alkaessa painoin 51kg ja lopussa 74kg, vaikka en muuttanut muutenkin jo perusterveellistä ruokavaliotani tai liikuntatottumuksiani?
Sama, syön ja liikun terveellisesti ja painoa tulee aina 20 kiloa. Lähtee kyllä poiskin heti.
Ap.lla ei nyt tunnu oikeasti tuon grillijutun perusteella olevan mitään suuntaa normaalin syömisen suhteen.
Sun kymmenen kilon painonnousulla ja raskaudella ei ole mitään tekemistä keskenään.
Jos kunnon syöminen sinulle tarkoittaa grillihamppareita, niin turha tähän on edes mitään kirjoittaa aiheesta. Puhu terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa aiheesta.
Ihme että tällaisia peukutetaan hulluna (ilmeisesti muut vauvan terveyden vaarantavat läskit liikkeellä). Mutta auta armias, jos sanoo nauttineensa viinilasillisen raskausaikana. Johan on murhaaja, jolta vauva pitäisi ottaa huostaan.
Kuitenkin lihavuus on konkreettisesti tilastojen valossa todettu suuri riski vauvalle ja tietysti myös äidille. Vähäisestä alkoholin käytöstä ei ole mitään muuta dataa kuin hysteriset ja moralisoivat keskustelut.
Sanottakoon vielä, että olen ollut täysraitis raskausaikoinani -- sekä normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Sun kymmenen kilon painonnousulla ja raskaudella ei ole mitään tekemistä keskenään.
Jos kunnon syöminen sinulle tarkoittaa grillihamppareita, niin turha tähän on edes mitään kirjoittaa aiheesta. Puhu terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa aiheesta.
Ihme että tällaisia peukutetaan hulluna (ilmeisesti muut vauvan terveyden vaarantavat läskit liikkeellä). Mutta auta armias, jos sanoo nauttineensa viinilasillisen raskausaikana. Johan on murhaaja, jolta vauva pitäisi ottaa huostaan.
Kuitenkin lihavuus on konkreettisesti tilastojen valossa todettu suuri riski vauvalle ja tietysti myös äidille. Vähäisestä alkoholin käytöstä ei ole mitään muuta dataa kuin hysteriset ja moralisoivat keskustelut.
Sanottakoon vielä, että olen ollut täysraitis raskausaikoinani -- sekä normaalipainoinen.
Niin, tai niitä jotka polttaa! Kauheeta syyllistämistä!
Jos vaan ei liho niin voi juoda ja polttaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten selität sen, kun minä raskauden alkaessa painoin 51kg ja lopussa 74kg, vaikka en muuttanut muutenkin jo perusterveellistä ruokavaliotani tai liikuntatottumuksiani?
Pienipainoisille, hyvin rasvattomille ihmisille usein tulee suhteessa enemmän painoa. Elimistö pyrkii turvaamaan vauvan ravinnonsaannin alkumetreillä. Luonto valmistaa imetykseen, joka vie huimasti energiaa.
Minäkin olin hyvin hoikka ja painoa kertyi jokaisen raskauden aikana n. 18 kg. Tämä lähti kyllä vauhdilla pois imetyksessä. Mutta ei tämä 18 kg syömättä tullut. Ei ole mekanismia, jolla keho valmistaisi rasvaa hengitysilmasta. Jos olisi, niin maailman nälkäongelma olisi poispyyhitty. Huijaat itseäsi. Rasva kertyy helpommin, muttei tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tai niitä jotka polttaa! Kauheeta syyllistämistä!
Jos vaan ei liho niin voi juoda ja polttaa!
Sanoinko näin?
En sanonut, sinä sanoit.
Ärsyttää tämä kaksinaismoralismi, lihavat mammat kannustavat satakiloisia toisiaan leppoisasti. vaikka lääketiede on osoittanut yksiselitteisesti ylipainon monet vaarat sekä vauvalle, että synnyttäjälle.
