Minä äänestin henkilöä, en puoluetta!
Ai että, miten ärsyttää! Katselen vaalivalvojaisia ja sama ärsytys joka vaaleissa. Koko ajan vain pähkäillään puolueiden äänimääriä. Minä ainakin äänestin henkilöä ja jos olisin voinut estää ääntäni menemästä puolueelle, olisin näin tehnyt.
Seuraavissa vaaleissa taidankin jättää äänestämättä!
Kommentit (18)
Niin no, sillehän ei mitään oikein enää voi, jos et ole tajunnut miten suhteellinen vaalitapa toimii. Niissä on typeryyttä äänestää ensisijaisesti henkilöä, ja siksi myös tulosuutisointi keskittyy puolueisiin. ensi vaalien varalta kannattaa miettiä ihan kunnolla, miten tämä vaalitapa toimii. Puoluetta äänestit sinäkin, vasta toissijaisesti omaa ehdokastasi.
Se on ihan sama, mitä sinä siellä kopissa ajattelet, koska ensisijaisesti äänion ääni puolueelle, ei ehdokkaalle. Tämän pitäisi olla tiedossa jo ennen vaaleja, joten turha kiukutella nyt.
Niin sä äänestit puoluetta, kuten jokainen näissä vaaleissa äänestänyt äänesti. Tämä on fakta.
Ihan sama, mikä sun oma mielipiteesi asiasta on.
Jätät äänestämättä? Voi olla kommenttisi perustella ihan varteenotettava vaihtoehto.
Ehdokkaat toimivat puoleen sisällä. Ehdokas = puolueen arvot.
Vierailija kirjoitti:
Niin no, sillehän ei mitään oikein enää voi, jos et ole tajunnut miten suhteellinen vaalitapa toimii. Niissä on typeryyttä äänestää ensisijaisesti henkilöä, ja siksi myös tulosuutisointi keskittyy puolueisiin. ensi vaalien varalta kannattaa miettiä ihan kunnolla, miten tämä vaalitapa toimii. Puoluetta äänestit sinäkin, vasta toissijaisesti omaa ehdokastasi.
Olen kyllä hyvin tietoinen siitä, miten suhteellinen vaalitapa toimii. Se ei vaan tarkoita sitä, että minun pitäisi olla tästä samaa mieltä!
Siis väitätte että jos vaikka ystäväni on ehdolla mutta eri puolueessa kuin mitä varsinaisesti kannatan niin minun pitäisi jättää äänestämättä häntä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä hyvin tietoinen siitä, miten suhteellinen vaalitapa toimii. Se ei vaan tarkoita sitä, että minun pitäisi olla tästä samaa mieltä!
No siihen ei oikein muu auta kuin perustaa oma valtio. Siellä voit äänestää itseäsi - henkilöä, ei puoluetta.
Vierailija kirjoitti:
Katselen vaalivalvojaisia ja sama ärsytys joka vaaleissa. Koko ajan vain pähkäillään puolueiden äänimääriä.
Tuskinpa vaalivalvojaisissa ehdittäisiin pähkäillä kovinkaan monen yksittäisen ehdokkaan ääniä, vaikka puolueita ei olisikaan. Sen verran monta tyyppiä on kisassa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Siis väitätte että jos vaikka ystäväni on ehdolla mutta eri puolueessa kuin mitä varsinaisesti kannatan niin minun pitäisi jättää äänestämättä häntä?
Tismalleen näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siihen ei oikein muu auta kuin perustaa oma valtio. Siellä voit äänestää itseäsi - henkilöä, ei puoluetta.
Lapsellinen kommentti! Jokaisen oma asia ketä äänestää, mitä äänestää vai jättääkö äänestämättä.
Vierailija kirjoitti:
No mitä kuvittelet sen ystäväsi tekevän siellä valtuustossa? Järkkäilevän asioita niin kuin sinä haluat? Eiköhän hän toimi puolueensa linjojen mukaan.
Voivoi ja valivali. Jos ei tähän mennessä ole tullut selväksi miten vaalitapa toimii niin eipä sitä voi syyttää kuin itseään.
Ensisijaisesti Suomessa äänestetään puoluetta ja so simple is that.
Vierailija kirjoitti:
Ai että, miten ärsyttää! Katselen vaalivalvojaisia ja sama ärsytys joka vaaleissa. Koko ajan vain pähkäillään puolueiden äänimääriä. Minä ainakin äänestin henkilöä ja jos olisin voinut estää ääntäni menemästä puolueelle, olisin näin tehnyt.
Seuraavissa vaaleissa taidankin jättää äänestämättä!
Ai seuraavissa vaaleissa jätät äänestämättä, kun vaalivalvojaisissa seurataan puolueita jokaisen yksittäisen ehdokkaan tuloksien sijaan?
Vaalivalvojaistenko takia sinä äänestit? Se ehdokkaasi vaikuttaa puoluepolitiikassa ihan juuri niinkuin odotit jos tulee valituksi. Jos ei, hän voi edelleen vaikuttaa omassa puolueessaan ja puolueittain yleensä löytyy niitä samoja asioita ajavia.
Toki jos haluat vain vaalivalvojaisviihteen vuoksi äänestää, mieti mitä puoluetta haluat kannattaa. Tai voittoa varten kannattaa seurata galluppeja ja äänestää varmin voittaja, niin pääset varmimmin juhlimaan.
se on ihan perusjuttu, että pitää ensin valita puolue ja sitten henkilö siitä puolueesta, jota haluaa äänestää. Henkilön äänet menee aina puolueelle eikä henkilö pysty vaikuttamaan puolueen kantaan, jos ei ole samaa mieltä puolueen kanssa. Voi äiti, että joku äänestää henkilöä katsomatta sen kummemmin puoluetta.
Minulla on kolme hyvää ystävää, ihan vääriä puolueitta edustavat, en todella äänestä heitä, tosin vain kaksi oli ehdokkaana omassa kunnassa, niin että olisin edes voinut äänestää.
Kaikki kolme myös pääsivät valtuustoihin ja kaikkia jo onnittelin.
Minä olisin äänestänyt nyt, jos Oulussa olisi ollut arvomaailmani jakava täysin puolueeton ehdokas.
En varmaan enää ikinä äänestä puolueen (=korruption) listoilla olevia.