Perse ylös sohvalta, töllötin kiinni ja ala tehdä edes puolen tunnin lenkkejä päivässä. Ei raskaus ole este liikkumiselle vai onko? Itsekin raskaana, pahoinvoivana ja töissä sinnittelen päivät ja teen työpäivän jälkeen 2 lenkkiä koiran kanssa. Syön mitä pystyn syömään ku tää pahoinvointi on aivan kamalaa ja nälkä tuntuisi olevan jatkuvasti. Enkä jaksa murehtia "raskauskiloista" vaan iloitsen tästä sen minkä voin. Vaikka onkin paha olo ja väsymys päällä yhtenään
Yleensä isommalle naiselle ei kerry samallalailla kiloja kun hoikalle raskausaikana, olisiko se neuvolan esitteen määrä 5-12kg mikä on ok ylipainoiselle.
Aloin odottamaan yllätyksenä tytärtäni pitkän sairasloman jälkeen jolloin paino nousi reippaasti, eli olin samoilla luvuilla kun sinä Ap. Paino nousi raskausaikana 5kg, eikä siinä kituutettu yhtään. Normaalia ruokaa söin, paljon vihanneksia ja hedelmiä. Toki karkkejakin välillä mutta perusruokavalioni ei koostu hampurilaisesta, pizzasta jne. Tuollaiset ruuat vaikuttavat loppuraskaudessa moneen asiaan ja vointiisi yleisesti.
Voin raskausajan hyvin, sokerit, protskut ja verenpaine oli ihannetasolla.
Joko olet käynyt sokerirasituksessa? Ylipainoinen joutuu käymään kahdesti eli noilla viikoilla eka kerta olisi pitänyt jo hoitaa.
Sanot että ekaa kertaa söit kunnolla ja ruoka oli hampurilainen? Se kertoo ehkä tästä ydinongelmastasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienipainoisille, hyvin rasvattomille ihmisille usein tulee suhteessa enemmän painoa. Elimistö pyrkii turvaamaan vauvan ravinnonsaannin alkumetreillä. Luonto valmistaa imetykseen, joka vie huimasti energiaa.
Minäkin olin hyvin hoikka ja painoa kertyi jokaisen raskauden aikana n. 18 kg. Tämä lähti kyllä vauhdilla pois imetyksessä. Mutta ei tämä 18 kg syömättä tullut. Ei ole mekanismia, jolla keho valmistaisi rasvaa hengitysilmasta. Jos olisi, niin maailman nälkäongelma olisi poispyyhitty. Huijaat itseäsi. Rasva kertyy helpommin, muttei tyhjästä.
Niin, syömättä olisi varmaan pitänyt olla jotta painolukema ei ärsyttäisi ketään. Se olikin ongelma kaikille muille paitsi itselleni. Ja se vasta olikin ongelma, kun paino ei pudonnutkaan synnärillä vaan vasta 1v päästä imetyksen loputtua. Neuvolassa muistivat aina mainita kuinka "äidinkin on terveellistä harrastaa liikuntaa ja imetys karistaa liikakilot" = laihduta läski. Niinpä suhtaudun nykyään jokaiseen suupalaan kuin myrkkyyn ja ainoa päämääräni on olla hoikka. Todennäköisesti nykyään minulla on jonkinlainen syömishäiriö. Painon olen saanut 49-50 kiloon, mutta jos syön yhtään herkkua, paastoan pari päivää jotten vain lihoisi. Kiitos neuvolajärjestelmä ja sinun kaltaisesi "huijaat itseäsi"-tyypit. Tosi paljon anteeksi siitä että raskausaikana keräsin painoa jaksaakseni imetyksen, onneksi olen taas alipainoinen.
Syö vähemmän ja kevyemmin, mutta useammin, ja suosi kasvispainoitteista ruokavaliota. Et hyödy pussikeittodieeteistä. Kannustuksena toimikoon lapsesi terveys.